PC hranie v súčasnosti zažíva jednu z najväčších kontroverzií posledných rokov. Dohoda medzi Valve a Bethesdou o predávaní platených módov pre hru The Elder Scrolls V: Skyrim vyvolalo veľkú nevôľu medzi hráčmi, pretože sa týmto rúcala základná premisa vytvárania módov vôbec – modovať hru pre radosť, nie pre zárobok. Ak sa mód nedá získať nijako inak, než len kúpením, prestáva byť prakticky módom a stáva sa DLC-čkom, čiže niečím, s čím má Bethesda bohaté skúsenosti. Určite netreba pripomínať, že práve táto spoločnosť má na svedomí jedno z prvých neslávnych a úplne zbytočných prídavkov v podobe armoru pre koňa v The Elder Scrolls IV: Oblivion.
Vyjadrenie el kapitána Gabe Newella k celej tejto záležitosti bolo len otázkou času. Na Reddite odpovedal na priame otázky hráčov a súdiac podľa jeho vyjadrení, obhajoba platených módov mu nevyšla tak, ako by si možno predstavoval. Gabe sa nechal počuť, že zavedením povinných platieb chcú spraviť modovanie lepšie nielen pre tvorcov módov, ale taktiež aj pre samotných hráčov. Je treba povedať, že týmto vyhlásením kontroverzie rozhodne nezahnal, skôr ich ešte viac rozdúchal.
Gabeho vyjadrenie, prečo bola hra Skyrim prvou hrou s politikou platených módov
„Skyrim je skvelým príkladom hry, ktorá výrazne ťažila príchodom módov. Platenie za módy má za úlohu zvýšiť ich kvalitu a nie im ublížiť.
Celá polovica Valve vlastne prišla z móderskej komunity. John Cook a Robin Walker vytvorili Team Fortress ako mód pre Quake. Ice frog spravil DOTA ako mód pre Warcraft 3. Dave Riller a Dario Casali modovali Dooma a Quakea. John Guthrie a Steve Bond prišli do Valve, pretože podľa Johna Carmacka boli najviac platní pri vývoji Quake C. Všetci títo s ich prácou na módoch proste prestali, keď začali zarábať v normálnej práci. Ak chcete spraviť hru lepšou, určite vám nepomôže práca vo Waffle House.“
Gabe taktiež povedal, že vo Valve milujú modovanie, že otvorenosť PC hrania je dôvod, prečo vlastne Valve existuje. Taktiež si myslí, že je to kritická položka pre súčasný i budúci úspech hrania na PC. Gabe následne odhalil, prečo sa Valve rozhodlo podporovať platené módy.
„Naša vízia Steamu je mať kolekciu užitočných nástrojov pre zákazníkov, ako aj vývojárov obsahu. Čo sa týka Workshopu na Steame, dosiahli sme hranicu, na ktorej už komunita platí ich najobľúbenejším prispievateľom viac, ako by zarobili, keby pracovali ako tradiční herní vývojári. Možnosť dosť zaplatené za mód túto pôvodnú politiku dobre rožširuje.“
Newell sa taktiež vyjadril k problematike podvodov, keď moderi predávajú obsah Nexusu, ktorí si len stiahli a vydávajú za svoj
„Toto je priamočiary problém. Som presvedčený, že autori budú mať plne pod kontrolou svoje výtvory.“
Jeden z hráčov sa Gabeho opýtal, prečo si pýtajú 75 % z celkového predaného množstva. Ten sa vyjadril v zmysle, že to nie je ich vina, percentuálny podiel si vraj určí každá spoločnosť sama, ktorej sa modovaná hra týka. Nakoniec sa dotkol aj tematiky dobrovoľných príspevkov za módy, ktoré podľa jeho slov budú dostupné aj na Steame.