RECENZIA: Whispers of a Machine alebo keď vám stroje začnú šepkať

Hoci point & click adventúry už nepatria do mainstreamu video-herného sveta a prím v tomto žánri začali hrať skôr indie vývojári, aj tak majú neustále čo povedať! Dôkazom je aj novinka Whispers of a Machine, ktorá nám rozpovie neuveriteľný príbeh z nádherného sveta v budúcnosti.

Tejto hre sedí takmer všetko, čo môže!

Ak ste fanúšikom klasických adventúr, spoločnosť Clifftop Games vám určite nemusím predstavovať. Majú za sebou pomerne úspešný titul Kathy Rain, ktorý sa dočkal veľmi pozitívnych hodnotení. Nielen pre nádhernú pixelartovú grafiku, ale aj pre svoj impozantný príbeh. A nová hra Whispers of a Machine chce na úspechy predchádzajúceho titulu nadviazať.

V hre Whispers of a Machine sa dostanete do úlohy Very, sympatickej detektívky tajnej služby. Má namierené do mesta vyšetriť nezvyčajnú vraždu. Klasicky sa však nič nevyvíja podľa plánov a prípad sa poriadne zamotáva, komplikuje a navyše pribudne ďalšie tajomné nešťastie. Všetko je zahalené rúškom tajomstva a Vera má naozaj čo robiť, aby sa z vývoja vyšetrovania nezbláznila.

Prostredie hry je nádherné! Takmer zo všetkého v hre srší Cyberpunk. Dej sa odohráva v budúcnosti, kde je umelá inteligencia zakázaná. Napriek tomu tu nájdeme veľa nových technológii a rôzne futuristické vychytávky. Hlavná postava, Vera, však nie je obyčajným človekom, ale vylepšenou verziou Homo sapiens. Má v sebe látku nazývanú „blue“, vďaka ktorej má niekoľko zvláštnych schopností. Tie môžete (respektíve musíte) počas svojho putovania príbehom používať. Ide napríklad o skener okolia, kde po jednotlivých obrazovkách hľadáte stopy, DNA a podobné znamenia. Aj vďaka skeneru sa vám ihneď podarí zistiť, čo by bežný človek možno nikdy nezistil. Máte pocit, že obeť išla po tejto cestičke? Použite skener odtlačkov topánok a ihneď budete vedieť, či je vaša intuícia správna. Ďalšou „super schopnosťou“ je niekoľkosekundový nárast sily. Neviete si poradiť so zamknutými dverami? Žiaden problém! Vera získa na pár sekúnd obrovské svaly a dvere vyvalí bez problémov. A ešte tu nájdeme sledovanie tepu. To sa vám zíde najmä pri rozhovoroch s ľuďmi. Hoci klamať by sa nemalo, často to robí nejedna osoba. A pomocou tejto schopnosti to odhalíte ihneď. Zo začiatku budete mať celkovo tri schopnosti. Ďalšie sa odomknú hraním. A podľa toho, ako sa k ľuďom budete správať, také schopnosti získate. Počas hrania si totiž budete môcť vyberať, či sa k ľuďom budete správať empaticky, asertívne alebo analyticky. Bude len na vás, ktorá cesta vám bude ako hráčovi bližšia.

Puzzle a hádanky v hre sú rovnako dobre vyvážené. Kombinovanie predmetov dáva z väčšej časti zmysel a nestane sa vám, že sa na dlhšiu dobu zaseknete. Navyše, jednotlivé časti hry je možné vyriešiť rôznymi spôsobmi, a tak si budete môcť vybrať presne ten, ktorý vám vyhovuje. Vaše rozhodnutia tak majú zmysel a ovplyvnia, akým smerom sa bude hra vyvíjať.

Jediné malinké mínus...

Jediným negatívnom tejto hry je jej dĺžka. Hru sa vám podarí prejsť za približne sedem hodín, ak nie skôr. To však nevadí, lebo práve vďaka rôznym možnostiam riešenia hádaniek si hru budete môcť zahrať opäť a bez toho, aby ste sa nudili! A navyše cena hry sa pohybuje na hodnote 14,99 eur, čo je, podľa môjho názoru, za sedem hodín zábavy naozaj výhodná cena.

Graficky je hra spracovaná nádherne. Pixelart hre svedčí a jemne pripomína starý zlatý vek point & click adventúr. Osobne si ani neviem predstaviť iný vizuálny štýl hry ako tento. Byť vývojárom, popracoval by som na animácii chôdze hlavnej postavy. Tá je trochu nemotorná a určite by sa dala vylepšiť. Ak ste niekedy hrali adventúru Gooka, tak chôdza postáv je veľmi podobná.

Veľmi dobre je na tom aj zvukové a hudobné spracovanie. Hra obsahuje profesionálny dabing a každý rozhovor v hre je nadabovaný! Z toho som mal nesmiernu radosť.

Galéria

Whispers of a Machine je zatiaľ najlepšou point & click adventúrou, ktorú som si mohol tento rok zahrať. Má všetko, čo by ste v takejto hre chceli. Skvelý príbeh, temnú noir atmosféru, logické hádanky, inovácie v adventúrnom žánri, ktoré ho príliš nemodifikujú, nádhernú grafiku a profesionálny dabing. Ak tento druh hier milujete, Whispers of a Machine vo vašej video-hernej zbierke jednoducho nesmie chýbať. Za tú cenu nie je o čom debatovať!

• pokus o inováciu klasickej point & click adventúry
  • nádherná pixelartová grafika
  • dabing