Pôvodný príbeh Jina Sakaia z obdobia feudálneho Japonska bol prijatý veľmi dobre. Ubehlo už niečo vyše roka a po neskoršom pridaní multiplayerového režimu sme sa dočkali aj DLC rozšírenia, za ktoré si musíte zaplatiť. Viem, že mnoho ľudí nie je fanúšikom plateného dodatočného obsahu, no napríklad taký Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds je krásny príklad toho, že niektoré rozšírenia naozaj stoja za každé euro, ktoré musíte zaplatiť. A rovnako ako Horizon Zero Dawn, aj Iki Island je od dvorného štúdia Sony (v tomto prípade Sucker Punch Productions), môžeme teda v prípade Ghost of Tsushima: Iki Island očakávať rovnakú kvalitu?
Každý, kto hral GoT, vie, že je to titul, ktorý by si zaslúžil pokračovanie. V hodnoteniach recenzentov získaval veľmi dobré skóre, čo sa určite odrazilo aj na predajoch. Ja som napriek tomu zo začiatku patril medzi skeptikov. Hru som síce doma mal od vydania, no zapol som ju až o dva, možno tri mesiace neskôr, keď som sa na to začal „cítiť“. Už po hodine som si nadával, prečo som to neurobil skôr. Kto nevie, prípadne hru neskúšal, môže si prečítať našu recenziu, o ktorú sa postaral kolega Mário. Aké je teda pokračovanie?
Keďže som GoT hral ešte minulý rok, je jasné, že som to už prešiel a že som to už nejaký čas nezapol. Na svete platí jedno pravidlo – ak niečo neprecvičuješ, zabudneš to. Našťastie, tiež platí, že ak sa niečo naučíš, rýchlo si spomenieš, ako sa to robí. Pri komplexnom a bravúrne zvládnutom bojovom systéme, ktorý tento titul obsahuje, bol začiatok po mesiacoch flákania veľmi ťažký. Chvíľu trvalo, kým som si spomenul, čo sa čím robí, kde sa čo nachádza, čo ako nastavím a hlavne ako mám bojovať. Prvé minúty boli bolestivé viac pre mňa ako pre mojich nepriateľoch… Po prelúskaní sa prvými trápeniami a súbojmi to však celé začalo. Dostal som sa na miesto, ktoré ma malo dostať z ostrova Tsushima.
Rany minulosti
Po preskúmaní oblasti narážam na nový typ nepriateľa, ktorý vie byť pekná osina v zadku. Do mongolských oddielov sa dostáva šaman. Je to v podstate kopijník, ktorý stojí obďaleč a jeho úlohou je totálne zlikvidovať vaše nervy. Mrmle si totiž „pieseň“, ktorá burcuje vojakov pred vami, tí potom útočia bez prestávky a ich obrana sa tak ani poriadne nedá prebiť. Musíte teda utiecť a najskôr zlikvidovať šamana. Neskôr som ho začal ostreľovať lukom, čo mi dosť pomohlo. Navyše, vojaci teraz menia počas súboja zbrane, takže chvíľu bojujete proti šermiarovi a o pár sekúnd sa zmení na kopijníka, čiže musíte prekopať svoje zvyky. Späť však k príbehu. Keď sa prebojujete družstvom, nájdete zlikvidovanú dedinu, kde sú ľudia nejakí pobláznení. Zistíte, že Mongoli majú novú zbraň, ktorou chcú zdecimovať posledný odboj Japoncov.
Jin neváha a vydá sa na ostrov Iki, kde sa usídlila zlá Orlica, ktorá má celé toto šialenstvo na svedomí. Pred vami sa začne otvárať vaša minulosť. Práve Iki je miesto, kde zomrel Jinov otec a kde meno Sakai znamená nadávku. Bol to totiž on, čo viedol samurajov proti povstaniu na ostrove, bol to on, čo zabil mnoho ľudí, čím si aj vyslúžil neslávnu prezývku. Jin sa tak musí utajiť. Nie síce úplne, samurajom ostáva, avšak svoje meno necháva za sebou. Je to síce také „prašť jak uhoď“, keďže samuraj je takmer rovnako nevítaný, bez mena Sakai sa však s vami miestni aspoň rozprávajú.
Už pri samotnom cestovaní sa nedobrovoľne rozdelíte so svojím verným koňom, ale to má za následok, že objavíte nový strom schopností na boj s nepriateľmi. Viac prezrádzať nejdem, no určite tomu prídete na chuť. Pravdou však je, že som na to často zabúdal, je to asi najmä o zvyku. Keď už sa dostanete na Iki, čaká na vás nové dobrodružstvo, ktoré sa bude miešať so spomienkami na minulosť a odkryje tak veľkú časť vzťahu medzi Jinom a jeho otcom, ale aj to, akí rozdielni aj napriek blízkemu príbuzenstvu títo dvaja bojovníci boli.
Zlo je s vami všade
Hlavná hra bola robená v štýle samurajských filmov. Bolo to cítiť nielen na každom kroku, no aj v samotných cut-scénach. Váš postup pomaly odkrýval príbeh, čo sme mohli sledovať v krásnom filmovom prevedení. Proste AAA titul so všetkým, čo k tomu patrí. Pokiaľ ide o rozšírenie, mám pocit, akoby to bolo vynechané. Vždy, keď ste sa predtým pohli v hlavnej linke, čakal na vás krátky film, ktorý vám prezradil, čo robí nepriateľ alebo niečo podobné. Tu vývojári stavili na inú kartu. S Orlicou, zlou čarodejnicou, ktorá terorizuje chudobný japonský ľud, sa stretávate pomerne rýchlo. To sa síce stalo aj predtým, následne to ale celé odskočí iným smerom.
Ak chcem tento mechanizmus vysvetliť, musím použiť mini spojler. Pokiaľ teda nechcete vedieť, preskočte tento odsek… Keď sa dostanete k Orlici, otrávi Jina tak, ako to urobila mnohým iným. Jin je však samuraj telom a dušou, čo znamená, že sa nezblázni a môže normálne ďalej fungovať. Účinky jedu sa však prejavujú po zvyšok hry. Nikdy to neovplyvní súboje, ale príhovory Orlice budú pomerne časté. Nie som fanúšik zdrogovaných stavov v hrách, tento mechanizmus nenávidím, no musím povedať, že tu je to spravené najmenej otravne, ako som doposiaľ videl. Navyše, jednotlivé „rozhovory“ sú viazané na rôzne veci, ktoré spravíte bez ohľadu na to, či pôjde o hlavnú, vedľajšiu linku, alebo sa len budete potulovať po ostrove. Uvediem príklad – skočil som z veľkej výšky, ubralo mi aj zdravie a v tom prišla halucinácia, kde mi čarodejnica hovorí, aby som nabudúce skočil z väčšej výšky, nech to celé ukončím. Detaily, ktoré potešia a dodajú autentickosť.
Krásy Japonska, časť 2.
Spomínate na tie časy, keď ste sa na koni preháňali po krásnych farebných lesoch či lúkach ostrova Tsushima? Scenérie, ktoré vyrážali dych, vás nútili spomaliť, niekedy až zastaviť a kochať sa. Stávalo sa mi, že som ani nechcel hru vypnúť a vrátiť sa do fádnej reality. Keďže nepozerám trailery, dúfal som v podobný zážitok. Môžem skonštatovať, že všetko je tak, ako má byť.
Vývojári zobrali paletu farieb, otočili ju hore nohami a začali maľovať. Snažili sa zachovať „ducha“ ostrovov a nájdeme tu teda veľmi podobné rozloženie – hory, skaly, pláže. Pokiaľ však ide o biodiverzitu, fauna aj flóra sa posunuli na ďalšiu úroveň. Pri jazde na koni narazíte na nové lesy a lúky, ktoré vyzerajú diametrálne odlišne oproti Tsushime, ale stále budia dojem, že patria k Japonsku a nie ste na opačnej strane sveta.
Pribudol aj ďalší zaujímavý mechanizmus. Ak si spomínate, v pôvodnej hre ste mali možnosť odpočinúť si v rôznych častiach krajiny a popritom zložiť „báseň“, za ktorú ste dostali čelenku. Meditácia bola upgradovaná a tentokrát tu nájdete aj miesta, kde hráte zvieratám na flaute. Štúdio sa pri tom rozhodlo využiť gyroskop v ovládači a po bezchybnom zahratí vás čaká odmena v podobe dôvery zvieratka, prípadne zaujímavého amuletu. Pokiaľ ide o prítomnosť zvierat samotných, sú lokality, kde ich budete vnímať oveľa viac ako kedykoľvek predtým. Líšky však na Iki nehľadajte. Za dlhé hodiny som nestretol ani jednu.
Duch ostrova Iki
Po príchode na ostrov vás nikto nemá rád. Samurajovia pred pätnástimi rokmi narobili škody, z ktorých sa obyvatelia ani nestačili spamätať a už tu mali ďalšiu pohromu. Jin to vie, bol pri tom a sám si odniesol zážitok, ktorý ho sprevádza po zvyšok života. Napriek nástrahám minulosti bojuje proti Mongolom a snaží sa získať priazeň domácich, aby mal aspoň nejakú podporu. Tu prichádza ďalší prvok, ktorý mení správanie ľudí. Aj tu si totiž budujete legendu. Prechádzaním misií, príbehu, ale aj obyčajným zachraňovaním chudákov zajatých jednotkami nepriateľov tak napĺňate legendu o samurajovi.
Tentokrát sú tu „len“ tri úrovne, ktoré môžete dosiahnuť. Či je to veľa alebo málo, rozhodnite sami, dôležité je, že stále majú dopad na reakcie s vašimi stretnutiami, hoci zase raz nie tak ako v pôvodnom titule. Mne chýbal ešte aspoň jeden level – keďže som sa snažil prechádzať aj vedľajšie misie, takže som maximum dosiahol pomerne rýchlo. Tu je trošku nevyužitý potenciál a hráča netlačí do skúmania ostrova tak, ako by sa inak dalo.
Podstatné však je, že z pôvodnej nenávisti a pohŕdania sa dopracovávate k vďake a možno aj malému rešpektu. Jinova pokora až ostro kontrastuje s priamosťou a krutosťou jeho otca a v konverzáciách to môžete dať najavo, pokiaľ sa rozhodnete ísť touto cestou. Ak v sebe aj niekedy nejakú pýchu mal, je dávno preč a z Tsushimy zobral so sebou okrem vernej katany a koňa jedno. Ducha. Ducha Tsushimy, ktorý ohýba vlastný kódex, aby pomohol ľuďom v núdzi. Ghost of Iki.
Pokračovanie samuraja Jina Sakaia je ďalší klenot od Sony. Na návrat do Japonska som sa veľmi tešil a všetky moje očakávania boli naplnené. Štúdio Sucker Punch dokázalo zobrať to, čo bolo dobré, pridali niečo nové a nepokazili to. Áno, pokiaľ máte dobré základy, máte na čom stavať. V minulosti sme mali možnosť vidieť, že sa dá pokaziť aj to, našťastie, toto nie je ten prípad. Nehovorím, že hra je bez chyby. Narazil som dokonca aj na pár „múch“, no ide o bezvýznamné veci. Ostrov Iki ma úplne pohltil a iba dúfam, že sa do feudálneho Japonska ešte budem môcť vrátiť.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
GHOST OF TSUSHIMA: IKI ISLAND 2021
Akčná hra s prvkami RPG, Ghost of Tsushima (Director’s Cut) na PS5, je cestou hrdinstva a spravodlivosti. Príbeh vás zavedie do čias Mongolskej ríše. Kruté boje o podmanenie si Východu krajiny vyhubili mnoho území, ale i životov. Samurajský bojovník Jin Sakai, jeden z posledných zo svojho klanu, sa vydá na nebezpečnú cestu, aby opäť navrátil ríši slobodu, stratený domov a pokoj pre svoj ľud. Jinovou najväčšou skúškou bude vlastný život. Ten ho postaví pred jeho zastavané samurajské tradície a nové rozhodnutia, ktoré bude musieť podstúpiť.
- Platforma: PlayStation 5
- Žáner: Akčná adventúra
- Vývojár: Sucker Punch Productions
- Vydavateľ: Sony Interactive Entertainment
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Cenega
Galéria