Shadows Awakening - Recenzia

Shadows Awakening - Recenzia

Pokračovanie veľkolepej ságy zo sveta kacírskych kráľovstiev. Táto fantazijná sága začala už v roku 2004 spolu so vznikom košického herného štúdia Games Farm, ktorého tím už mal skúsenosti s vývojom hier. Tie vyvrcholili, keď sa pustili na bojové pole fantasy titulov. Prvotinou developerov pod značkou Games Farm bola v roku 2004 hra Kult: Heretic Kingdoms. Už Kult priniesol mnoho inovácií. Tvorcovia použili unikátne elementárne RPG elementy, ako napríklad systém schopností: Attunementov, liečenia pomocou Blood Pointov a podobne. Súbežne priniesli prvýkrát koncept Dreamworldu, ktorý sa v hre Shadows s podtitulom Heretic Kingdoms pretransformoval na Shadowrealm. To bolo v roku 2014. Spoločnosť Games Farm však medzičasom vytvorila viac ako 20 hier prakticky pre všetky core platformy. Spolupracovali aj s veľkými spoločnosťami, ako Activision, Ubisoft a s ďalšími. Avšak problémy s pôvodným vydavateľom Shadows spôsobili, že vyšla len prvá kniha alebo kapitola, ak chcete.

Už retro Kult sa stretol s veľmi pozitívnymi odozvami, a tak Games Farm nezanevrelo ani na fanúšikov jeho pokračovania. Rozhodli sa prerobiť hru úplne nanovo aj na základe pripomienok hráčskej komunity a taktiež na podnety distribútorov. A tak, znenazdajky, na Steame pristál titul Shadow Awakening pod distribúciou firmy Kalypso, pre kupcov hry z roku 2014 dokonca úplne zadarmo.

Príprava na výpravu

Máme mapu, snáď sa nestratíme.

Svet Heretic Kingdoms nám zaberie približne 20 až 60 hodín hrania s bočnými questmi. Rozsiahlosť a rozmanitosť hernej krajiny je teda nesmierna. Hlavný príbeh je napísaný veľmi kvalitne, pôvodným autorom bol Chris Bateman, ktorý spolupracoval na hrách ako Discworld Noir i na iných. Bočné questy sú skôr štandardné, odvodené z klasických erpégéčiek, povedal by som priam stolných či papierových. To však vôbec nevadí. Budete sa cítiť ako ryby vo vode. Herný svet je založený na dvoch rovinách – realite a paralelnom svete tieňov, tzv. Shadowrealms. Na striedaní týchto dvoch dimenzií sú založené dôležité herné mechaniky, okrem iných aj riešenie puzzle.

Timur a jeho družina

Ruskú klasiku neočakávajte, čakajte však požierača duší – démona Devourera, ktorý síce vystupuje ako antihrdina, no ako jediný môže rozhodnúť o Days of the future past, teda o budúcich dejinách Kráľovstiev. Nebude na to sám. Po klasickom vzore si na začiatku (a potom ešte na jednom mieste) vyberie jedného z troch dávno zosnulých legendárnych hrdinov. Ten pocit je rovnaký ako v Dungeon Masterovi! Tento geroj či gerojka jednej klasy (bojovník, lovec, čarodejnica) bude spolu s ním na celú jednu hru fixný/-á. Nebudú na to zďaleka len dvaja. V hre je 15 unikátnych postáv (ale troch rovnakých povolaní), takže si predstavte tie množstvá kombinácií. Hráč si medzi nimi, Devourerom a bábkami (teda medzi svetmi) jednoducho prepína a dolaďuje ich schopnosti, tým pádom aj unikátnu hernú taktiku (party a bojový systém) tak, ako mu to najviac vyhovuje. Prístupy sú rôzne – buď hráč vystavia partiu okolo najmocnejšej postavy, alebo budú všetky ekvivalentné. Každá z nich má unikátne schopnosti, ktoré sú, samozrejme, vybalansované. Každá postava má unikátne (plne dabované) dialógy a vzťahy s ostatnými, čo má vplyv aj na dej hry. Takže možnosť znovuhrateľnosti je znova obrovská. Navyše, dostalo sa ku mne, že čoskoro pribudnú ďalšie dve hrateľné postavy.

Všetci za jedného, jeden za všetkých

Kombinácií je naozaj veľa. Ako som spomínal, v hre je (zatiaľ) 15 hrateľných postáv, každá má až osem rôznych skillov, z ktorých môže mať aktívne len tri. Môžete si ich za skill pointy, samozrejme, vylepšovať alebo si kupovať nové. Taktiež môžete postavy na určitých úrovniach doplňovať o talenty. Diverzifikácia každej novej hry je teda rozsiahla. Naozaj závisí len od hráča, ako ju pojme. V princípe bolo ideou Games Farm vytvorenie na prvý pohľad jednoduchého frontendu, za ktorým je ale ukrytý robustný RPG systém. Je len na hráčovi, či sa ponorí do jeho hĺbky a pojme hru ako CRPG alebo skĺzne po jeho povrchu ako hráč ARPG. Taktický boj sa stáva omnoho markantnejším pri vyšších náročnostiach (ako napr. oldschool mód), v ktorých musí hráč omnoho viac využiť spoluprácu partie ako celku a synergické efekty jednotlivých postáv. Na obyčajnej náročnosti to hráč pomerne ľahko zvládne – ako jednoduchú hack´n´slash hru bez potreby využívať špecifickú taktiku.

(Folk)lore

V takom rozsiahlom svete sa, samozrejme, družina stretne s množstvom NPC a doplnkových postáv taktiež dobre napísaných a ozvučených, no najmä s faunou a flórou, teda nepriateľmi. Je ich okolo 150 druhov a dokážu vás poriadne potrápiť. Preto je dôležitá spolupráca všetkých aktívnych členov družiny. No každý boj, nech už je akokoľvek ľúty, a špeciálne s jedným zo 60 bossov, a nech dáva akýkoľvek zmysel, každé jedno víťazstvo prináša satisfakciu. Súboje nie sú také rýchle ako sme zvyknutí z diablinkovie, ale zas na druhej strane ani nekonečné pauzovačky à la Baldurova brána a spol. Je to niečo medzi tým, ide o akési live taktizovanie. A to je naozaj príjemné. Navyše, ideálne je, ak je nastavené priamo na herný ovládač.

Čo príde po boji? Predsa hostina!!!

Pôvodná hra bežala na roky starom engine (Ogre3D), ktorý nepodporoval paralelizáciu. Upgrade novej verzie bol veľmi náročný, a teda aj rizikový, obzvlášť z hľadiska ďalších platforiem (pre verzie hry na Xbox One a PS4). V Games Farm sa preto rozhodli prestúpiť do produkčne overeného prostredia Unity, s ktorým už mali skúsenosti z Vikings: Wolves of Midgard. Prakticky všetko museli znova vytvoriť od nuly. Samozrejme, okrem príbehu, textov, voiceoveru a hlavnej idey hry. Základné prvky teda ostali nezmenené, zmenila sa najmä kvalita a rozsah ich implementácie. Pre hráčov sa zmenila hlavne kvalita podania, optimalizácia a boli výrazne vylepšené herné mechaniky na základe feedbackov. To vyplynulo z lepších možností a skúseností vývojárskeho tímu. Napríklad okrem konečne úplného príbehu, autori pridali aj dlho plánovanú zmenu vizuálu Devourera, podľa rozhodnutí v hre na základe karma systému. Ďalej ešte množstvo nových puzzle hier a lepšiu implementáciu Tieňového sveta Shadowrealmu i nejaké tajomstvá.

Naše hodnotenie

Spoločnosť Games Farm týmto titulom definitívne potvrdila, že na poli RPG hier nemá na Slovensku konkurenciu. Tešíme sa na ďalšie hry zo sveta Heretic Kingdoms.

Klady

  • rozsiahly svet
  • dobre napísaný príbeh a postavy
  • robustný a intuitívny RPG systém
  • úplný voiceover
  • znovuhrateľnosť
  • kvantum vylepšení oproti pôvodnej hre
  • hardvérová nenáročnosť

Zápory

  • prispôsobenie prvkov hry pre konzoly

Informácie o hre

Shadows Awakening

Shadows Awakening 2018

Shadows Awakening je v zásade úplne novým titulom zo sveta Heretic Kingdoms a zároveň takou definitívnou verziou hry, akou si ju autori predstavovali. Zaraďuje Games Farm na vrcholné miesta RPG žánru.

  • Platforma: PC
  • Žáner: Akčné RPG
  • Výrobca: Games Farm

Trailer

Korekcia: Iveta Szighardtova

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Odber noviniek

Gamesite.sk
Zoznam.sk