Toto nefungovalo.
Nešťastné manželstvo Square Enix a západných štúdií Crystal Dynamics (Tomb Raider), Eidos Montreal (Deus Ex) či Square Enix Montreal sa skončí v tomto roku, keď sa dokončí ich predaj spoločnosti Embracer Group za 300 miliónov dolárov. Skončí sa tak kapitola poznačená šokujúcimi očakávaniami a večnou nespokojnosťou s predajmi.
Prečo toto „manželstvo“ nefungovalo prezradil v rozhovore pre GamesIndustry.biz zakladateľ Eidos Montreal Stephane D’Astous, ktorý štúdio opustil v roku 2013. Už vtedy však bolo badať, že vzťah medzi západom a východom nie je ideálny: „Bola to trajektória, ktorá sa dala predpovedať. Eidos mal skvelú tradíciu vývojárskych štúdií, no nemali dobrú znalosť o tom, ako hry predávať. A to bolo jasné.“
„Dúfal som, že keď Square Enix kúpi Eidos v roku 2009, tak sa to zmení.“
Zmenilo, no k horšiemu. Hry od západných štúdií Square Enix sa síce predávali, no vedenie Square Enix každým finančným rokom prezentovali svoje sklamanie z dosiahnutých výsledkov. Bola to tak bežná prax, až sa z toho stalo memečko. Situácia však bola ešte „vtipnejšia“ ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. D’Astous si spomenul ma míting v roku 2012, keď bolo štúdiám Eidosu nadelené vygenerovať tržby vo výške 65 miliónov dolárov. Namiesto toho vygenerovali stratu vo výške 65 miliónov dolárov: „Chytali sme sa za hlavy. Špeciálne preto, že naše štúdiá v danom roku nemali vydať žiadnu novú hru.“
„Tlak začal narastať – moji zamestnanci voči mne a ja voči svojim nadriadeným. Myslím si, že keď sú ľudia v krízových situáciách tak vidíte ich pravé správanie a hodnoty. A nepáčilo sa mi, čo som videl. Nebol tam dostatok vedenia, odvahy a komunikácie. A keď nemáte tieto základné veci, žiaden zamestnanec nevie svoju prácu robiť správne.“
„Strácal som nádej v Square Enix Japonsko, že prinesú dobré veci pre Eidos. Strácal som vieru v našu vedenie v Londýne. V každej finančnej správe z Japonska bolo uvedené: „Sme sklamaní z niektorými hrami. Nedosiahli naše očakávania.“ A to bolo vždy smerované na hry vyvíjané mimo Japonska.“
D’Astous odišiel z Eidosu v lete 2013. Na konci 2015 nasledoval vtedajší šéf Crystal Dynamics Darrell Gallagher (dnes vedie štúdio The Initiative) a v roku 2017 manažment IO Interactive (Hitman) vyjednal odkúpenie štúdia a zároveň aj Hitman značky. Klincom do rakvy boli následne sklamania z komerčného výkonu hier Shadow of the Tomb Raider, Marvel’s Avengers či Guardians of the Galaxy.
„Je to vlak, ktorý sa spomaľoval a potreboval dodať šťavu, energiu alebo peniaze. A to bohužiaľ preto, lebo mnoho skvelých ľudí odišlo.“
O tom, že Square doslova odhodil západné štúdiá svedčí aj predajná cena – 300 miliónov dolárov. Iba pre porovnanie, Embracer Group kúpil minulý rok štúdio Gearbox za 1,3 miliardy: „Oni majú tisíc vývojárov, Eidos má približne tisíc. Majú Borderlands, no Eidos má päťnásobne viac značiek. Tak prečo stáli štyrikrát menej? Myslím si, že spoločnosti proste nemali záujem. A ukazuje to zdravie a potenciál Eidosu.“
„Bolo to ako sledovať haváriu vlaku v spomalenom zábere. Dalo sa predpovedať, že vlak nepôjde dobrým smerom. A možno preto iba 300 miliónov dolárov. To nie je veľa. A preto to nedáva zmysel.“
D’Astous však vyjadril vieru, že pod novým vedením Embracer Group sa štúdiám Eidosu bude dariť: „Dúfam, že Lars (Wingefors – šéf Embracer Group) všetko vyhodnotil a zistil, aký plán majú, pretože doterajší plán zjavne nefungoval.“
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!