Recenziu na ďalší z mnohých zaujímavých mikrofónov, ktoré sa k nám do redakcie dostali, začnem menšou kolážou vlastných spomienok. Nikdy som sa nepovažoval za nejakého „JúTúbera“, i keď moja vlastná video tvorba započala pred viac než dvomi dekádami. V časoch, kedy sa internet zabával na (ne)vtipných záznamoch zo zámorských bezpečnostných kamier som do sveta slávnostne vypustil svoj prvý YouTube projekt zameraný na súhrn herných Nintendo noviniek a dodnes si spomínam, aký hardvér som na nakrúcanie úvodnej série využíval. Verte mi alebo nie, išlo o japonskú kameru určenú pre online komunikáciu prostredníctvom rovnako japonskej verzie konzoly PlayStation 2, ktorá v sebe obsahovala mikrofón. Výstupná kvalita, či už v rámci obrazu alebo audia, bola sotva dostačujúca na to, aby ma bolo vidieť a aby mi bolo vôbec rozumieť, no napriek tomu sa našli desiatky zapálených fanúšikov, čo si môj amatérsky pokus nesmierne cenili a opakovane vyhľadávali nové časti. S postupom času sa mi, predovšetkým vďaka enormnému pokroku v oblasti kamier a mikrofónov, dostávalo do rúk čoraz kvalitnejšie náradie. Od momentu, kedy som sám začal reálne testovať a písať o hardvéri ako takom, vnímam evolúciu v oblasti audiovizuálnej tvorby ešte silnejšie. Vtipné je na tom celom to, že kedysi sme vyložene snívali o mikrofónoch bez kábla, ktoré sú tak malinké, že ich divák v tom výreze svojho prehliadača sotva postrehne a ktoré je možné bez komplikácií pripojiť k mobilu, kamere alebo fotoaparátu. A dnes? Onen naivný sen sa, aj vďaka firmám ako Hollyland, stáva fádnou a cenovo dostupnou realitou všedných dní. Práve na jeden z posledných modelov klopových mikrofónov od uvedeného čínskeho výrobcu som sa pozrel v rámci dlhodobého testu a teraz nastal ten čas, aby som vám o ňom patrične poreferoval.
Vo svete bezdrôtových mikrofónov, ktorý by som teraz rád pripodobnil k obrovskému oceánu, pláva skutočne veľa výrobcov, respektíve dravých žralokov snažiacich sa vyhryznúť dieru do peňaženiek vás, podcasterov, vizuálnych tvorcov a vlogerov. Skutočne, ak máte záujem o hardvér tohto typu a rozpočet do dvoch stoviek eur, internet na vás dnes vysype stovky rozličných modelov všemožných značiek. Ako to však už so spotrebnou elektronikou často býva, kvalita sa neraz utápa v kvantite a na nájdenie pre vás ideálneho zariadenia musíte často obetovať enormne veľa času – čítaním recenzií, prehľadávaním stránok predajcov alebo sledovaním videí. Bol by som nesmierne rád, ak by vám nasledujúce riadky výrazne pomohli ušetriť drahocenný čas a preto už v úvode zúročím svoje skúsenosti a uvediem nasledovné: Spoločnosť Hollyland môžem suverénne pasovať za jednu z najrelevantnejších v rámci kvality audio techniky a ich model bezdrôtového systému mikrofónov Lark M2 ma v tom len a len utvrdil. V čase prípravy recenzie sa konkrétne tento ich kompaktný zázrak predával na našom trhu vo všetkých možných aj nemožných verziách – napríklad pre mobilné telefóny Android aj Apple, no aj pre bez-zrkadlovky. Od lokálneho distribútora som na test dostal práve verziu určenú pre fotoaparáty, ktorú je však možné pohodlne prepojiť aj s notebookom alebo desktopom prostredníctvom USB koncovky alebo prípadne priamo cez 3,5 mm audio konektor. Využívať ju tak môžete pre video hovory či priame nahrávanie audia. V čase prípravy článku sa testovaná vzorka predávala za sumu pohybujúcu sa okolo 120 eur, čo je, a to mi verte, s ohľadom na celkovú kvalitu Lark M2 skutočne rozumná čiastka.
Pre profesionálov aj amatérov
Minimalizmus, kompaktnosť a jednoduchá obsluha. Touto jednou vetou by sa dali zhrnúť hlavné prednosti druhej generácie klopových bezdrôtových mikrofónov Lark M. Základom je nabíjacie puzdro vyrobené z plastu, ktoré dokáže odolávať aj drsnejšiemu spôsobu manipulácie. Po mesiacoch testovania, kedy som Lark M2 ťahal po reportážach v rámci celej Európy, sa na povrchu nenachádzal ani jeden jediný škrabanec. Akokoľvek je tu v rámci použitých materiálov takmer výhradne v popredí len kompozit (ak nerátam magnetické spony a kovový pánt otvárania), tak hardvér naživo pôsobí maximálne prémiovým dojmom.
Po vyklopení veka sa automaticky rozsvietia všetky LED ikonky, či už priamo na puzdre, ktoré v sebe obsahuje batériu na dobíjanie v teréne, alebo na TX (mikrofóny) a RX (prijímač). Celá táto miniatúrna diskotéka vám má v rýchlosti prezradiť, koľko energie máte v puzdre (verzia pre fotoaparáty disponuje kapacitou 1950 mAh a dokáže mikrofóny doplna nabiť hneď dvakrát), koľko šťavy ostáva v mikrofónoch a, samozrejme, aj v prijímacom module. Modul obsahuje sponu určenú na zasunutie do fotoaparátu, ktorá je rozmerovo len o pár milimetrov menšia než celý prijímač – ide doslova o najmenší RX na trhu, s váhou len 34,5 gramov! Súčasťou modulu je otočné koliesko so sekvenčným pohybom pre rýchle nastavenie hlasitosti zbieraného zvuku, konektor pre pripojenie audio kábla, USB-C vstup a dvojica fyzických spínačov (jeden pre prepínanie režimov, druhý pre zapnutie/vypnutie). Tvorca má ďalej k dispozícii hneď duo TX mikrofónov s váhou 9 gramov (ideálne nielen pre interview), ktoré sú zo zadnej strany opatrené dostatočne silným magnetom. Mikrofóny si tak viete pripevniť kamkoľvek v oblasti hrudníka. Magnety sú priamou súčasťou TX a tak sa vám nemôžu počas prepravy len tak stratiť.
Balenie Hollyland Lark M2 nemôžem nazvať inak než bohatým. Základom je, pochopiteľne, kompletná kabeláž a dve mačky proti vetru, no tým to vôbec nekončí. V krabičke som našiel aj prenosné vrecko, textilný náhrdelník a dokonca sériu okrúhlych nálepiek, ktorými si viete prekryť logo výrobcu na mikrofónoch. Na čo náhrdelník? Ten je tu nachystaný pre užívateľa, ktorý by si chcel mikrofón zavesiť na krk ako prívesok. Vyššie som spomínal kapacitu batérie nabíjacieho puzdra a teraz na to nadviažem výdržou samotných mikrofónov a prijímača. Jeden TX zvláda snímať zvuk celých 10 hodín, s tým, že RX modul je na tom fakticky úplne podobne. Výhodou je, že práve RX modul môžete počas nakrúcania dobíjať priamo cez USB-C (mikrofóny už pochopiteľne nie). A teraz to najdôležitejšie. Druhá generácia Lark M ponúka bezdrôtový prenos prostredníctvom frekvenčného pásma 2,4 GHz (AFH) a snímače so zabudovanou všesmerovou kondenzačnou kapsulou.
Zbernica operuje pri frekvenčnom rozsahu 20 Hz až 20 kHz, ktorý zabraňuje zachytávaniu nechcených dunivých tónov. I bez postprodukcie je čistota zachyteného audia takmer dokonalá (rozhodne veľkou mierou pomáha filtrovanie okolitých ruchov) a ja sám som mal často nutkanie ju uprednostniť a vo svojej tvorbe sa s ňou ďalej zbytočne nehrať. Je to však, samozrejme, vec vkusu tvorcu samotného a rovnako tak aj spôsobu používania. Na komplexné zhodnotenie audia má totižto zásadný dopad zariadenie, ktoré k mikrofónom pripájate. Píšem to zámerne pre tých z vás, čo pri tvorbe dávate prednosť jednoduchosti a rýchlosti, s túžbou po čo najviac profesionálne znejúcom výstupe. RX modul pochopiteľne podporuje nastavenie mono a stereo režimu, avšak, čo nám tu naopak absentuje, je možnosť interného ukladania audia nezávisle na videu samotnom. Ak vám zlyhá zvuk prenesený do RX, máte jednoducho smolu, keďže neexistuje možnosť priamej zálohy. Výrobcom udávaný dosah tristo metrov sa mi síce nepodarilo v rámci zastavanej časti mesta potvrdiť, ale aj mnou nameraných dvesto metrov je v tomto prípade viac ako dosť.
Hollyland Lark M2 je cenovo dostupné a kompaktné riešenie bezdrôtových mikrofónov, ktoré vám v ideálnom scenári dokáže poskytnúť nadpriemernú kvalitu zvuku a vysoký stupeň spoľahlivosti. Pre mňa ako novinára, čo často musí pracovať kade-tade v teréne, je presne tento formát zbierania audia požehnaním. Kto by však od bezdrôtových mikrofónov očakával ešte trocha viac (napríklad vstavaný displej alebo priamu zálohu súborov) bude sa musieť poohliadnuť niekde inde.