RECENZIA: Dirt Rally 2.0, konečne poriadne rely!

RECENZIA: Dirt Rally 2.0, konečne poriadne rely!

Dirt Rally je späť a s ním jeden z najlepších pretekárskych simulátorov, k akým sa v dnešnej dobe môžete dostať. Nezajazdíte si síce na slávnych okruhoch, no zato si naplno užijete blato, špinu, dážď, sneh a ľad!

Od roku 2016, keď vyšla prvá verzia Dirt Rally, ktorá fanúšikov tohto športu okúzlila svojím prevedením, prešla už nejaká doba a bolo na čase rely scénu posunúť opäť o krok ďalej. Majstri tohto športu z Codemasters nám teda na tento rok pripravili novú rely nádielku a máte sa veru na čo tešiť.

Hoci už aj pôvodný titul Dirt Rally bol výborne vyzerajúcim simulátorom, jeho vek už začínalo byť cítiť a jednoznačne to chcelo osvieženie a modernizáciu. Dirt 2.0 sa nenechal ničím zahanbiť a latku opäť nasadzuje o niečo vyššie a presne tak, ako by ste to od neho aj čakali. Hra vás od prvého momentu očarí moderným prevedením, a to hlavne čo sa týka grafiky, ktorá je na presne takej úrovni, akú by sme v roku 2019 čakali. Konečne sme sa dočkali podpory HDR a rozdiel je naozaj cítiť. Lesy, polia, pohoria, jednoducho všetko okolo vás vyzerá fantasticky a celé to skvele dopĺňa dynamické osvetlenie. Nemusím hádam ani hovoriť, že rovnako sú na tom aj výborne prepracované modely áut, čí už ide o staré rely veterány alebo o moderné super špeciály.

Grafika síce, samozrejme, v titule ako Dirt nie je prioritou, je ale fajn súperiť v prostrediach, ktoré výborne dopĺňajú celú atmosféru pretekania mimo tratí. Prioritou tu je ale riadenie a ovládanie. Dirt Rally 2.0 nie je žiadna arkádovka - ide o bezpochyby jeden z najprepracovanejších simulátorov. V tomto aspekte bolo možné vytknúť minimum už pôvodnému dielu a tak sa nemôžeme čudovať, že o nič horšie na tom nie je ani pokračovanie, práve naopak. Rely je o jazdení na hrane možností trate, auta a vodiča samého a presne taký pocit budete mať aj z tejto hry. Tá sa s vami totiž maznať nebude. Dovolí vám z auta a povrchu vytiahnuť maximum, no iba ak ich dokážete zvládnuť, čo bude po celý čas vašim hlavným cieľom. Ide o centimetrové vyhýbanie sa prekážkam vo vysokých rýchlostiach, rezanie zákrut na hranici možností a riskovanie, ktoré v prípade, že sa vám podarí, vám dopraje ten pravý rely pocit z pravej jazdy.

Oproti pôvodným dielom sa zlepšil a prehĺbil pocit z rozdielu v jazdení na rôznych povrchoch. Hlboké blato vás síce bude oveľa viac brzdiť, no pomocou výkonného auta vám dovolí vyberať zákruty štýlom ako žiadny iný povrch nie, zatiaľ čo na asfalte sa miestami môžete cítiť ako majstri pretekárskych okruhov, aby ste o pár metrov ďalej mohli v plnej rýchlosti vletieť do blata, prachu a dať vášmu autu ten pravý zablatený „tuning”. Autá vám nič nedarujú a aj najmenšia chyba v ovládaní vás bude stáť cenné sekundy a penalizácie.

O vozidlo sa musíte starať viac ako kedykoľvek predtým, no opäť vám v tom bude pomáhať aj tím mechanikov, ktorých budete musieť počas kariéry manažovať a vylepšovať. Ak by bola hra na vás príliš ťažká, no máte radi rely, vývojári ponúkajú niekoľko možností zjednodušenia. Na výber máte širokú ponuku šoférskych asistencií, no ak si chcete zachovať originálny rely pocit a nechcete sa až tak obávať o časy, môžete zjednodušiť schopnosti umelej inteligencie protivníkov.

K hraniu máte na výber klasickú kampaň a šampionáty nabité obrovským množstvom eventov a jednotlivých pretekov, ktoré vám pripravia rely nádielku na kopu hodín. Ak ale budete mať chuť na zmenu, Dirt 2.0 taktiež opäť ponúka aj Rallycross šampionáty pre milovnikov krátkych a intenzívnych offroad pretekov. Nechýba, samozrejme, ani klasický multiplayer, ktorý sa takmer vôbec nezmenil, čo ale nie je zlá vec, pretože na ňom nebolo potrebné meniť naozaj nič. Hoci Dirt nie je známy práve svojou rozmanitosťou, na čom v princípe nie je nič zlé, určite by neuškodilo viac herných módov a typov pretekov. Ak by to ale malo byť na úkor kvality rely aspektu, je dobré, že sa vývojári zamerali radšej na jednu vec a spravili ju v podstate dokonale. Denne a každý víkend na vás ale čakajú výzvy, ktoré vás posadia do vopred určených áut a špeciálne navrhnutých tratí. Tie skutočne otestujú vaše schopnosti rýchlo sa prispôsobiť novým vozidlám, ich vlastnostiam a hlavne neznámym tratiam. Ak sa vám to ale podarí, čakajú na vás rovnako špeciálne odmeny a porovnanie, ako ste si viedli so zvyškom sveta.

Zvuk je jedným z ďalších elementov, ktoré síce nie sú pre pretekársku hru dominantné, no nič sa nevyrovná pocitu zo zvládnutia 360-stupňovej zákruty v šmyku za nádherného vrčania 8-valcového a 300-koňového WRX špeciálu. Ani v tomto v Codemasters nezaspali na vavrínoch a dodali presne to, čo od zvuku týchto ohromných áut čakáte. Či už idete v staručkom veteránovi alebo modernom rely vozidle, cítite sa, ako by ste sedeli v naozajstnom aute. Ak si navyše zvolíte pohľad spoza volantu a máte k dispozícii slušný headset, ktorý podporuje priestorový zvuk, pripravte sa na menší audio orgazmus vrčiacich valcov motorov v niekoľko tisícových otáčkach.

Jedná z mála vecí, ktoré sa dajú hre vytknúť, je asi mierny stereotyp a uzamknutie hrateľnosti do jednotlivých šampionátov. Z hľadiska rely je to síce logické a vývojári to pravdepodobne pri tvorbe aj tak brali, no v momente, keď začnete nejaký šampionát, ho musíte aj dokončiť a to s rovnakým autom. V princípe vás tak hra na pomerne dlhý čas naviaže k jednému vozidlu na sériu niekoľkých desiatok pretekov, ktorých skompletizovanie vám bude trvať pomerne dlhý čas. Je to síce logické, no niekedy to uberá na zábave, keď by ste si chceli už konečne dopriať nové auto. To je ešte viac frustrujúcejšie hlavne na začiatku, keď jazdíte s naozaj starými a nie až tak záživnými veteránmi, ktoré vám nedovolia robiť vaše obľúbené triky a jazdiť tak, ako by ste chceli.

Ako som už spomenul vyššie, o autá sa tentokrát budete musieť naozaj starať a pozerať na ich stav a možnosti niekoľko pretekov dopredu. Ak ste práve skončili preteky, ktoré boli pomerne ľahké a krátke, no dosť ste počas nich opotrebovali auto, je dosť možné, že budete mať v tých nasledujúcich, ktoré môžu mať niekoľkonásobne dlhšie trate, problém a servis je možný napríklad až po druhej z nich. Dĺžka, povrch, počasie, súčiastky a mnoho iného je len pár z aspektov, ktoré budete musieť pri začínaní šampionátu zvážiť, čo dodáva celému rely pocitu ešte väčšiu dávku reality, keď je vaše auto zároveň aj vaše živobytie.

Naše hodnotenie

Dirt 2.0 po rokoch opäť posúva hranicu pretekárskych simulátorov o niečo vyššie. Skvele prevedené audiovizuálne prvky dopĺňajú simuláciu naozajstných rely aút a pretekov presne tak, ako by ste mohli dúfať. Hre je možne vytknúť hádam iba malú rozmanitosť módov, čo ale ani tak nie je mínus – skôr by to jednoducho bol pekný bonus. Predsa len ide o rely hru a tú aj štúdio Codmasters doručilo bez jediného možného argumentu. Ak máte radi rely, Dirt 2.0 je pre vás nutnosť, no buďte pripravený na skutočnú výzvu.

Klady

  • ovládanie
  • fyzika
  • skutočný pocit rely simulácie
  • poškodenie áut

Zápory

  • pomerne ťažké pre bežného hráča

Informácie o hre

Dirt Rally 2.0

Dirt Rally 2.0 2019

Dirt Rally 2.0 Vás opäť vyzýva vybrať si svoju cestu cez tie najikonickejšie trate z celého sveta, v tých najvýkonnejších rally vozidlách histórie, no aj dneška.

  • Platforma: PlayStation 4
  • Žáner: Simulátor
  • Výrobca: Codemasters
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Playman

Trailer

Korekcia: Pavol Hirka

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk