RECENZIA: E-Twow GT SE - Viac možností, viac hrkotania

RECENZIA: E-Twow GT SE - Viac možností, viac hrkotania

 

Kto by to bol ešte pred pár rokmi povedal, že sa od testovania herného softvéru postupne prepracujem k recenzovaniu dopravných prostriedkov. I keď by som vás v tejto súvislosti teraz rád pozval na súhrn mojich dojmov z aktuálne vydaných nových verzií elektromobilov značky Tesla (každý musí mať svoj sen), budeme sa musieť uspokojiť v úvodzovkách len s ďalšou mestskou kolobežkou. V predchádzajúcich častiach magazínu sme vás v tejto súvislosti oboznamovali s kvalitou dvoch významných hráčov na scéne s cenovo dostupnou elektromobilitou a dnes nastal čas doplniť značky Xiaomi / Segway o koncepčne zaujímavý E-Twow. Ešte než sa pozrieme na ich celosvetovo populárny modelový rad kolobežiek GT, bude určite vhodné utrúsiť pár historických faktov, hlavne pre vás, v danom segmente menej zorientovaných zákazníkov.

Vysoká skladnosť

Firma E-Twow nie je na scéne žiadny nováčik. V sfére produkcie mestských elektrických kolobežiek sa angažuje už desať rokov a svoje skúsenosti si za tento dlhý čas zámerne syslí predovšetkým pre interné potreby. Nemôžeme im to mať za zlé, ostatne, na ich základe posúvajú kvalitu výrobkov na novú úroveň a vo finále z toho ťaží predovšetkým samotný koncový zákazník. Spoločnosť má na dnešné pomery dosť netradične umiestnené hlavné sídla. Našli by ste ich nielen v Nemecku, no i v Rumunsku, kde je E-Twow doslova ako doma. Výroba všetkých dielikov ich bohatého portfólia sa samozrejme realizuje v Číne, ale čo je zaujímavé, to všetko neustále pod dohľadom pôvodného zakladateľa celej spoločnosti, rumunského inžiniera menom Sorin Sirbu.

Z pohľadu filozofie sa spoločnosť snaží produkovať čo najkvalitnejšie mestské elektrické kolobežky vhodné na pohodlný prenos prostredníctvom mestskej hromadnej dopravy. Náš časopis si pre vás pripravil niekoľko testov na ich najzaujímavejšie výrobky a začíname vôbec tým konceptuálne najideálnejším pre každého, kto by sa napríklad rozhodol vzdať jazdenia do práce zbytočne veľkou kovovou haraburdou s dymiacich chvostom a vymenil ju za ekologickejšiu variantu cestovania. Avšak stále platí, že všetko má svoje pre aj proti a naša virtuálna lupa sa vám v nasledujúcich riadkoch preto pokúsi čo najkomplexnejšie zhodnotiť ľahkú a skladnú kolobežku E-Twow GT SE v hodnote okolo tisíc eur.

Unesie ma?

Prvým dôležitým aspektom, na aký je pri výbere mestskej kolobežky nutné nazerať, je dozaista celková konštrukčná nosnosť. Vyššie uvádzaná konkurencia mňa osobne v tomto smere dosť sklamala, keďže dokázala vyrobiť šasi schopné odviesť maximálne 100 kg vážiaceho jedinca, čo je limit, ktorý som v stále prebiehajúcej pandémii dávno preskočil a to výrazne. E-Twow GT je aj napriek svojej nízkej celkovej hmotnosti (rozprávame sa o 13 kg) schopná prepraviť biomasu s hmotnosťou do 120 kg! Tento údaj je fascinujúci v mnohým smeroch a to som vám ešte nepredostrel ďalšie výhody napríklad voči takému zariadeniu Ninebot od firmy Segway. Začnime však dizajnom. Ten ma nejako zásadne neoslovil – výrobok evokuje skôr bežnú kolobežku a nie nejakú sofistikovanú elektrickú mašinu, ktorú by ste chceli vystavovať na obdiv. Môže za to sčasti akási snaha o čo najlepšiu skladnosť celej konštrukcie, kde má konzument možnosť prelomiť produkt v hlavnom kĺbe a zaistiť hornú časť o blatník (tak ako pri Ninebot koncepte), no predovšetkým je daná kolobežka vybavená teleskopickým sklápaním riadidiel a výškovo nastaviteľnou úrovňou hlavnej tyče. Oceňujem tiež dostatočné osvetlenie po oboch stranách.

Pre jazdcov nižšej postavy sa tak dá výška prednej časti regulovať a v momente, kedy vyrazíte do kaviarne alebo prípadne naskočíte do električky, je možné výrobok zmenšiť, aby počas transportu prekážal čo najmenej. Samotný proces skladania a opätovného rozkladania zvládne aj technicky menej zdatný človek a fakticky ide o proces trvajúci maximálne jednu minútu. Efekt, ktorý som si interne nazval „transformer“ je však dvojsečnou zbraňou a počas jazdy drsnejším terénom sa preto musíte pripraviť na menšiu celistvosť konštrukcie, rovnako ako aj nástup slabého hrkotania (všetky tie poistky a výsuvné časti sa jednoducho musia niekde ozvať). V tomto smere sa však dostávame k ďalšej a vôbec nie poslednej praktickej výhode, o ktorej mnou toľko opakovaná konkurencia môže len snívať. E-Twow GT vám totižto ponúka oveľa vyšší stupeň pohodlia na základe aktívneho odpruženia prednej aj zadnej časti. Keď sa na kolobežku pozriete bez skúmavého oka, sotva by ste dokázali odhaliť akékoľvek odpruženie nápravy – dizajn to krásne skrýva. Stačí však vybehnúť do drsnejšieho mestského terénu a ten rozdiel medzi tuhým šasi bez tlmičov a s tlmičmi je enormný. Kolobežka preto s prehľadom zvládla aj moju rodnú ulicu, po ktorej jazdil ešte sám František Jozef I. na koči.

Nabíjanie do 5 hodín

Vysoká tolerancia hmotnosti si vyžaduje dostatočný výkon, zvlášť ak nás výrobca láka na rýchlosť oscilujúcu okolo 35 km/h a súčasne aj dostatočnú kapacitu batérie. Pri E-Twow GT sa v tomto ohľade môžete tešiť na výkon 700 W, vďaka čomu sa rozprávame o celkovo svižnej jazde, pri akej by ste mali mať na hlave kvalitnú helmu (žiadne vydlabané melóny). Zarazila ma skutočnosť, že po stlačení elektrického pedálu sa kolobežka chcela rozbehnúť bez toho aby som sa tradične odrazil nohou, tak ako to bolo pri iných podobne koncipovaných zariadeniach. Onen výkon je poznať viac než dosť, stačí sa vybrať na cestu s desať percentným stúpaním a za predpokladu, že vám doma ručička od osobnej váhy ukazuje obrázok prasiatka, táto kolobežka vás nesklame a vytlačí kam si len poviete. Odporúčam preto produkt aj mimo roviniek, čím si však logicky skracujete papierový dojazd balansujúci na hranici 40 km. Pri mojej váhe, o ktorej teraz radšej džentlmensky pomlčím, som sa dokázal dostať na dojazd kúsok cez 20 km, avšak jazdil som výhradne drsnejším terénom a rýchlosťou som nešetril. Ak už spomínam terén a vyššie sme sa v súvislosti s ním rozprávali o tlmičoch, nemôžem vynechať ani opis pneumatík.

Spoločnosť E-Twow vsádza na plnú gumu, bez možnosti regulácie vzduchu, čím síce eliminuje časté defekty a servisné opravy, avšak zároveň trochu uberá na komforte – osobne som s tým stotožnený, i keď pneumatiky s veľkosťou o čosi väčšou než dvadsať centimetrov pôsobia trochu minimalisticky. Poďme si však doplniť opis dizajnu komentárom okolo samotných pocitov z jazdy. Kolobežka ponúka dva spôsoby brzdenia, kde na jednej strane máte k dispozícii prednú elektromagnetickú brzdu s funkciou rekuperácie a na druhej klasickú pákovú zadnú mechanickú brzdu. Snažiť sa spomaliť pomocou tej elektrickej si vyžaduje opatrnosť a predovšetkým prax, keďže rekuperácia chce istú zotrvačnosť a preto je ideálne zo začiatku kombinovať oba štýly brzdenia, kým dostanete celý proces poriadne do ruky. Ak sa mi niečo vyložene nepáči, v prípade onej bubnovej zadnej brzdy, tak je to transparentné lanko vedené pozdĺž prednej časti – toto som odsudzoval aj u Xiaomi.

Mobilná aplikácia

Zabudnite na celkovú ochranu pred poveternostnými podmienkami, kolobežka by nemala zmoknúť, aj keď certifikát IPX4 nabáda, že znesie striekajúcu vodu zo všetkých smerov. Pomerne prehľadný hlavný LCD displej umiestnený v strede riadidiel je dizajnovo prepojený s perfektne svietiacim predným svetlom a súčasne ponúka štvoricu fyzických spínačov v dosahu vašich palcov (ovládanie klaksónu, deleného osvetlenia, zapnutia prístroja). Všetka interakcia je sprevádzaná až bizarne hlasným zvukovým tónom a neraz sa mi stalo, že keď som za jazdy niečo chcel prepnúť, otáčali sa za mnou okoloidúce hlavy a to som ani nesiahol po rovnako hlasnom klaksóne (ten znie ako požiarny poplach kombinovaný s kopancom do vašich ušných bubienkov). Tu sa musím vyjadriť dosť kriticky, keďže jednak je umiestnenie klaksónu v neprirodzenom poradí voči ostatným tlačidlám a navyše je jeho zvuk takým strašiakom, že lepšie by bolo na každú prekážku pred vami skôr zapískať. Samotný rev klaksónu súvisí aj s možnosťou uzamknutia produktu prostredníctvom softvérovej aplikácie.

Tú si jednoducho stiahnete do vášho mobilného telefónu a okrem sledovania štatistík z jednotlivých jázd tak máte možnosť kolobežku elektronicky poistiť pred krádežou. Chcel by som vidieť toho odvážlivca, čo by sa po spustení onoho alarmu nehodil na zem s rukami za hlavou. Okrem chrlenia šialeného zvuku, systém súčasne uzamkne aj brzdiacu klapku a tak je akákoľvek jazda prakticky nemožná. Osobne nechápem, prečo sa nedá zvuková interakcia regulovať, avšak v konečnom dôsledku to nie je až taký problém, veď ide predovšetkým o ochranu a bezpečnosť. Softvérová podpora sa nesie na štandardnej vlne a asi vám nemusím pripomínať skutočnosť, že výrobca vám do profilu pretláča reklamu na iné svoje výrobky a celkovo ponúka informácie okolo mestskej prepravy pomocou takto koncipovaných kolobežiek. V texte vyššie som sa zámerne snažil obchádzať nejaké súhrnné hodnotenie jazdy, respektíve pocitov počas brázdenia ulíc môjho rodného mesta, Malaciek. Šetril som si to predovšetkým na samotný záver.

Je pre vás vzhľad dôležitý?

Po takmer mesačnom žití po boku E-Twow GT SE som dospel k celkovo pozitívnym dojmom. Aj keď mi na jednu stranu dizajn pripomínajúci skôr bežnú kolobežku na odrážanie vôbec nesadol, samotná skladnosť a jednoduchší proces pri transporte to čiastočne ospravedlňuje. Jazda je vďaka tlmičom oveľa pohodlnejšia, i keď musíte rátať s hrkotaním mechanických dielikov umožňujúcich vyššie uvedenú skladnosť. V kolmých zákrutách sa malé pneumatiky nesprávajú zrovna najistejšie a s tým súčasne súvisí aj slabšia trakcia (pri častom a prudkom brzdení zanechávajú gumy za sebou pásy a ničia tak svoj tvar).

Vďaka plným pneumatikám vám automaticky odpadá nutnosť obávať sa o servisné riešenie defektov a bezpečnosť spojená so softvérovou poistkou je jednou z najlepších v segmente mestských kolobežiek. K tomu si pripočítajte vysokú toleranciu celkovej nosnosti, nadpriemernú rýchlosť a dojazd za hranicou tridsiatich kilometrov. Vo svojej triede táto kolobežka papierovo exceluje a do mestského prostredia je doslova kovaná, treba však rátať s pár vyššie spomínanými negatívami, ktorých dôležitosť si už budete musieť odstupňovať len podľa seba.

Naše hodnotenie

Rýchla a skladná kolobežka do mesta, s ktorou sa naučíte používať helmu.

Klady

  • nosnosť
  • skladnosť
  • rýchlosť
  • dojazd
  • servis

Zápory

  • dizajn
  • rozmiestnenie tlačidiel

Informácie o produkte

E-Twow GT SE 2021

  • Kategória: Ostatné
  • Farba: čierna
  • Orientačná cena: 1100 €
  • Produkt na recenzovanie poskytla spoločnosť: E-Twow

Zobraziť viac

Korekcia: Veronika Jankovičová

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

 
 
 
 
 
 

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk