Bioware nás zasypáva excelentnými a profesionálnymi titulmi, nemyslíte? Pred nedávnom vyšiel Mass Effect 2, titul nový a bez značky Dragon Age: Origins, ktorý sa tak uchytil, ako kedysi ich skvelý Neverwinter Nights, no a budúci rok nás čaká veľmi sľubná MMORPG s názvom Star Wars: The Old Republic. Och áno, som fanúšikom Bioware, pretože hry, ktoré vydáva, sú vždy prvotriedne.
Poďme sa ale zamerať na Dragon Age, presnejšie Awakening ( Procitnutí po česky), prvý datadisk, ktorý vyšiel necelého pol roka po uvedení originálu na trh. Hovorte si, že rýchlo-kvas, no pravdu mať určite nebudete. Popri 60 hodinách stráveného v tomto prepracovanom svete si pripočítajte ďalších 20, tony dialógov, postáv, nových zbraní, levelov a schopností. Ale hlavne, pokračovanie príbehu, ktorý sa vám tak vpil do krvi.
Awakening začína niekoľko mesiacov po záverečnom utkaní s Arcidémonom, mocným drakom vedúcim hordy krvilačných ,,Zplozencov“, či Darkspawn, ktorý sa objavuje každých niekoľko storočí, vďaka bande chamtivých mágov. Tí sa chceli udomácniť v samotnom paláci Stvoriteľa, no netušili, akú hroznú kliatbu za ich opovážlivosť budú musieť strpieť. Ale to sú omáčky z originálu, presuňme sa radšej k podstate pokračovania. Drak je mŕtvy, hordy bezmocné a blbé, všetko vyzerá byť v najlepšej pohode. Na rad sa opäť dostávate vy (nech už sa vaša postava volá akokoľvek), prichádzate na Šedú tvrz, váš nový domov a zároveň léno. Úloha je prostá: vládnuť a chrániť. No len čo narazíte na hovoriaceho Zplozenca, zistíte, že čas oddychu ešte zďaleka nenastal.
Awakening je klasický datadisk, ktorý je potrebné zakúpiť s originálom, inak vám nepôjde. Je to trošku sklamanie, no majiteľom originálu to môže byť vlastne jedno. Tvorbu postavy môžete preskočiť, vďaka vašej starej, alebo, ak vás prestala baviť, vytvoriť inú. Nových levelov je požehnane, dostanete sa až na 35 úroveň, čo je skoro zdvojnásobenie starého limitu. Výber postáv sa nijak zvlášť nezmenil, stále máte na výber 3 povolania (mág, bojovník a rogue), 3 rasy (ľudia, trpaslíci, elfovia), no pridané boli nové sub-povolania, 2 pre každé, čo činí 6 možností vylepšenia. Vyberať budete musieť opatrne, pretože len polovica z nich je dostupná pre každú z vašich postáv. Tie budete mať v skupine maximálne štyri, preto odporúčam vyberať opatrne, aby vaša skupina mala všetky predpoklady, či už liečiteľské, tankovacie, záškodnické a azda najdôležitejšie, ,,crowd control“. Určite je možné prejsť hru bez liečiteľa, ak sa vám chce vracať každú výpravu domov po nové letkvary, no herný štýl je len a len na vás.
Perfektnou pomôckou pri tvorbe postáv je aj fakt, že ich môžete kedykoľvek zmeniť vďaka predmetu, ktorý stojí 6 zlatých, takže ak vám nevyhovuje zostava schopností, stačí zájsť do obchodu, kúpiť, vymazať a znova navoliť svoje, už dúfajúc správne kúzla a schopnosti.
Spomenuté sub-povolania je konečne možné zakúpiť tiež v obchodoch, pravdaže každé u iného predávajúceho, čo mne spôsobilo nočnú moru pri hľadaní ,,Blood Mage“ svitku. Medzi nové patria hlavne hybridné povolania, ktoré poväčšine pridávajú defenzívne hodnoty a schopnosti, či už pre postavu, alebo jej priateľov. Ako príklad spomeniem ,,Battle Mage“ za mága, či ,,Stín“ pre rogua, ktoré pridávajú buď kúzla nekúzelníkom, alebo bojové schopnosti zblízka mágom. Všeobecne, nové schopnosti sú len 4, ako tomu bolo aj v Origins, preto pri tých starých nové schopnosti nezískate. Pri klasických schopnostiach hlavného povolania nové kúzla sú (mág, bojovník, rogue), začínajúc 20-tym levelom, ktoré pridávajú masívne bonusy a devastujúce schopnosti.
Preto odporúčam všetkým už ostrieľaným hráčom Origins nastaviť ,,hard“ obtiažnosť, pretože je to oveľa väčšia výzva. Nemálo-krát sa mi stalo, že ma skupinka na prvý krát strašne rozprášila a po zmene taktiky mi neubrala skoro nič. Nové kúzla drasticky menia nevýhody vo váš prospech, len treba použiť tie správne.
U grafiky sa toho moc nezmenilo, vyzerá stále krásne, efekty stále vyšťavujú grafické karty, no zahráte si na plných detailoch aj na dvojročných zostavách. Nové jednotky, brnenia, zbrane, tak isto, ako dialógy sú prepracované, hudba dodáva krásnu atmosféru spolu s takz. ,,Lore“, ktorý môžete hodiny študovať a zisťovať históriu tohto očarujúceho sveta. Nedá mi ani nespomenúť in-game scény bojujúcich armád (ktoré ma príjemne prekvapili už v Origins), porovnateľné s filmom.
Awakening je skvelý datadisk, ktorý každý fanúšik Bioware-oviek ocení. Má dlhý príbeh, tony nových schopností, kúzel, sub-povolaní, taktík, ale hlavne prenikavej atmosféry, vďaka ktorej nevstanete od počítača, kým hru nedohráte. Preto vrelo odporúčam každému, kto miluje RPG-čka, špára sa v statoch svojich postáv, vedie dlhé dialógy, či skúma obrovský svet, ktorým Dragon Age určite je. Netreba zabudnúť ani na Editor, ktorým užívatelia vytvárajú nové dobrodružstvá každým dňom. Kto neokúsil, neuverí.
dĺžka hry príbeh grafika online hranie (editor) |
|
pre nových hráčov zložité | |
90% | |
ŽÁNER | RPG |
VÝROBCA | Bioware |
VYDAVATEĽ | EA Czech |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | |