Už je to dvadsať rokov. Dvadsať rokov! Neuveriteľné, že World of Warcraft má za sebou celé dve dekády. Pre mňa je to ako jemné pripomenutie, že čas neúprosne beží, pre tvorcov je to však znamenie ich obrovského úspechu. Veď ktorá hra sa dokáže udržať na vrchole tak dlho a neskončiť v červených číslach? A navyše, každé dva roky nám vývojári prinesú čerstvé príbehy, lokality a záplavu noviniek v podobe rozšírení. Nezastavila ich ani pandémia a teraz prichádza ďalší veľký míľnik. Bude nový datadisk skutočne hodný oslavy 20. výročia?
Inovácií je tu kopec, len ich treba hľadať
Nové rozšírenie s názvom The War Within prichádza práve v čase, keď WoW oslavuje už spomínané výročie. Tvorcovia z Blizzardu nechceli fanúšikov sklamať a tak stavili na istotu, čo znamená, že neprekvapili úplne radikálnymi inováciami, ale rozšírili to, čo hráči už milujú a poznajú. Pre mňa je každé nové rozšírenie malým sviatkom, najmä keď sa dočkáme novej rasy alebo triedy. V predposlednom rozšírení to boli Dracthyrovia, starobylá rasa, ktorá kombinuje ľudské a dračie prvky. Zaujímavá voľba, aj keď ja som to trochu pokašľal, keď som svojho draka pomenoval Towdie. Predstavte si neohrozeného bojovníka dračej rasy, ktorý si hovorí Towdie… no, mohol som ho nazvať ešte Zdeno, ale to už nezmením.
Poďme však späť k aktuálnemu rozšíreniu. The War Within prináša množstvo menších, ale zato veľmi príjemných noviniek, ktoré vylepšujú celkový zážitok z hry. Funkcie ako Delves dungeony, Warbands či možnosť prechádzať dungeony s NPC postavami sú dokonalou ukážkou toho, ako Blizzard dokáže hru jemne doladiť bez toho, aby narušil jej hlavnú esenciu. Je to presne ten typ vylepšení, ktoré hráči ocenia – nič drastické, ale presne to, čo robí zábavu ešte plynulejšou a pútavejšou.
Roboticko-titánoví trpaslíci?
V novom datadisku nám Blizzard prináša rasu Earthen. V podstate ide o trpaslíkov, ktorých ukuli samotní Titáni, takže ich vzhľad je niekde na pomedzí stroja a Dark Iron trpaslíka. Ak ste na chvíľu zaváhali a premýšľali, či je tu nejaký rozdiel, nie ste sami. Dark Iron trpaslíci, ktorí boli pridaní v podstate iba nedávno, sú skutočne inou rasou, no ak mám byť úprimný, Blizzard si tu príliš veľa kreatívnej námahy nedal, pretože Earthen a Dark Iron trpaslíci sú si až nápadne podobní. A to radšej ani neotvorím tému Mechagnomov… No a aby som to nakoniec „zaklincoval“, jednou z mála inovácií tejto novej rasy je možnosť dať ženskej postave bradu. Áno, čítate správne. Ach.
Teraz sa poďme pozrieť bližšie na zúbok tejto novej rase. Majú zaujímavé rasové traity, pričom ich hlavný nesie názov Azerit Surge. Ten vie udeliť poškodenie ohňom, vyliečiť spojencov a ešte udeliť dodatočné poškodenie nepriateľovi s najvyšším zdravím, ktorého predtým zasiahlo. Taktiež majú o dve percentá väčšiu šancu nájsť dodatočne materiály. A keďže ste takí poloroboti, nekonzumujete jedlo, ale drahokamy, ktoré vám prinesú nejaké tie vyššie štatistiky. Mimochodom, bolo by celkom vtipné, keby tvorcovia do hry pridali minerálnu vodu, aby sa mohli Earthen konečne napiť (prosím potlesk za vtip). A aby som nezabudol, nová rasa má základné brnenie zvýšené o 10% a za prieskum novej lokality dostanú viac skúseností.
Každá trieda má teraz klasický strom vlastnosti a každá navyše dostane prídavný strom – Hero Talents, ktorý zlepšuje postavu ešte viac. Povolania sa tiež dočkali jemných úprav, pričom niektoré boli prevzaté z predchádzajúceho datadisku. Funkcia Warbands zas ponúkne hráčovi možnosť zdieľať reputáciu a odomknuté cesty, prenášať si rôzne currencies medzi postavami, ktoré sú súčasťou Warbands, prípadne odomknúť banku, kde viete zdieľať veci s ďalšími svojimi postavami. Je to super, otravné posielanie vecí a peňazí tak naberá dych minulosti.
Dungeony naše každodenné
Ako predtým, aj v tomto datadisku sa dočkáme nových dungeonov, ktoré sú veľmi dobré nadizajnované. Na začiatok je ich celkovo osem, pričom prvé štyri slúžia počas levelovania na maximálnu úroveň 80 a ďalšie štyri sú zas určené práve postavám na maximálnej úrovni. Trochu ma sklamalo, že niektoré dungeony nie sú priamo napojené na hlavnú dejovú linku a aby ste ich pochopili, často sa musíte pustiť do vedľajších dejových liniek. Nie je to mínus, avšak ani plus, keďže občas chcem niektoré úlohy proste ignorovať, lebo ma daná lokalita nebaví. Mimochodom, dungeony viete prejsť aj sólo s nehrateľnými NPC, ktoré vám budú pomáhať. Toto sa môže javiť ako veľký klad pre hráčov, ktorí neznášajú, keď sa iní hráči príliš ponáhľajú. Na druhej strane dúfam, že lenivosť niektorých ľudí neprerastie do faktu, že prestanú hrávať dungeony v režime pre viac hráčov. To by bola obrovská škoda.
Samozrejme, vývojári nezabudli ani na nové lokality. Tentokrát sa príbeh odohráva v Khaz Algar, ktorý je rozdelený do štyroch zón – Isle of Dorn, The Ringing Deeps, Azj-Kahet a Hallowfall. Skvelé je, že nové zóny sú hrateľné nielen horizontálne, ale aj vertikálne. Prakticky ide o rozsiahlu podzemnú mapu plnú rôznorodých prostredí. A pokiaľ sa obávate, že budete celý čas zatvorení v tmavých jaskyniach, nemusíte mať strach. Čakajú na vás unikátne lokality a veľké prekvapenia, ktoré určite rozbijú stereotyp podzemného sveta.
Endgame vo forme Delves
Delves sú v podstate špeciálne preskúmavacie dungeony, inak povedané scenáre pre dvoch až piatich hráčov, v ktorých sa prebijete rôznymi úrovňami a získate zaujímavé odmeny.
Prečítajte si tiež
Generálny manažér World of Warcraft odchádza po 12 rokoch z Blizzardu
Čím vyšší tier, tým je náročnejšia obťažnosť, pričom maximálna úroveň je 11. Nečakajte však, že sa budete môcť navzájom „preťahovať“, úroveň tímu sa totiž prispôsobuje najslabšiemu článku, čiže výzva je nastavená férovo. V podstate sú to klasické dungeony, len v novom formáte a viac prispôsobené bežným hráčom, ale stále dostatočne náročné aj pre „hrotičov“. Znie to super, že? Mierne ma však znepokojil fakt, že hlavnú kampaň som dohral pomerne rýchlo. Pevne teda verím, že tvorcovia časom budú pridávať ďalší obsah tak, ako to bolo doposiaľ. A neurazil by som sa, keby možno aj v trochu väčšom objeme.
Na hru sa dá aj pozerať, aj prinesie skvelý príbeh
Graficky by sa dalo povedať, že WoWko ostalo zaseknuté v minulosti, ale ak sa pozrieme bližšie, odhalíme množstvo detailov, ktoré stoja za to. Postavy sú krásne vymodelované a svet je plný farieb a atmosféry. Jasné, nečakajte realistickú grafiku, World of Warcraft sa nikdy netváril, že sa o to snaží. In-game grafika je však natoľko prepracovaná, že ju vývojári začali používať aj v niektorých cutscénach… a práve tu to občas škrípe. Niektoré z nich sú komické, nedotiahnuté a pôsobia ako robené na poslednú chvíľu. Niekde sa len usmejete, inde si budete trieskať hlavu o stôl, pretože vyzerajú naozaj amatérsky. Ale potom príde na rad filmová cutscéna a všetky nedostatky tvorcom okamžite odpustíte. Tie sú nádherné, dokonale zvládnuté a jednoducho geniálne.
Čo sa týka príbehu, ten je za posledné datadisky asi môj najobľúbenejší. Pri predchádzajúcich mi prekážala až nadmerná božskosť (Shadowlands), pri Dragonflight zas absolútne nevyužitý potenciál, ktorý tam bol. V The War Within už od prvých videí opäť vidím svojich obľúbených hrdinov prežívať možno jednoduchšie, no zato lepšie spracované príbehy. Presne tak, ako to bolo kedysi. Dúfam, že sa dej časom vyvinie ešte viac tým správnym smerom. Mimochodom, celej tejto fúzii peknej grafiky a príbehu pomáha aj skvelo spracovaná hudba, ktorá naozaj sedí do každej situácie.
Naše hodnotenie
Informácie o produkte
World of Warcraft: The War Within
- Vydavateľ hry: Blizzard Entertainment
- Žáner: Fantasy, Open world, Role-playing (RPG)
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Microsoft
Korekcia: Pavol Hirka