Biznis je biznis.
Rok 2019 je rokom Epicu a jeho exkluzivít. Minimálne teda na poli PC hier. Udialo sa toho veľa, no povieme si iba zopár základných faktov, ktoré vás dostanú do situácie.
- Spoločnosť Epic Games spustila vlastného konkurenta Steamu a snaží sa ho medzi hráčov pretlačiť tak, že ponúka herným vývojárom kôpku peňazí výmenou za exkluzivitu vo svojom obchode. Táto exkluzivita „postihla“ hry ako Metro: Exodus, Control, The Outer Worlds, Borderlands 3 a mnoho ďalších
- Epic Games sa chváli tým, že na rozdiel od Steamu nepúšťa do svojho obchodu každú nekvalitnú hru, ale hry vyberá „ručne“
- Taktiež ponúka vývojárom atraktívnejší podiel z predaja hier oproti Steamu.
Okay. Čiže keď máme ultra krátke zhrnutie za sebou, poďme na príbeh.
Ten sa týka štúdia Unfold Games za ktorým stojí jediný vývojár Wlad Marhulets. Ten vytvoril zaujímavo vyzerajúcu hororovú puzzle hru Darq, ktorá vyšla pred štyrmi dňami na Steame a GOGu. Lenže to nemuselo byť.
Marhulets bol totiž tesne po ohlásení dátumu vydania hry (ten bol ohlásený koncom júla) oslovený spoločnosťou Epic Games, či by z jeho strany nebol záujem o vydanie hry exkluzívne na Epic Games Store. Samozrejme by dostal záruky ziskovosti projektu spolu s ďalšími výhodami.
Možno si poviete, že skvelé. Hra tým pádom vyzerá atraktívne, keď aj Epic Games má o jej vydanie záujem.
Marhulets však ponuku exkluzivity odmietol. Sľúbil totiž svojim hráčom, že hra bude dostupná aj na Steame a Epic mu dal jasne najavo, že chcú jeho hru ako exkluzivitu, čiže bez vydania cez iný digitálny obchod. Podľa jeho slov nechcel zničiť svoju reputáciu jedným krokom smerom do budúcnosti, pretože mnoho hráčov na Steame na hru netrpezlivo čakalo (Hra sa nachádzala v zozname TOP 50 najžiadanejších hier na Steame).
„Odmietnutie exkluzivity možno je z krátkodobého hľadiska hlúpe, vzhľadom na množstvo peňazí. No z dlhodobého hľadiska to bolo jednoduché a logické rozhodnutie. Stiahnutie hry zo Steamu niekoľko dní pred vydaním by zničilo moju reputáciu.“
K jeho odmietnutiu prispelo aj celé fiasko okolo hry Ooblets, ktorá v rovnakom čase ohlásila exkluzivitu pre Epic Games Store.
Okay. Teda žiadna exkluzivita. Lenže fakt, že Epic má o hru záujem značí, že možno by hru vydali aj napriek tomu, pretože vyzerá kvalitne. No nie. Epic mu následne odmietol vydať jeho hru cez Epic Games Store pretože nesúhlasil s exkluzivitou.
Keď dostal Tim Sweeney (šéf Epicu) otázku, prečo to urobil. Jeho odpoveď je však strohá. Podľa neho stále vyberajú hry, ktoré vydajú na Epic Games Store ručne. Prečo však hru chceli vydať ako exkluzivitu, no zrazu nie, keď bola exkluzivita odmietnutá? Hlavne keď má spoločnosť toľko rečí o „konkurencii“ na poli digitálnej distribúcie.
Hi Mark, we’re still in the early, hand-curated days of the Epic Games store where we can only accommodate a small number of releases. See the launch announcement:https://t.co/uO97DRuDh1
— Tim Sweeney (@TimSweeneyEpic) August 18, 2019
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!