Koncom minulého roka vyšlo pokračovanie jednej z najuznávanejších sérií, ktorú mnohí považujú za najlepšiu vôbec. The Legend of Zelda: Skyward Sword zbieralo absolútne hodnotenia jedno za druhým a vyslúžila si vyjadrenia ako „najlepšia hra poslednej dekády“ a podobné superlatívy. Aký je náš pohľad na hru? Je naozaj dokonalá a zaslúži si aj u nás absolútne hodnotenie? Čítajte ďalej a dozviete sa!
The Legend of Zelda je, pravdepodobne, všetkým známa séria, no pre neznalých v skratke zhrniem, o čo sa jedná. Hráte v úlohe Linka a zachraňujete Zeldu v akčnej adventúre s prvkami RPG z pohľadu tretej osoby. Herná náplň pozostáva z preskúmavania prostredia, riešenia rôznych hádaniek, prekonávania prekážok a zabíjania nepriateľov. Nejedná sa o prvý diel na Wii, no tento doťahuje všetky prvky hry k dokonalosti a jedná sa o titul, ktorý by vo vašej zbierke hier nemal chýbať. Prečo je to tak, sa vám pokúsim objasniť v nasledujúcej recenzii.
V prvom rade sa musím zmieniť, že sa jedná v podstate o moju prvú Wii a rovnako tak aj Zelda hru, takže fanúšikovia série nemusia v mnohom súhlasiť. Každopádne po prvotnom „ohmataní“ ovládania a zoznamovania sa s hrou pomocou úvodnej časti hry sa predo mnou objavil klenot. Avšak, ešte pred tým som narazil na jeden z mála neduhov tohto titulu, ktorý síce nie je nijak závažný, ale niektorých by mohol odradiť. Úvodná pasáž je totiž mierne nudná a hlavne trocha zmätočná, pretože po dialógu si už nikde nemôžete pozrieť, čo máte robiť a kam ísť, a ak ste sa v danom momente nesústredili, budete tápať. Po zvyknutí si však už nebudete mať problém a budete sa môcť naplno ponoriť do krás hry.
V Skyward Sword sa pozriete na úplne začiatky Linka a Zeldy a stanete sa súčasťou výpravy za záchranou sveta pred temnotou. Príbeh síce nie je nič extra, ale ten tu nehrá prvé husle, no aj napriek tomu dokáže vďaka postavám upútať a budete chcieť vedieť, čo nasleduje ďalej. V už spomínanom úvode sa nachádzate v krajine nad oblakmi a oboznamujete sa so základmi hry, no po chvíli sa prostredníctvom príbehu ocitáte na pevnej zemi. Počas svojich dobrodružstiev sa dostanete na tri odlišné kontinenty, každý s rôznym druhom prostredia. Začnete v zelených lesoch, pokračujete do vulkanickej zeme a poslednú objavíte púštnu krajinu. Do jednotlivých častí sa budete neskôr vracať a objavovať nové, predtým nedostupné, oblasti.
Tie sa vám budú sprístupňovať postupne za použitia predmetov, ktoré priebežne získavate. Do rúk sa vám dostanú hračky ako diaľkovo ovládaný chrobák, prak, bomby a ďalšie. S tými si užijete množstvo zábavy, pretože žiaden predmet do hry nie je zakomponovaný nasilu, čo znamená, že po jeho sprístupnení ho budete používať po celý zvyšok hry. Navyše budete zbierať rôzne veci, prevažne materiály (občas náhodne vypadávajúce z nepriateľov) alebo len tak sa niekde povaľujúce, z ktorých si budete vylepšovať spomínané predmety.
Počas celej hry budete riešiť nejaké hádanky a prekonávať stále nové prekážky, ktorých atraktivitu zvyšuje aj pohybové ovládanie pomocou Wii Motion Plus. Na to po kalibrácii a krátkom nacvičení nedáte dopustiť, pretože sekanie mečom snímané 1:1 je naozaj parádne a naplno využité, nehovoriac o ostatných mechanizmoch. Takmer každý predmet má odlišný spôsob ovládania pohybom a každý vám príde prirodzený a hlavne zábavný, či už ovládanie skarabea nakláňaním alebo hádzanie/kotúľanie bômb podľa polohy ovládača. Drobnou chybou na kráse je občasný zmätok s kamerou, pretože tá je fixovaná na mieste s tým, že po stlačení daného tlačidla sa zresetuje Linkovi za chrbát. To nie je to vždy úplne ideálne a párkrát kvôli tomu aj zomriete a budete mierne frustrovaní, avšak nič tragické to nie je.
Kapitolou samou o sebe sú boje s bossmi, ktoré vyžadujú vždy určitú taktiku a sú tak akurát náročne, nie príliš ľahké, no ani frustrujúce. Každý súboj je úplne iný ako ten predchádzajúci a po jeho zdolaní sa dostaví triumfálny pocit víťazstva. Aj tu však narážame na drobnú chybičku, teda aspoň z môjho pohľadu, pretože u bossov nie je žiadny ukazovateľ zdravia a vy tak neviete, či je váš postup správny. Väčšina súbojov totiž vyžaduje vykonať určitú akciu opakovane, no žiadnym spôsobom vám hra nedá najavo, či to robíte správne, a občas tak začnete pochybovať o svojom postupe, prípadne po zomretí nebudete vedieť, čo ste robili „nesprávne“.
Po grafickej stránke hra nedosahuje úroveň dnešného štandardu, no to je (vzhľadom na obstarožný hardware konzoly) pochopiteľné. Keď sa však budeme držať v rámci hier pre Wii, tak je grafika na dobrej úrovni a jej grafické stvárnenie je veľmi vydarené, neraz sa vám naskytnú pohľady na nádherné scenérie. Hudba príjemne dotvára atmosféru jemnými, veselými a príjemnými melódiami v pozadí, ktoré miestami prechádzajú do epickej orchestrálnej hudby, ktorá podtrhuje dramatickosť niektorých momentov. Zvuky sú na tom už trochu horšie, pretože dabing v hre úplne chýba, čo atmosfére dosť uberá, ale dá sa na to zvyknúť. Namiesto toho sú tu iba akési zvuky (povzdychnutia, zhíknutia a podobne), ktoré majú vyjadrovať pocity postáv, avšak tie sú značne infantilné a mne osobne prišli čoskoro otravné. Lepšie na tom už je ozvučenie vašich akcií ako sekanie, blokovanie a iné, tie boli v poriadku a nerušili.
Počas môjho putovania po svete som si objavovanie a výzvy náramne užíval, hra ma vždy dokázala prekvapiť niečím novým a jediný ďalší drobný neduh, ktorý mi napadá, je nemožnosť preskakovania dialógových okien s textom. Príjemným bonusom je priložené CD so soundtrackom zo Zelda hier k 25. výročiu série, ktoré obsahuje naozaj nádherné nahrávky. Hra dokáže uchvátiť takmer hocikoho, čoho dôkazom bol aj môj otec, ktorý hry normálne vôbec nehráva, no do Zeldy sa neskutočne ponoril a nevedel sa od hry, rovnako ako ja, odtrhnúť. The Legend of Zelda: Skyward Sword je rozhodne vynikajúcim titulom a dôstojným pokračovaním slávnej série, ktorú posunul zasa o kúsok ďalej. Vrelo ho tak odporúčam všetkým vlastníkom Wii, pretože sa jedná o jeden z „must have“ titulov. Na absolútne hodnotenie to kvôli pár drobnostiam síce nestačí, ale nemá k tomu ďaleko a svoje vysoké hodnotenie si rozhodne zaslúži.
Už onedlho na www.gsshop.sk! |