GTA V je toho najlepším príkladom.
Okolo mikrotransakcií je momentálne veľké haló. Vydavatelia sa snažia hru monetizovať aj po vydaní. Season Passy boli neobľúbené, Premium Passy ešte menej a tak museli prísť na to, ako hru speňažiť po vydaní tak, aby sa vlk nažral, no aj ovca zostala celá. Lootboxy sú už za čiarou a tak väčšina vydavateľov tento model opúšťa, pretože okrem nenávisti zo strany fanúšikov so sebou o chvíľu prinesú hlavné problémy so zákonmi.
A tak prichádzajú herné meny, špeciálne mešce Virtual Coins a celá herná ekonomika čím ďalej tým viac postavená na systéme rarity predmetov a ich kúpy za menu, ktorú si môžete kedykoľvek dokúpiť tak, že priložíte platobnú kartu. A viete čo? Zo začiatku som s tým bol úplne okay. Nerád som platil za Season Passy a preto mi koncept postupného dodávania obsahu a následnej monetizácie cez mikrotransakcie nevadil. Vždy som si hovoril, že netrpezlivý to zaplatia a ja zožnem všetky pozitívne aspekty. Navyše som človekom ktorého málokedy trápia skiny. V pretekárskych hrách málokedy venujem vizuálnej úprave viac ako 30 sekúnd a v hre ako Overwatch by som na postavu capol prvý skin, ktorý by som videl a hotovo. Preto by som mal byť so situáciou spokojný, však?
Ale je tu jeden veľký problém. A ten je krásne reprezentovaný hrou GTA V. Pozrite, nie som neskutočne veľký fanúšik série, naposledy som hru zapol ani nepamätám kedy (dokonca ani konzola si to nepamätá). No dianie okolo nej sledujem rovnako ako okolo veľkého množstva ďalších hier. A v čom ten problém spočíva? Možno si pamätáte, keď hra v roku 2013 vyšla, Rockstar sľúbil, že hra dostane v budúcnosti príbehové DLC. A vzhľadom na kvalitu príbehových DLC v GTA IV to bola pre hráčov veľmi dobrá správa.
No potom prišlo GTA Online. Rockstar narazil na takú zlatú baňu plnú mikrotransakcií, že prišlo rozhodnutie opustiť príbehové DLC v prospech konštantného prísunu nového obsahu do GTA Online. A úprimne? Čisto z ekonomického hľadiska sa im ani nedivím. Pretože GTA sa práve vďaka GTA Online už 5 rokov drží na čele rebríčkov predajnosti, nový obsah sa sype a peniaze tečú. A áno, jedným z hlavných dôvodov je hlavne kvalita samotného online komponentu, no myslím si, že veľa ľudí nebude proti, keď skonštatujem, že drvivá väčšina vecí v GTA Online je tak drahá, že kúpa tzv. Shark Cards nie je niečím nad čím by hráči nerozmýšľali.
Pamätajte. Mikrotransakcie v hre nikdy nie sú kvôli tomu, aby si hráči vybrali, či chcú alebo nechcú platiť. Mikrotransakcie sú tam preto, aby ste si ich kúpili a ekonomika hry je tomu prispôsobená. Najhoršie na tom celom je fakt, že v dnešnej online dobe sa ekonomika hry dá upraviť šmahom ruky, ako nám napríklad ukázali autori Shadow of War pri odstránení lootboxov. Postupne sa to však priškrcuje a to ma do budúcnosti desí výrazným spôsobom. Rovnako ako pri polodmentných klikačkách, ako 90% mobilných hier dnes technicky nazývam, tak aj pri veľkých tzv. AAA hrách sa o chvíľu môžeme dočkať stavu, kedy sa bez prémiovej meny nepohneme ďalej. Pretože tam pomaly ale isto kráčame. Lootboxov sme sa síce zbavili, no problém sme určite nezažehnali.
A čo ma mrzí, je fakt, že potenciál skvelých vývojárov štúdia je namiesto skvelých príbehov mrhaný na nové oblečenie, autá a výbavu, kde je dôležitá kvantita. Aby hráči mali čo kupovať a aby míňali peniaze. A ja viem, nemám sa starať, kde míňate svoje peniaze a úprimne, ani sa nestarám. Celý tento postoj nás však dostal do situácie, ktorá môže veľmi rýchlo zmeniť herný biznis.
Čo to v praxi znamená? Že očakávať príbehové DLC pre Red Dead Redemption 2 je naivné. Žiadny Undead Nightmare nebude, pretože Rockstar sa bude venovať Red Dead Online. Netreba si preto držať nádeje, nakoľko dostanete iba sklamanie. To vám síce neviem garantovať, ale možno tri prsty z ruky by som za toto prehlásenie obetoval. Lebo peniaze sú rozhodujúci prvok. A hráči svojimi peňaženkami rozhodli.
Tento text je subjektívnym názorom autora a nereprezentuje názor celej redakcie, alebo webu Gamesite.sk.