Codemasters. Pri tejto značke každému napadne nejaká závodná hra, či už ToCA Race Driver, Colin McRae alebo nejaká iná. Avšak. V roku 2001 spravila česká Bohemia Interactive hru s názvom Operation Flashpoint. Jednalo sa o vojenskú simuláciu, a stále, aj po 8 rokoch od jej vydania, patrí medzi špičku v tomto žánri. Distribúciu zabezpečil už vyššie spomínaný Codemasters. No potom sa ich cesty akosi rozišli, a teraz si každý robí vlastnú hru. O tom, ako dopadla hra od Bohemie s názvom ArmA II sa môžete dočítať tu. Teraz sa poďme pozrieť na titul od Codemasters – Operation: Flashpoint: Dragon Rising.
Hra sa odohráva na ostrove pri Ázii s názvom Skira v blízkej budúcnosti. Tento ostrov je bohatým ložiskom ropy a už celé stáročia oň bojujú Rusi a Číňania. Mimochodom, Rusko je v tejto hre veľký spojenec s Amerikou. A tak je to nakoniec Rusko+Amerika vs. Čína. V hre budete ovládať rôzne tímy, hrať za rôzne postavy, takže sa veľmi so svojím tímom nezžijete. Keďže vždy budete veliteľ tímu, môžete mu dávať rôzne rozkazy ako – choďte tam, strieľajte len keď vám poviem, ošetrite ma, útočte len na túto budovu a podobne. Menu je v celku dobre riešené, má kruhový tvar a ovláda sa WASD. Tu už niektorým z vás došlo, že keď rozdávate rozkazy, nemôžete sa hýbať! Dosť to brzdí akciu, ak potrebujete počas veľkej prestrelky rozdať rozkazy. No, nič sa nedá robiť, musíme sa s tým zmieriť.
Grafika hry je veľmi pekná, skvelo je zvládnuté hlavne osvetlenie pri nočných misiách. Pri pohybe sa vám vaša postavička natriasa, takže to dodáva na reálnosti. Každá zbraň znie inak, nevydávajú žiadne plechové zvuky a v budovách sa robia pekné ozveny. Počas celej hry mi vadilo, že sa tu nenachádzajú takmer žiadne dopravné prostriedky. Za celú hru sa zveziete možno tak 3-4 krát, čo je dosť zlé, keďže za jednu misiu prebehnete okolo tých 10 kilometrov aj viac. W a SHIFT tak rozhodne dostanú zabrať. V hre sa taktiež nejde vykláňať spoza rohov, takže krytie vám zaisťuje iba krčenie sa za rôznymi domami, kríkmi alebo polorozpadnutými múrmi. Pri prestrelkách sa musíte aj na najnižšej obtiažnosti (ktorá sa mimochodom volá Normal) poriadne rozhliadať okolo seba a počúvať vašich spolubojovníkoch (mimochodom sú 4), ktorý vás informujú o tom, kde sa nachádzajú nepriatelia, pretože obtiažnosť je postavená trocha vyššie ako sme zvyknutí z iných hier, čo je len dobre, aspoň neprejdeme hrou ako nôž maslom.
Mimochodm, hra ponúka aj obtiažnosť s názvom Hardcore, kedy vám zmizne všetok HUD a budete si musieť vystačiť iba s mapu a informáciami od spolubojovníkov. S obtiažnosťou súvisí aj jedna vec, ktorá vás môže naštvať. Chcekpointy nie sú v niektorých misiách rozmiestnené úplne ideálne, a tak môžete niekedy opakovať aj pekný kus misie, čo (ako som už vyššie spomínal) pri takmer nulovej absencii vozidiel dosť naštve. AI spolubojovníkov je dobrá, niekedy to ale škrípe. Osobne som ich využíval na takúto taktiku – Oni vpredu a ja asi 50 metrov za nimi. Niekedy mi to zachránilo krk, a keďže sa vám na najnižšej obtiažnosti oživujú na každom chcekpointe, rozhodne som za nimi nemusel plakať. Teraz by som rád prešiel k veci, ktorá ma na hre osobne dosť naštvala. V hre máte voľnosť pohybu, ostrov ako na dlani. Lenže ten ostrov je úplne mŕtvy! Okrem priestoru, kde sa práve odohráva vaša misia, sa nikde inde nebojuje! Ono to zas až tak nevadí, lebo bez nejakého dopravného prostriedku sa asi na nejaké väčšie túry nevyberiete, ale skvelo by dotváralo atmosféru, ak by ste vyšli na kopec a tam videli veľkú bitku medzi NPC, nemyslíte?
Boje sa odohrávajú v 90 % v rôznych lesoch a plániach, nejakých dediniek je tu málo, takže väčšinou budete bojovať na vzdialenosti 100 a viac metrov. Sem tam ale na nejakú natrafíte, a pochopiteľne je v nej nakopených veľa nepriateľov, ktorých by bolo veľmi ťažké pozabíjať. Riešenie? Zavolajte si bombardovaciu čatu a je po probléme. Keď sme pri tom bombardovaní, súvisí s ním aj ničenie budov, a to tu naozaj je. V hre taktiež nájdeme editor, kde si môžete spraviť vlastnú misiu, kde si môžete navoliť koľko budete mať nepriateľov, s akými zbraňami budete bojovať, môžete si svojvoľne rozmiestniť autá, domy atp. To by bolo asi všetko ku singleplayeru. Hra obsahuje aj multiplayer, a tam je podľa mňa väčšia zábava. Ak máte kamarátov s Dragon Rising, môžete si zahrať LAN Co-op. Jeho zaujímavosťou je, že sa hráči od seba nemôžu vzdialiť 800 metrov, žiadne väčšie taktické úkony sa tak nekonajú. Online multiplayer nám ponúka rôzne módy ako napríklad infiltrácia, kde sa musí jeden tým dostať do základne druhého, alebo klasický boj o územie. Niekedy je poriadna fuška nájsť nejaký dobrý server, no ak sa vám to podarí, zábava vás neminie.
Operation Flashpoint: Dragon Rising by som nepovažoval až za takú simuláciu ako je ArmA II. Preto by som ju odporúčal skôr príležitostným hráčom akčných hier a ľuďom, ktorý si nepotrpia na každý detail. Takže zaradiť sa už musíte sami a podľa toho si aj vybrať tú správnu hru.
grafika zvuky multiplayer |
|
bojuje sa len na jednom mieste rozmiestnenie chcekpointov chodenie |
|
75% | |
ŽÁNER | Akcia |
VÝROBCA | Codemasters |
VYDAVATEĽ | Codemasters |
Zaujala vás táto hra? Kúpte si ju na www.ProGamingShop.sk |