Zdá sa mi, že niektorí sa nevedia zbaviť farby príslušnosti.
Aj keď Xbox Series X a Playstation 5 sú takmer rovnaké mašiny (XsX víťazí na poli GPU a CPU výkonu a PS5 zas na poli I/O riešenia), tak prístup vo filozofii k vlastnému hardvéru je úplne odlišný a práve to tieto dve spoločnosti rozdeľuje. Zatiaľ čo Microsoft sa pozerá do minulosti, súčasnosti a budúcnosti, tak Sony žije podľa všetkého iba pre budúcnosť. Ich systém spätnej kompatibility je očividne nedomyslený a skôr braný ako posledná myšlienka a firma má jasné nastavenie: Keď raz vstúpime do next-genu, všetko ostatné ide preč.
Pritom na rozličných filozofiách nie je nič divné a vychádzajú priamo z prístupu spoločností. Microsoft viac-menej nezaujíma, koľko ľudí si kúpi najvýkonnejšiu konzolu na svete. Pre nich je dôležité, aby ste boli v ekosystéme a to bez ohľadu na to ako. Ak hráte na PC a dáte si predplatné Xbox Game Pass, tak Microsoft je šťastný. Ak si ponecháte Xbox One a máte aktívne predplatné, Microsoft je šťastný. Ak si kúpite Lockhart alebo Xbox Series X, tak super. Sony na strane druhej tvrdo obhajuje generačný prístup. Pre niektorých možno spôsob myslenia zastaraný a pre niekoho logický a jediný správny.
Prečítajte si tiež
MEGAČLÁNOK: Všetko čo vieme o novej konzole Xbox Series X
A preto, keď prišiel rad na exkluzivity tak Sony zvolilo tvrdý prístup. Keď príde Playstation 5, tak na to, aby ste si vychutnali 1st party hry budete potrebovať novú konzolu. Microsoft na druhej strane volí oveľa opatrnejší prístup a minimálne počas prvého roka prídu 1st party hry aj na Xbox One konzoly.
Prečítajte si tiež
MEGAČLÁNOK: Všetko čo vieme o novej konzole PlayStation 5
A ako sa dalo očakávať, strhla sa bitka. Playstation fanboys sa vysmievajú z Microsoftu, že ich exkluzivity budú „obmedzené“ faktom, že musia prísť aj na Xbox One a Microsoft fanboys sa zas vysmievajú, že Sony sa doslova vykašle na majiteľov štvorky len preto aby silou-mocou nanútili ľuďom svoju novú konzolu. Ale tak…čo iné sa od fanboys dá čakať však?
Pritom je to smiešne jednoduchá záležitosť. Oba prístupy majú svoje silné a aj svoje slabé stránky. Pre mňa osobne je otázka jednoduchá. Robí daná konkrétna hra niečo, čo nemôže byť vytvorené na starom hardvéri? Ak je odpoveď nie, tak zo strany Sony ide iba o primitívne a vypočítavé orezávanie platforiem iba preto, aby predali čo najviac konzol. Ako sme však mali možnosť vidieť na začiatku tejto generácie konzol, iba málokedy sme pri vydaní konzol (teraz mám na mysli Xbox One a Playstation 4) videli hry, ktoré doslova kričali next-gen. Aj Killzone: ShadowFall bol nič-moc koridorovou FPS hrou, ktorá by s trochou snahy mohla byť bez potreby portnutá na PS3. Možno by nevyzerala graficky tak dobre, ale tu skôr hovoríme o hernom dizajne ako takom a nie o grafickom pozlátku, ktoré sa dá jednoducho škálovať podľa dostupného výkonu.
Úplne nasmiech mi následne prišlo vyjadrenie štúdia Bluepoint, ktoré si Playstation 5 pochvaľuje lebo môžu konečne opustiť staré obmedzenia. A popri tom pracujú na remaku Demon’s Souls – hry z čias Playstation 3, ktorá z hľadiska herného dizajnu neprináša nič, čo by sa nedalo vytvoriť na Playstation 4. Ide jednoducho o to, že Sony nechce podporovať Playstation 4 a nie o to, že by to nejak obmedzovalo herných vývojárov. Čo samozrejme nie je vôbec problematické. Skôr mi ide o to, že Jim Ryan sa tvári, ako keby vynašiel Ameriku a ako keby sa
Áno, v momente, keď 1st party štúdiá Microsoftu začnú byť obmedzované technológiou z hľadiska toho, čo chcú v hre dosiahnuť a budú musieť svoju víziu orezávať, tak tu máme veľký problém. No úprimne, až tak dramaticky by som to nevidel. Koľko 1st party hier sa dočkáme v prvom roku fungovania konzoly? 2-3? Medzi nimi Halo Infinite, ktorý je vo vývoji už 5 rokov a ktorý bol od začiatku dizajnovaný tak, aby fungoval na Xbox One, primárne však kvôli tomu, že Xbox Series X v danom momente ešte ani neexistoval (vývoj konzoly sa začal koncom roka 2016). Môžem vám prakticky garantovať, že napríklad taký Hellblade II príde iba na Xbox Series X a preto nebude „obmedzovaný“ starým hardvérom.
Úprimne, trochu mi uniká, prečo by mi malo vadiť, ak by sa Guerrilla Games rozhodlo vydať Horizon: Zero Dawn 2 aj na Playstation 4. Veď nech si ju užijú. Ak by to bola rovnaká hra, ako na Playstation 5, akurát orezaná z hľadiska rozlíšenia, FPS a vizuálu, tak v tom nevidím absolútne žiaden problém. Ak však napríklad Horizon: Zero Dawn 2 využíva SSD disk a hra by jednoducho nemohla byť rozbehnutá na Playstation 4, tak chápem rozhodnutie Sony vynechať túto platformu.
A absolútne na smiech mi prídu fanúšikovia, ktorých jediný argument je „tak to proste bolo vždy.“ Rozumiem, že každý má právo na svoj názor a má právo ho aj vyjadriť, no ak je toto jediný dôvod, prečo okamžite po vydaní nových konzol obmedziť vydávanie 1st party titulov na staršiu konzolu, tak je to dosť chabá argumentácia. Pre mňa osobne to nie je vecou princípu, ale skôr vecou čo najväčšieho množstva možností pre mňa, ako konzumenta. A toto nie je „pro-konzumentský“ argument. Je to argument ako obhájiť počínanie mojej obľúbenej značky.
Tak sa prestaňme baviť ako malé deti v tričkách v modrom a v zelenom. Poďme sa baviť vecne. Sony chce svojich užívateľov čo najskôr presunúť na Playstation 5 a to za každú cenu a svoje exkluzivity používa ako páku. Na tom nie je nič zlé, no podstatné je priznať si to. PR omáčky o úplne nových zážitkoch môžeme prenechať hovorcom a šéfom Sony. Microsoft na druhej strane? Je zrejmé, že ten chce užívateľov natoľko namotať na svoje služby ako Game Pass, že práve tie ich časom donútia, aby zostali verní zeleným. Už keď si kúpite Halo Infinite na Xbox One, tak asi sotva v ďalšej generácii prejdete na Playstation 5. No v momente, keď táto stratégia začne negatívne vplývať na 1st party herných vývojárov, tak máme v rukách dosť veľký problém, pretože v tom momente im začne celý herný priemysel utekať.
Na druhej strane si však musíme uvedomiť, že v cross-gen sfére Microsoft určite nezostane sám. Ak čakáte, že Assassin’s Creed: Vikings bude „next-gen only“ tak vás asi sklamem. A nebol by som istý, že hry od Ubisoftu, Activisionu, EA a spol. aj v roku 2021 budú „next-gen“ only. Opustiť 150 miliónov zákazníkov na súčasných konzolách bude veľmi ťažké a ak bude ekonomika v takých sračkách, ako sa momentálne očakáva, tak nábeh na novú generáciu môže byť ešte pomalší a toto „cross-gen“ obdobie sa môže ešte výrazne natiahnuť. O to viac, keď veľká časť monetizácie v dnešnej dobe spočíva v mikrotransakciách – niečo, čo pri prechode z X360/PS3 na XOne/PS4 vôbec neexistovalo.
Ako som spomínal na začiatku. Obe stratégie spoločností dávajú zmysel v kontexte toho, čo sa tieto spoločnosti dajú dosiahnuť. Obe pristupujú k novej generácii tak trochu inak a obe tieto spôsoby sú absolútne legitímne. To iba šialení fanboys potrebujú „jedlo“ aby sa mohli naďalej hádať. Obe tieto spôsoby môžu byť úspešné a obe môžu poškodiť Sony a Microsoft. Ak Sony z hocijakých dôvodov nebude schopné predať dostatočné množstvo konzol (vysoká cena, ekonomická situácia…) tak si to ich „exkluzívna“ stratégia odnesie smiešnymi predajmi na ktoré nakoniec doplatia. Ak zas Microsoft bude zbytočne naťahovať cross-gen obdobie, tak tým môžu trpieť hry samotné.
Každopádne, netreba zabúdať, že každý bude obhajovať svoju stratégiu a stratégiu svojej spoločnosti. V tom všetkom sa však vytráca zdravý rozum a racionalita. Pretože to, že Sony povie, že XXX hra nepríde na Playstation 4, tak to neznamená, že technicky nemôže, ale skôr to, že Sony to nechce. A ak Microsoft povie, že hry nebudú cross-gen prístupom obmedzované, tak to nemusí automaticky znamenať, že vývojári stojaci za touto hrou nemali jedného času oveľa väčšie ambície, ktoré museli orezať.
Tento text je subjektívnym názorom autora a nereprezentuje názor celej redakcie, alebo webu Gamesite.sk.