- Bývalý šéf Sony Interactive Entertainment America a šéf Worldwide Studios (dnes PlayStation Studios) Shawn Layden v rozhovore pre GamesBeat poukázal na exkluzivitu, ako najväčší problém veľkých hier
- Kombinácia stagnujúceho publika a narastajúcich rozpočtov podľa neho vytvárajú neudržateľnú situáciu, ktorú budú musieť postupom času riešiť všetci výrobcovia konzol
Aká je budúcnosť exkluzivít? To je jedna z najhorúcejších tém herného priemyslu v súčasnosti. Po tom, ako Microsoft začína prinášať svoje hry na konkurenčné konzoly a aj Sony naznačuje zmenu stratégie (minimálne smerom k PC platforme) sa začína hovoriť o tom, že súčasný model je neudržateľný. Jasne o tom vypovedajú aj mizerné marže PlayStation divízie.
Hlavným problémom sú masívne rozpočty veľkých príbehových AAA hier. Pred týmto trendom už roky varoval Bývalý šéf Sony Interactive Entertainment America a šéf Worldwide Studios (dnes PlayStation Studios) Shawn Layden. A preto je iba logické, že práve Laydena oslovil web GamesBeat so žiadosťou o rozhovor.
Layden prezradil, že exkluzivita je achillovou pätou veľkých AAA hier a ide o problém, ktorý nebude ľahké rozlúsknuť: „Keď náklady na hru presiahnu 200 miliónov dolárov, exkluzivita je vašou Achillovou pätou. Znižuje to váš osloviteľný trh. Najmä ak ste vo svete živých hier alebo hier typu free-to-play. Ďalšia platforma je len ďalší spôsob, ako otvoriť lievik a dostať doň viac ľudí.“
„Ako vieme, vo svete free-to-play 95 % týchto ľudí nikdy neutratí ani cent. V tomto biznise ide predovšetkým o konverziu. Svoje šance musíte zvýšiť tým, že rozbijete otvorený lievik. To ukázala hra Helldivers 2 pre PlayStation, ktorá vychádza v rovnakom čase aj na PC. Opäť ten lievik rozšírite. Dostanete doň viac ľudí.“
Problém stagnujúceho trhu
Hry pre jedného hráča teoreticky nepotrebujú pri vydaní nutne veľké publikum, na rozdiel od multiplayerových hier. Pri dnešných rozpočtoch príbehových hier to však už neplatí: „Ale ak míňate 250 miliónov dolárov, chcete ich predať čo najväčšiemu počtu ľudí, aj keby to bolo len o 10 % viac.“
„Celosvetová základňa konzol – ak sa vrátite k PS1 a všetkým ostatným, ktoré sa tam poskladali, nech sa na to pozriete kdekoľvek v čase, kumulatívny počet konzol sa nikdy nedostane nad 250 miliónov. Jednoducho sa nedostane.“
„Doláre od jedného hráča sa časom zvýšili. Ale ja sa na to pozerám a vidím, že len berieme viac peňazí od tých istých ľudí. To sa stalo počas pandémie, ktorá spôsobila, že veľa spoločností preinvestovalo. Pozrite sa na naše čísla, ktoré idú hore! Musíme tú raketu naháňať!“
Možnosť A, alebo B…alebo C?
Keď Microsoft oznámil, že prináša štyri svoje hry na konkurenčné konzoly, tak šéf Microsoft Gaming Phil Spencer povedal, že Microsoft mal dve možnosti – buď sa snažiť získať od súčasných zákazníkov viac peňazí (zvyšovaním cien), alebo sa jednoducho pokúsiť nájsť nových zákazníkov. A zdá sa, že výber bude musieť absolvovať aj manažment PlayStation.
Layden však naznačil, že existuje ešte jedna cesta. Prinášať na trh viac menších hier, ktoré nemusia predať 10+ miliónov kópií, aby sa zaplatili: „Obávam sa, že sme sa vžili do triple-A, 80 hodín hrania, 50 gigabajtov hry, a ak to nedokážeme dosiahnuť, nemôžeme robiť nič. Dúfam v návrat dvojáčkových hier. Som za to.“
„Keď sa pozriem späť na éru PS2, tak tam bolo toľko rozmanitosti. Mali ste God of War a Assassin’s Creed. Ale mali ste aj Loco Roco, SingStar a Dance Dance Revolution. Mali ste celé spektrum možností zábavy. Pri cene 7-12 miliónov dolárov za hod, prečo si nevsadiť a neuvidíme, čo sa stane? Katamari Damacy, preboha, to by ste dnes nedokázali postaviť, pretože ani neviete vysvetliť, čo to je. Ale teraz, keď je každá stávka trojciferná suma miliónov, je tolerancia rizika super nízka. Skončíte pri napodobeninách a pokračovaniach a nič viac.“
Samotný Layden v súčasnosti pôsobí ako poradca pre čínskeho giganta Tencent.