Od uvedenia toho času novej modelovej značky SONY uplynuli už dva roky. Dnes ju už aj menej informovaná verejnosť pozná pod názvom INZONE. Na testovanie prvých produktov kategorizovaných pod uvedený modelový rad si sám dobre spomínam, keďže vtedy som v textoch jasne vyjadril veľké nadšenie nad japonským výrobcom, a to ohľadom kvality jeho nových headsetov ako aj monitorov. Každému aspoň trocha orientujúcemu sa človeku vo svete hardvéru muselo byť hneď jasné, že SONY touto úplne novou hernou značkou skúša fúziu využiteľnosti medzi svetom klasických počítačov a herných konzol opatrených logom PlayStation. Long story short – kúpte si náš headset alebo monitor a môžete jeho funkcie využívať bez akéhokoľvek obmedzenia nielen na PC, ale súčasne aj na PS5 (samozrejme, že v rovnici nechýbala ani podpora konkurenčného Xboxu, ale tým sa nikto nechcel chváliť). V našej redakcii sa postupne vystriedali všetky INZONE H slúchadlá, od tých najlacnejších až po najdrahšie, a rovnako tak sme mali možnosť hodiť očkom po dvoch počiatočných herných displejoch kategorizovaných ako M3 a M9. Osobne som nesmierne rád, že spoločnosť SONY naďalej pokračuje v evolúcii celého modelového radu M a toho výsledkom je aktuálne vydanie verzie M10S, s ktorou som mal česť koexistovať viac ako mesiac.
Jedno je isté. Rozhodne sa vám nemôže stať, že prídete do obchodu a spletiete si staršie INZONE monitory s tými aktuálnymi. Dizajnérom sa v tomto prípade zachcelo kompletnej obmeny vizuálu a pôvodná farebná kombinácia čiernej a bielej, z ktorej vzišiel absolútne atypický systém stojanu s tromi nohami, je definitívne minulosťou. Model M10S tak po dizajnovej stránke, nadnesene povedané, zapiera príbuznosť s platformou PlayStation 5 a ide si definitívne svojou cestou. Akokoľvek vám daná novinka už nebude vyložene pasovať k PS5, výrobca v jej prípade jasne vsádza na dôležitý aspekt praktickosti, čo sa týka šetrenia miesta. Na rozdiel od už spomínanej trojnožky, ktorou boli vybavené verzie M3 a M9, sa M10S snaží o maximálne šetrenie priestoru na stole.
Kruhový podstavec z kovu je uchytený o rameno tlačiace sa účelne dozadu, aby váha samotnej obrazovky umožnila dostatočnú stabilitu a súčasne nezabraňovala intuitívnej flexibilite – užívateľ môže jednoducho manipulovať s obrazovkou do všetkých smerov, a to vrátane náklonu na takzvaný biznis štýl, čiže o 180 stupňov. V SONY evidentne niekto dlho dumal nad celou zmenou a v záujme dostať svoj produkt aj do radov špecificky zmýšľajúcich eSport hráčov im týmto zariadením naservíroval vizuálne pôsobivý a súčasne nemenej praktický kus hardvéru. S 27-palcovým monitorom M10S sa vám preto nemôže stať, že by ste si nemali kam položiť klávesnicu alebo myš, nech už by bol váš priestor na stole akokoľvek limitovaný.
Tenký profil a dostatok portov
V najtenšom bode má profil obrazovky hrúbku len 6 milimetrov. V strede monitoru je umiestnená oválna základňa obsahujúca chladiaci systém ako aj očakávanú ponuku fyzických vstupov. Základom je predovšetkým duo HDMI (2.1) portov, ktoré môžete využívať na priame zapojenie dvoch next-gen konzol súčasne (áno, okrem PlayStation 5 nemala testovaná vzorka problém popasovať sa ani s Xbox Series X) a pochopiteľne nechýba ani pár USB-A vstupov (jeden je priamo určený na aktualizovanie softvérového rozhrania), jeden USB-B a 3,5 mm audio vstup. Hlavnou hviezdou v rámci fyzických portov, ak to tak môžem napísať, je však dozaista DisplayPort 2.1, ktorého využitie logicky padá na hlavu prepojenia s výkonným počítačom – určite dobre viete, že súčasná generácia herných konzol sa s DP koncovkou nekamaráti a kto vie, či na tom niečo zmení tá nasledujúca. DisplayPort má papierovú podporu prenosu 80 Gbps, čo je v rámci filozofie predmetného monitoru možno trocha predimenzované. S ohľadom na cenovku, s ktorou sa M10S ocitol na trhu (cca 1 400 eur), to súčasne nemôže nikoho šokovať. Trocha tu síce absentuje USB-C, ktoré by som si vedel predstaviť ako ideálneho pomocníka na priame dobíjanie mobilu, avšak to už berte skôr ako rýpanie sa v detailoch. Zoznam portov a špeciálne spomínaný DP vám už jasne naznačil ďalšiu zásadnú zmenu oproti prvej a druhej generácii INZONE panelov. Tentokrát sa v SONY nesnažili strkať hlavu do piesku a pri výbere displeju suverénne siahli po OLED technológii, čo ostatne vysvetľuje už spomínanú a vôbec nie skromnú cenovku.
Herný panel INZONE M10S si viete zakúpiť len vo veľkosti 26,5 palca s tým, že dostanete najmodernejší OLED panel ponúkajúci Quad HD rozlíšenie (2 560 x 1 440 pxl) a opatrený antireflexným povrchom. Dôležitejšia je tu však obnovovacia frekvencia na úrovni 480 Hz, čo v kombinácii s OLED technológiou v rámci herných monitorov určených pre profesionálov pretláča predmetný monitor na súčasnú špičku. O prednostiach OLED displejov sme sa v sekcii hardvérových recenzií rozprávali už veľakrát, a preto sa v tom nechcem opäť nejako výrazne rýpať. Tak či onak, pre prípadné osvieženie vašej pamäti len zopakujem, že predmetné obrazovky vedia dosiahnuť najdokonalejšiu čiernu formu úplného vypnutia pixelov a vyčarovať tak dokonalý kontrast. Majiteľom next-gen konzol, ktorým sa doma súčasne nezohrieva dostatočne výkonný stolný počítač, však rozhodne netreba odporúčať kúpu M10S len preto, že má sám o sebe OLED panel s podporou 480 Hz. Takúto vysokú obnovovaciu frekvenciu totižto cez HDMI (2.1) pochopiteľne nedosiahnete. Ak však spadáte do mnou spomínanej filozofie duality a svoju vášeň živíte na viacerých hardvérových frontoch, predmetný panel by pre vás mohol byť tým pravým orechovým a vo finále aj finančne ospravedlniteľným.
Poďme sa teraz pozrieť na jednotlivé funkcie a intuitívnosť ich zadávania. Samotné ovládanie softvérového rozhrania sa realizuje pomocou malého joysticku umiestneného na zadnej strane panelu a osobne ho považujem za jeden z tých intuitívnejších pomocníkov, aj keď si v tomto prípade treba zvyknúť na vyššiu citlivosť. Jednotlivé funkcie sú zoradené metodicky a v OSD rozhraní sa vďaka tomu viete zorientovať už po pár minútach jeho skúmania. V rámci prepojenia monitoru s počítačom dokáže užívateľ opäť siahnuť po inštalácii špeciálneho softvéru od SONY, čím sa ovládanie jednotlivých funkcií kompletne zjednoduší. Monitor má vo svojej výbave pochopiteľne ohromné množstvo funkcií orientovaných výhradne pre eSport konzumentov (za všetky vyberiem modus FPS Pro Plus, ktorý vám zvýrazní súperov pomocou špeciálneho obrysu ich siluety), avšak nemalú časť z nich dokážu určite využiť aj menej náročnejší hráči. Papierová podpora pre Adaptive-Sync (VESA DP), NVIDIA G-SYNC a variabilného snímkovania (VRR) je jasná, mňa však oveľa viac zaujímala samotná kvalita obrazu v praxi, a tak prišla na rad sonda.
Svietivosť cez HDR s prehľadom presiahla hranicu 660 nitov (certifikát VESA DisplayHDR True Black 400) a pri prepnutí na SDR sa panel pohyboval jemne pod hranicou 300 nitov – vynikajúce výsledky. Nemenej uspokojivé čísla vypadli aj z merania farebného gamutu, kde konkrétne sRGB ukázalo viac ako 130 %, DCI-P3 97,5 % a Adobe RGB 93 %. Presnosť farieb ma ohromila aj mimo herného spektra, každopádne primárne využitie M10S bude logicky práve v rukách milovníkov interaktívnej zábavy – vzorku som postupne otestoval na žánrovo rozličnom hernom softvéri. Pri rozlíšení 2560 x 1440 pxl s hustotou 110 pxl/1 palec sa celková ostrosť obrazu dá hodnotiť ako nadpriemerná, aj keď pri bližšom skúmaní si určite všimnete isté nedostatky pri miniatúrnych textových fragmentoch. V tomto prípade ide konkrétne o limit samotnej veľkosti panelu, čo je úplne bežné. Naopak z celkovej čistoty a plynulosti pohybu naprieč staršími, ale aj najnovšími hrami, čo nás vracia k vyššie toľko proklamovanej frekvencii, budete vyložene nadšení.
Čas odozvy 0,03 ms
Evolúcia monitorov modelového radu INZONE dopadla vo finále nevídane dobre. Dnešné porovnávanie predchodcu M9 s aktuálnym M10S nie je absolútne fér už len z dôvodu výrazného zlepšenia obrazovej kvality a rovnako tak istého odrezania sa od dizajnovej filozofie značky PlayStation (len pre upresnenie dodám, že monitor starší INZONE M9 disponoval IPS panelom s 4K rozlíšením pri obnovovacej frekvencii 144 Hz).
Ak sa rozhodnete investovať do predmetnej novinky, dostanete do rúk čistokrvný herný monitor určený primárne pre profesionálnych športovcov, ktorý však vďaka fúzii medzi PC a next-gen konzolami s prehľadom zvláda ohúriť aj takzvanú hardcore sortu milovníkov gaming kultúry. Poslednou prekážkou je tak tradične už len cenovka, čo však v tomto hardvérovom segmente nie je žiadnym prekvapením.