- Analytická spoločnosť Newzoo zverejnila analýzu herného priemyslu na rok 2024
- Tá je plná nie príliš pozitívnych správ a záverov a ani výhľady do budúcnosti nie sú dobré
PC a konzolový herný priemysel v roku 2023 rástol iba o 2,6%, čím sa efektívne dostal do recesie, nakoľko inflácia bola v minulom roku vyššia ako rast. Vyplýva to z analytickej správy Newzoo. Celkovo dosiahli tržby PC a konzolového herného priemyslu 93,5 miliardy dolárov.
Ešte horšia správa je to pre konzolový herný priemysel, nakoľko ten rástol iba o 1,7% a to napriek rekordným predajom konzoly PlayStation 5.
Asi najväčším prekvapením je však zloženie najpopulárnejších hier na trhu. Viete, aký je priemerný vek najhrávanejších hier na PC za rok 2023? 9,6 roka. Konzoly na tom nie sú omnoho lepšie. Na PlayStation je to 7,4 roka, na Xboxe 7,2 roka. Jedinou výnimkou je Switch, kde je priemerný vek najpopulárnejších hier 3,9 roka.
Absolútnym prekvapením je však to, že jedinej hre naprieč PC, Xbox a PlayStation, ktorá vyšla v roku 2023 a ktorej sa podarilo dostať do rebríčka najhrávanejších hier za minulý rok je Starfield na Xboxe. Nepodarilo sa to dokonca ani hre Marvel’s Spider-Man 2. Rebríček je tak jasnou odpoveďou na otázku, prečo herní vydavatelia naháňajú live service model. Odhliadnuc od Starfield sú totiž všetky hry v TOP 10 na PC, Xbox a PlayStation live service hry. Na čele je samozrejme Fortnite.
Pokles všade, kde sa pozrieš
Klesá aj priemery počet odohraných hodín na jednotlivých platformách – od januára 2021 klesla táto metrika o 26%, čo sa na jednej strane síce dalo očakávať (v tomto období bola pandémia COVID-19), no taktiež to vysvetľuje stav v ktorom sa nachádza súčasný herný priemysel. Pre nové hry je však odstrašujúci aj fakt, že až 80% času strávených hraním v roku 2023 si rozdelilo 66 hier. Zvyšné tisíce sa bijú o 20%.
Ďalšia štatistika zas odhaľuje, že až 61% času strávených hraním bolo strávených pri hrách, ktoré sú na trhu 6 a viac rokov. Až 27% všetkého času v hrách si pritom uchmatli hry Fortnite, Roblox, League of Legends, Minecraft a GTA V. Štatistika sa však ešte zhoršuje. Iba 23% herného času hráči v roku 2023 strávili v hrách, ktoré sú mladšie ako tri roky. No až viac ako polovica času patria „každoročným“ hrám ako EA Sports FC, Madden, NBA či Call of Duty.
V hernom priemysle taktiež klesá záujem o všetky herné žánre s výnimkou strieľačiek z pohľadu tretej osoby a akčných RPG hier.
Výsledky sú tak takmer alarmujúce. Hráči trávia stále menej a menej času v nových hrách. A ak aj siahnu po nových hrách, tak často ide o každoročne vydávané hry. Herní vydavatelia tak majú problém získať publikum pre svoje hry. Nové hry, ktoré vychádzajú totiž nesúperia o pozornosť hráčov iba s ďalšími novými hrami, ale aj so všetkými live service hrami, ktoré sú na trhu roky.
„Rast hráčskej základne bude čoraz náročnejší,“ uvádza sa v správe spoločnosti Newzoo. „Najmä v súčasnom prostredí, kde vládnu evergreenové tituly a robustné live service tituly.“
Kompletná analýza herného priemyslu za rok 2023 je dostupná na tomto odkaze.