Evolúcia neminula ani sériu Need for Speed, ktorá sa teraz rozdelila na dva prúdy – čisto arkádový a simuláciu. To, že Shift je taký „odpojený vagón“ od série nasvedčuje aj fakt, že tento krát už túto značku v názve ani nenájdeme. Ako sa teda titul podaril?
Autori sa pri druhom Shifte snažili priblížiť ešte viac realite, no zároveň chceli ponúknuť hru aj pre normálnych hráčov – to sa im sčasti podarilo a sčasti nie. Ale pekne poporiadku. Už úvodné intro svedčí o tom, že hra sa zmenila. Celá pôsobí agresívnejšie a divokejšie, v čom vás úvodná jazda len utvrdí. Pocit z rýchlosti je tento krát ešte väčší, čo nemá za následok len zmenený vizuál hry, ale taktiež jeho zvuková stránka. Motor patrične dáva najavo, že pedál je skutočne na podlahe, zo škrípania bŕzd hádam až počuť, ako dostávajú v plnej rýchlosti zabrať. Dravosť umocňuje už známy motion blur pri vysokej rýchlosti, no tentoraz autori pridali aj dve novinky – vylepšený pohľad z helmy a lepší výhľad do zákrut. Ak si teraz zvolíte pohľad z auta, okrem zvyčajnej palubovky a predného skla uvidíte aj rám prilby svojho jazdca. Ten nie je nijaký extrémny a počas jazdy si ho takmer ani neuvedomujete.
Druhá spomínaná vec sa prezentuje tak, že jazdec pred zákrutou natočí hlavu do danej strany a uhlu, aby ste získali lepší výhľad. Bohužiaľ, niekedy sú tieto efekty až prílišné a otravné a možno si na ne niektorí z vás ani nebudú vedieť zvyknúť, našťastie sa teda dajú vypnúť. Kým sa ale teda nedostanete do stavu, kedy máte rozmazanú polku obrazovky, „hlavu“ natočenú do aleluja a prípadne do toho ešte aj sivú obrazovku (hráčom prvého dielu je známa zobrazovaním sa po náraze, no niekedy sa aj po malinkom ťuknutí ocitáte v čiernobielom svete), sú efekty zaujímavým spestrením a pocit z jazdy jednoducho perfektný. Čo sa týka grafického spracovania ako takého, aj to doznalo zlepšenia. Autori zapracovali na interiéroch, ktoré sú naozaj detailné (vo všetkých zhruba 150 autách), aj samotných textúrach áut a taktiež „zamakali“ aj na tých detailoch, ako „oslepujúci“ lúč slnka pri výjazde zo zákruty a podobne. Samostatnou kategóriou sú potom nočné preteky. Tie disponujú perfektnou atmosférou, všade tma, na cestu vidíte len vďaka svetlám… Ak si navyše vypnete HUD, vžijete sa do toho oveľa viac a autori v tomto ohľade odviedli perfektnú prácu. Kde ale trocha „zaspali“ je oblasť jazdného modelu. Začínajúc tým, že hra je na klávesnici v podstate nehrateľná a končiac, že ani s volantom to nie je prechádzka ružovou záhradou. Autá sú strašne neposedné a ich jazdný model by sa dal označiť aj za také plávanie na asfalte. Pretože presne tak sa pri ovládaní budete cítiť. Navyše sú autá veľmi citlivé a ako nemáte kvalitnejší volant, ktorý sa nejako voči vám vzpiera, ľahko stratíte nad autom kontrolu. Osobne som mal možnosť hrať Shift 2 s Logitech G25, kde som si schválne skúsil jazdy ako so zapnutým forcefeedbackom, tak aj vypnutým.
Zatiaľ čo pri prvom som nielenže bol do hry viac zažratý, ale som aj vyhrával, pričom pri vypnutej funkcii som bol nútený znížiť náročnosť aby som sa na pódium vôbec prebojoval. V tomto ohľade teda palec dole, čo je dosť škoda, pretože poriadny jazdný model je základom dobrej racingovky. A to nehovorím o tom, že Driftovanie si bez pedálov tiež neužijete vzhľadom na to, že tam musíte udržiavať určitú hladinu plynu. Na čom sa to ale vlastne budeme premávať? Ako som spomínal vyššie, hra ponúka zhruba 150 áut, od bežného Wolkswagenu až po kúsky zo série FIA GT. Autá si môžete postupne kupovať za získané peniaze, poprípade ich príležitostne za niečo vyhráte/dostanete. Keď už nejaké to auto máte, môžete si ho rôzne vylepšovať. Buď po technickej alebo vizuálnej stránke. Kupovať môžete nové súčiastky od výmyslu sveta, poprípade si nejaké hodnoty ako odpruženie a podobne nastaviť ručne. A ak si chcete miláčika vylepšiť aj na pohľad, môžete si ho namaľovať sami alebo zvoliť predvolené polepy. Keď si so svojím „dítkom“ vyrazíte na trať, dostane poriadne zabrať. Okrem podivného jazdného modelu hra ponúka agresívnu AI, ktorá vám nič nedaruje. Hrá agresívne a do tela, resp. v tomto prípade do plechu. Rovnako môžeme v hre nájsť aj bodovanie známe z pôvodného Shiftu, vďaka ktorému získavame body za agresívnu, resp. čistú jazdu a tým postupujeme v leveloch. Niečo podobné zabezpečuje aj Autolog známy z Hot Pursuit, akurát ten funguje na báze sociálnej sieti, kde si všetky časy a podobné veci v reálnom čase porovnávate s priateľmi, a tak máte stále motiváciu jazdiť.
Shift 2 od svojho predchodcu dospel. Doslova. Nastal uňho podobný vývin ako u normálneho človeka. Stal sa z neho silnejší a razantnejší titul. Bohužiaľ rovnako ako u človeka sa nezaobišiel bez chýb na kráse, ktorých síce nie je veľa, no o to sú radikálnejšie. No ani to mi nebráni tomu odporučiť titul, pretože dokázal nájsť zlatú strednú cestu medzi simuláciou a arkádou.