Vysvetliť Borderlands 3 pre fanúšikov série je jednoduché. Je to proste viac toho, čo zbožňovali. A pre tých, ktorí sérii nerozumeli, je to jasná stopka. Načo totiž meniť niečo, čo funguje, však? Hlavne vtedy, keď to zbožňujú milióny hráčov. Ale. Posledný diel (okrem Pre-Sequel, ktorý bol takým veľkým datadiskom) vyšiel v roku 2012 a odvtedy sa herný svet posunul. Máme mnoho adeptov v looter-shooter žánri, ktorí tento žáner posunuli v mnohých oblastiach. Aká je teda reakcia Gearboxu?
Borderlands 3 na to odpovedá jednoducho. To, v čom dvojka nevynikala, zlepšili, to, čo zostarlo, časom vynovili, no ducha série zachovali. Či je to pre vás negatívna, alebo pozitívna správa, nechám na vás, pretože sú niektorí, ktorým tretí Borderlands nesadne, podobne ako dvojka. A teraz nehovorím o žánri ako takom, ale skôr o príbehu a svete hry.
Vašimi protivníkmi sú tzv. Calypso Twins. Arogantný Troy, ktorý však žije len vďaka tomu, že jeho sestra Tyreen je Siren, ktorá dokáže tieto schopnosti vysávať z ostatných a poskytovať ich svojmu bratovi. A hej, okrem toho sú to streameri. Teda, svoju frakciu Cult of Vault si vybudovali vďaka tomu, že streamujú svoje zážitky a víťazstvá v boji. A keby som ich mal opísať pomocou konkrétneho príkladu, tak by som vás vyzval, aby ste si v hlave predstavili presne ten typ herných streamerov, ktorých z duše neznášate. Presne toto sú oni. Z tohto hľadiska plnia svoju funkciu dokonalo, no faktom zostáva, že Handsome Jacka neprekonali. Ten sa totiž asi ani nedá prekonať.
Každopádne. Calypso Twins sa snažia otvoriť viacero Vaultov – miest, kde sa nachádzajú bájne poklady (rozumej loot), aby následne otvorili ten najväčší. A vy sa im v tom, pochopiteľne, snažíte zabrániť ako člen Crimson Raiders, kde sa to len hemží známymi postavami. Lilith, Ellie, Tina, Mordecai, Brick, Hammerlock, Maya, otravný Claptrap a mnoho ďalších vás budú na vašej ceste sprevádzať. Človeku by sa však mohlo zdať, že tých známych postáv bolo až príliš veľa a mnohé z nich dostali veľmi málo priestoru na to, aby zažiarili, čo je škoda.
Táto cesta vás konečne zavedie mimo planéty Pandora, ktorá je po jednotke a dvojke tak trochu opozeraná. Koncept viacerých planét funguje v hre skvelo a dodávajú jej vizuálnu variabilitu spolu s variabilitou nepriateľov. Nehovorím, že napríklad Borderlands 2 bol fádny, to nie. Akurát hovorím, že je príjemné namiesto flóry a fauny Pandory preskúmavať betónové múry planéty Promethea či džungľu na planéte Eden-6.
Ale ešte späť k príbehu. Nedá sa povedať, že by prekvapil, aj keď faktom zostáva, že autori sa očividne snažili priniesť zaujímavú zápletku v kombinácii s niekoľkými zaujímavými nápadmi týkajúcimi sa hlavných misií. Celý tón je však presne tým, čo si predstavujete pod názvom Borderlands. Politicky nekorektný, plný šialených postáv, ktoré robia šialené veci, a obrovského množstva popkultúrnych narážok. A presne tu je ten bod, ktorý rozdelí hráčov na dva tábory. Pre niektorých je presne toto dôvod, prečo Borderlands hrať, niektorí ale otravného Claptrapa a jeho bandu nemôžu vystáť. Nechcem však byť sudca (na rozdiel od niektorých), ktorý vám povie, či je tento prístup autorov dobrý, alebo zlý. Mne osobne tento štýl a osobnosť sveta úplne vyhovuje, častokrát vám vyčarí úsmev na tvári a narážky na rôzne filmy, seriály či ostatné hry sú skvelé. Ak to nie je vaša šálka kávy, tak to chápem.
No aj pre tých, ktorí veľmi humor a štýl Borderlands nemusia, majú autori nachystané veľké množstvo lákadiel. A preto si skonštatujeme jeden jednoduchý fakt. Napriek obrovskej konkurencii v looter-shooter žánri v podobe napríklad Destiny 2 a The Division 2 opäť prebral Borderlands 3 vedenie z hľadiska toho najpodstatnejšieho v takýchto hrách. Tým je strieľanie a loot.
Je očividné, že sa autori inšpirovali minimálne v sérii Destiny, pretože kompletne prepracovali všetok loot, z ktorého vychádzajú guľky. Zbrane sú neskutočne variabilné, každý výrobca je úplne odlišný od toho druhého, a to sme len pri výrobcoch. Ešte vôbec nehovoríme o levelovaní a RNG prvkoch. Atlasy zbrane majú napríklad automaticky navádzané strely (ak ste hrali Resistance, viete, o čom hovorím), Tediore sú črepy, ktoré po vypálení zásobníka radšej zahodíte, ako by ste ich prebíjali, a efekty odhodenia sú vynikajúce. Maliwan dominujú elementami, Jakobs sú niečo ako Winchester 1873 vo svete Borderlands a CoV zbrane sa napríklad namiesto výmeny zásobníkov prehrievajú. Ešte dôležitejší je však fakt, že ten pocit (ktorý sa, mimochodom, veľmi hlúpo opisuje) zo streľby je porovnateľný práve s kráľom v podobe Destiny.
A čo je na tejto situácii úplne najlepšie je fakt, že vývojárov vôbec nemusia zaujímať veci ako balans, pretože PvP sa v hre nenachádza, a preto mohli pustiť uzdu fantázie. A vďaka tomu sú legendárne zbrane unikátne a zábavné. Chcete brokovnicu, ktorá strieľa kotúče z píly? Alebo raketomet strieľajúci hamburgery? Alebo zbraň, ktorá bude sarkasticky komentovať váš výkon na bojisku? Možnosti sú skutočne neobmedzené. A to hovoríme iba o legendárnych zbraniach. Faktom je, že Gearbox vie, že to najdôležitejšie v looter-shooter hre je loot. A presne tak sa hra správa. Hardcore fanúšikovia tak strávia stovky hodín grindovaním tých najlepších zbraní, ktoré im pomôžu zdolať tie najťažšie prekážky v hre.
Zbraňami to iba začína. Pokračuje to ďalšou výbavou, a hlavne postavami. Ako už býva tradíciou, v Borderlands 3 sú na výber štyri. A rozdielnejšiu štvoricu sme v histórii série nemali. Podobne ako v predchádzajúcich dieloch, aj tu má každá postava tri stromy schopností, pričom každý z nich sa odlišuje. Akurát že v Borderlands 3 sa odlišujú obrovským spôsobom.
Ako príklad si zoberme postavu, pri ktorej som osobne strávil najviac času, FL4K the Beastmaster. Jeho hlavnou schopnosťou je to, že má vždy po svojom boku verného domáceho miláčika, no to, aký to bude miláčik a aké bude mať schopnosti, si určíte vy. V jednom strome na vás čaká tamojší pavúk, ktorý je po aktivovaní Action Skillu doplnený smršťou Rakkov. V druhom vás čaká váš poslušný „psík“, ktorý sa vďaka radiácii dokáže zmeniť na nahnevanú beštiu a za to vám ponúkne možnosť liečenia. Alebo môžete preferovať možnosť zviditeľnenia sa v kombinácii s Jabberom, ktorý vás dokonca dokáže oživiť. Ak nechápete, o čom hovorím, tak to iba zhrniem tým, že ešte nikdy jednotlivé postavy neposkytovali toľko variability a toľko spôsobov hrania, ako v trojke.
A práve postavy, hľadanie správnych predmetov pre buildy, prerozdeľovanie bodov skúseností a zbrane tvoria dôvody, prečo pri hre strávite desiatky hodín. Teda, to už hovorím o end-game obsahu. Misií je však veľké množstvo. Hlavné misie hýria zaujímavými nápadmi a skvelými súbojmi s bossmi, a tie vedľajšie zas ťahajú vtipy, šialené postavy a variabilnú náplň. Veď ktorá hra sa môže pochváliť misiou, kde sa zúčastnite vedomostného kvízu, v rámci ktorého pri nesprávnej odpovedi dostanete elektrošok? A keby ste sa náhodou nudili, nechýba ani tradičný mód Hordy a taktiež nová sekcia Proving Grounds.
Ďalšiu honbu si pre vás vývojári prichystali vo forme predmetov na vizuálnu úpravu. Tie sa nakupujú za špeciálnu menu, ktorá sa zatiaľ nedá, a podľa informácií ani nebude dať kúpiť za reálne peniaze. Môžete si tak vyzdobiť svoju kajutu na lodi Sanctuary 3 slúžiacu ako váš hub, alebo zmeniť skiny svojich zbraní a postavy. Pre mňa osobne síce takýto grind nedáva veľký zmysel, ale mnohým záleží na tom, ako vyzerajú, takže tí budú mať možnosť naháňať aj takéto predmety. V momente, keď sa skončí hlavný príbeh, sa hra ešte len rozbieha. Šplhanie za levelom 50 je totiž doplnené novým systémom s názvom Guardian Rank, ktorý vám dá exkluzívne perky a výhody, aby ste boli vždy silnejší a silnejší.
Zabudnúť nemôžem ani na drobné, no o to viac podstatné prvky. Konečne sa nebudete musieť biť o loot s vašimi spolubojovníkmi. Každý hráč dostane samostatný loot, no v prípade, že by ste z nepochopiteľných dôvodov chceli späť starý systém, tak môžete. Postavy dostali do vienka schopnosti pohybu, ktoré sa už teraz vyskytujú všade, takže drámu z toho robiť nebudem…
…ale. UI. Prečo? Prečo musel Gearbox vytvoriť také škaredé a nefunkčné UI? Je pre mňa nepochopiteľné, prečo môžeme mať v roku 2019 tak skvelé UI ako má napríklad Destiny, a zároveň mať niečo také ohavné a nefunkčné ako Borderlands 3 (alebo napríklad Anthem). Myslím si, že keď boli tvorcovia No Man’s Sky schopní vytvoriť niečo funkčné, neexistuje výhovorka, prečo by to Gearbox nedokázal. Zároveň by bolo pekné, keby aspoň vyriešili veľké problémy s mrznutím hry pri pohybe v jednotlivých menu.
Ono celá hra po technickej stránke by si zaslúžila ešte taký jeden mesiac vo vývoji. Je to o to viac nepochopiteľné, že už mesiac pred vydaním hlásili tvorcovia, že hra je hotová. Napriek tomu je stuttering na PC a aj konzolách celkom bežnou záležitosťou a prepady FPS ešte častejšou. Je trochu smutné, že je to práve toto, čo zráža hru dole. Hlavne, keď hra nevyzerá svetoborne. Tým nehovorím, že vyzerá zle, to určite nie. Kreslený štýl jej stále dodáva jedinečný výzor a je očividne o generáciu krajšia v porovnaní s predchodcami. No nič, z čoho by ste padli na zadok, nečakajte. O to viac nepochopiteľnejšie sú problémy s výkonom. Pochváliť však musím skupinu skladateľov a audiodizajnérov, ktorým sa hru podarilo povzniesť bez toho, aby to spôsobovalo prepady FPS.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Borderlands 3 2019
Borderlands 3 je najnovšie pokračovanie zo sveta Borderlands. Predstavujeme vám originálnu strieľačku s unikátnym grafickým štýlom. Pripravte sa na úplne nové dobrodružstvo plné chaosu. Nový diel ponúka nové postavy, zručnosti, prostredia, nepriateľov, zbrane a vybavenia. Samozrejmosťou je nový epický príbeh, v ktorom stretnete aj starých známych z predchádzajúcich dielov.
- Platforma: Xbox One
- Žáner: FPS
- Výrobca: Gearbox Software
- Distribútor v GB: 2K Games
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Cenega