A Way Out – Recenzia

A Way Out – Recenzia

Kooperatívny útek z väzenia je možno marketingovým ťahúňom tejto hry, no perfektnou ju robí až to, čo sa stane potom.

Rozdelená obrazovka je pri A Way Out zrejme najdefinujúcejším prvkom, no nie je to úplne presné. S dobrým parťákom je pôžitok z jeho polovice hernej plochy rovnaký ako ten váš, inak povedané, sledovať, čo robí on, ma bavilo a zaujímalo takmer do takej miery ako to, čo sa dialo „u mňa“.

Samozrejme, po väčšinu času sme spolupracovali, o tom predsa A Way Out je, no v niektorých pasážach sme sa každý ocitli niekde inde a boli sme ako dve oči, každé oko skúmajúce iné zákutie práve hranej úrovne. Na rozdelenú obrazovku som si chvíľu zvykal, ale čoskoro som pochopil, že ide o kľúčovú charakteristiku, trúfalý ťah, ktorý sa vyplatil.

Epická posledná kapitola hry tieto dojmy vo mne ešte viac umocnila, no ak by som vám mal povedať viac, už by som musel vŕtať do príbehu a jeho rozuzlenia – a o to vás v žiadnom prípade nechcem pripraviť.

Ak je pravdou, že kvalita je v detailoch, tak A Way Out je veľmi kvalitným titulom. Hoci sa tento príbeh odohráva na hektickom úteku pred zákonom, stretnete sa v hre so vzácnymi momentmi pokoja, ktoré môžete využiť na celú plejádu úsmevných okamihov: napríklad na vytvorenie hudobného duetu alebo zápas v hádzaní šipiek. V zriedkavých prípadoch je vám za objavenie týchto aktivít udelená trofej, no poväčšine slúžia len pre vaše pobavenie, na zľahčenie dramatickej atmosféry. Hra by sa bez nich obišla, ale keď teraz viem, že tam sú, považujem to za veľmi dôležitý aspekt, prezieravý ťah autorov, ktorým sa podarilo vytvoriť príbeh nie o úteku z väzenia, ale o dvoch cudzincoch, z ktorých sa niekde na ceste postupne stávajú kamaráti. Bratia, dokonca, čo v kontexte s ďalšou známou hrou od Hazelightu, Brothers – A Tale of Two Sons, vyznieva trochu ako Easter Egg.

A Way Out je hrou orientovanou na hrateľnosť a emotívnosť plynúcu z napoly filmového, napoly kooperačného zážitku. Vy a váš kamarát budete trestancami Leom a Vincentom, vydáte sa na dlhú a strastiplnú cestu, kde je útek z väzenia len začiatkom, a budete svedkami a autormi toho, ako títo dvaja povahovo veľmi rozdielni muži pristupujú k riešeniu situácií a k sebe navzájom. Obaja majú spoločný cieľ, ale poháňa ich rozdielna motivácia vychádzajúca z rôznych životných príbehov, ktorých odkrývanie patrí k najsilnejším momentom hry.

Komplexnú mozaiku príbehového pozadia skladáte spoločne s vaším kamarátom a na to kladú vývojári obrovský dôraz, čoho dôkazom je napríklad skutočnosť, že nám dali možnosť podeliť sa o zážitok hry s ďalšou osobou bez toho, aby musela A Way Out vlastniť. Táto hra bola od základu vytvorená s myšlienkou, že ju konzument „sfúkne“ za jeden večer, ideálne s jedným parťákom. Možnosť zahrať si hru s cudzím človekom absentuje, čo znie trochu strašidelne, no ponuka „jeden kúpi a dvaja hrajú“ je nielen dostatočnou kompenzáciou, ale aj netradičnou poistkou.

Teraz už absolútne rozumiem, prečo štúdio nechce, aby túto hru hrali dvaja cudzinci. A Way Out je o príbehu – a tvrdím, že dobrom príbehu –, ktorý vám je podávaný prostredníctvom kooperatívneho hrania dvoch ľudí. Spolupráca nie je v tejto hre možnosťou, ale nutnosťou a základným stavebným kameňom; a to ju odlišuje od konkurencie.

Možno preto je hra sama o sebe pomerne ľahká a v niektorých momentoch, najmä počas úvodného úteku spoza väzenských múrov, dokonca až naivne jednoduchá. Nepovažujem za to kladnú vlastnosť a ani nechcem tento nedostatok ospravedlňovať silou príbehu či psychológie vzťahu hlavných postáv – dokonca aj neskúsení hráči nebudú mať problém dohrať hru do konca len s príležitostným zakopnutím, nehovoriac o tom, že checkpointy sú pri potrebnom loadingu umiestnené doslova na každom kroku. Ak od Way Out čakáte výzvu, nedočkáte sa jej. Situovanie príbehu zvádzalo aj mňa k myšlienkam, že utiecť z basy bude neviemako komplikované; a hoci to bola zábava, išlo vcelku o povrchné vyobrazenie reality známe z béčkových filmov bez väčšieho využitia kreativity.

Napriek tomu je A Way Out, vo všeobecnosti, originálnou hrou: síce s klišé nápadom, ale kvalitným prevedením. Čokoľvek si už o EA myslíte kvôli ich politike DLC alebo kauze okolo mikrotransakcií v Battlefronte II, EA Originals je skvelým projektom, ktorému vďačíme napríklad za atmosférou nabité tituly Fe a Unravel. A Way Out sa práve stal, verím, že na dlhé roky, jeho vlajkovou loďou.

Prečítajte si aj:

Naše hodnotenie

Jediným argumentom, prečo si A Way Out nekúpiť, je dĺžka hry, no všetko ostatné sú superlatívy hovoriace v jej prospech. Hrateľnosťou unikátne a perfektné od začiatku až do konca.

Klady

  • výborný príbeh
  • skvelá kooperačná akcia
  • inovatívny a unikátny zážitok
  • opätovne hrateľné
  • platí jeden, hrajú dvaja

Zápory

  • krátke, cca 6 hodín
  • miestami „naivné“ a príliš ľahké

Informácie o hre

A Way Out

A Way Out 2018

Tvorcovia populárnej hry Brothers: A Tale of Two Sons predstavujú novú kooperatívnu hru, ktorú môžete hrať vo dvojici lokálne či online. A Way Out je akčná adventúra, v ktorej hráči ovládajú každý jedného z dvoch hlavných hrdinov - Lea a Vincenta. Obaja sú odsúdení väzni a ich túžba po slobode ich dá dohromady. V priebehu hry vás čaká nielen únik z väznice, ale aj snaha zostať schovaní pred autoritami po úteku.

  • Platforma: PlayStation 4
  • Žáner: akcia adventúra
  • Výrobca: Hazelight Studios
  • Distribútor v GB: Electronic Arts
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: e-shop GameExpres.sk

Trailer GameExpres.sk

Korekcia: Mário Lorenc

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk