World of Warcraft: Battle for Azeroth - Recenzia

World of Warcraft: Battle for Azeroth - Recenzia

Je naozaj neuveriteľné, ale World of Warcraft je tu s nami už naozaj veľmi dlho. Množstvo expanzií, neuveriteľné kvantum zábavy a príbehov. No pri toľkých dobrodružstvách a zápletkách sa môže stať, že zrazu autorom dôjde dych. Stane sa niečo podobné aj v prípade Battle for Azeroth?

Ktorú frakciu si vyberieš?

Keďže sme v redakcii chceli priniesť pohľad z oboch strán, rozhodli sme sa, že si zahráme za obe strany. A keďže by to pre jedeného človeka bolo časovo príliš náročné, rozdelili sme si recenziu na dve časti. Ja, ako verný bojovník Aliancie, zastreším túto časť a kolegyňa Martina zasa časť Hordy. Ak ste milovníkom Hordy, budete si musieť ešte na túto časť počkať.

For the Alliance!

Ak ste sledovali posledný príbeh v datadisku Legion, istotne mi dáte za pravdu, že Aliancia to nemala v poslednej dobe príliš ľahké. Varian Wrynn je mŕtvy, Légia rozmetala čo sa len dalo a Horda si začína brúsiť svoje šable na ďalší konflikt. Navyše, meč, ktorý je teraz zabodnutý priamo v Silithuse, neveští nič dobré.

Novým kráľom je mladý Anduin Wryn. A práve jemu veľká časť Aliancie vyčíta, že je príliš neskúsený na to, aby nadchádzajúci vojenský konflikt vôbec vyriešil. Nuž, bude to mať Aliancia v nadchádzajúcom období naozaj zložité.

Čo viedlo k opätovnému konfliktu?

Čo čert nechcel, už na konci datadisku Legion sme mali možnosť zakúsiť zlosť a hnev Sylvanas. Tá sa rozhodla, že nič nenechá na náhodu a na Alianciu zaútočí plnou a zákernou silou. Ako hrdý bojovník Aliancie ste boli povolaný na obranu územia. Celá Aliancia však riešila iné problémy. Práve to zákerná Sylvanas využila a zaútočila na Darkshore. Čo nasledovalo potom, by si nikto ani v najhoršom sne nevedel predstaviť. Strom sveta Teldrasill ostal v plameňoch a Aliancia prišla o množstvo nevinných ľudí, vojakov a mesto Darnassus. Navyše Sylvanas plánovala ako čerešničku na torte zabiť Malfuriona.

Pri sledovaní týchto udalostí som mal pocit, že aj v Horde to pomerne vrie. Ruku na srdce, takýto zákerný a najmä nečestný vpád by sa žiadnemu Orkovi nepáčil. Navyše, Taureni, ktorí sú spätí s prírodou, musia peniť od hnevu, keď zistia, že strom života Teldrasill je zničený. Koniec koncov, o akomsi rozkole v Horde hovorí aj video, ktoré autori priniesli ešte na začiatku augusta. V ňom vidíme starú známu postavu Saurfanga a novú postavu mladého Trolla.

Po všetkých smutných udalostiach „prepatchu“ sa stretneme s kráľom Anduinom. Povie nám to, čo už celý svet tuší: Pokiaľ bude Sylvanas vedúcou postavou Hordy, mier nebude pravdepodobne nikdy možný. A tak sa spoločne s ostatnými hrdinami Aliancie vydáme dobyť Lordaeron – teda mesto Undercity a skúsime ukončiť tento konflikt vojenskou silou.

Tento boj je zdrvujúci pre obe strany a keď už sa zdá, že ho Aliancia začína prehrávať, prichádza na scénu Jaina so svojou vzdušnou flotilou. Jaina, opäť silnejšia a zdatnejšia než predtým, aktuálnu situáciu s prehľadom vyrieši.

Hoci je Horda naoko porazená, cena za víťazstvo bola privysoká. Aliancia stratila veľký počet ľudí a hlavné mesto Nočných elfov. O Lordaerone sa taktiež nedá povedať, že by bol obývateľný. Navyše sa Horda rozhodla, že v prípade tohto konfliktu si nájde nových spojencov. A Aliancia by mala urýchlene spraviť rovnaké kroky.

A tu už začína nové rozšírenie Battle for Azeroth. Keďže má Azeroth v sebe zabodnutý meč, povolá si nás trpaslík Magni Bronzebeard. Ten nás zavedie do srdca Azerothu, kde budeme obdarovaný špeciálnym predmetom – náhrdelníkom menom „Srdce Azerothu“. Ak si ešte pamätáte artefaktové zbrane z Legionu, tento náhrdelník bude ich obdobou. Počas celého hrania si ho budete vylepšovať a zbierať Azerite. Čím viac Azeritu nazbierate, tým vyššiu úroveň náhrdelník dosiahne a tým bude aj silnejší.

Ako som však vyššie spomínal, Horda si hľadá nových spojencov. Stanú sa nimi Zandalárski trollovia. A keďže sú títo Trollovia obávanými bojovníkmi, neveštilo by to pre Alianciu nič dobré. Túto nerovnováhu by veľmi dobre vyriešilo opätovné spriatelenie ľudí z Kul Tirasu. Áno, presne tých, ktorých Jaina pred rokmi nechala napospas osudu. A verte či nie, na túto misiu sa vyberie spoločne s vašou postavou samotná Jaina spoločne s Gennom Graymaneom. Jaine neostáva nič iné, než zjednotiť ľud Kul Tirasu a pripojiť ho k Aliancii. To, žiaľ, nebude jednoduché, lebo práve Jaine nevedia zabudnúť krutú zradu. Práve vyriešenie tohto problému bude nosnou časťou začiatku hry za Alianciu.

Nové miesta, nové príbehy

Do hry teda pribudli dva nové ostrovy – Kul Tiras a Zandalar. Kul Tiras je rozdelený do troch častí – Drustvar, Tiragarde Sound a Stormsong Valley. Osobne sa mi najviac páčila časť Stormsong Valley, ktorá je naozaj rozprávková a miestami mi pripomínala Pandariu. Samozrejme, všetky lokácie majú niečo do seba. Taký Drustvar je vskutku strašidelný a naháňa strach. Tiragard Sound je zasa skôr mestskou oblasťou.

Na druhý ostrov – Zandalar, sa dostaneme najprv sporadicky, keďže patrí skôr Horde. Do hry nám pribudli ďalšie spôsoby dopravy. Okrem klasického lietania tu nájdeme aj člny, ktoré nás v podstate obdobným spôsobom dostanú na vopred určené miesto. Ďalej tu nájdeme veľkú loď, ktorou budeme robiť výpravy práve na územie Zandalaru. Aj tu narazíme na množstvo zaujímavých príbehov doplňujúcich skladačku veľkých udalostí odohrávajúcich sa na Azerothe.

Príbeh a udalosti v hre sú spracované naozaj skvelo a po epickom ukončení Legionu mali autori mnoho práce, aby neprišli s niečím, čo by bolo na smiech. A ich práca sa naozaj vyplatila. Navyše, z príbehu cítiť, že sa tvorcovia konečne uvoľnili a vážne témy vystriedajú miestami skutočne dôvtipné príbehy. No nebojte sa, o epické rozprávanie tu je stále postarané. Trochu mi však nesadli niektoré príbehové „kixy“. Išlo napríklad o opakovanie rovnakých dungeonov, keď som mal ako postava v jednej príbehovej línii niekoho zabiť a po pár hodinách hrania som sa zas mal do rovnakého dungeonu vrátiť a nájsť tam akýsi predmet. A tak som musel celé vraždenie opätovne opakovať, čo nebolo príliš logické.

Hlavné mesto Kul Tirasu je Boralus. Po grafickej stránke a aj po dizajnovej stránke je naozaj perfektne spracované. Nechýbajú tu obchodníci, krčma či banka. Žiaľ, nenájdeme tu aukčný dom, a tak sa budeme musieť neustále vracať do Stormwindu. V prípade, že neviete, čo robiť s peniazmi a časom a máte na účte 5 000 000 zlatých, budete si môcť zakúpiť obrovského dinosaura. Ten na sebe nesie nielen obyčajného predavača, opravára, ale aj „aukcionára“.

S veľkou zmenou prichádzajú aj nové predmety. Tie nám budú „padať“ klasickým spôsobom z nepriateľov, ako to bolo aj doposiaľ. Budú však obsahovať novinku v podobe vylepšovania. Každý predmet má tri úrovne, kde na každej úrovni prinesie novú vlastnosť postave. Vlastnosti sú pasívne a príliš veľký dojem na mňa neurobili. Úroveň možnosti odomykania týchto vlastností sa odvíja od veľkosti úrovne vášho náhrdelníka – Srdca Azerothu. Ten sa taktiež vylepšuje s vyššou úrovňou. Osobne sa mi táto časť vylepšovania predmetov zdala príliš prvoplánová a mal som pocit, že autori ju vymysleli na poslednú chvíľku.

Nové povolania alebo rasy by ste v tomto rozšírení hľadali márne. Tie nahradili tzv. „allied races“. Ide v podstate o nové vzhľady k už existujúcim rasám. Teda, aby sme tvorcom nekrivdili, Void Elfovia (Aliancia) a Nightborne (Horda) sú v podstate novými rasami. K Aliancii sa v tomto datadisku pripoja ešte Lightforged Draeneiovia, Dark Iron trpaslíci a v budúcnosti aj ľudia z Kul Tirasu. Horda zas privíta Highmountain Taurenov, Zandalárskych Trollov a taktiež očakávame aj Mag'har Orkov. Odomknutie nových rás však bude späté s reputáciou, ktorú si budete musieť dopredu krvopotne spraviť.

Šrotovné pre všetkých!

Čo však prináša do hry veľkú zmenu v predmetoch, je tzv. „šrotovací stroj“. Doňho hádžete všetky predmety a v podstate ich rozoberáte na nové suroviny. Samozrejme, ak si chcete zarobiť, môžete predmety aj predávať – voľba je na vás.

Okrem toho, že v Battle of Azeroth budeme môcť na misie klasicky posielať rôzne postavy, tak sa na rôzne expedície môžeme vybrať aj sami. Expedície vám pridajú Azerite a sem-tam z nich padne aj nejaká skvelá odmena. Expedície obsahujú tri rozmanité ostrovy, na ktorých musíte nazbierať Azerite skôr, ako to spravia protivníci. Úroveň počítačom ovládaných postáv sa dá nastaviť na náročnosť Normal alebo Heroic. A pokiaľ si na to trúfate, vytvorte si skupinku troch kamarátov a vyskúšajte tento režim v móde proti skutočným hráčom.

Obdobou expedícií je aj battleground Seething Shore. V ňom taktiež zbierame Azerite veľmi podobným spôsobom. Do hry má ešte na jeseň pribudnúť novinka v podobe Warfronts. Tento mód bude pripomínať starý dobrý Warcraft, v ktorom bude treba stavať základňu, ťažiť drevo a vytvárať nové jednotky ovládané počítačom.

Novinkou v hre je aj tzv. Warmode. Ten si viete zapnúť a vypnúť iba v hlavnom meste. Ak ho máte pustený, môžete sa vo svete púšťať do PvP súbojov. Navyše dostanete o 10% viac skúseností ako s vypnutým Warmode.

Čo sa týka náročnosti, pri hraní som mal pocit, že vývojári zdvihli stupienok aspoň o kúsok vyššie. Zatiaľ čo v Legione som bol so svojím Demon Hunterom takmer nesmrteľný, tu si musím dávať pozor aj pri súbojoch s „obyčajnými príšerami“ – najmä, ak sú v presile. Dungeony sú opäť častokrát o taktike a stratégii, a tak vám v nich pomôže okrem hrubej sily aj dôvtip a spolupráca. Pre niekoho veľkým plusom, pre iného zasa mínusom môže byť to, že v Battle of Azeroth už nenájdeme artefaktové zbrane, pričom s nimi zmizli aj špeciálne schopnosti.

V budúcnosti by som ocenil, keby tvorcovia popracovali na novinkách počas rôznych udalostí (Veľká noc, Vianoce a podobne), či vymýšľali obdobné novinky ako Darkmoon Faire. Napokon, od konkurencie Guild Wars 2 prišlo do hry veľa dobrej inšpirácie. A nové dlhodobejšie udalosti s väčšími odmenami by hre určite prospeli.

Každým rokom krajší

Graficky je nový datadisk opäť o malý kúsok krajší. Samozrejme, na náročnosti na hardvér sa tento fakt podpísal, a tak na spustenie budete potrebovať minimálne procesor i5-760 a grafickú kartu Nvidia GTX 560 2 GB (Intel HD 530; AMD Radeon HD 7850 2 GB) a 4 GB RAM.

Autorom sa nedá uprieť, že audiovizuálnu stránku hry sa snažili vyšperkovať čo najviac. Hudba je perfektná a prekonáva tú, ktorú sme počuli doteraz. Nájdeme tu detailne spracované skladby, ktoré sa neskutočne hodia nielen do deja hry, ale aj prechádzania oblasťami. Sem tam sa tu vyskytne chybička a skladba sa sama od seba vypne napríklad, keď vojdete do nejakej miestnosti, ale ide iba o malý detail. Pokiaľ ste milovali hudobný sprievod doposiaľ, tento budete milovať ešte viac.

Naše hodnotenie

Najnovší datadisk Battle for Azeroth sa opäť vracia do dôb, keď Horda a Aliancia spolu bojovali. Síce neprináša taký epický príbeh ako jeho predchodca Legion, no nájdeme tu mnoho zaujímavých príbehov a získame hodiny zábavy. Novinky v hre jej pridávajú na hrateľnosti a len čas ukáže, čo pre nás vývojári ešte chystajú. Zatiaľ vám však túto expanziu odporúčam všetkými desiatimi.

Klady

  • hudba je vynikajúca
  • nové alternatívne rasy
  • artefaktom už nie je zbraň, ale náhrdelník
  • konečne je svet farebný a zbavili sme sa zeleného felu
  • nové zóny sú veľmi pekné
  • expedície na ostrovy
  • prísľub „vanilla serverov“
  • nový príbeh

Zápory

  • prvoplánové vylepšovanie predmetov
  • po epickom Legione je príbeh Battle for Azeroth o kúsok slabší

Informácie o hre

World of Warcraft: Battle for Azeroth

World of Warcraft: Battle for Azeroth 2018

World of Warcraft: Battle for Azeroth je v poradí už siedmym rozšírením najslávnejšieho MMORPG na svete. Tentokrát sa v hre opäť stretneme so súbojom dvoch frakcií, ktorými je Aliancia a Horda. Tie si idú po krku už veľmi dlho, takže sa pripravte na epické súboje.

  • Platforma: PC
  • Žáner: MMORPG
  • Výrobca: Blizzard Entertainment
  • Distribútor v GB: Blizzard Entertainment
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Kon-Tiki

Trailer GameExpres.sk

Korekcia: Veronika Cholevová

Galéria

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Odber noviniek

Gamesite.sk
Zoznam.sk