Killzone: Mercenary - Preview

Jednou z hlavných funkcií Vity, ktorá sa neustále prepierala v marketingových správach, sú dva analógové joysticky, s ktorými sa dajú plnohodnotne hrať FPS-ky. Napodiv, plnohodnotných FPS je na Vite ako šafranu. Po až Quake-ovsky old schoolovom Resistance: Burning Skies a totálne "zmršenom" CoD: Black Ops Declassified sa na Vitu valí Killzone: Mercenary s cieľom všetko napraviť.

Keby sme to mali zhrnúť v pár vetách, tak áno, vývojárom z Guerilla Cambridge (predtým SCE Cambridge, tvorcovia hier MediEvil) sa to naozaj podarilo – hra beží rýchlo a svižne, ovládanie je citlivé a presné a pri jej hraní vôbec nemáte pocit, že by ste hrali akúsi okresanú verziu plnohodnotnej konzolovej hry. Killzone: Mercenary je aj v súčasnom nedokončenom štádiu skvelým príspevkom do zabehnutej série, pričom rozširuje univerzum a naozaj vyzerá a hrá sa tak, ako od Killzone očakávame. Ba možno aj lepšie!

Kde sú strieľačky pre Vitu?

Kým Resistance: Burning Skies bola klasická staromódna strieľačka, nie nepodobná klasikám ako Quake, dali sa jej viaceré muchy ospravedlniť tým, že išlo o prvú FPS na Vitu. V prípade Call of Duty: Black Ops Declassified však už neprižmúril oči nikto a vzniknutý paškvil vývojári ani distribútor radšej ani neposielali na recenzie.

V súvislosti so slabými predajmi samotného zariadenia a predchádzajúcimi nevydarenými pokusmi nečudo, že sa vývojári zrovna nehrnú do vývoja FPS pre Vitu. KZ: Mercenary však má potenciál zmeniť postoj hráčov, ale aj vývojárov, a dokázať, že FPS-ky majú svoje miesto aj na handheldoch.

A teraz k veci!

KZ: Mercenary je čistokrvnou strieľačkou. Ak ste niekedy hrali vynikajúci Killzone 2 alebo jeho vydarené pokračovanie Killzone 3, budete sa cítiť ako doma. Hra vás znovu zavedie do známych prostredí, bojovať sa bude na viacerých frontoch. Tentokrát však nehráte za žiadnu stranu. Ste v šedej zóne, žoldnieri, bojujúci čisto a len pre osobný zisk.

V preview verzii sme si podrobne vyskúšali jednu rozsiahlejšiu misiu na planéte Helghan. Čo sa týka grafiky, hra si v ničom nezadala so svojimi veľkými bratmi na PS3. Jedine textúry sú v o niečo menšom rozlíšení. Ale o tom viac povieme ďalej.

Najzásadnejšia zmena, oproti klasickému Killzone, je totiž v herných mechanikách. Killzone na PS3 sú klasické lineárne koridorové strieľačky, kde nemáte veľmi na výber čo a ako urobíte. V Mercenary sa však všetko mení. Hra vás postaví pred problém a je už na vás, ako ho vyriešite.

Napríklad naše demo začínalo vizuálne úchvatným videom, pričom sme rýchlo zistili, že nejde o predrenderované video, ale o animáciu priamo v engine hry, ktorá sa dá veľmi obmedzene (ale predsa) ovplyvňovať. Po vyskočení z lietadla a vyhnutí sa niekoľkým raketám sme v koži žoldniera Dannera pristáli na streche pohybujúcej sa lanovky, vhupli do kabíny a v sekunde naskočilo HUD, a boli sme v hre. Kabína dorazila do cieľovej stanice a hra nás hneď postavila pred prvý problém – dostať sa cez zamknutú bránu. Možností je hneď niekoľko. Vybehnúť po schodoch, rozstrieľať jedného Helghasta (a spustiť alarm) a otvoriť bránu cez ovládaciu konzolu. Alebo vyjsť po schodoch, prikrčiť sa, preplížiť sa k Helghastovi, potichu ho zabiť nožom, bez vyvolania poplachu, a otvoriť bránu. Alebo, ešte jednoduchšie, nájsť skrytú cestičku, vyliezť po odkvapovej rúre na strechu a bránu obísť vrchom.

Ak čakáte, že na Vite sa nevyhnete dotykovému ovládaniu, nie ste tak úplne vedľa. Hra vás vyzýva na mnohých miestach k stláčaniu ikoniek na obrazovke. Našťastie, väčšinu týchto príkazov je možné vykonať aj stlačením trojuholníka. Jedine hackovacie minihry a zabíjanie nožom sa musí spraviť na dotykovej obrazovke. Pritom melee útok aktivujete aj trojuholníkom, ale potom musíte šuchnúť prstom po obrazovke v smere nakreslenej šípky. Vtedy sa spomalí čas ako v Matrixe a môžete si detailne vychutnať brutálnu animáciu. Samozrejme, animácií zabitia nožom je mnoho a nevieme sa presne zhodnúť na tom, ktorá prináša viac satisfakcie.

Ako žoldnier Danner nie ste ideovo priklonení k žiadnej strane. Ste proste tam, kde sa lepšie platí. Preto občas hráte za Helghastov a občas za Vekťanov. A keďže sa zúčastňujete všetkých bojov, dostanete sa do mnohých známych konfliktov z pôvodných hier – len z inej perspektívy. Väčšinou budete ako podporný tím riešiť rôzne úlohy a problémy.

Peniaze, peniaze, peniaze

Finta je v tom, že aj u žoldnierov sa kladie dôraz na efektivitu. Za všetko dostávate peniaze. Za zabitie 50, za headshot 75, za zobratie nábojov 10..., naozaj, všetko v tejto hre má svoju cenu. Najviac však získate za tiché zabíjanie nepriateľov nožom bez toho, aby vás nepriateľ spozoroval.

Samozrejme, nemalo by to zmysel, keby vás hra nemotivovala k míňaniu týchto peňazí. Svoju cenu má nielen zabíjanie, ale aj získavanie nových zbraní a vybavenia. A že vás hra bude motivovať!

Po všetkých lokáciách v hre sú roztrúsené automaty spoločnosti Blackjack, ktorá obchoduje na šedo-čiernom trhu. V nich nájdete množstvo zaujímavého tovaru – primárne a sekundárne zbrane, muníciu, granáty, nepriestrelné vesty, palivo a Van Guard systémy. Práve tie, posledne menované, sú najzaujímavejšie. Ide o rôzne doplnky, podporné systémy, ktoré vám uľahčujú situáciu na bojisku. Začínate s Mantys, diaľkovo ovládaným vznášadielkom, ktorým môžete nenápadne preskúmať situáciu a prípadne nepozornému nepriateľovi spraviť lobotómiu. Dostupné sú ale aj rôzne raketové systémy, navádzané strely, aktívny neviditeľný plášť, letecké snímky bojiska či rušičky signálu. Ale prekvapivé je aj to, koľko tichých zbraní sa nachádza v hlavných kategóriách – nájdete tu množstvo pušiek a pištolí s tlmičom. To len potvrdzuje dôraz hry na variabilitu prístupu k riešeniu problémov a na stealth.

Všetko zábavné a efektívne vybavenie však stojí veľa peňazí, a preto treba čo najefektívnejšie zlikvidovať čo najviac nepriateľov. Perličkou je, že svoju cenu má skutočne všetko, dokonca aj výmena zbrane za inú, už zakúpenú.

A ako to celé vyzerá?

Z priložených obrázkov si už viete spraviť predstavu o grafike v hre. Nezabúdajte, že sa to všetko odohráva na 5-palcovom displeji, kde je obraz o dosť jemnejší.

Prítomné sú dynamické svetlá (vrátane dynamických tieňov na zbraniach), preostrovanie s mäkkou kresbou, časticové efekty, odlesky svetiel (lens flares) a mnoho ďalších efektov. Jednoducho, všetky zásadné grafické prvky známe z konzolových verzií sa dostali aj na Vitu.

Skvelé sú aj animácie postáv, v kombinácii s prepracovanými modelmi pôsobí hra naozaj dobre. Nepriatelia sú na tom s umelou inteligenciou pritom podobne ako na konzolách a veľmi radi vyvolajú poplach.

Celkové dojmy z hry máme veľmi pozitívne. Nielenže hra super vyzerá, ale sa aj super hrá. Striedanie problémov, ktoré sa dajú vyriešiť rôznymi spôsobmi, so sekvenciami priamočiarej akcie a naskriptovaných scén, zaraďuje hru medzi najlepšie moderné FPS. Vhodne stavili vývojári aj na tematiku žoldnierov, ktorá je naozaj ešte svieža a neotrepaná.

V KZ: Mercenary je integrovaný aj multiplayer, ktorý sme si nemali možnosť zahrať. Testovaná verzia fungovala takmer bezchybne a nepochybujeme, že vývojári ešte pred vydaním doladia posledné detaily. Hranie preview dema tejto hry bolo naozaj osviežujúce. Killzone: Mercenary vyzerá ako parádna strieľačka, ktorá si naozaj v ničom nezadá s veľkými konzolovými FPS-kami. Žeby toto bola tá očakávaná killer-app?

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Odber noviniek

Gamesite.sk
Zoznam.sk