Dark Souls II - Recenzia

Nie vždy ste nosili znak prekliateho. Nie vždy visel váš život na vlásku a nemuseli ste bojovať o vašu ľudskosť s neúprosným časom, zatiaľ čo ste zbierali každú dušu, aby ste aspoň na chvíľu oddialili to, že sa stanete Hollow. Nič na tom však nezmeníte a, ako mnohí prekliati pred vami, vám neostáva nič iné, ako vašu ľudskosť obnoviť. Vitajte v zabudnutom kráľovstve Drangleic v Dark Souls II.

Smrti sa nevyhnete tak ako predtým v Demons a Dark Souls. Na rozdiel od iných hier, kde sa snažíte nezomierať a „loadujete“ každý neúspech, musíte aj v Dark Souls II počítať so smrťou ako s vaším spoločníkom. Otázka: Ako často a koľko ste ochotní zomierať? So smrťou sa často naučíte o vašich nepriateľoch nové informácie, taktiky ako na nich, ale oproti predošlým dielom vás to vyjde draho. Autori Dark Souls II si pre nás pripravili novinku. Každá smrť vám síce prinesie niečo nové, ale dvakrát si rozmyslíte, či to bude stáť zato. Smrť, bohužiaľ, prinesie tentokrát aj viac zúfalstva, keďže s každým neúspechom sa vám znižuje časť z vašej maximálnej hodnoty zdravia až do hodnoty 50 percent. To nie je žiadna zábava, keďže pri takejto hodnote znamená jeden či dva údery od nepriateľa smrť. Za neúspech tak teraz platíte tvrdšie. Veď si len premietnite v hlave, koľkokrát ste zomreli pri nejakom bossovi v predošlých dieloch. Teraz si predstavte, že by ste ho museli zabíjať ešte so zredukovaným životom.

Aj napriek tomu vás Dark Souls II stále núti pokračovať vpred a sami po chvíli hrania zistíte, že už sa neviete dočkať, čo bude za najbližším rohom, aj keď to môže byť často vaša smrť. Skvelý level dizajn a nádherné prostredia hry vás nenechajú ani na chvíľu vydýchnuť. Hra ponúka krásny otvorený svet Drangleic, kde je toho neúrekom k nájdeniu, pokiaľ ste opatrní a zároveň dosť odvážni. Pri vašom cestovaní svetom máte vždy mnoho možností, kam sa vydať. Hra vám ako obvykle absolútne neporadí, kam ísť skôr. Neostáva vám tak nič iné, ako nové lokácie prebádať a okúsiť ich na vlastnej koži. Interakcia s prostredím je rôznorodá a nikdy neviete, čo sa môže stať, ak rozbijete náhodnú vázu alebo buchnete mečom do nejakého kameňa či steny. Pokiaľ sa vám aktuálna lokalita nezdá a „necítite sa“ na ňu, pokojne sa môžete vybrať inou cestou a vrátiť sa späť, až si budete pripadať pripravení. Všetky oblasti majú svoje čaro a miestami dych vyrážajúci efekt. Na rozmanitosti prostredí sa nešetrilo. Budete putovať lesmi, polorozpadnutými mestami a hradmi, až po stoky a niečo, čo pripomína peklo samotné. Ak si chcete hru užiť naplno, budete musieť stráviť oveľa viac času skúmaním vášho prostredia a odkývaním tajomstiev, ktoré sa skrývajú na každom rohu. Ukryté odmeny, steny, ktoré sa dajú rozbiť, neprístupné cesty, na ktoré musíte hľadať alternatívne spôsoby prístupu. Dobrodruhovia a hráči, ktorí radi preskúmavajú herné svety, sa majú na čo tešiť. Prvok preskúmavania v kombinácii so skvostne navrhnutými levelmi je naozaj silný. Neustále máte nutkanie nazrieť ešte aspoň za "jeden posledný roh" predtým, kým odídete. Kam by ste však šli?

Na rozdiel od Dark Souls prináša toto pokračovanie návrat ku koreňom série, Demons Souls. Tak ako v prvom diely aj tu budete mať svoje bezpečné útočisko, kam sa schovať, nabrať nové zásoby, „pokecať“ si s postavami, ktoré ste stretli počas vášho putovania. Tie sa neskôr často usadia v Majule, vašom bezpečnom ostrovčeku v mori beznádeje. Oveľa dôležitejšie je však to, že v Majule vymeníte svoje čerstvo nazbierané duše za nové levely. Na štýl Demons Souls tak opäť stretávate novú verziu Maiden in Black, ktorá vám rada pomôže vo vašom zúfalom queste za obnovením ľudskosti. Ak teda chcete získať nové levely, musíte sa vždy vrátiť do mesta. To uľahčuje nový systém cestovania, kde sa tentokrát máte možnosť "teleportovať" medzi Bonfiremi, ktoré ste už objavili.

"Veď je to len nové pokračovanie Dark Souls, to nejako zvládnem"

To ste na veľkom omyle. Duše k vám však nepriletia a ich získavanie bude ťažšie ako kedykoľvek predtým. Pre tých z vás, ktorí hrali pôvodný Demons Souls, bol Dark Souls prechádzkou v ružovej záhrade. Hra bola oproti originálu o dosť zľahčená. Mnoho ľudí sa obávalo, že Dark Souls II bude ešte ľahší, aby autori sprístupnili titul širšiemu publiku. Zabudnite na to. Dark Souls II spája to najhoršie z oboch dielov a servíruje vám na tanier beznádej, zúfalstvo a smrť. Príšery, ich útoky v kombinácii s lokáciami, kde ich nájdete, sú vyberané naozaj tak, aby váš život spravili ešte viac mizernejší, ako bol pred minútou. 

Dva príklady. Prvý: Príšera, ktorá k vám nabehne za účelom „samo vybuchnutia“. To by sa dalo samo o sebe zvládnuť, kebyže sa po výbuchu opäť nepostaví a beží na vás, aby opätovne vybuchla, až dokiaľ ju nezabijete. Áno, nič extra, keď ich v jednej miestnosti nie je osem. Druhý: Ak ste hrali Dark Souls, určite si pamätáte epickú boss bitku proti neslávne známym Ornstein a Smough. Aby ste sa nenudili, v jednom z boss súbojov sa tentokrát postavíte rovno proti trom bossom. Ak ste nehrali pôvodný Demons Souls a mysleli ste si, akí ste dobrí, pripravte sa na prebudenie zo sna. Dark Souls prekonáva v obťažnosti oba diely, a to aj keby sme ich náročnosť spočítali. Dokonca sa môžete "tešiť" aj na "Valley of Defilement 2.0". Hurá!

Systém bojovania sa veľmi nezmenil. Ak ste už so sériou oboznámení, rýchlo sa dostanete do svojho ustáleného štýlu hrania. Novinkou sú animácie pre každú zbraň. Tie majú svoju vlastnú animáciu útoku od chrbta – sú naozaj parádne. Ponúkajú tak jeden z mála momentov, kedy sa cítite, že máte navrch, zatiaľ čo sa pozeráte, ako sa váš nepriateľ podlamuje pod sériou smrtiacich zásahov. Autori na arzenáli a jeho rozmanitosti určite nešetrili. Ak vám už vaša výzbroj časom začne pripadať slabá, ale neradi by ste ju menili, máte možnosť si svoju výbavu vylepšovať. Nezabudnite však, že údery do tvrdých predmetov alebo bojovanie v úzkych priestoroch, kde sa pri zaháňaní často zasekávate do stien zbraň otupuje a budete ju tak musieť často opravovať. Okrem toho prináša Dark Souls 2 nový systém prechádzania levelmi s pochodňou, ktorá vám často môže v boji pomôcť, ale za cenu straty štítu alebo držania zbrane v dvoch rukách. Mnoho príšer sa bojí ohňa, to majte na pamäti.

Zaháňanie sa mečom či zbraňou je jedna vec, ale správne zaobchádzanie s výzbrojou bude to, čo vás bude deliť od ďalšej smrti, ďalšieho zredukovania vášho zdravia. Vždy to v tejto sérii bolo, všakver? Ale nie v novom koncepte staminy, ktorý si autori pripravili, aby spravili veci ešte zaujímavejšími. V predošlých dieloch ste pri plnej stamine mohli uštedriť okolo 5-7 úderov, kým vám vaša stamina došla. To boli staré zlaté časy. Tentokrát si veľmi dobre rozmyslíte, či udelíte tretí úder. Dva údery vám dovolia so zvyškom staminy ešte manévrovať a prípadne rýchly ústup. Tretí úder už často znamená riziko zaseknutia sa na mieste. Dva alebo tri výpady, to je všetko, čo dostanete, kým si vašu staminu nevylepšíte. Regenerácia je ešte k tomu pomalšia a tak bude plánovanie útokov a ich správne načasovanie či prípadný ústup kľúčom k úspechu. Aby ste si však nevytvorili mylný obraz, že pri takomto nastavení budú mať výhodu postavy s ťažkým brnením a nepreniknuteľným štítom, vyvediem vás z omylu. Aj systém bránenia sa so štítom totiž prešiel zmenami a nebude to také ľahké ako doteraz. Prílišné bránenie sa štítom, ktoré by skončilo vyprázdnením vašej staminy, vás omráči a nechá otvorených pre útok. Tu prichádza do úvahy Poise, ktorá je teraz oveľa dôležitejšia ako v predošlých dieloch, a to hlavne pre postavy, ktoré plánujú hrať určitý štýl boja.

Poise nie je jediný atribút, ktorý prešiel zmenou. Aj skalným hráčom série bude trvať, kým si zvyknú na nový systém prerozdeľovania levelov, respektíve vylepšovania atribútov postavy. Pribudli totiž nejaké nové a niektoré zasa ubudli, poprípade boli zlúčené do jednej. Budete sa musieť pasovať s dilemou, do čoho investovať, keďže autori upravili systém tak, aby každý atribút mal niečo do seba, na rozdiel od minulého systému, kde boli niektoré úplne zbytočné.

Aj keď sa po internete dočítate, že Dark Souls II beží na stabilných 30 FPS, nie je to tak úplne pravda. Hra síce beží omnoho lepšie a čo sa týka framedropov, je to obrat o 180 stupňov, no framedropom sa aj tak nevyhnete. Našťastie sú zvládnuteľné. Je naozaj rarita, aby sa vyskytovali v nevhodných situáciách alebo prekážali pri boji. Vizuálna stránka je nádherne prepojená s level dizajnom a často sa prichytíte pri obdivovaní scenérie (len si dávajte pozor, aby vás to nestálo život).

Treba spomenúť online stránku hry. Nie je toho až tak veľa. Správy, covenanty, bloodstains, invadovanie, summonovanie spoločníkov, to všetko ostáva nezmenené, akurát vylepšené. Systém covenantom prešiel zmenami k lepšiemu a celý systém invadovania a privolávanie si pomoci je teraz oveľa plynulejší a zjednodušený. Ostáva si len vybrať covenant a slúžiť mu, ako najlepšie viete. Novinkou je snáď len fakt, že vás hráči môžu napadnúť aj keď ste hollow, nielen v ľudskej podobe. Síce je to menšia šanca v závislosti na tom, ako je vaše zdravie zredukované, ale aj tak sa majte na pozore.

Záver

Áno! Dark Souls II je všetkým, čo mal byť, čím ste čakali, že bude a čím autori sľubovali, že sa stane. Dá sa povedať, že je ešte oveľa viac. Je titulom, ktorý by si prípadný „hype“ zaslúžil. Samozrejme, že budete často zomierať, ale následný pocit víťazstva bude na nezaplatenie. Okrem tvrdého boja sa zahráte aj na prieskumníka a dobrodruha v rozmanitých zakutiach, ktoré vašu zvedavosť a nadšenie objavovať často odmenia. Prechádzať sa prostrediami Drangleicu je už aj tak atmosférický zážitok sám o sebe. Technická stránka, súboje, vylepšenia a inovácie, to všetko a ešte viac zvládli autori impozantne a je toho naozaj málo, čo sa dá hre vytknúť, teda okrem faktu, že to nie je súdok pre každého a bežný hráč ju, pravdepodobne, pri neustálom neúspechu vypne. Nenechajte sa odradiť, sladký pocit prekonania vašich nočných môr stojí zato. Radšej si vždy dajte chvíľu pauzu a každý krok si trikrát rozmyslite. O zábavu však budete mať na dlhý čas postarané, pri pomalom preskúmavaní a dôkladnom prechádzaní levelmi sa doba prvého prejdenia hry točí od 80-100 hodín.

Informácie o hre

Game Cover GameExpres.sk - predaj hier - hry pre PC a konzoly
Darl Souls II
Platforma: PS3
Žáner: RPG
Výrobca: From Software
Distribútor v GB: Bandai Namco Games
Distribútor v SR: Cenega
Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Cenega
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk

Naše hodnotenie

95%
 
"Smrť je nevyhnutná; smrť vás posilní. Toto je Dark Souls II!"
  Klady
  • level dizajn a atmosféra
  • obtiažnosť
  • preskúmavanie lokácií
  Zápory
  • Valley of Defilement 2.0
korekcia: Lenka Macsaliová

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk