Aj keď prišla ako deviata v poradí, tak až ona definitívne poodkryla závoj záhadných okolností, ktoré dlhé roky zahaľovali príčinu udalostí úplne prvého hororu Resident Evil. Rovnako tak práve táto hra predstavila skutočný pôvod vírusu T-Virus a ako sa dostal do styku s civilnými obyvateľstvom. Osobne som z celej pointy ostal trocha rozčarovaný, pretože mi svojím štýlom pripomínala viac Parasite Eve než Resident Evil, ale ako sa hovorí, koľko ľudí, toľko chutí.
Reč je o nultej epizóde, ktorá vyšla pôvodne v roku 2002 na Nintendo GameCube a dnes vychádza v HD verzii na PC a konzolách. Nebudem chodiť okolo horúcej kaše. Rovno prezradím, že tento horor je vynikajúcou hrou a pre priaznivcov pôvodných Resi adventúr úplnou povinnosťou. Prináša osvedčenú hrateľnosť, statické kamery a premýšľavý postup vpred. Čiže to, čo na tejto sérii milujeme. Okrem toho sa ale od predchádzajúcich titulov odlišuje niekoľkými výraznými novinkami.
Tou hlavnou je kooperácia dvoch postáv, medzi ktorými si hráč môže ľubovoľne prepínať. Resident Evil 0 je vlastne prvou hrou série, ktorá to zaviedla, a tak dopomohla svojím spôsobom k vzniku Resident Evil 4, 5 a 6, hoci až v posledných dvoch dieloch išlo o reálnu kooperáciu medzi dvoma hráčmi. Toto zaujímavé spestrenie je tu inak využité dvojako. Každá z postáv, či už ide o členku S.T.A.R.S., Rebeccu, alebo väzňa na úteku, Billyho, má svoje svojské špecifikum.
Len Rebecca dokáže mixovať známe rastlinky, no na druhej strane len Billy vie obsluhovať zariadenia, na ktoré je potrebná mužská sila. Druhým významom spolupráce sú situácie, v ktorých s jednou postavou robíte jedno a s druhou zase niečo iné. Ako príklad spomeniem brzdenie vlaku, počas ktorého necháte jednu z postáv riadiť vlak a s druhou sa vydáte do posledného voza spustiť mechanizmus. Alebo situáciu, keď s Billym dvíhate veľkú klietku a na druhej strane izby spod nej ako Rebecca beriete kľúč.
Takýchto situácií je tu mnoho, no zároveň budete aj často putovať bok po boku a čeliť hnijúcim zombie ako jeden tím. Pre tento prípad tvorcovia implementovali jednoduchý systém pokynov pre postavu, ktorú neovládate. Postave môžete zadať „Attack“ pre útok na všetko, čo sa hýbe, alebo „Idle“, aby si aj v tej najvypätejšej situácii zachovala chladnú hlavu a zbabelo brala nohy na plecia. Ako vy.
No zatiaľ čo, napríklad, ste aj v Resident Evil HD Remaster mohli vo veľkom počte prípadov nepriateľov navôkol pri troške šikovnosti prebehnúť, v tejto hre sú uličky oveľa užšie, čiže ak stretnete nejakého toho leňochoda s odpadávajúcimi kusmi mäsa z tela a páchnucim dychom, väčšinou sa prestrelke nevyhnete. Aj z toho dôvodu sa mi zdalo, že je v hre nejako viac nábojov, než bývalo obyčajne. Netreba sa však báť, že sa z hry stala hneď strieľačka, to v žiadnom prípade, pretože od druhej polovice sa prísun munície rapídne zníži a počet nových nepriateľov, naopak, rapídne zvýši. Preto vám radím, aby ste si užívali vcelku pohodový survival, kým môžete, pretože keď na scénu nastúpia Eliminátori, tak vtedy začne to pravé peklo.
Kooperačné hranie dodáva klasickej hrateľnosti, na ktorej vyrástla celá jedna generácia hráčov, nádych sviežosti. Zrazu môžete kombinovať útoky, ako napríklad s Rebeccino uzemnenie zombie zápalnými fľašami, zatiaľ čo ich Billy z bezpečnej vzdialenosti obdarúva projektilmi z dvojhlavňovej brokovnice, alebo využívať prítomnosť dvoch postáv ako dvojnásobok počtu životov. Začnete hrať s jednou postavou, a keď sa jej kriticky zníži HP, tak si prepnete na druhú a pokračujete s plným HP. Jednoducho povedané, akým štýlom sa s kooperáciou vyrovnáte, je len na vás.
Znova to môže vyzerať, že hra je týmto spôsobom zľahčená, no nič nie je ďalej od pravdy. Samozrejme, záleží od stupňa náročnosti (easy, normal, hard), no aj pri strednej úrovni sa môžete pekne zapotiť. No nie je to ako v prvej časti, tá je tuhšia a neľútostnejšia, a to aj vďaka tomu, že ste na celú hru sami. Tam vám nikto nepomohol, nemohli ste si prepnúť na inú postavu a museli ste si vydrieť všetko poctivo sami. Na druhej strane, Resident Evil 0 má vďaka tomu omnoho menší prísun liečivých rastliniek, tobôž sprejov. Tých je tu skutočne ako šafranu, a tak, ak vám bude pri postave načerveno svietiť Danger a vy práve skúmate nové prostredia, bude len skutočne mizivá šanca, že práve tam natrafíte na liečivo.
Táto séria bola vždy viac než len prostým simulátorom zabíjania zombie, braná kvôli svojim hlavolamom, ktoré dokázali príjemne osviežiť hrateľnosť. Nultý diel nie je výnimkou a v pravidelných intervaloch sa pred vami objaví nejaký logický problém, nútiaci vás zapojiť mozgové bunky. Skvelým príkladom je úvodný vlak, v ktorom pre spustenie bŕzd musíte v časovom limite zadať desať čísel od 0 po 9 tak, aby ich súčet dával zadané číslo. Pointa je v tom, že keď to nezvládnete, tak vám load veľmi nepomôže. Zadané čísla sa totiž automaticky zmenia.
Inak je to stále klasická hrateľnosť, čiže blúdenie po rozsiahlom dome, hľadanie kľúčov, otváranie dverí, bojovanie s nečakanými bossmi, prezeranie si tajomných výjavov na obrazoch, zbieranie a čítanie zápiskov. Skutočná škoda tých boss fightov, pretože sú také nijaké. Nielenže nepredstavujú veľkú výzvu, ale ich dizajn je prekvapivo fádny a aj ich prítomnosť pôsobí dosť silene. Ako príklad znova použijem pohybujúci sa vlak, do ktorého sa zrazu bez logického vysvetlenia prepadne veľký škorpión. Ako keby si Capcom povedal: „Veď my sme zabudli na bossov! Rýchlo tam nejakých šupnime, no neotáľajme, čas sú predsa peniaze!“
Oproti predchádzajúcim hrám táto nemá boxy, do ktorých ste si odkladali momentálne nepotrebné predmety, ale musíte si vystačiť s inventármi. Tie sú brutálne obmedzené a často sa budete zamýšľať nad tým, akú vec si nechať a akú radšej odhodiť. V tejto časti totiž môžete vyhadzovať veci z inventára. Na mape sa vám potom ukáže prehľadne, ktorú vec ste kde nechali. Nehrozí teda žiadne otravné blúdenie či zapisovanie na kus papiera. Samotná práca s inventárom je rýchla, prehľadná a hlavne pri hraní s myšou je super rýchla. Ovládanie klávesnicou a myšou je rovnako bezproblémové ako pri Resident Evil HD Remaster. Ak máte radšej to než gamepady, určite nebudete sklamaní.
Celkovo hru po kvalitatívnej stránke radím až za všetky ostatné old-school Resi hry. Dôvod? Prišla ako posledná. To je jej dar a zároveň prekliatie. Hra sa totiž nikdy nevyhne porovnávaniu s hrami, ktoré spravili túto sériu legendou, no zároveň bude braná ako posledný skutočný survival Resi horor. A to jej nikto nevezme. Ak by som mal byť konkrétnejší, Resident Evil 0 by som po stránke kvality pocitovo možno priradil k Resident Evil 3: Nemesis, hoci tá hra má taktiež navrch, a to hlavne vďaka samotnému Nemesisovi.
Graficky vyzerá tento titul jednoducho nádherne. Osobne som vždy bol fanúšikom pre-renderovaných pozadí, lebo takýto vizuálny štýl dokáže navodiť fantastickú atmosféru a nádherne vykresliť detaily ako v nejakej CGI animácii. Z tohto hľadiska ma Resident Evil 0 HD Remaster doslova omámil. Jediným mínusom je zobrazenie postáv. Tie sú síce oproti originálu vylepšené, no vzhľadom na súčasný štandard ostávajú stále len v šedom priemere. Najhoršie dopadli FMV cutscény, ktoré sa prepracovania nedočkali a bežia podľa všetkého len v pôvodnom rozlíšení.
Pôvodná hra bola v rozlíšení 4:3 a takáto ostáva aj dnes. Capcom umožňuje hranie v 16:9, no tak ako aj v prvom HD remasteri, je aj v tomto prípade obraz v tomto rozlíšení len priblížený a orezaný. Hra vyzerá vcelku slušne aj takto, no vďaka nemu prídete o celkový pohľad na scény a o ostrosť pôvodných textúr. Celkovo ale hra vyzerá určite oveľa lepšie ako pred rokom vydaný HD port prvého dielu. A rovnako tak dobre sa aj ovláda. K dispozícii je klasické „tankové“ ovládanie alebo alternatívne, znamenajúc, čo stlačená šípka, to pohyb postavy do tej strany.
Hudobne si zachováva štýl série kombinujúc melancholické klavírne linky a dravú orchestráciu. Hudba je používaná skromne, neplytvá sa ňou, no keď príde na rad, dokáže vyburcovať nervy a rozpumpovať srdce. Za jedno z najlepších spojení hudby a výjavov hrôzy na obrazovke považujem situácie, počas ktorých čelíte mutantovi Mimicry Marcus, ktorý, mimochodom, patrí medzi najťažších nepriateľov v hre vôbec.
Ako bonus sa vám po dohraní hry odomkne celkom nový mód Wesker Mode. Umožní vám prejsť celú hru práve s Albertom Weskerom s využitím jeho superschopnosti. Je to vítané a príjemné spestrenie. Veď prečo nakoniec aj nie.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Resident Evil 0 HD Remaster 2016
Ako už názov hry napovedá, Resident Evil 0 sa vracia na začiatok príbehu a odkrýva skrytú pravdu za incidentom, ku ktorému došlo na pôde panstva v Raccoon City. Toto tajomstvo je katalyzátorom celého príbehu videohernej série Resident Evil. Remasterovaná verzia sa plne drží príbehu a hrateľnosti pôvodnej hry a navyše prináša HD grafiku, 5.1 kanálový zvuk, modernizované ovládanie a podporu širokouhlého zobrazenia. Pripravte sa na odhalenie príšerných tajomstiev číhajúcich v samotnom zdroji všetkého zla.
- Platforma: PC
- Žáner: survival horor
- Výrobca: Capcom
- Distribútor v GB: Capcom
- Distribútor v SR: CENEGA
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Cenega