Po odľahlom, no malebnom ostrove Far Cry 3, sa v pokračovaní série presúvame do himalájskych končín, kde na úpätiach vrchov žijú ľudia úplne iným životom. Nádherné scenérie, opäť vyšinutý hlavný záporák a obrovská krajina Kyratu – predstavujeme vám Far Cry 4.
Po predminuloročnom úspechu Far Cry 3, ktorý dostal série opäť do pozície, akou ju kedysi preslávil prvý diel, Ubisoft prichádza s pokračovaním. Boli by predsa hlúpi, keby titul, ktorý sa takto skvelo predával a získal si obľubu hernej komunity, nevyužili a nepokračovali v ňom. Po dvoch rokoch sa tak dočkávame pokračovania, od ktorého si hráči sľubovali nemálo. Far Cry 3 nasadil latku zábavy a kvality vysoko, a tak sa čakalo, ako sa vývojári zo spoločnosti Ubisoft s pokračovaním popasujú.
Repas a recyklácia. To sú dve slová, ktoré za posledné roky definujú väčšinu Ubisoft titulov, a pokračovanie Far Cry nie je výnimkou. Firma Ubisoft stavila na istotu a rozhodla sa nič neriskovať a využiť obľubu Far Cry 3. Veď prečo meniť niečo, keď to funguje? S týmto tvrdením sa nedá nesúhlasiť a je logické, ak si vývojári berú inšpiráciu, či dokonca aj rovno celé mechanizmy do svojich pokračovaní. Vývojári v Ubisofte však asi nepoznajú slovo miera. Čo ale poznajú, je klávesová skratka „ctrl + c“ a „ctrl + v“.
Celá recenzia na Far Cry 4 by tak v podstate mohla byť recenziou na predošlý diel s výnimkou malého množstva zmien.
„Odnes moje pozostatky späť do Lakhsmany.“ Týmito slovami bez akejkoľvek animácie, len jedno vetou, je opísaná celá vaša úloha Far Cry 4. Vaša matka zomrela a jej posledné želanie je vrátiť sa domov. Po zmiznutí vety ste zrazu v autobuse na Kyratskej hranici a následne je vás autobus prepadnutý, rozstrieľaný, všetci sú mŕtvi a vy ste sa práve stali spasiteľom pre ľudí Kyratu. Zrazu sa tak obyčajná cesta za rozsypaním popola vašej matky stala bojom za oslobodenie Kyratu, keď vás viac-menej ľudia uctievajú, lebo ste že vraj potomkom slávneho Mohan Ghaleho, o ktorom však sami nič neviete, aj keď je to váš otec. No, čo už. Chytáte sa prvej pušky a vyrážate za lovením všetkého, čo sa pohne v najbližšom kríku, následne z toho masochisticky stiahnete kožu a vyrobíte si niečo užitočné.
Lovenie zvierat a predátorov nesmie chýbať ani v pokračovaní série a je to rovnaká zábava ako pred tým. Vlastne, je to ešte väčšia zábava. Nové zvieratá ako orly, nosorožce či ikonické Far Cry 4 slony sú parádne a dravci v Kyrate sú celkovo omnoho inteligentnejší a krvilačnejší ako ich predchodcovia. S lovením sú spojené, samozrejme, zbrane a málo ich veru nebude. Zo začiatku síce máte pocit menšej zbraňovej klaustrofóbie, no vyrobte si zopár batohov, ramien na zbrane a anarchia, šialená zábava a obrovská voľnosť sa môžu začať. Pálenie polí (ak sa pamätáte na legendárnu marihuanovú misiu FC3, máte sa načo tešiť), bombardovanie vojakov z Gyrocopteru či tiché zabíjanie nikdy nebolo zábavnejšie a uspokojujúcejšie.
Herné mechanizmy, ktoré to všetko ovládajú, sa však nezmenili. Snáď okrem vylepšenej AI zvierat a ľudí sa zbrane chovajú rovnako – stále tupo chodíte odomykať rádiové veže, oslobodzovať campy, doručovať a loviť legendárnych predátorov. Ani v jedinom prípade herného obsahu si v Ubisofte nedali námahu ho niečím okoreniť. Nechápte ma zle. Stále je to parádna zábava, no opakovaná jednotvárnosť z minulého dielu je skrátka cítiť.
Kyrat je horskou krajinou a ponúka tak oproti FC3 omnoho väčšie vertikálne možnosti hrateľnosti, ktoré sa často dajú využiť, a oživujú tak bežné preskúmavanie nádhernej krajiny o to viac. Peknou inováciou je „Grappling hook“, ktorý vám umožní liezť po skalách, a priblížiť sa tak na bežne nedostupné miesta zozadu, zospodu či zhora. V niekoľkých krátkych misiách sa dokonca dostávate aj priamo do horského pásma Himalájí, čo vás aspoň na chvíľu vytrhne s bežných povinností v Kyrate.
O menšiu inováciu sa vývojári pokúsili v príbehovej časti. Keď už ste sa stali pre ľudí Kyratu spasiteľom, Ubisoft vám dáva do rúk aj trocha moci, s ktorou však prichádza zodpovednosť. Oproti nevychovanému spratkovi vo FC3, ktorý si masakrovanie a krváky užíval, ste prezmenu postavený do úlohy zodpovedného vodcu, pre ktorého účel svätí prostriedky (to, že vás zabíjanie a krváky bavia, sa dá v tomto prípade prehliadnuť). Počas dôležitých častí príbehovej kampane budete musieť postupne rozhodovať o osude obyvateľov a krajiny Kyratu, a tiež o jeho budúcnosti, a to po tom, čo zvrhnete diktátora Pagan Mina. Ostane Kyrat verný starým hodnotám, náboženstvu Himalájí alebo budete myslieť na budúcnosť a necháte staré cesty krajiny žiť iba v legendách? Snaha autorov o takýto počin rozhodovania sa určite cení, no niekedy je lepšie radšej nechať hru jednoduchšou a zábavnejšou ako skúšať napoly dorobený systém morálnych rozhodnutí v hre, ktorá je celá v podstate o zabíjaní, viac zabíjaní a… No, veď viete – krvavom zabíjaní.
Jednou z najväčších a pravdepodobne aj najzábavnejších inovácií je novo pridaný co-op systém. Všetky Kyratské aktivity od lovenia, oslobodzovania kempov až po dobýjanie pevností si teraz môžete užiť s vaším kamošom. A že je to parádna zábava, vám môžem potvrdiť. Ešte doteraz mám v živej pamäti scénu, keď môj parťák vletel do kempu nepriateľských vojakov na slonovi, zatiaľ čo ja som v kempe vypustil tigra. Omylom však napichol na kly práve tigra a slon ho vzduchom prehodil 20 metrov letecky až ku mne a ja som len neveriacky hľadel na celú situáciu s nemým výrazom v tvári: „Čo sa to práve stalo?!“ Co-op do Far Cry série pasuje ako uliaty a aj keď spolu s kamošmi nemôžete hrať hlavné príbehové misie, stále je to skvelá zábava a stále máte čo robiť.
Presným opakom co-opu je multiplayer, ktorý skoro ani nestojí za zmienku. Obrovské mapy pre málo hráčov, kopec behania a zrazu ste mŕtvy. Celé mi to príde tak, že tam je „len aby sa nepovedalo“. Pramálo zábavy.
Po obrovských technických problémoch s Unity som, popravde, podobný scenár očakával aj u hry Far Cry. Vydať tri hry za jeden týždeň je predsa len aj na štúdio a korporáciu veľkosti Ubisoftu nemalý počin. Ostal som však milo prekvapený. Bugy a technické problémy sú vo FC4 veľmi zriedkavé, čo dodáva celej hrateľnosti peknú plynulosť. Veľmi pekné grafické spracovanie dopĺňa Kyratskú krajinu do nádhery. Okolie, blízke či ďaleké, je jednoducho nádherné. Majestátne scenérie hôr budú pravidelnou zastávkou na pokochanie sa a nejaký ten screenshot (bacha na orly, tie si radi prídu „pokecať“ vždy, keď sa kocháte výhľadom).
Zhrnutie
Spoločnosť Ubisoft síce odkopírovala väčšinovú časť hry z jej predchodcu, no Far Cry 3 bola skvelá hra a rovnako skvelé je teda aj pokračovanie. Ak si odmyslíte fakt, že hráme skoro rovnakú hru len v novom obale, príbehu a prostredí (ktoré je jedno z najkrajších, aké sa dá v hrách aktuálne nájsť), užijete si opäť kopec zábavy v singleplayeri a minimálne niekoľko násobne toľko v kooperatívnom režime, ktorý bol najlepším krokom, aký mohol Ubisoft urobiť. Séria sa síce kvalitatívne ďaleko neposunula, no ostala pri výborných základoch FC3, na ktoré sa dá povedať len naozaj málo zlého. Ak ste teda s kúpou ešte čakali a do Far Cry 3 ste boli rovnako ako ja zamilovaní, Far Cry 4 sa stane vašou novou závislosťou na nejeden večer.
Informácie o hre
Žáner: FPS
Výrobca: Ubisoft
Distribútor v GB: Ubisoft
Distribútor v SR: Playman
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk