Ak sme si mysleli, že partia fantómových zlodejov okolo lišiackeho Jokera po konci skvelej Persona 5 zavesí svoje remeslo len tak na klinec, boli sme naivní. Od vydania piateho dielu už ubehlo bezmála osem rokov a tak je prirodzené, že hlavní hrdinovia nespia na vavrínoch. A čo teda robia? Predsa zažívajú nové dobrodružstvá! Pred tromi rokmi sme tu mali zaujímavú akčnú hru Persona 5 Strikers, v ktorej fanúšikmi obľúbená partia mlátila hlava nehlava všetko, čo jej prišlo do cesty, a dnes tu máme Persona 5 Tactica, ktorá bezhlavé mlátenie vymieňa za opačný extrém. Dočkali sme sa premýšľavej taktickej ťahovej hrateľnosti, podobnej tej zo série Mario + Rabbids pre Nintendo Switch.
Čo sa teda zmenilo? V podstate nič. Joker sa stále len tak fláka a Morgana stále býva v jeho taške, pričom táto nerozlučná dvojica plus celá jeho banda je len tak mimochodom transportovaná do inej reality. V nej vládne ukrutná Maria rozosievajúca teror a zlo z dôvodu skutočne nevídaného – kvôli vlastnej svadbe! Panička musí mať svadbu tip top a tak musí zotročiť polovicu sveta, aby jej pripravila tú najlepšiu párty. Aj keď ups, asi by som to nemal nazývať tak bohorúhačsky, že „párty“, ešte by do príprav poslala aj mňa. To by som teda nechcel, keďže ona je skutočne psychopat. A navyše je ružová.
Ako ste sa už mohli dovtípiť, na rozdiel od Persona 5 sa Tactica nesie v o dosť odľahčenejšom duchu. Nechýba humor, zábavné situácie a dokonca aj uťahovanie si zo samého seba. Za to palec hore. Len ma mrzí, že už nie je kladený taký dôraz na sociálne linky, rozvoj postáv a predovšetkým hĺbku príbehu, ako to bolo v pôvodnej hre. Iste, je to iný žáner a úplne rovnakú hĺbku možno ani nebolo treba očakávať, no aj skvelé staré kúsky ako Final Fantasy Tactics, Vagrant Hearts či novší Triangle Strategy dokazujú, že taktické tituly môžu mať prepracované príbehy so zložitými zápletkami a komplikovaným vývojom postáv. Z osudového a temného príbehu Persona 5 sme sa dostali do žuvačkovo ladenej „taškařice“ Persona 5 Tactica. Za to na druhej strane palec dole. A keď nie priamo palec dole, tak aspoň zložíme ten palec hore.
Platí, že čím viac poznáte Persona 5, tým viac si z príbehu novinky užijete. Preto je podľa mňa úplnou nutnosťou najprv prejsť pôvodný piaty diel a až potom sa pustiť do tejto hry. Dôvodov to má mnoho, no azda ten najvýraznejší je, že Tactica sa vôbec nezaoberá nejakým uvedením do deja či lore, nevšíma si základné postupy štruktúr príbehov a do všetkého vás uvádza okamžitými akciami. Predpokladá totiž, že univerzum Persona 5 máte v malíčku. Tactica je plná odkazov na pôvodný titul a obsahuje kopu fanúšikovského servisu. Niet sa čomu čudovať, bola totiž vytvorená hlavne pre fanúšikov, ktorým sa cnie za pôvodnou bandou fantómových zlodejov a ktorí sa s nimi túžia ešte aspoň raz a naposledy stretnúť. Aj z toho dôvodu je teda škoda, že príbeh a postavy nejdú po vzore P5 o dosť viac do hĺbky.
Persona 5 Tactica je v podstate len o dialógoch a následných súbojoch. Dialógy sú v štýle vizuálnych noviel a dokážu byť dosť dlhé. Séria je známa svojou ukecanosťou a novinka to len potvrdzuje. Máte svoju skrýšu (tipnite si, čo je to za skrýšu, žmurk), kde sa rozprávate s ostatnými postavami, nakupujete zbrane, krížite si nové Persony, odomykáte skilly a podobne. Jednoducho si zveľaďujete svoju čoraz viac sa rozrastajúcu partiu. Ak nie ste v súbojoch, ste v skrýši (alebo v cutscéne predeľujúcej viaceré súboje), pokiaľ sa nenachádzate v skrýši, bojujete. Nečakajte nejaký prieskum prostredia a ani v skrýši sa nemôžete pohybovať, keďže je to všetko nadizajnované ako menu, z ktorého si vyberáte položky, aké chcete. Či už sú to dialógy, Velvet Room alebo obchod.
Ako to bolo v Persona 5, aj v Tactica sú súboje ťahové, ale rozdiel je v tom, že tu sa už môžete (s obmedzeniami vyplývajúcimi z taktickej podstaty titulu) pohybovať po bojovom poli. Kvôli svojej typickej japonskej štylizácii hra svojim herným prevedením dosť pripomína sériu Valkyria Chronicles. Tu vlastne ani veľmi niet čo vysvetľovať. Postavami sa pohybujete po mape, zaujímate čo najlepšie postavenie, pálite buď zo zbraní, alebo využívate schopnosti získaných Person a tak trocha dúfate, že sa vám podarí prekabátiť protivníkov. Môžete sa skrývať za prekážky, využívať vertikalitu arén a pokiaľ vhodne rozložíte svoje postavy, tak aj vykonávať spoločné devastačné útoky. Hra je okamžite hrateľná, pričom na rozdiel od príbehu aj pôvodným titulom nedotknutý hráč dokáže hneď pochopiť, čo je jeho úlohou a ako má bojovať. Pravidlá sú síce jednoduché, no taktický element prítomný v súbojoch hlavne v pokročilejších fázach hry (a predovšetkým na vyšších úrovniach obťažnosti) vám dá vedieť, že vás nenechá vyhrať len tak ľahko.
Každá z postáv má aj svoj strom schopností, hoci by som ho nazval skôr stromčekom. Nejde o nič prevratné, o čom by bolo nutne písať dlhé state. Môžete si odomknúť zvyšovanie životov v skrýši, účinnosť rôznych typov mágií a podobné klasické záležitosti, čo sa role-playing žánru týka. Postavy majú určité skilly v týchto stromoch rovnaké, no čo sa predovšetkým útočných schopností týka, tam už má každá z postáv svoje vlastné. Táto časť mohla byť o dosť prepracovanejšia, keďže stromčeky majú neveľké množstvo skillov a ak by som chcel byť fakt zlý, tak by som povedal, že si prítomnosť týchto schopností ani nevšimnete.
—VIDEO—
Ak zistíte, že sú na tom vaše postavy horšie, než by ste chceli, máte možnosť opakovať už prejdené súboje a grindovať skúsenostné body či peniaze. Okrem príbehových súbojov titul ponúka aj možnosť vyskúšať špeciálne misie nazvané Quest, čo sú nepovinné bitky, v ktorých nejde už len o to, aby ste zničili nepriateľov, ale máte k tomu ešte zadané ďalšie podmienky. Niekde som čítal prirovnanie, že súboje v Quest misiách sú skôr ako hlavolamy a musím povedať, že je to mimoriadne trefné. Nielenže musíte taktizovať, aby ste prežili, taktiež je potrebné dôkladne naplánovať čo, s kým a ako, aby ste podmienky typu „poraz nepriateľov za dve kolá“ dokázali splniť.
Art štýl je na míle vzdialený nádhernému vizuálu pôvodnej hry či Strikers, čo je škoda. Príklon k jednoduchšiemu vizuálu v štýle chibi má asi základ v nižšom rozpočte, no dôvod ako taký nám môže byť ukradnutý. Titul jednoducho nevyzerá obzvlášť pekne. Základné meshe, jednoduché textúry, ploché nasvietenie, odlišná štylizácia. Situácia mi vlastne pripomína sériu Persona Q pre Nintendo 3DS, v ktorej postavy tiež stratili „ľudské“ proporcie predchádzajúcich dielov a na rad prišiel rovnaký chibi štýl. Konzole Nintendo 3DS to sedelo a navyše handheld sám o sebe by detailnejšiu grafiku nezvládol, no v prípade Switchu, na ktorom vyšla ako pôvodná hra, tak Strikers, je situácia iná. Tak teda umelecký zámer? Asi to tak naozaj bude, no za seba poviem, že nie je veľmi najšťastnejší. Hudba si, našťastie, zachováva tradičnú vysokú úroveň série. Japonský pop zmiešaný so zádumčivým ambientom vždy zaboduje.
Vzhľadom na jednoduchosť grafiky je priam nutnosťou, aby Tactica na PC bežala plynule a ona tak, našťastie, aj beží. Na rozdiel od PC verzie pôvodného titulu má už aj skutočné grafické nastavenia, hoci stále ide len o základné prvky ako úroveň textúr, kvalita tieňov či anti-aliasing. Hra podporuje ovládanie myšou a klávesnicou i gamepadom, pričom tu odporúčam ovládač. Kombinácia K+M je implementovaná fajn až na jeden hrubý nedostatok – myšou sa totiž v súbojoch nedá ovládať otáčanie kamery. Na to sú defaultne určené klávesy IJKL, čo je trocha trápne. Na druhej strane nie je úplne typické, aby hry podporovali frame limit 240 FPS a Tactica ho podporuje.
Persona 5 Tactica je dobrá hra, občas je naozaj výborná a zabaví, no ako taktické RPG sa asi nezaradí medzi zásadné tituly žánru, čo je škoda. Je to typický sedmičkový titul, pri ktorom sa cítite fajn a aj vás, samozrejme, baví, no niekde tušíte, že v ňom drieme nevyužitý potenciál a že mal naviac. Povedal by som, že sa hodí hlavne pre tých, ktorí žáner taktických RPG len okukávajú z diaľky a skúšajú, či má pevný chrup. Táto hra totiž môže byť skvelou vstupnou bránou. Pre ostatných hráčov, hlavne tých nedotknutých univerzom Persona 5, Tactica neprináša nič nové a bojím sa, že by pre nich ani nemala dostatočnú hĺbku.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Persona 5 Tactica 2023
- Platforma: PC
- Žáner: taktické RPG
- Vývojár: P-Studio
- Vydavateľ: ATLUS
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Cenega