Herný priemysel sa, pochopiteľne, vyvíja a už pred nejakou dobou nám menšie nezávislé štúdia ukázali, že za kvalitnou a dobre vyzerajúcou hrou nemusí vždy stáť nejaký gigant. Súčasné technologické možnosti ale tento fakt posúvajú ešte o úroveň vyššie a my sme sa teraz dočkali zaujímavej, pekne vyzerajúcej a dobre fungujúcej hry Manor Lords, za ktorou stojí jediný človek.
Grzegorz Styczeń je poľský vývojár, ktorý si založil vlastné štúdio Slavic Magic a (zatiaľ) v ňom pôsobí sám. Najskôr to skúšal s podporou Patreonu, v roku 2020 predstavil svoj projekt a hneď získal pozornosť komunity, pričom titul si do wishlistu pridalo približne 14 tisíc ľudí. Neskôr sa mu podarilo získať grant od Epic z jeho programu „Epic MegaGrants“. Tu sa už začali výraznejšie hýbať ľady a hra dostávala reálnejšie kontúry.
Čo je ale vlastne Manor Lords za titul? Ide o stratégiu zo stredoveku s dôkladným budovaním mesta, taktickými bitkami a komplexnou ekonomickou a sociálnou simuláciou danej doby. Do hry vstupujete ako panovník s malým kočovným kmeňom a v ideálnom prípade končíte ako vládca všetkého (čo vám ten daný scenár poskytne).
Titul je stále iba vo verzii predbežného prístupu, no už teraz ponúka veľké množstvo obsahu a hlavne funguje. Dnešným problémom, často aj zvučných a veľkých stratégií, je to, že ekonomika ako taká v hre proste nefunguje. To ale zďaleka nie je príklad Manor Lords a od začiatku máte pocit, že je tu všetko tak, ako má byť. Začínate s už vyššie spomínanými kočovníkmi, pár stanmi a základnou zásobou jedla a materiálov. Následne je už len na vás, ako budete svoje kráľovstvo budovať a obhospodarovať.
Každý scenár na základe vašich nastavení vygeneruje náhodnú mapu a pridelí vám z nej určitú časť. Na nej nájdete niektoré zo surovín, ako sú napríklad železo, hlina, kameň, divá zver či lesné ovocie, pričom od nich sa bude odvíjať váš ďalší postup. Niektoré z nich využijete sami, iné zas môžete predať obchodníkom prechádzajúcim cez vaše územie. Popritom, samozrejme, budujete domy, získavate nových osadníkov a dávate im všetko, čo potrebujú – trhovisko, kostol, krčmu a ďalšie budovy.
Manor Lords miestami zachádza do veľmi zaujímavých detailov. Tým, čím nás hra najviac zaujala, je pestovanie a veci s tým spojené. Musíte dávať pozor na typ pôdy podľa plodín, ktoré chcete pestovať, zároveň sa o svoje polia musíte náležite starať, nechať ich nejaký ten rok aj oddýchnuť a podobne. V hre teda nielenže funguje ekonomika, ale celý prírodný ekosystém pôsobí reálne. Stromy treba aj vysádzať, nielen ich rúbať, zásoby lesných plodov sa po zime musia znovu obnoviť a lesná zver sa takisto nedá loviť donekonečna. Striedanie ročných období vám už tak pripadá ako samozrejmosť k vyššej spotrebe jedla a materiálov počas zimy sa hádam ani netreba bližšie vyjadrovať.
Jediným menším nedostatkom sú bitky. Tie totiž zatiaľ pôsobia trochu neohrabane a ťažkopádne a sú menej zábavnou časťou. Po určitom čase sme mali až pocit, že nás tieto vojenské ťaženia obťažujú. Autor ale neustále pracuje na opravách a vylepšeniach a veríme, že do budúcna doladí aj tieto aspekty. Tu sa dostávame k ďalšiemu zaujímavému detailu, ktorým je nutnosť mať cintorín, resp. jamu – podľa toho, či ide o vašich, alebo o nepriateľských vojakov. Obyvatelia totiž nechcú vidieť v meste haldy mŕtvol, čo vám dajú rázne najavo.
Technický stav vyzerá byť v poriadku. Odporúčané požiadavky nie sú nejak extra vysoké a aj keď na testovanej zostave výrazne prevyšujeme požadovaný výkon, nestretli sme sa so žiadnymi problémami ani výraznejšími poklesmi FPS a stále sme sa držali nad 180 FPS na ultra nastaveniach. Tvorca navyše sám upozorňuje na možné nedostatky a chyby, ale zrejme sme mali šťastie a nič závažné ani často sa opakujúce sme si nevšimli. Jedine možno chýbajúce popisy pri niektorých veciach, resp. že sú stále v nejakom koncepčnom, nedokončenom stave.
Naše hodnotenie
Informácie o produkte
Manor Lords
- Vydavateľ hry: Slavic Magic, Hooded Horse
- Žáner: Strategické, Stratégie v reálnom čase (RTS)
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Hooded Horse
Korekcia: Ondrej Ondo