- GTA VI je bez pochýb najočakávanejšou hrou v histórii videohier
- Podľa analytika bude vydanie GTA VI extrémne dôležité aj pre herný trh
- Hra príde na budúci rok na Xbox Series X/S a PlayStation 5
Rockstar Games oficiálne ohlásilo GTA VI v decembri 2023 a trailer prekonal prakticky všetky rekordy v sledovanosti. Hra je veľmi očakávaná k čomu prispieva aj fakt, že posledný diel série GTA vyšiel ešte v roku 2013. Ak sa teda Rockstaru podarí splniť plánovaný rok vydania (2025), tak medzi dvoma dielmi ubehne 12 rokov.
Analytik spoločnosti Circana Mat Piscatella v rozhovore pre GamesIndustry.biz prezradil, že vydanie GTA VI je „monumentálne dôležité“ pre osud herného priemyslu.
„Tento rok bude náročný. Ale ak sa pozriete na rok 2025, ak sa úrokové sadzby znížia a peniaze sa dostanú do voľného obehu, mali by sme opäť získať impulz pre vývojový cyklus. Obnovenú dávku záujmu dostaneme najmä v prípade GTA 6. V tomto odvetví asi nikdy nebolo dôležitejšie niečo, čo by sa malo niekedy vydať, takže žiadny tlak.“
Piscatella prezradil, že v tomto roku očakáva recesiu herného priemyslu. Tie najoptimistickejšie odhady totiž predpokladajú 2% pokles, pričom tie pesimistické hovoria až o 10% poklese. Herný priemysel tak potrebuje tzv. overachievers – hry, ktoré výrazne prekonajú očakávania. Ako napríklad Palworld a Helldivers 2: „Helldivers 2 a Palworld urobili na začiatku roka veľa práce, ale máme pred sebou minuloročnú konkurenciu v podobe hry Hogwarts Legacy, ktorá bola obrovským hitom. Takže okrem Helldivers 2 a Palworld potrebujeme ďalšiu hru, aby sme sa pokúsili vyrovnať tomu, čo sa minulý rok podarilo Hogwarts a čo sa darí aj o rok neskôr.“
Ani mid-gen to nezachráni
Rok 2024 mal zachrániť „Switch 2.“ Nová konzola Nintenda mala priniesť potrebný impulz, ktorý by zabránil prudkému prepadu do recesie. No podľa posledných informácií Nintendo odložilo vydanie svojej konzoly až na 2025.
V tomto roku by sme sa mali dočkať novej konzoly v podobe PlayStation 5 Pro. Piscatella však neočakáva, že vydanie mid-gen refreshu pohne trhom: „To, čo im ide najlepšie, je premosťovanie. To naozaj pomáha zvýšiť priemernú predajnú cenu. Nebudujete výrazne inštaláciu na základe, len trochu pomáhate ASP a svojej ziskovosti. Je to hra prvej strany, viac výrobná hra ako zvýšenie počtu spotrebiteľov.“
Piscatella prezradil, že neistota v hernom priemysle je najvyššia od roku 2005 (kedy sa stal herným analytikom). „Bolo to veľmi zvláštnych päť rokov na tomto trhu, od veľkého rozmachu cez nedostatok hardvéru až po vyvrcholenie angažovanosti, ale je to tak trochu vec, v ktorej sme sa vrátili k dlhodobému trendu a teraz by sme sa mali opäť začať približovať k tomuto trendu, keď sa blížime k roku 2025. Myslím si, že je to krátkodobá bolesť. Dúfam, že sa nemýlim. Ale tento rok to bude trochu bolestivé.“