Pri nedávnej, veľmi plodnej diskusii s mojím kolegom, pri ktorej sme rozoberali MMO hry a vymieňali si naše zážitky z nich, sme sa obidvaja zhodli, že snažiť sa opísať tento fenomén v nejakej ucelenej forme osobe, ktorá nikdy onlinenovku nehrala, je veľmi ťažké a v prípade, že by ste chceli ešte nebodaj objektívne poradiť, prečo je práve táto MMO lepšia ako tá druhá, je to priam nemožné. Dôvodom, prečo je tomu tak, je obrovské množstvo premenných, ktoré sa neustále menia, či už v závislosti od toho, na koho pri hraní narazíte, koľko krát bola daná hra vyladená patchmi, či má už x datadiskov a z toho plynúci oveľa väčší obsah a aj počet hráčov atď… Inými slovami, pre tých, ktorí to ešte nepochopili, napísať recenziu na MMO hru je tak trochu nočná mora (čo mimochodom vtipne reflektuje počet mnou prebdených nocí v posledných troch týždňoch).
Ak to z úvodu nie je jasné, dnešná recenzia nebude recenziou v tom pravom slova zmysle, keďže snažiť sa vyrieknuť ortieľ nad niečím, čo má žiť v ideálnom prípade x rokov, je po troch týždňoch z pohľadu objektivity smiešne. Zvlášť, ak sa daný produkt konštantne updatuje a prispôsobuje na základe spätnej väzby od komunity. Bude sa teda jednať skôr o vypichnutie svetlých a temných momentov/faktov, na ktoré som počas hrania SWTOR v už zmienených posledných troch týždňov od jeho oficiálneho launchu narazil.
A long time ago in a galaxy far far away…
Ako povedal kedysi jeden z mojich známych „Ak chceš predať prázdnu škatuľu pripíš na ňu Star Wars a skôr či neskôr si ju určite niekto kúpi“. A mal v zásade pravdu, čo potvrdzujú obrovské predaje čohokoľvek, čo sa v posledných dvoch dekádach objavilo a čo i len vzdialene súviselo s touto značkou. Tejto skutočnosti si bol určite vedomý aj Bioware, keď sa rozhodoval do akého univerza zasadiť svoj prvý pokus o preniknutie na pole MMO hier, ktorý samozrejme po vzore všetkých ostatných MMO hier v posledných rokoch má zosadiť dominujúci World of Warcraft. Tu je určite nutné povedať, že Bioware stavil na správnu kartu, ba čo viac, nepokúsil sa len zviesť na sile značky, ale pridal k nej úplne vlastný príbeh, ktorý sa odohráva tisícky rokov pred udalosťami z filmov a cca 200 rokov po udalostiach z ich vlastných SW: Knights of the Old Republic hier.
Takže pokiaľ čakáte, že sa stretnete s Vaderom alebo Lukom, máte smolu, pretože SWTOR si berie z doterajšieho SW univerza len základnú premisu boja Jediov proti Sithom, respektíve Republiky proti Impériu plus všetky prvky, ktoré vždy robili Star Wars masovou zábavou. V praxi to znamená, že SWTOR nie je žiadnym príbehovým výplachom, ako boli nedávne dva diely Force Unleshead. Hlavným príbehom je síce x krát omieľaný boj dvoch odvekých nepriateľov, ten v tomto prípade predstavuje len konflikt, na ktorého popredí sa odohráva 8 samostatných príbehov – tie sú hlavným ťahákom, prečo sa do SWTOR pustiť, aj keď ste žiadnu MMO hru predtým nehrali.
Svetlá strana: Z pohľadu MMORPG hráčov sa v tomto prípade jedná naozaj o revolúciu keďže žiadna z doterajších MMORPG hier nepriniesla plne nahovorený príbeh, ktorý sa ťahá s hráčom od prvého až do maximálneho levelu (v tomto prípade 50), ba čo viac, je pre každú samostatnú classu (4 za každú stranu) úplne unikátny, a aj keď síce len do určitej malej miery, je ovplyvniteľný rozhodnutiami, ktoré určujú, či sa vaša postava prikláňa k svetlej alebo temnej stránke sily (váš Jedi tak môže byť bastard, ktorý nemá zľutovania a Sith zase len dievča, ktoré malo tú smolu, že sa narodilo na zlej strane barikády). Technické pojatie príbehov je vyriešené v podobe príbehových inštancií, kam má štandardne prístup len hráč samotný, pričom je však možné v menu do nich povoliť prístup aj iným hráčom rovnakej classy (príbehový quest splní vždy len jeden z vás, čiže danú inštanciu je potrebné opakovať viac krát).
Doplnkom príbehových questov sú samozrejme vedľajšie questy. Tie sú taktiež plne nahovorené a dovoľujú vám robiť opäť nejaké minoritné rozhodnutia. Pri nich je možné badať, akú takú snahu o rozmanitosť oproti štandardným questom z MMORPG hier. Každý z týchto questov má bonusové pod úlohy a je len na vás, či ich chcete plniť alebo nie. V praxi to vyzerá tak, že nedostane samostatný quest na to, aby ste vyzabíjali x potvor jedného druhu a následne po jeho splnení dostali druhý quest na zabitie x potvor iného druhu, ale dostane quest na napríklad zničenie zásob v nepriateľskej základni, pričom počas jeho plnenia vám automaticky vyskočí bonusová úloha na zabitie x nepriateľov. K tomuto všetkému si treba prirátať companionov (spoločníkov), ktorí do vášho príbehu tiež zasahujú a vy si tak s nimi postupne budujete vzťah. Ten sa môže aj pozitívne premietnuť do ich úspešnosti pri craftení (vyrábaní) itemov(viď nižšie).
Temná strana: Zásadný problém, na ktorý som pri hraní narazil, je rýchlosť, akým je príbeh dávkovaný. Kým prvých 20 levelov je všetko v poriadku a vy veselo plníte jeden príbehový quest za druhým s malými odbočkami na plnenie vedľajších questov. Pri približne 25 leveli, kedy začne prvý akt vášho príbehu javiť náznaky gradovania, však začne byť levelovanie neuveriteľne pomalé. Prepracovanie sa do ďalšej príbehovej inštancie sa tak začína rovnať hodinám plnenia vedľajších questov, ktoré v tomto momente už predstavujú len plejádu opakujúcich sa úloh „choď tam znič/zachráň/dones toto a vráť sa“ s čoraz narastajúcimi počtami potrebných na splnenie ich bonusových podúloh. Tie síce nemusíte plniť, ale v konečnom dôsledku aj tak budete, keďže zvyšujú odmeny/experience, ktoré za plnenie vedľajších questov dostanete.
Čo taktiež začne na tejto úrovni výrazne spomaľovať váš postup, je veľkosť oblastí, ktorá začne byť miestami až absurdná(napríklad Tatooine, kde odhadom 40% každej oblasti tvorí púšt, v ktorej doslova nič nie je) a to aj napriek tomu, že od 25 levelu je možné (respektíve skôr životne dôležité) si kúpiť mounta v podobe speederu, zvyšujúceho rýchlosť o 90%. Čo je ešte horšie je, že v momente, keď už splníte posledný príbehový quest na danej planéte, ktorej po x hodinách máte už plné zuby a s pocitom, že ste museli vyvraždiť polovicu jej populácie ju chcete opustiť, narazíte na sériu tzv. bonusových questov, ktoré vás pošlú pekne nazad plniť ďalšie úlohy. Tieto questy opäť nemusíte plniť, avšak často krát ako jediné ponúkajú odmeny v podobe lepšieho vybavenia pre vašich spoločníkov, takže ich v konečnom dôsledku opäť plniť určite budete. Že tu niečo nie je v poriadku si zjavne nemyslím len ja, keďže takmer ktokoľvek, s kým som sa rozprával, začína hrať druhú postavu práve okolo 26 levelu, lebo hra mu začína pripadať nudná.
I am Jedi!!
Ako som už spomenul každá frakcia má na výber 4 rôzne classy – za Republiku tu máme Jedi Knighta, Jedi Saga, Smugglera a Troopera a za Impérium Sith Wariora, Sith Inqusitora, Bounty Huntera a Imperila Agenta. Okrem classy je samozrejmé si možné vybrať rasu vašej postavy, ktorých je na výber naozaj veľa (Wokkie a Hutt bohužiaľ chýba), čo spolu s možnosťou voľby pohlavia a vcelku detailným editorom celkového vzhľadu postavy dovoľuje vytvoriť si unikátne alter ego. Každá classa má naviac unikátnych companionov (napríklad Jedi Knight má padawana, s ktorou si môže začat románik a vyzliecť ju spodkov, aby bolo vidieť, kto je tu master. Smuggler má zase Wokkieho, s ktorým… hm to radšej ani nechcem vedieť). Čo je taktiež unikátne sú hlasy, ktorými sú jednotlivé classy nahovorené a tiež ich vesmírne lode, s ktorými je možné zúčastňovať sa vesmírnych bitiek.
Svetlá strana: Každá classa sa po splnení prológu (približne 10 level) rozhoduje nad svojou ďalšou špecializáciou (na výber je jedna z dvoch podtried), ktorá určuje jej štýl boja a aj úlohu, ktorú bude daná postava zohrávať v skupine viacerých hráčov. Okrem toho sa na tomto leveli hráčovi tiež odomyká možnosť prideľovania talentov do jedného z troch stromov, čím je možné ďalej ovplyvniť celkové smerovanie svojho alter ega. Svoju úlohu v tomto prípade zohrávajú opäť companioni, ktorí sú takmer vždy iná class ako vy a tak vám efektívne dokážu kryť chrbát, prípadne nechať do seba búšiť, zatiaľ čo vy pacifikujete nepriateľov z diaľky. Vďaka tomu je možné plniť veľkú väčšinu questov bez pomoci druhých hráčov. Ich ďalšou príjemnou vlastnosťou je možnosť ich kedykoľvek poslať predať zbytočné veci z inventára, čím odpadá nutnosť pendlovania za obchodníkmi vždy, keď sa vám inventár naplní.
Po skončení prvého aktu sa vám otvorí tzv. legacy, ktorá umožňuje vybrať si niečo ako priezvisko, ktoré bude zobrazené pri všetkých vašich ostatných charakteroch a do budúcna má vraj taktiež pre ne generovať rôzne bonusy (táto funkcia zatiaľ nie je implementovaná). Príjemným spestrením sú vesmírne súboje, na ktoré sa tiež viažu niektoré questy a taktiež za ne dostávate skúsenosti. Samotné boje sú až arkádovo jednoduché – každý z nich má vopred dané ciele, ktoré musíte v časovom limite splniť (zničiť určitý počet špeciálnych lodí, zničiť kanóny na krížniku a pod.), pričom okrem nich často, podobne ako pri normálnych questoch, narazíte na rôzne nepovinné bonusové úlohy. Arkádové je potom aj samotné ovládanie lode, ktorá si letí sama a vy sa len vyhýbate prekážkam/nepriateľskej paľbe, pričom máte možnosť strieľať štandardnými kanónmi a raketami. K týmto súbojom sa taktiež viaže možnosť zdokonaľovať vašu loď rôznymi vylepšeniami (lepšie zbrane, prípadne štíty). Tie sa dajú zakúpiť u vybraných obchodníkov a sú z pohľadu štartovacieho hráča neuveriteľne drahé.
Temná strana: Pri pohľade na jednotlivé classy si človek hrávajúci pravidelne MMORPG len smutne povzdychne, pretože SWTOR neponúka prakticky nič nové a jeho triedy sa tak dajú rozdeliť na už ohrané arche typy – DPS, Tank a Healer, čo spôsobuje zase tie isté problémy ako v iných MMORPG hrách (viď nižšie). V čom vidím taktiež pre niektorých hráčov potenciálny problém, je nemožnosť zmeny špecializácie v prípade podtriedy. Pokiaľ sa človek zle rozhodne a o pár levelov vyššie zistí, že by mu druhá možnosť vyhovovala viac, musí vytvárať úplne novú postavu a opakovať celých 10 levelov znovu. Osobne mi toto dizajnové rozhodnutie príde troška zvláštne, keďže napríklad prerozdeliť talenty je za poplatok možné kedykoľvek.
These are not players and dungeons I am looking for
Alfou a omegou každej MMORPG hry by mala byť spolupráca viacerých hráčov a spoločné plienenie dungeonov a raidov v honbe za lepším vybavením, aby ste potom v PVP mohli nakopať každému zadok a užívať si pri tom v headsete nezabudnuteľné komentáre od ostatných hráčov. SWTOR sa rozhodlo pojať tento pravdepodobne najdôležitejší aspekt hrania onlinoviek po svojom a tak tu namiesto štandardných dungeonov máme group instancie, heroic instancie, flashpointy, warzóny a operácie. Samozrejme si môžete vytvárať skupiny, ktoré môže môžu mať maximálne 4 hráčov (v prípade, že je vás menej je možné chýbajúcich hráčov doplniť companionmi), raidov (maximálny počet hráčov netuším keďže som sa k nim zatiaľ neprepracoval) a v neposlednom rade samozrejme do guild.
Svetlá strana: Pri plnení akéhokoľvek questu v groupe získavate sociálne body, ktoré vám dovoľujú nakupovať a používať vybavenie od „social vendorov“, pričom ostatní hráči môžu zasiahnuť svojimi rozhodnutiami počas rozhovorov do výsledku questu. Flashpointy, ktoré tu vlastne zastupujú štandardné dungeony, sľubujú dynamický príbeh a rovnaké filmové zážitky ako príbehové inštancie pre viacerých hráčov. Flashpointy vyzerajú na prvý pohľad úplne úžasne a určite si zaslúži vyzdvihnúť to, že v prípade, že celú vašu skupinu zabije posledný boss, nemusíte opakovať celý flashpoint, keďže nepriatelia sa v nich nerespawnujú.
Temná strana: V hre je aktuálne 11 flashpointov pre každú frakciu, pričom sľubovaný dynamický príbeh som zaznamenal zatiaľ len v troch. Všetky ostatné, ktoré som mal tú možnosť navštíviť, nemali prakticky žiaden príbeh a ich poňatím mi pripadali ako čisto generické dungeony – čítaj „chodby naplnené hromadou elitných mobov a jeden boss na konci!. Ďalším problémom je zohnať potrebnú skupinu hráčov, keďže všetky flaspointy sú koncipované pre kompletnú groupu 4 hráčov, pozostávajúcich z minimálne jedného healera, jedného tanka a jedného DPS + ľubovoľného štvrtého hráča. Tu sa práve prejavuje vyššie zmienený problém iných MMORPG hier – zohnať healera alebo nebodaj tanka je veľakrát prakticky nemožné, pretože tieto úlohy zvládajú zastávať naozaj efektívne len určité classy a takmer každý hrá buď čisto DPS alebo DPS dual spec build.
V SWTOR sa tento problém prejavuje o to viac tým, že hra aktuálne nemá integrovaný žiaden flashpoint (dungeon) finder (a nie, tá jeho neohrabaná náhražka v podobe možnosti zapnúť si LFG status v social liste naozaj nefunguje, lebo sa do neho nikto nepozerá) a v praxi to vyzerá tak, že 40 minút postávate pred vstupom do flashpointu a spamujute chat v snahe nájsť chýbajúceho tanka, aby mohla vaša grupa vyraziť. S ďalšou vecou, s ktorou mám ja osobne problém je, že sa SWTOR tvári ako open world MMORPG alias hrou, v ktorej existujú všetci hráči v tej istej otvorenej lokácií. Opak je v tomto prípade pravdou, keďže hra tieto lokácie taktiež inštancuje podľa počtu hráčov, ktorí sa v danej oblasti aktuálne pohybujú (či sa jedná o dočasnú barlu na zvládnutie počiatočného návalu hráčov alebo funkciu, ktorá bude zapnutá trvalo zatiaľ stále nie je známe). Tieto inštancie majú síce spoločný chat viazaný na danú oblasť a v prípade, že cezeň pozvete do groupy človeka, ktorý sa nachádza aktuálne v inej inštancii bude premiestnený do tej, v ktorej sa nachádzate vy. Avšak hra tak vyzerá poloprázdne a na druhého hráča nenarazíte niekedy aj niekoľko minút, lebo vás hra hodí práve do inštancie, v ktorej je najmenej ľudí.
Make me something epic!
Ďalšou hernou aktivitou, ktorou sa MMORPG hry v posledných rokoch pýšia, je možnosť craftenia nových predmetov a doplnkov, ktoré je pri hraní možné využívať, alebo predávať cez aukcie. SWTOR má túto zložku samozrejme obsiahnutú taktiež s tým, že do osvedčeného mixu v podobe zbierania potrebných surovín a ich následného pretvárania na výsledný item pridáva companionov a módy slúžiacich na upgrade už existujúcich predmetov. Na výber sú 4 gathering skilly, 6 crafting skillov a 4 mission skilly (tieto slúžia na získavanie rôznych bonusov).
Svetlá strana: Keďže skilly sa neučíte priamo vy, ale váš companion, nemusíte strácať čas hľadaním danej suroviny vo svete, ale za mierny poplatok môžete za chodu poslať companiona na misiu, z ktorej vám ju prinesie. To isté platí aj na samotný crafting – stačí len vybrať jeden z naučených predmetov a váš spoločník vám ho vyrobí za vás. Zaujímavým nápadom je zakomponovanie módov, ktoré vkladáte do itemov vyššej kvality, čím môžete zvýšiť ich štatistiky podľa toho ako vám vyhovujú. Dané módy je z nich možné kedykoľvek za poplatok aj vybrať a vložiť do iného itemu. Na všetko toto naviac nepotrebujete žiaden skill, čiže editovanie itemov zvláda každá postava za chodu. Itemy je taktiež možné rozoberať na základné komponenty, pričom týmto rozoberaním máte šancu získať recept na výrobu jeho lepšej verzie.
Temná strana: Prakticky akýkoľvek item, ktorý aktuálne vycraftíte je horší, ako ľubovoľne dropnutá vec vo flashpointe z bossa. Takže reálne využitie týchto činností zatiaľ spočíva v predávaní vašich výtvorov vendorom v hrách a generovanie kreditov na nákup vecí z flashpointov na aukciách. Taktiež pokiaľ sa chcete týmto činnostiam naozaj na plno venovať nevyhnete sa neustále preplnenému inventáru (každá surovina má viacero tried, ktoré je potrebné pri vytváraní itemov rôzne kombinovať) a taktiež mikro manažmentu pri vyberaní jednotlivých misií pre companionov.
T7-O1 give me system report
SWTOR obsahuje 17 rôznych planét pričom, čo sa týka rozmanitosti herného sveta ako takého, z toho, čo som mal možnosť zatiaľ navštíviť, môžem konštatovať, že sa Bioware zjavne snažil čo najviac rozlíšiť jednotlivé planéty, a tak má každá svoj osobitý štýl. Avšak jednotlivé zóny na nich už vyzerajú, bohužiaľ, prakticky rovnako. K veľkosti zón som sa už vyjadroval vyššie – miestami sú prehnane megalomanské a v kombinácií s ich inštancovaním vyzerajú často krát ľudoprázdne, čo zvlášť v prípade, že čakáte hodinu na nalogovanie na server vo fronte, tak ako to bolo prvý týždeň po launchi, pôsobí pomerne zvláštne. Graficky si hra od bety troška pohoršila – Bioware sa rozhodli znížiť kvalitu textúr v prípade, že je na obrazovke viacero postáv pre plynulejší chod a tak textúry s najvyšším rozlíšením je možné momentálne vidieť len počas cutscén a rozhovorov (Bioware prisľúbilo, že do budúcna plánuje možnosť ich pernamentného zapnutia na dostatočne výkonných PC). Interface je ako taký funkčný, ale určite by bodla možnosť si ho prispôsobiť externými pluginmi tak ako je to napríklad pri WoW.
S hodnotením hudby som pomerne na vážkach – keď hrá tak je skvelá(aj keď za tú odrhovačku čo vyhráva v kantíne by si niekto zaslúžil dostať cez hubu), avšak jej minutáž je tak mizerná, že vám ju hra dovolí vychutnávať si len v zásadných momentoch a zvyšok času budete počuť len okolité zvukové efekty, ktoré vám po nejakej dobe tak ako pri každej inej MMO hre začnú liezť na nervy. Čo vám na nervy určite nezačne liezť je dabing, ktorý po vzore ostatných hier od Bioware patrí k špičke či už po zvukovej, alebo obsahovej stránke. V momente keď mi môj Jedi master ako padawanovi povedal „If it eats us, you are fired!“ alebo môj companion zo seba pri boji nadhodil hlášku ,,Eat lightsaber, jerk!“ som sa od srdca zasmial. Keďže je SWTOR subcription based, za jeho hranie je potrebné platiť mesačné poplatky, ktoré sa pohybujú okolo 13 euro na mesiac.
Svetlá strana: Grafika SWTOR má síce cartoonový nádych, ale v pohybe vyzerá veľmi dobre a všetko sa hýbe na nízkych až stredných nastaveniach na relatívne prijateľných zostavách, pričom pokiaľ máte naozaj výkonnú zostavu môžete si vychutnávať plné detaily so stabilným frameratom. Určite pozitívne je tiež možné vnímať dnes už prakticky žiadne fronty na pripojenie na server a to aj v prípade, že hráte na serveri, ktorého populácia je označená ako very heavy. Pri spustení hry je si taktiež možné vybrať či chcete hrať na PVE, RP alebo PVP serveroch.
Temná strana: Hra má vyššie nároky ako World of Warcraft a to až tak, že tam kde beží WoW krásne plynulo, na minimálnych detailoch je SWTOR prakticky nehrateľný. Ťažké srdce mám aj na systém akým sa Bioware snaží udržať bezpečnosť na kontách – okrem hesla je potrebné mať vyplnené aj odpovede na 5 tajných otázok, pričom v prípade, že si odpoveď na otázku viac krát pri logovaní pomýlite account sa vám lockne takým zaujímavým spôsobom, že hru, pokiaľ si na odpoveď nakoniec predsa len spomeniete, hrať môžete, ale do jeho manažmentu (a teda aj spravovaniu subscripcie) vás hra nepustí a odkáže vám, že si máte zavolať na technickú podporu, na ktorej, ako som sa z fór dozvedel, môžete kludne čakať na spojenie s operátorom aj 3 hodiny. Celá situácia je o to absurdnejšia tým, že pokiaľ vás napadne kliknúť na zmenu hesla, account sa vám unlockne po jeho zmene sám, a vy tak nikam volať nemusíte.
There is no death there is only force
Pokiaľ ste sa úspešne dostali až sem a čakáte nejaké výsledné hodnotenie takmer určite vás sklamem, keďže som to zatiaľ nedotiahol na maximálny level a nemal tak možnosť zistiť ako je na tom hra s end game contentom, raidovaním a PVP, ktoré práve v prípade MMORPG hier bývajú najpodstatnejším ukazovateľom či má hra šancu udržať si svojich hráčov alebo sa po prvých dvoch mesiacoch prepadne do červených čísiel.
Ak by som sa mal rozhodovať či niekomu odporučiť SWTOR v tomto momente moja odpoveď by inklinovala odpovedi, že určite stojí za vyskúšanie, pretože aj keď sa možno revolúcia nekoná jedná sa po dlhej dobe o prvú MMORPG hru, s ktorou by nemali mať problém ani hráči, ktorí nikdy nejakú onlinovku nehrali, čo osobne vnímam ako veľké pozitívum. Čo sa týka temných stránok hry, ktoré som popísal, je potrebné si uvedomiť, že veľa z nich bude snáď časom odstránených. Kto si pamätá launch World of Warcraftu určite vie o čom hovorím, takže by som sa nimi nenechal zatiaľ odradiť.
V každom prípade pokiaľ nie ste stále rozhodnutí rád sa s vami podelím o môj finálny verdikt, ktorý ak všetko pôjde podľa plánu, pribudne spolu s zmienenými chýbajúcimi aspektmi hry v priebehu nasledujúceho mesiaca. Takže dovtedy – may the force by with you.
Ak ste už recenziu dočítali a ešte ste nevideli videorecenziu, ktorú spracoval Klajo, hor sa sem.
ŽÁNER | MMORPG |
VÝROBCA | BIOWARE |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
Electronic Arts |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ |
![]() |
![]() |
|
Už onedlho na www.gsshop.sk! |