Escape Plan je jedným z najzaujímavejších titulov na PS Vitu, pričom málokto vie, o čo vlastne ide. Nezvyčajná čiernobiela atmosféra, pomalšie tempo a komplexné hádanky možno oslovia práve vás.
Na prvý pohľad zaujme atmosféra hry. Čierno-biele spracovanie a vzhľad dvoch hrdinov pripomenie grotesky Laurela a Hardyho. Ich príbeh však už taký groteskný nie je, aj keď niekedy narazíte na úsmevný moment. Čierno-biele grafické spracovanie je roztomilé a pripomína éru nemých filmov. K navodeniu toho pocitu prispieva aj veľmi príjemná hudba s chytľavými melódiami.
Čo sa týka level dizajnu a hernej mechaniky, starší hráči si určite spomenú na Oddworld hry z čias prvého PlayStation. Podobné je industriálne prostredie, námet úniku, slabí hrdinovia, ktorí musia šikovne využívať svoje schopnosti a spôsob rozprávania s jasne oddelenými sekvenciami samotnej hry a animáciami. Tu sa podobnosť so sériou Oddworld končí.
Rozdiely sú patrné až po chvíľke hrania. Nemyslím tým spôsob ovládania, pretože výmena tlačidiel za dotykové rozhranie by sama o sebe nebola až taká dôležitá. Výrazný je posun od plošinovej logickej adventúry k logickej hre rozkúskovanej na množstvo jedno-obrazovkových levelov. Taktiež v Escape Plan nejde o záchranu všetkých otrokov z továrne. Nie, tu chcete zachrániť len Lila a Laarga. Ostatné tvory v továrni môžete (a niekedy vyslovene musíte) zneužiť na vlastnú záchranu.
Príbeh je jednoduchý. Zlý Kabuki zajal hrdinov hry Lila a Laarga, ako aj mnohých iných tvorov. Teraz sú v akomsi väzení v továrni, v ktorej im hrozí istá smrť. Lilovi sa ale podarí uniknúť z väzenia, zachrániť Laarga a spoločne sa potom pokúšajú dostať von. Na ceste im čelia rôzne nástrahy, vražedné miestnosti plné nebezpečných strojov, čepelí, pohyblivých pásov, elektrických iskier, plynov, posúvajúcich sa plošín a Kabukiho podriadených, ktorí sa vás pokúšajú zabiť. Je len na vás, aby ste zachránili Lila a Laarga a bezpečne ich navigovali cez jednotlivé miestnosti do jedného alebo dvoch východov. Niekedy totiž spolupracujú, inokedy sa rozdelia a častejšie putujú sami a znovu sa stretávajú na inom mieste. Momentov, keď spolupracujú, je najmenej, napríklad keď Laarg stojí na veľkom tlačidle, aby sa Lil mohol dostať k východu alebo naopak, keď sa Lil šikovne prepletie cez nástrahy k vypínaču, aby sa pomalý Laarg mohol dostať von.
Ale v čom je teda hra výnimočná?
Hra stojí a padá na unikátnom ovládaní. Zabudnite na tlačidlá a joysticky, páčkami len ovládate kameru a posúvate si obraz. Všetko ostatné sa riadi cez diplej a zadnú dotykovú plochu. Lil a Laarg sú nesamostatní, a tak keď chcete, aby kráčali, šuchnete po nich prstom želaným smerom, musíte však na nich ťuknúť, aby sa zastavili. Inak môžu spadnúť do jamy, vojsť priamo do nejakého stroja, alebo sa v lepšom prípade zastavia o stenu.
Interakcia s prostredím prebieha pomocou oboch dotykových plôch. Ťukaním po zadnej strane klopete na steny, prípadne vystrkujete plošiny zasunuté v stenách. Ťukaním na predný displej zase zasúvate plošiny späť, alebo správnym gestom roztáčate vetráky. Priložením prsta na dieru v potrubí zastavíte prúd smrteľného plynu, a tak podobne.
Na ovládaní ale zároveň hra stroskotáva. Nie je dostatočne citlivé a presné, a tak často spôsobuje neúspech v hre a následnú frustráciu. Napriek tomu, že hádanky sú často veľmi inteligentne vymyslené, nie sú prehnane náročné. Mnohokrát sa vám stane, že presne viete, ako level zvládnuť, ale kvôli nevydarenému ovládaniu sa vám to nepodarí ani na desiaty pokus. Hra zároveň registruje počet dotykov a podľa toho vám udeľuje hodnotenie. Vytúžené tri hviezdičky nie je ľahké dosiahnuť, keďže často stačí jedno či dve gestá navyše, aby ste dostali znížené hodnotenie.
Frustrujúce je to napríklad, keď chcete dať postavičke pokyn na pohyb, Vita dotyk zaregistruje, ale hra ho nespracuje do správneho príkazu, a tak váš panáčik stojí ako trkvas na mieste. Koncepcia ovládania neprekáža v niektorých jednoduchších leveloch, ale v situáciách, keď ide o čas, Lil sa vznáša vo vzduchu, musíte ho nakláňaním navigovať v priestore, šuchnutím prsta ho otáčate, stlačením na prednej aj zadnej ploche naraz vyfúknete, aby letel požadovaným smerom a pritom musíte prstami zapchávať diery v potrubiach na posúvajúcej sa obrazovke, a ťukaním na zadnú stranu prepínať elektródy. To veru dá zabrať. Pocit úspechu po zvládnutom leveli neprichádza. Väčšinou to totiž nie je logický zápas mozgu s hádankou, ale frustrujúci zápas hráča s ovládaním.
Našťastie vám Escape Plan umožňuje preskočiť ktorýkoľvek level a nie ste limitovaní počtom preskočení. Dokonca aj po preskočení posledného levelu uvidíte záverečnú animáciu, takže o nič z príbehu neprídete. Nie je hanba ustúpiť a zvoliť túto možnosť, hra dokonca po niekoľkých nevydarených pokusoch sama túto možnosť ponúkne. Škoda len, že nevydarené ovládanie robí z možnosti preskakovať levely naozaj lákavý prvok hry.
|
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
70% |
![]() |
ŽÁNER | logická plošinovka |
VÝROBCA | Fun Bits |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
SCEE |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | |
Zaujala vás táto hra? Kúpte si ju na PlayStation Network |
|
Už onedlho na www.gsshop.sk! |
Korekcia: Lenka Macsaliová