Sacred 1 a 2 si našli mnoho fanúšikov aj medzi fanúšikmi Diabla či klasickými RPG a pozitívami nešetrili ako hráči, tak aj recenzenti. Obe hry sprevádzalo množstvo technických problémov pri vydaní a niektoré boli opravené až po dlhšom čase. To však hráčom nebránilo sériu si naozaj obľúbiť. Tretí diel, samozrejme, vyvolal natešené reakcie a určite sa aj vy pýtate, ako to teda dopadlo. Hneď na úvod prezradím, že horšie než Sacred Citadel, čo bol spin off vo forme bojovky. Štúdio Keen Games vytvorilo hru, ktorá nielenže nie je hodná niesť meno Sacred, ale patrí medzi to najhoršie zo žánru.
Začíname zľahka
Príbeh je v podstate v Sacred 3 neprítomný. Je tu len akési pozadie – náznak fantasy deja, odohrávajúceho sa v známom svete Ancaria, ktorý by vás mal motivovať ku hraniu. Bohužiaľ, nestane sa tak , a to hlavne kvôli mimoriadne stupídnym dialógom a komentárom väčšiny postáv. Vrcholom sú humorné poznámky a vtipy, ktoré všetky charaktery trúsia. Často sa pri hraní zastavíte a rozmýšľate, či náhodou nehráte nejakú paródiu a či to vývojári mysleli skutočne vážne. Práve kvôli humoru a nezmyselným komentárom začnete aj preskakovať animačky pred levelmi. Humor bol prítomný aj v predchádzajúcich dieloch, no nepôsobil tak sucho, stupídne a nútene. Áno, toto je tretí diel obľúbenej RPG série Sacred, a pokiaľ ste si ho kúpili na Steame, pripravili ste sa o päťdesiat eur.
Pritvrdzujeme
Nezvyknem kritizovať DLC dostupné v deň vydania hry, no Sacred 3 je špeciálny prípad. Napriek tomu, že v intre uvidíte päť postáv, pokiaľ ste si hru nepredobjednali, môžete hrať len za štyri. Áno, tá piata je dostupná vo forme DLC. Takto okaté okrádanie hráčov som už dlho nevidel. Navyše z hry boli odstránené všetky prvky, ktoré mali fanúšikovia predchádzajúcich dielov radi. Nenájdete tu zbieranie predmetov, plnenie questov a ani košatý strom schopností. Vývoj postavy a distribúcia vylepšení je dopredu daná a voľnosť pri kustomizácii je minimálna. Znie vám to ako zlý sen fanúšika série Sacred? Presne, tak to aj je.
Skúsme sa však na hru pozrieť aj bez kritizovania zmien v sérii. Hru nazvime Nekonečná Sekačka a rozoberme si jej pozitíva a negatíva. Vašou úlohou bude prechádzať tri typy levelov, ktoré obsahovo ponúkajú to isté dookola. Mlátiť a ničiť všetko, čo sa pohne, a to za pomoci základného útoku zbraňou a dvoch špeciálnych schopností. Neočakávajte žiadne kombá ani variácie útokov. Hra viac, ako stláčanie štyroch tlačidiel dookola, neponúka. Okrem dlhších „príbehových“ misií, kde prechádzate z arény plnej nepriateľov do ďalšej arény, si môžete zarobiť pár zlatých a získať body skúseností v aréne, kde sa na vás valia vlny nepriateľov alebo v niekoľkominútovej oblasti, kde okrem klasických príšer musíte zničiť aj náročnejšieho bossa. Všetky oblasti sú maximálne lineárne a neexistuje žiadna iná cesta, ako postupovať ďalej, takže sa vám celý herný obsah veľmi rýchlo zunuje a prejde do výrazného stereotypu. Oddialiť by ho mal kooperačný režim pre dvoch hráčov lokálne a štyroch hráčov online, na ktorý je aj hra primárne zameraná. No ani ten nie je bezproblémový. Už pri prvých pokusoch o spoločnú hru s MarkusomFenixom sme dokonca obaja zažili padanie hry pri zobrazení zoznamu priateľov, ktorých sme chceli prizvať do lobby. Našťastie, zoznam aktuálnych hier funguje a rovnako aj pripájanie sa do nich, ktoré je veľmi jednoduché a rýchle.
Nekonečná Sekačka vám ponuka štyri, respektíve päť postáv, za ktoré môžete hrať. Rozdiely v nich však nie sú až také výrazné a za každú budete robiť dookola to isté. Je veľká škoda, že si ich nemôžete akokoľvek prispôsobiť svojim preferenciám a hrať svoj štýl hry. Vylepšenia schopností a vašej postavy si kupujete za získané zlato zabíjaním nepriateľov, no na každej úrovni vašej postavy môžete vylepšiť iba dopredu dané skilly. Zbrane a brnenie sa dokonca vylepšujú samy v určitých príbehových misiách. Schopností je navyše veľmi málo a meniť si ich môžete až po dokončení levelu v lobby. Jediným zaujímavým prvkom sú takzvaní „weapon spirits,“ ktorí vám poskytujú pasívne vylepšenia, no zároveň aj zhoršia inú vlastnosť vašej postavy, takže musíte hľadať ten najlepší balans, aký vám pri hraní vyhovuje. Dĺžka hry taktiež nepoteší (aj keď sa aspoň nebudete trápiť tak dlho). Za približne desať hodín, na normálnej úrovni náročnosti, je po všetkom. Ovládanie na klávesnici nie je vyslovene zlé, ale pokiaľ máte gamepad, jednoznačne sa s ním hrá lepšie. Všetky ovládacie prvky sú prispôsobené práve konzolám, takže aj rozloženie ovládania je na gamepade intuitívnejšie.
Krátka prestávka
O grafickej stránke Sacred 3 sa nedá hovoriť vyslovene negatívne, no vzhľadom na silnú lineárnosť levelov, a teda málo obsahu, ktorý musí grafická karta vykresľovať, by hra mohla vyzerať omnoho lepšie. Efekty schopností a útokov pôsobia pri prvých pár úrovniach celkom slušne, ale časom si uvedomíte, že všetko v hre okamžite mizne. Mŕtvoly na zemi nezostávajú, rovnako ani krv alebo zhorená zem po dopadnutých meteoritoch. Akékoľvek maličké detaily by ste hľadali zbytočne. Jedine hudbu môžeme spomenúť bez kritizovania. Nie je nijak extra výnimočná, no oproti zvyšku obsahu je to asi to najlepšie, čo celý titul ponúka. Opakom je dabing, spojený so spomínanými humornými hláškami.
Dorážka a K.O.
Sacred 3 by si možno zaslúžil vyššie hodnotenie, keby vyšiel ako indie titul za menej než pätnásť eur. Po kvalitatívnej stránke ide o prázdnu, repetitívnu, stereotypnú hack & slash hru, ktorej chýbajú všetky základné prvky, aké by podobná hra mala mať. Nenájdete tu skoro žiadnu kustomizáciu, dostatok voľnosti pri vylepšovaní postavy či diverzitu typov útokov a kúziel. Neodporúčam ani po zlacnení alebo pri nedostatku hier na leto. Radšej si kúpte staršie Sacred diely. Garantujem vám stonásobne viac zábavy za omnoho nižšiu cenu.
Informácie o hre
Žáner: akčné RPG
Výrobca: Keen Games
Distribútor v GB:
Distribútor v SR: CENEGA
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk