Nadávajte si na Cyberpunk 2077, koľko chcete, ale pre CDPR bol finančne obrovským úspechom

Nadávajte si na Cyberpunk 2077, koľko chcete, ale pre CDPR bol finančne obrovským úspechom

 

Kvalita je jedna vec, ale čísla hovoria jasnou rečou; podľa finančného reportu poľskej spoločnosti CD Projekt RED bola firma v roku 2020 v zisku vyše 300 miliónov dolárov. Najviac sa pod to, samozrejme, podpísalo vydanie (hoci katastrofické) hry Cyberpunk 2077, ktorej štúdio predalo úctyhodných 13,7 milióna kópií.

Mala to byť jedna z najlepších hier všetkých čias, no dodnes nie je pre mnohých hráčov na starších systémoch hrateľná. Problémové vydanie Cyberpunku sa pre mnohé iné vývojárske tímy stalo strašiakom a mementom, aké následky môžu mať unáhlené rozhodnutia vo vrcholovom manažmente. Omyl poľskej vývojárskej superstár vyvolal cunami ako u hráčov, tak aj v samotnom priemysle. Viacerí vydavatelia akoby sa zľakli, že aj oni pôjdu na pranier, a svoje novinky radšej odložili, aby mohli vychytať všetky chyby.

CD Projekt RED, koniec koncov, bez okolkov priznáva, že v mnohých ohľadoch pochybil a niektoré veci by dnes skrátka spravil inak. Nepochybne by ubral z marketingu a radšej investoval čas a prostriedky do samotného vývoja, ktorý sa nielenže tiahol dlhé roky, ale nakoniec aj tak skončil naservírovaním niečoho nedovareného, čo teraz firma usilovne „ohrieva v mikrovlnke“. Ja som hru recenzoval na Xboxe One X a poviem vám, bol to jeden frustrujúci zážitok, niečo ako dívať sa na perfektnú scenériu cez veľmi špinavé, zakalené a doškriabané sklo.

Napriek kritike hráčov aj recenzentov, napriek tomu, že Sony Cyberpunk stiahlo zo svojho digitálneho obchodu PS Store a dodnes ho tam nevrátilo, Cyberpunk 2077 ostáva finačným hitom. Asi nikoho neprekvapí že hra išla najviac na odbyt na PC (až 56 % celkových predajov), zatiaľ čo najmenej na Xboxe (17 %). Považujem to za mierny paradox, nakoľko to bol práve Microsoft, s ktorým CDPR pred vydaním intenzívne marketingovo spolupracoval. Vzišla z toho napríklad limitovaná verzia konzoly Xbox One X, ktorá síce vyzerala dobre, ale samotná hra sa na nej aj tak hrala naprd.

Trištvrtina objednávok pochádzala z digitálneho prostredia, takže platforma GOG, ktorá patrí priamo pod CD Projekt RED, zažila vôbec svoj najplodnejší rok. Štúdio na tom podľa finančných grafov nikdy nebolo lepšie – celkové zárobky predstavovali 563 miliónov dolárov, z toho asi 260 miliónov boli výdavky.

Refundovací program pre nespokojných zákazníkov, ktorí si kúpili Cyberpunk a pre jeho nízku technickú kvalitu sa dožadovali vrátenia peňazí, zhltol len niečo cez dva milióny, teda zlomok získaných „doláčov“.

Pokiaľ ide o budúcnosť, píše PC Gamer, CD Projekt RED sa momentálne sústreďuje na maratón plný opravných aktualizácií. Plány na samostatný veľký multiplayer sú už pasé, no autori sa vraj plánujú Cyberpunku držať ako kliešť a spraviť z neho, aspoň z dlhodobého hľadiska, tak dlho sľubovaný úspech.

Ďalšou značkou pevne spätou s Poliakmi je Zaklínač, ktorej vývojári predali už dovedna 50 miliónov kópií, z toho 30 miliónov je zásluhou fenomenálneho Zaklínača 3. Informácie o ďalšom dieli série sú nateraz stále nonexistentné, no už čoskoro si budeme môcť vyskúšať aspoň mobilnú novinku The Witcher: Monster Slayer, založenú na podobnom princípe augmentovanej reality, ako napríklad Pokemon GO.

Zdroj: PC Gamer

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

 
 
 
 
 

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk