- PlayStation oslavuje 30 rokov
- Pri tejto príležitosti Eurogamer vyspovedal bývalého výkonného riaditeľa Shawna Laydena
Každá jedna domáca PlayStation konzola prekonala na konci svojej existencie 100 miliónovú hranicu. Každá, okrem jednej. PlayStation 3. Čierna ovca hardvéru od Sony. Na tú dobu šialená cena v kombinácii s komplikovanou architektúrou pre vývojárov spôsobili, že jej predaje mali problém odlepiť sa zo zeme a prakticky všetky multiplatformové hry fungovali lepšie na Xbox 360.
A aj keď nakoniec PS3 v predajoch prekonala Xbox 360 (hlavne vďaka japonskému trhu), tak iba málokto sa dnes pozerá na PS3 ako na úspech. Predsa len, keď predáte iba polovicu z toho, čo váš predchodca, tak sa to za úspech dá považovať iba veľmi ťažko.
Predaje sú však iba jednou kapitolou. Druhou je fakt, že PlayStation divízia vďaka masívnym nákladom na vývoj a výrobu PS3 konzol generovala brutálne straty. A to až do takej miery, že podľa bývalého výkonného riaditeľa PlayStation Shawna Laydena môže byť PlayStation divízia rada, že vôbec po PS3 generácii zostala na trhu.
„PS3 bol Ikarovým momentom spoločnosti Sony,“ povedal. „Mali sme PS1, PS2… a teraz staviame superpočítač! A dáme naň Linux! A budeme robiť všetky tieto veci! Prileteli sme príliš blízko k slnku a mali sme šťastie a radosť, že sme to prežili, ale veľa nás to naučilo.
Layden prezradil, že neúspech PS3 dal Sony veľkú lekciu, ktorú následne využili pri PS4. Napríklad v tom, že čipy nakupovalo namiesto toho, aby ich samé vyvíjalo: „Náklady môžete lepšie riadiť. Môžete sa dohadovať s predajcami, získať lepšie ponuky namiesto budovania vlastnej veci. Dozvedeli sme sa tiež, že stred stroja musí byť herný. Nie je to o tom, či môžem streamovať filmy alebo prehrávať hudbu. Môžem si počas sledovania televízie a hrania objednať pizzu? Nie, len nech je to herný stroj. Len z neho urobte najlepší herný stroj všetkých čias. Myslím, že to je to, čo skutočne rozhodlo. Keď vyšla PS4, postavila nás proti tomu, o čo sa snažil Xbox.“