Portal

Titulný obrázok pre Portal

Po prebudení v zdanlivo prázdnom laboratóriu musí hráč plniť rôzne fyzikálne úlohy v mnohých testovacích komorách, aby otestoval nové prenosné portálové zariadenie Aperture Science, bez vysvetlenia ako, prečo a kto ho použil.

Oficiálne odkazy:
Dátum vydania:
Nintendo Switch - 28.6.2022
Android - 12.5.2014
Linux - 2.5.2013
Mac - 12.5.2010
PC (Microsoft Windows) - 25.10.2007
PlayStation 3 - 23.11.2007
Žáner: Strieľačky, 2D, Puzzle
Platformy: Linux, PC (Microsoft Windows), PlayStation 3, Xbox 360, Mac, Android, Nintendo Switch
Vývojár: Valve
Vydavateľ: Valve, Electronic Arts
Herné módy: Hra pre jedného hráča (Singleplayer)
Séria: Portal
Herný engine: Source
Pohľad hráča: Pohľad z prvej osoby (First person)
Príbeh hry:

Zápletka Portalu sa hráčovi odhaľuje prostredníctvom zvukových správ alebo "oznámení" od GLaDOS a vizuálnych prvkov v miestnostiach v neskorších úrovniach. Podľa knihy The Final Hours of Portal 2 je stanovený rok "niekde v roku 2010" - dvanásť rokov po tom, čo bola spoločnosť Aperture Science opustená. Hra sa začína Chell, ktorá sa prebudí zo stázového lôžka a počuje pokyny a varovania od umelej inteligencie GLaDOS o nadchádzajúcich testoch. Chell sa dostane do rôznych komnát, ktoré hráčov postupne oboznamujú s hernými mechanikami. Oznámenia GLaDOS slúžia ako inštrukcie pre Chell a pomáhajú hráčovi postupovať hrou, ale tiež rozvíjajú atmosféru a charakterizujú umelú inteligenciu ako osobu[4]. Chell má ako odmenu sľúbený koláč, ak dokončí všetky testovacie komory[19]. Chell postupuje cez prázdne obohacovacie centrum, pričom jedinou interakciou s ňou je GLaDOS. Keď sa hráč blíži k dokončeniu, motívy a správanie GLaDOS sa stávajú zlovestnejšími; hoci je navrhnutá tak, aby pôsobila povzbudivo, činy a reč GLaDOS naznačujú neúprimnosť a bezcitnú ignoráciu bezpečnosti a blaha testovaných subjektov. Testovacie komory sú s postupom Chella čoraz nebezpečnejšie, testy zahŕňajú kurz ostrej streľby určený pre vojenských androidov, ako aj niektoré komory zaplavené nebezpečnou tekutinou. V inej komore GLaDOS poznamená, že pre pomoc Chell pri dokončení testu je dôležitá Vážená spoločnícka kocka, bedňa vo výške pása s jedným veľkým ružovým srdcom na každej strane. GLaDOS však vyhlási, že ju treba eutanazovať v "núdzovej inteligenčnej spaľovni", než bude môcť Chell pokračovať. 17] Niektoré neskoršie komory obsahujú automatické veže s detskými hlasmi (tiež nahovorené McLainom), ktoré strieľajú na Chell, aby s ňou po zničení alebo zneškodnení súcitili. 20][21]. Po tom, čo Chell dokončí poslednú testovaciu komoru, GLaDOS vmanévruje Chell do spaľovne v snahe ju zabiť. Chell unikne pomocou portálovej zbrane a prechádza cez priestory údržby v rámci Obohacovacieho centra. 22] GLaDOS spanikári a trvá na tom, že predstierala zabitie Chell v rámci testovania. GLaDOS potom požiada Chell, aby zaujala "pozíciu podriadenia sa sprievodu strany", ležiac tvárou na zemi, aby ju "spolupracovník strany" mohol odviesť k jej odmene, ale Chell pokračuje v úteku. V tejto časti GLaDOS komunikuje s Chell, keď sa ukáže, že umelá inteligencia zabila všetkých ostatných v centre. 11][12] Chell si razí cestu cez priestory údržby a prázdne kancelárske priestory za komnatami, pričom občas sleduje graffiti odkazy, ktoré ukazujú správny smer. Tieto zákulisné priestory, ktoré sú v mimoriadne schátranom stave, ostro kontrastujú s nedotknutými testovacími komorami. Graffiti obsahujú výroky ako "koláč je lož" a pastiše básne Emily Dickinsonovej "Voz", Henryho Wadswortha Longfellowa "Žnec a kvety" a Emily Brontëovej "Žiadna duša zbabelca nie je moja", ktoré odkazujú na smrť Spoločníka Kocky a oplakávajú ju[4]. GLaDOS sa pokúša Chell odradiť hrozbami fyzického ublíženia a zavádzajúcimi vyhláseniami, keď sa Chell dostane hlbšie do oblastí údržby. Chell sa dostane do veľkej miestnosti, kde nad hlavou visí hardvér GLaDOSu. GLaDOS sa naďalej vyhráža Chell, ale počas výmeny názorov z GLaDOS-u spadne guľa a Chell ju hodí do spaľovne. GLaDOS odhalí, že Chell práve zničila jadro morálky alebo svoje svedomie, jedno z viacerých "jadier osobnosti", ktoré zamestnanci Aperture Science nainštalovali po tom, čo AI zaplavila obohacovacie centrum neurotoxínovým plynom. Po jeho odstránení má opäť prístup k svojim emitorom. Začína sa šesťminútové odpočítavanie, keď Chell vytlačí a spáli ďalšie jadrá osobnosti GLaDOS-u, zatiaľ čo GLaDOS ju odrádza slovne, posmeškami a detinskými urážkami, aj fyzicky tým, že na ňu strieľa rakety. Po tom, čo Chell zničí posledné jadro osobnosti, porucha roztrhá miestnosť a všetko prenesie na povrch. Chell potom vidíme ležať pred bránou zariadenia uprostred pozostatkov GLaDOSu. Po ohlásení hry Portal 2 bol koniec rozšírený v neskoršej aktualizácii. V tejto retroaktívnej kontinuite je Chell odvlečená zo scény neviditeľnou entitou, ktorá hovorí robotickým hlasom a ďakuje jej za to, že prijala "pozíciu podriadenia sa sprievodu strany"[15][23]. V záverečnej scéne sa po dlhom a rýchlom priblížení útrobami zariadenia objaví čiernohorský koláč,[24] a kocka Weighted Companion Cube, obklopená zmesou políc s desiatkami zjavne neaktívnych jadier osobnosti. Jadrá sa začnú rozsvecovať, než sa spustí robotická ruka a zhasne sviečku na torte, čo spôsobí zatemnenie miestnosti. 25] Pri titulkoch GLaDOS prednesie záverečnú správu: pieseň "Still Alive", ktorá vyhlasuje experiment za veľmi úspešný, a zároveň slúži hráčovi ako informácia, že GLaDOS je stále nažive,[26] že jej "šťastné" jadro nebolo deaktivované.

Vekové odporúčanie:
ESRB rating TPEGI rating 12CERO rating BUSK rating 12GRAC rating 15+ClassInd rating 10ACB rating M
Screenshoty:
 * Metadáta hier poskytuje IGDB / Games metadata is provided by IGDB