Po dlhých rokoch čakania prichádza Adam Jensen so svojimi mechanickými augumentáciami opäť na scénu. Eidos Montreal sa na druhej strane bude snažiť dokázať, že Thief bol len jedným zlým projektom a nie trendom a že Human Revolution nasadil latku tak vysoko, ako sa dalo. Mankind Divided tak na svojich pleciach nesie veľkú ťarchu zodpovednosti, no hre sa darí nasledovať svojho predchodcu.
Dej hry sa odvíja od jedného z koncov v Human Revolution. Nie je teda možné si zvoliť taký začiatok hry, ktorý ste si pri hraní predchádzajúceho dielu zvolili. Hra sa posunula do roku 2028, keď následkom fatálneho zlyhania biotechnicky vylepšených ľudí počas tzv. Panchea incidentu bola v rámci Interpolu vytvorená tajná zásahová jednotka Task Force 29. Jej súčasťou je aj hrdina Adam Jensen. Primárnou úlohou tejto jednotky je infiltrácia a narušenie operácie teroristov v Dubaji. Je asi zrejmé, že nič nejde podľa plánu, a tak sa Adam ocitá v Prahe.
Jeho úlohou je odhaliť konšpiráciu, ktorá zasahuje nielen okolitý svet, ale aj samotnú organizáciu. Na všetko je sám, nevie, komu veriť, čo je súčasťou možností voľby, ktoré vám autori vkladajú do rúk. To, komu budete dôverovať a ako pristúpite k riešeniu problémov, je iba na vás a všetky herné mechanizmy sú tomu podriadené.
V Prahe, ktorá pôsobí ako centrum príbehu a miesto na plnenie vedľajších misií, je cítiť silnú nenávisť voči biotechnicky vylepšeným ľudom. To je totiž priamy dôsledok toho, čo sa stalo v Panchei. Samostatné prostriedky na dopravu, samostatné rady pre vylepšených ľudí a buzerovanie zo strany miestnych úradov sú len čerešničkou na torte. Nehovoriac o ľuďoch, ktorých názor na augmentovaných ľudí je vo väčšine prípadov vyslovene negatívny.
Celá Praha je vytvorená dostatočne dobre, aby sa hráčom z východnej Európy vyslovene neznechutila, no dabing má vyslovene kolísavú úroveň, čo bolo síce očakávané, no vo výsledku je to škoda. Väčšina Čechov znie ako nepodarený pokus o ruský prízvuk, čo kazí výsledný dojem. Je to škoda, pretože zmysel pre detail v prostredí je výborný a hub je prepracovaný do najmenších kútov, ku ktorým máte prístup.
Celkovo za celý leveldizajn si autori zaslúžia veľký palec hore. V kombinácii s možnosťou zvoliť si vlastný postup to bol dosť komplexný problém a ten bolo treba vyriešiť. Výsledkom je absolútna voľnosť. Ak chcete, môžete byť duchom, ktorého nie je vidieť ani počuť. Alebo sa môžete zamerať na hackovanie (prostredníctvom výbornej hackovacej minihry) a v kombinácii s omračovaním ovládať veci okolo seba. Alebo si cestu von môžete prestrieľať, čo je oproti Human Revolution konečne možné. Augumentácií je dostatok, stačí si len vybrať a namixovať herný štýl podľa vlastných preferencií. Dokonca aj likvidácia nepriateľov sa dá vykonávať rôznymi spôsobmi a prostredníctvom rozličných mechanických augmentácií.
Prostredie a leveldizajn sú zabalené do výborných misií, ktoré posúvajú zaujímavý príbeh dopredu a taktiež ponúkajú hromadu vedľajších misií. Tie výborne ilustrujú svet, v ktorom sa Adam Jensen nachádza a ponúkajú výbornú variabilitu činností, čo nielen motivuje hráčov pri ich plnení, ale taktiež napomáha pri výbornom vykreslení sveta či motivácií obyvateľov.
Bohužiaľ, hlavný príbeh, akokoľvek sľubne rozbehnutý, končí nečakane skoro a dosť predvídateľne. To je veľmi veľká škoda, pretože príbeh mal byť jednou z najsilnejších stránok hry. A aj keď sa autorom darí držať hráčov v neistote, dáva im iba indície, a to všetko preto, aby hráči mali možnosť slobodného rozhodnutia. Avšak neskôr to vyzerá tak, akoby sa na všetko vykašľali a ponúknu len lineárne dianie, na konci ktorého stojí záverečný boss. A tým sa príbeh končí.
Ani herná doba nepatrí medzi silné stránky. Za sedemnásť hodín splníte všetky misie a uvidíte všetko, čo si pre vás autori pripravili. To nie je príliš chvályhodné. Bohužiaľ, akokoľvek prepracovaný obsah sa v hre nachádza, celkovo ho nie je až tak veľa. Preto je škoda, že namiesto rozšírenia kampane sa autori zamerali viac na Breach mód (lebo mikrotransakcie). Ten je síce celkom zaujímavou náhradou, no oveľa lepším rozhodnutím by bolo toto úsilie dať do hlavnej kampane. Hra síce ponúka New Game + a aj permadeath mód, no to vzhľadom na unáhlený koniec príbehu a kratšiu kampaň nie je veľká výhra.
Čo naopak musím vychváliť, je famózny art dizajn a výborný ambientný soundtrack. Tieto dva základné prvky tvoria perfektný audiovizuálny dojem z hry. Škoda však, že technická stránka hry nie je až také terno. Framerate na konzolách nie je úplne ideálny a animácie pri rozhovoroch sú často veľmi divné a vôbec nie sú na súčasne vyžadovanej úrovni.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Deus Ex: Mankind Divided 2016
Píše sa rok 2029 a zlatá éra augmentácií je na konci. Z augmentovaných ľudí sa stali vyvrheli spoločnosti a žijú oddelene od zvyšku spoločnosti. Kriminalita a teroristické útoky slúžia len ako zásterka pred sprisahaním, ktoré má za cieľ ovládnuť budúcnosť ľudstva. Adam Jensen sa preto spojil s Interpolom a tajnou zásahovou jednotkou Task Force 29, ktorej úlohou je zatýkanie augmentovaných teroristov.
- Platforma: Xbox One
- Žáner: RPG
- Výrobca: Eidos Montreal
- Distribútor v GB: Square Enix
- Distribútor v SR: CENEGA
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Cenega