Zázraky sa dejú, povedalo si pred pár rokmi vcelku veľa hráčov (mňa nevynímajúc). V roku 2020 sme sa totiž dozvedeli, že tituly, ktoré boli dovtedy exkluzívne dostupné len na konzolách od Sony, bude možné a bežné hrávať aj na počítačoch. S veľkým humbukom – a trojročným oneskorením za vydaním na PS4 – vtedy prišiel veľmi vydarený kúsok Horizon Zero Dawn. Odvtedy si počítačoví hráči mohli užiť viacero hier z tvorby PlayStation Studios, ale vďaka úspechu pôvodného Horizonu bol príchod pokračovania očakávaný takmer s napätím. Sony nesklamalo a tentokrát si PC hráči počkali iba rok aj pol.
Horizon Forbidden West nadväzuje na kritikmi uznávaný a hráčmi obľúbený postapokalyptický svet Horizon Zero Dawn, ktorý zaviedol hráčov na cestu plnú robotov, boja o prežitie, spoznávania minulosti a hľadania riešení pre zabezpečenie budúcnosti celého ľudstva.
Príbeh
Nasledujúce dva odseky slúžia len na osvieženie pamäte, čo sa vo svete Horizonu odohralo pred udalosťami Forbidden West, takže pozor, spoiler alert! Zero Dawn predstavil hlavnú hrdinku Aloy, ktorá bola od narodenia outsiderom v matriarchálne zameranom kmeni Nora, pri ktorom vyrastala, keďže jej matka zomrela pri pôrode a jej identita nebola známa. Preto sa jej ujal tiež outsider menom Rost. Napriek predsudkom a diskriminácii, ktorým čelila, Aloy preukázala neuveriteľné nadanie pre lov a boj. Spoločne so schopnosťou používať „Focus“, starodávnou technológiou umožňujúcou skenovanie okolia a strojov, ju to odlišovalo od ostatných. V dospelosti Aloy začala zisťovať kľúčové informácie o minulosti vrátane pravdy o „Starých“, vyspelej civilizácii, ktorá kedysi prekvitala. Preto sa rozhodla pustiť do pátrania po odhalení tajomstiev svojho pôvodu a udalostí, ktoré viedli k súčasnému stavu sveta.
Počas prechádzania Horizon Zero Dawn pomaly odhaľujete príbeh o technologicky vyspelej civilizácii, ktorá vytvorila AI systémy v snahe o záchranu sveta… teda až potom, ako vymyslela bojové AI schopné samostatného myslenia, replikácie a získavania paliva z biomasy. Pikoškou je, keď Aloy odhalí svoj pôvod a zistí, že jej „matkou“ je doktorka Elisabet Sobeck, hlavný génius stojaci za projektom Zero Dawn, ktorý mal zachrániť ľudstvo, a že Aloy sa nenarodila bežným spôsobom, ale bola naklonovaná z jej DNA. To jej počas napredovania otvorí mnoho dverí (doslova). Koniec hry je venovaný súboju s Hadesom, armádnym AI ovládajúcim agresívne stroje, no aj po dohraní ostáva stále veľa otázok nezodpovedaných.
Tu nastupuje Forbidden West, pokračovanie série a príbehu. Porážka Hadesa z Aloy spravila legendu, no vo svete stále nie je všetko v poriadku. Zachvátila ho totiž nová pohroma menom Red Blight, doslova požierajúca všetko, čo sa jej postaví do cesty. Aloy preto musí sprevádzkovať AI nazvanú GAIA, ktorá sa skladá z viacerých AI súčastí – a medzi tie patrí napríklad aj Hades.

Prečítajte si tiež
Horizon online hra pokračuje vo vývoji
Podobne ako v predošlom diele, Aloy aj teraz počas svojich ciest nachádza nielen nepriateľov a prekážky, ale aj spojencov a odpovede na veľa otázok, ktoré sa objavili už počas Zero Dawn. Príbehovo je na tom Forbidden West aspoň podľa mňa ešte lepšie ako jednotka, ale je vidno, že hoci hra nekončí tradičným cliffhangerom, stále necháva niektoré veci otvorené a pripravuje si tak pôdu pre pokračovanie.
Pocity z hrania
Horizon Forbidden West prináša oproti Zero Dawn viacero vylepšení, či už ide o intuitívnejšie a citlivejšie ovládanie, alebo o systém vylepšovania zručností a schopností. Po stránke vylepšovania je skvelá možnosť zamerať sa na špecifické schopnosti, vďaka čomu si hráči dokážu prispôsobiť Aloy svojmu preferovanému hernému štýlu, či už ide o obľubu v súbojoch na diaľku, nenápadnom zakrádaní sa a odstraňovaní prekážok bez odhalenia, ale aj stávke na hrubú silu a čo najväčší „budzogáň“. Ja som zástancom zbavovania sa nepriateľov z väčšej vzdialenosti a bez spozorovania, no je nutné povedať, že pri niektorých bossfightoch sa súbojom na blízko nedá vyhnúť, takže najlepšie je vyskladať si postavu, ktorá zvládne všetko a nešpecializuje sa len na jeden štýl boja.
Rada pre budúcich hráčov, nevyberajte si hneď tú najvyššiu obťažnosť Ultra Hard, akokoľvek „skilled“ sa cítite. Ja som sa takmer nebol schopný dostať ani k prvému bossfightu a hoci je pri nižších obťažnostiach možné meniť ich kedykoľvek počas hrania, pri spomínanej Ultra Hard to neplatí. Pre ležérnych hráčov odporúčam úrovne Story a Easy, tí zručnejší si už to svoje nájdu pri Normal a Hard, prípadne Very Hard. Ultra Hard je naozaj pre fajnšmekrov, ktorí už túto hru prešli a majú obľubu v miernom sadomasochizme.
Pocity z herného sveta
V Horizon Forbidden West na nás čaká otvorený svet, ktorý je rozsiahly a bohatý na rozmanité typy prostredia s úžasnými vizuálmi od ruín San Francisca až po takmer nedotknuté pobrežné oblasti. Autori do toho primiešali aj trochu prieskumu odohrávajúceho sa pod vodou, takže je vždy čo skúmať. Okrem pokračovania osobnej cesty Aloy má Forbidden West za cieľ preniknúť hlbšie do tajomstiev starého sveta a odhaliť viac o predchádzajúcej civilizácii a udalostiach, ktoré viedli k súčasnému stavu sveta. Nepriatelia sú nielen vizuálne dobre spracovaní, ale každý sa inak správa, inak reaguje na agresivitu a má iné schopnosti, takže súboje s nimi sa tak rýchlo nezunujú.
Koniec(?)
Hra trpí jedným z neduhov, ktoré trápia veľa titulov s otvoreným svetom, a tým je grind na konci. Máloktorý open world kúsok sa tomu vyhne, no niektoré tým trpia viac, niektoré menej. Pri Forbidden West poteší aspoň možnosť meniť obťažnosť za behu, vďaka čomu je napríklad zbieranie predmetov, ktoré sú nutné na rôzne vylepšenia, ako-tak stráviteľné.
Stále by som bol však ochotný dať ruku do ohňa za to, že by tomuto titulu nechýbalo ani 20 hodín herného času, ktorý je vyplnený len behaním z bodu A do bodu B a zháňaním predmetu F, rastliny XYZ a časti stroja s kódovým označením „pakšametel“ len preto, aby sa dalo ľahšie napredovať v príbehu. Ale toto všetko je, samozrejme, problémom len vtedy, keď chcete hru prejsť naozaj podrobne, speedrunneri momentálne držia rekord na niečo viac ako hodine a pol. A to platí pre konzoly, uvidíme, ako sa im podarí skresať časy v počítačovej verzii. Čo sa týka konca (bez toho, aby som niečo prezrádzal), tam poskytuje Horizon Forbidden West vcelku uspokojivé rozuzlenie viacerých príbehových oblúkov a zároveň ponecháva priestor na ďalšie skúmanie a budúce dobrodružstvá.
Naše hodnotenie
Informácie o produkte
Horizon Forbidden West
- Vydavateľ hry: Guerrilla Games, Nixxes Software
- Žáner: Akčné, Adventúrne, Role-playing (RPG)
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Cenega
Korekcia: Pavol Hirka