Možno teraz ostanete prekvapení, prečo teraz tento titul na recenziu? Odpoveď na otázku sa dozviete v priebehu nasledujúceho týždňa (15.6.2009-21.6.2009) – pozn. admin
Je to neuveriteľné, ale máme tu titul, na ktorý sme sa tak dlho tešili. V prvom rade som bol celkom prekvapený, že titul ako je Dawn of War 2, zverejnili až pol roka pred jeho vydaním. Určitý súvis to má aj s celkovým spracovaním hry, ale nebojte, autori vytvorili plnohodnotné pokračovanie.
V prvom rade si vysvetlíme, že DoW2 nie je vo veľkej miere podobná s jeho predchodcom. Rozdiel medzi single a multiplayerom je naozaj obrovský. Zatiaľ čo v hre pre jedného hráča sa jedná o taktické RPG, multiplayer sa podobá skôr na Company of Heroes. Ak ste milovníkmi výstavby základne a opevnení, vežičiek, mín a neviem čoho všetkého, tu sa toho naozaj nedočkáte. Hra sa sústredí na vaše jednotky, a kľúč k úspechu je tieto jednotky maximálne využiť a nedovoliť nepriateľovi využiť slabiny.
V Single Playeri sa stretneme s takzvanými Blood Ravens, elitnou jednotkou Vesmírnych Mariňákov, taktiež známu z jednotky. Narozdiel od nej sa bude príbeh odohrávať vo vzdialenej sústave Aurelius, kde namyslení Eldari burcujú Orkov v celkom sektore. Ak ste si pozreli ukážku, určite ste si všimli znepokojujúce oblaky. Nie je to len grafický efekt, ale štvrtá rasa veľmi sa podobajúca na Zergov zo Starcraftu – Tyrandovia. Klasika – zlé insektoidné hlúpe beštie, ktoré požierajú celé svety a sú riadené jedným obrovským slizkým mozgom. Keďže tieto jednotky sú kvázi jeden organizmus, neboja sa ani Blood Ravens a to už je čo povedať! Takže si to zhrňme, miliardy hmyzákov, nahnevaní orkovia a pykle kujúci Eldari. Príbeh vás vtiahne hneď od začiatku, ba by sa dalo povedať, že nepôjdete ani do práce, len aby ste našli ďalší kúsok hádanky. Kampaň je na prekvapenie vytvorená na štýl veľmi zjednodušeného Total Waru, kde lietate medzi troma planétami (1 planéta obsahuje 4 sektory) a vyberáte si misie. Okrem mapy planéty a sektorov obsahuje vaše veliteľstvo aj možnosti vylepšovať si vlastné jednotky. Na výber máte celkom 6 rozdielnych oddielov, z ktorých si do bojiska môžete vybrať 4. Áno, je to málo a až do konca som čakal, kedy sa mi objavia ďalšie sloty aby som konečne zažil epické bitky. Bohužiaľ sa nič také celú kampaň nedeje. Je ťažké hodnotiť, či je to krok dopredu, alebo späť, no môj subjektívny názor je taký, že Warhammer je svet plný obrovských bitiek a hektolitrov krvi. Kde to preboha zmizlo?! Nuž, do multiplayeru.
{gallery}/recenzie/DawnOfWar2.recenzia.PC.klaajo/1{/gallery}
Nehovorím, že nie je na škodu mať 2 žánre v jednej krabici, ale hra neobsahuje žiaden tutorial a v hre pre viac hráčov je to zásadný problém. Ale o tom neskôr. Jednotky, či hrdinov je možné vylepšovať ako vo veľmi jednoduchom RPG. Všetky majú 4 atribúty (stamina, hand-to-hand, boj na diaľku, a energia), ktoré zvyšujú potenciál a občas vám pridajú určitú špeciálnu schopnosť. Na bojisku vám taktiež vypadávajú predmety, ktoré sú možné jednotke priradiť. Pravdaže zjednodušene, nečakajte, že im budete meniť boty, či helmu. Vybaviť sa môžu zbraňou, brnením a špeciálnymi schopnosťami (napr. Granáty). Keď máte vybrané, môžete spustiť svoju partičku na misiu. No a tu prichádza kameň úrazu. Po pár misiách zistíte, že sa mapky opakujú. A to až príliš často. Veď si vezmite – 12 sektorov = 12 máp. Aj keď je toto faktor naozaj veľmi, veľmi zlý, musím sa priznať, že mapy sú síce malé, ale naozaj perfektne spracované. Nič netrčí, nič nie je na silu, celá mapa vyzerá ako normálne spravené prostredie, avšak poskytuje obrovské množstvo taktických možností. Ak by som mal ale zhodnotiť celý single zvlášť, hra by mala oveľa menšie hodnotenie. Je vidno, že autori sa zamerali hlavne na multiplayer a single je len miniatúrnym módom na spestrenie.
{gallery}/recenzie/DawnOfWar2.recenzia.PC.klaajo/2{/gallery}
Mulitplayer, to už je iné kafe. Celý koncept Company of Heroes a zjednodušenie výstavby vniesli do hry taktický nádych. Máte jednu budovu, a okolo 10 rôznych jednotiek, ktoré sa dajú vylepšovať. Na mape máte 3 druhy bodov, ktoré môžete obsadiť, a o ktoré budete viesť už konečne epické boje. Nečakajte však stovky jednotiek, opäť ich tu bude len pár, ale vďaka 3v3 a menším mapám, ako je obvyklé, budete mať stále čo robiť. Kontrolné body zvyšujú vašu ekonomickú situáciu len mierne, to dáva možnosť slabšej skupine na vzchopenie sa. Ak hráte o udržanie víťazných bodov, hra nabere ešte zaujímavejší priebeh, hra sa v priebehu minúty môže zvrátiť. Poďme si teraz ale trošku zanadávať, lebo aj keď je hrateľnosť bezchybná, je tu neskutočné množstvo drobností, ktoré kazia hru. V prvom rade, chýbajúci tutorial. Ak ste nováčik, nemáte šancu hrať hru, bez frustrácie. Osobne u mňa sa stalo, že som nevedel nájsť obranné veže, lebo v ani v manuáli sa nič také nenachádza. Nakoniec som zistil, že v celej hre žiadne obranné veže nie sú (wtf?!) a to je ďalšie mínus. Vo väčšine prípadov je mapa štvorcová a vďaka limitu jednotiek nie je možné strážiť ani tú vašu polovicu. Preto sa často stáva, že jedna jednotka poobsadzuje tie vaše a vy máte nervy, lebo trepať sa s armádou späť je pre váš postup nevýhodné. Pravdepodobne by sa mal tento problém odstrániť patchom (obsadený bod bude strieľať po jednotkách), ale na čo mysleli autori, keď robili mapy? Vlastne si to ani uvedomiť nestihli, lebo celkový počet máp pre MP je 6!!! Áno, je ich 6, z toho 2 sú 1v1. Je neuveriteľné, že sa autori serk*li s hrou, kde je hlavnou položkou MP a vytvoria len 6 máp! Pravda, patche budú, ale hra sa hodnotí teraz a nie o mesiac.
{gallery}/recenzie/DawnOfWar2.recenzia.PC.klaajo/3{/gallery}
Ak ste si všimli obrázky povylepované okolo, určite zaregistrujete krásnu grafiku. Naozaj, grafika od predchádzajúceho dielu spravila obrovský pokrok, no svoj štýl si ponechala. Efektov je tu naozaj na mraky, od HDR, cez RT tieňovanie, kvalitných textúr a odlišností prostredia (síce len 3, ale každý kúsok mapy je jedinečný. Čo poteší obyčajných smrteľníkov, hra beží na ultra detailoch bez seknutia na ročných zostavách.
{gallery}/recenzie/DawnOfWar2.recenzia.PC.klaajo/4{/gallery}
Hodnotiť Dawn of War 2 je naozaj ťažký oriešok, hra je v samotnom princípe dokonalá, hrateľnosť je na najvyššej úrovni a spolu s grafikou je to radosť hrať. Čo ale zamrzí je prítomnosť tisíc a jednej drobností, ktoré hru kazia. Málo máp v oboch prípadoch SP aj MP, neprítomnosť tutorialov pre začiatočníkov, ba aj pokročilých (manuál je knižočka na nič). Mrzí ma, že si dali vývojári naozaj námahu vytvoriť hru tak hrateľne dokonalú a spraviť toľko základných chýb. Pravdepodobne budú tieto chyby opravené v sľubovaných patchoch, ale to ich neospravedlňuje.
{wmv}t_war40_dow2_tyrands2inv{/wmv}
grafika multiplayer hrateľnosť |
|
singleplayer málo máp absencia tutoriálov |
|
80% | |
ŽÁNER | stratégia/ taktické RPG |
VÝROBCA | Relic Entertainment |
VYDAVATEĽ | THQ/ CDPROJEKT |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ |