RECENZIA: MORTAL KOMBAT 11, dalo by sa to spraviť lepšie?

RECENZIA: MORTAL KOMBAT 11, dalo by sa to spraviť lepšie?

Pokračovanie série Mortal Kombat prichádza po štyroch rokov od vydania X a má byť takým malým ukončením troch častí príbehu, ktorý začal deviatou hrou. Je ale zaujímavé aj pre tých, ktorí predchádzajúce tituly nehrali?

Priznám sa, že bojovky nepatria medzi moje vyhľadávané žánre a ani s predchádzajúcim dielom Mortal Kombat som nestrávil veľa času. Hneď na začiatku som si ale všimol nové a veľmi sympatické menu, ktoré je navyše pekne prehľadné. Už na prvý pohľad vidno, že obsahu je tu naozaj veľa, otázkou je len, či stojí za to. Tak som sa ponoril do hrania a pozerania (o tom je vlastne príbehová časť)

Kampaň

Tu som bol milo prekvapený. Kampaň je vlastne päťhodinovým filmom, do ktorého plynule vstupujete a bojujete v dvanástich kapitolách za rôznych kladných bojovníkov. Niekedy dokonca máte na výber z dvoch naraz, tak ich môžete počas kapitoly striedať a skúsiť oboch. Príbeh samotný je pokračovanie z MK10, takže ak ste ho nehrali, zo začiatku bude mätúci, ale postupne sa vám to sčasti odkryje a pochopíte hlavné súvislosti, takže nie je nevyhnutné, aby ste mali prejdenú aj predchádzajúcu časť, hoci na škodu by to nebolo.

Vráťme sa ale späť k bojom. Tie prechádzajú z filmu do bitky a naopak bez akéhokoľvek loadingu a pokiaľ by sa vám podarilo zvládnuť všetky boje bez zabitia, nahrávanie za celých päť hodín ani neuvidíte. Túto obrazovku vídavate len vtedy, keď vás v jednom zápase dvakrát porazia a stlačíte „retry“. Za toto klobúk dole, pretože vás od tohto ľahkého popkorňáku nič neruší. Samozrejme, nečakajte nejaký hlboký príbeh. Je to čisté béčko s kopou logických chýb (napríklad niekomu zlomíte väz, vypichnete oči a on sa postaví a bojuje ďalej), no zhruba po pol hodine, keď som tomu začal konečne rozumieť, ma to začalo neskutočne baviť. Je veľká škoda, že hra nedisponuje českými titulkami, keďže príbehu je venovaná značná časť hry a oslovila by tak viac ľudí.

Bitky

Boje samotné sú trošku pomalšie ako v predchádzajúcej časti, no na druhú stranu plynulejšie a lepšie zvládnuté. Postavy sa ovládajú ľahšie a intuitívnejšie (zabudnite na beh), kombá mi prichádzali pod prsty samé a často trvalo len jeden boj, kým som si postavu osvojil tak, že som ďalších protivníkov zvládol bez nejakých väčších problémov. Po novom tu máme takzvaný Fatal Blow, ktorý už nedostanete ako predtým, keď ste naplnili spodný riadok obrazovky, ale až keď sa dostanete na kritickú hranicu vášho zdravia (pod 30%). Môžete ho použiť len raz v boji, pričom ak vám ho protivník zablokuje, o chvíľu vám nabehne znova. Okrem toho tu je ešte Crushing Blow, čo je niečo ako brutalita z predchádzajúcej časti. Tiež ide o kinematický útok, ktorý súperovi uberie značnú časť zdravia.

V príbehovej časti ale na fatality a brutality zabudnite. Tie tu, samozrejme, sú, no použiť sa nedajú. Všade inde to ale ide a nemusíte si ich ani pamätať, vždy sa dajú v menu pauzy pozrieť, ako aj všetky dostupné kombinácie. Pre tých, čo sa s touto hrou stretnú prvýkrát alebo po veľmi dlhej dobe, ako som napríklad aj ja, je tu parádny tutoriál. Tak prepracovanú výuku som naozaj hádam ešte nevidel a verím, že aj z úplného amatéra by mohla urobiť frajera, ktorý vymláti dušu zo skúseného „samouka“. Okrem toho v záložke „učenie“ nájdete aj practice mód a fatality tréning. Za toto veľký palec hore. Za prechádzanie jednotlivých častí navyše vždy dostávate aj hernú menu (je ich hneď niekoľko), pričom tutoriál k tomu patrí tiež. Ak si teda chcete zarobiť na nejakú vizuálnu úpravu svojej obľúbenej postavy, môžete to urobiť popri učení sa za ňu.

Krypta

Máte z kampane a bojov našetrené mince? Práve tu ich môžete premeniť na predmety. Je to v podstate lootboxový raj. Hráte tu z pohľadu tretej osoby za neznámeho bojovníka. Prídete na tento malý ostrov, ktorý je plný debničiek, ktoré môžete za poplatky otvoriť. Na začiatku dostanete aj nejaký kapitál a na prvom dvore nájdete kladivo, s ktorým sa dajú rozbíjať veci a zbierať tak mince (vo veľmi malých množstvách) alebo rozbíjať steny, kde nájdete ďalšie truhly, či odomykať iné časti ostrova. Ako? Na to príďte sami. Ja som prišiel s takmer 200 000 mincami a rozmýšľal som, či tu tých truhlíc je dosť, pretože niektoré stoja niečo málo nad 1000. No potom som narazil aj na oveľa drahšie a zrazu som to všetko minul, tak som už len prechádzal kryptou a skúmal ju, kam všade sa dostanem a čo sa dá rozbiť. Prišiel som na to, že to nie je len o otváraní truhlíc a rozbíjaní váz. Dajú sa tu robiť rôzne obchody, preto sa oplatí poriadne to preskúmať.

Veže

Veže existujú v dvoch verziách. Prvé sú Tower of Time, ktoré sú vlastne online aktualizované. Striedajú sa tu bojovníci, výzvy a menia sa aj odmeny. Na začiatku ale budete musieť prejsť štyrmi vežami tutoriálu. Potom sú tu klasické veže, ktoré odporúčam, ak vás príbeh bavil. Je to totiž jeho malé doplnenie. Za každú postavu, s ktorou vežu prejdete, dostanete odomknutý príbeh, ktorý vysvetlí, čo sa s danou postavou stalo po konci kampane. Máte tu dokonca na výber z viacerých veží – ako nováčik proti piatim bojovníkom, warrior proti ôsmim, champion musí zdolať dvanástich, prípadne sa tu nachádza výzva nekonečného boja. Ak si chcete iba pozrieť ten príbeh, bojujte v prvej veži, máte to najľahšie a najrýchlejšie. Tie ďalšie sa oplatia hlavne kvôli odmenám. Ja som bol zvedavý hlavne na to, čo sa stalo s niektorými postavami, takže som sa tu celkom zdržal. Ešte upozorním, že scénky nie sú hrané ako v príbehovej časti, ale je to skôr séria art obrázkov s komentárom vášho bojovníka alebo bojovníčky.

Upravovanie postáv

Dostávame sa k úpravám postav a toto je práve dôvod, ktorý by vás mal držať pri hraní najdlhšie. Možností je tak veľa, až som ostal zaskočený. Viete si tu meniť vizuál postavy, ktorej chcete, jej fatality, brutality, príchod na scénu, oslavu a dokonca aj jej ability či správanie. Môžete si nastaviť rôzne profily a uložiť ich pod vlastným menom, s vlastnou ikonou a podobne. Naozaj, tu sa medze nekladú a potešilo ma, že keď zájdete na položku, ktorá je zamknutá, hra vám oznámi, že ju treba odomknúť v krypte.

Áno, hra obsahuje mikrotransakcie, no za celý čas hrania som nemal absolútne žiadnu potrebu obchod otvoriť a urobil som to len zo zvedavosti. Samozrejme, nič som nekúpil. Upraviť si postavu môžete aj bez toho, aby ste otvorili skutočnú peňaženku (teda ak nerátame kúpu titulu). Celá hra je dostatočne zábavná a ponúka toľko obsahu, že na to nie je dôvod. Človek je vlastne odmeňovaný za všetko, čo urobí. Niekedy som mal pocit, že dostávam mince aj za lúskanie sa v menu. Ale vrátim sa späť k nákupom. V hre máte tri hlavné platobné prostriedky:

  • mince dostávate za väčšinu MK11 aktivít
  • fragmenty duše dostávate za víťazstvo boja v Game Mode
  • srdcia sú za zabitie oponenta fatalitou alebo brutalitou

Ako vidíte, stačí hrať a našetríte si na čokoľvek pomerne rýchlo. Ťažko sa mi hľadajú negatíva. Prvýkrát som zažil, že aj v boji hráča proti hráčovi vyhral ten, kto používal rozum a nie iba stláčal všetko, čo mu prišlo. Najskôr som si myslel, že poviem pár slov o vizuále, že mohol byť lepší, potom som sa ale dozvedel, že to je Unreal Engine 3 a nie 4. A po tejto informácii musím povedať, že hra vyzerá skvele. Vývojový tím z toho vytiahol maximum a výborne sa pozerá ako na film, tak aj na boj. Oproti desiatke nečakajte nejaký extrémny skok, no rozdiel tu je. Možno naozaj škoda, že tvorcovia neskúsili novší engine, vyzeralo by to ešte lepšie. Mortal Kombat 11 som hral na klasickej PS4 a ani raz som nezaznamenal, že by sa konzola zadýchala – optimalizácia sa naozaj podarila, všetko beží plynulo bez nejakých strát snímkovania či zásekov. V menu by to mohlo byť o niečo rýchlejšie, ale dá sa to prežiť. Hudba ako taká je nevtieravá, no zároveň nevýrazná, čo ma mierne sklamalo. Čo ale hra stráca na muzike, to vynahradzuje zvykovými efektami, ktoré sú vierohodné a parádne dopĺňajú boj odorávajúci sa na obrazovke.

Samozrejme, nájdete tu aj online hranie, ktoré bude dostupné mesiac po vydaní, čo by mohlo mnoho hráčov znova vrátiť späť k titulu. Poslednou vecou, ktorá stojí za zmienku, je AI Battle, kde si „naprogramujete“ tím, ktorý pošlete bojovať proti tímu iného hráča. Vy sami postavy v boji neovládate, iba to sledujete. Ďalšou zaujímavosťou tu je miesto, kde využijete nastavenie AI v kustomizácii. Musím povedať, že zo začiatku som mal nervy, že som to mohol len sledovať, no potom som sa celkom bavil. Určite si to nájde fanúšikov, hoci nečakám, že vo veľkom množstve.

Naše hodnotenie

Mortal Kombat 11 je skvelá bojovka plná násilia, absurdít a krvi. Určite dokáže osloviť aj ľudí, ktorí váhajú, že sa v tom celom stratia, alebo si myslia, že by to bolo len opakované nakopávanie zadkov. To teda nie. Je to mimoriadne komplexná hra s obrovským obsahom a hernými možnosťami. Príbeh je vtipný päťhodinový béčkový film, do ktorého sa občas zapojíte. Netreba sa nechať odradiť článkami o mikrotransakciách, pretože o ne nikde nezakopnete, ak ich výslovne nehľadáte. Škoda, že vývojári hru neosadili do novšieho enginu, mohla vyzerať ešte lepšie.

Klady

  • množstvo herných možností
  • množstvo obsahu
  • zábava na dlhé hodiny
  • opätovné dôvody vracať sa k hre

Zápory

  • nevýrazná hudba
  • zo začiatku sa v množstve možností stratíte
  • hra nemá českú lokalizáciu

Informácie o hre

MORTAL KOMBAT 11

MORTAL KOMBAT 11 2019

Priprav sa na ďalšie trhanie vnútorností a chrbtíc v mega násilnej bojovke Mortal Kombat s číslovkou 11. Užiť si môžeš zoznam známych postáv, rôznorodé arény a množstvo násilných komb, ktoré ti pripomenú staré dobré časy automatových bojových hier.

  • Platforma: PlayStation 4
  • Žáner: boj
  • Výrobca: NetherRealm Studios
  • Distribútor v GB: Warner Bros Interactive Entertainment
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Cenega

Trailer

Korekcia: Pavol Hirka

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk