Blizzard fail, Bethesda fail, Microsoft cool, Sony meh...alebo: Udalosti herného roka 2018

Blizzard fail, Bethesda fail, Microsoft cool, Sony meh...alebo: Udalosti herného roka 2018

Rok 2018 v hernom svete priniesol úspechy aj pády. Určite viete, že Mighty has Fallen a to dokonca 2x (Čau Blizzard a Bethesda). A udalostí bolo fakt obrovské množstvo. Preto sme sa rozhodli pripomenúť si tie najdôležitejšie, ktoré budú určovať trendy aj do nasledujúcich rokov. Pretože sa zdá, že niektoré spoločnosti proste nemôžu prestať vyrábať jeden prúser za druhým a iné zas nevedia prestať produkovať jeden hit za druhým. Tu sú teda sladko-kyslé správy z herného roka 2018 od redaktorov Gamesite.sk

Nákup štúdií Microsoft

(Róbert Gabčík) Toto je dôvod, prečo budúca generácia konzol nebude tak jednoznačná v prospech Sony ako je to teraz (2.5:1). Samozrejme to bolo aj tým, že xbox bol slabší, určený na viac vecí, ktoré ešte aj brali z výkonu, drahší a vyžaduje pripojenie na net. Pokiaľ sa poučí tento gigant zo svojich chýb, ďalší boj na poli konzol bude veľmi zaujímavý. Možno si budem musieť zaopatriť dve konzoly.

(Maroš Goč) Nie je vôbec tajomstvom, že to, čo chýba Xboxu najviac, sú poriadne exkluzivity. To si samozrejme uvedomuje aj Phil Spencer, ktorý sa so svojou divíziou rozhodol skupovať významné herné štúdiá, ktoré by mohli dopomôcť Xboxu získať stratenú povesť. O aké štúdiá teda ide? Microsoft naposledy kúpil inXile Entertainment a Obsidian Entertainment.

(Ľubomír Lazor) Tento krok sa mi jednoznačne páči a potvrdzuje, že Microsoft sa poctivo pripravuje na ďalšiu generáciu konzol, ktorej by sme sa mohli dočkať už v roku 2020.

(Dominik Farkaš) Zdá sa, že Phil Spencer dostal mastný šek a vybral sa tak na veľké nákupy. A podľa všetkého neskončil. Už teraz vytvoril alebo kúpil 7 nových štúdií s jediným cieľom. Spraviť z Xbox Game Pass neodolateľnú ponuku pre každého hráča a spraviť z nového Xboxu niečo, na čo bude každý hráč hrdý. Už teraz majú vraj v „oku“ minimálne ďalšie tri (Turtle Rock, IO Interactive a „štúdio, ktoré spolupracovalo so Sony) a pri takejto frekvencii investícií bude nová konzolová generácia neskutočne zaujímavá.


Zrušenie PSX v decembri a neúčasť na E3 2019

(Róbert Gabčík) S nákupom Microsoftu súvisí aj zrušenie konferencie Sony na E3 2019. Znamená to, že Sony je dosť silná, aby sa osamostatnila a zároveň, že niečo veľké chystá, no nestíha to do E3. Okrem toho dáva najavo, že má veľa nedokončených projektov a nič nové, čo by dovtedy mohli oznámiť alebo poriadne ukázať. Ak zoberieme do úvahy, čo robí Microsoft, vyzerá to, akoby Sony došiel dych. Takže ak sa na to nepozrieme optimisticky, vyzerá to zle. No oni vyexpedovali už 90 miliónov konzol PS4, takže ja to vidím pozitívne a to tak, že koniec budúceho roka bude vzrušujúci.

(Dominik Farkaš) Toto oznámenie prišlo ako blesk z čistého neba. Alebo nie? Nie tak celkom. E3 stráca na relevantnosti už niekoľko rokov. Napríklad EA síce má podujatie v rovnakom čase v akom je E3, no má ho úplne separátne oddelené a mnoho herných vydavateľov začína toto podujatie ignorovať. Vydavateľ THQ Nordic dokonca povedal, že radšej budú sedieť doma sledovať Majstrovstvá Sveta vo Futbale. V kombinácii s faktom, že Sony už vo veľkom zbrojí na budúcu generáciu, ktorú aj tak predstaví na vlastnom podujatí...No...prakticky, Sony nemá čo ukázať, pretože všetko čo chystajú už ukázali. Už tohoročná E3 z ich strany bola dosť slabá. A všetko čo neukázali bude až na Playstation 5. Takže nám doprajú spánok (ich konferencie sú o 3:00) a sebe ušetria peniaze. Win Win.


Novinky o novej generácii

(Róbert Gabčík) V roku 2013 prišlo PS4 a Xbox One. To je celých 5 rokov a na súčasné hry majú žalostne málo výkonu. Úprimne, to majú už od samého začiatku. Vývojári ale ukázali, že si vedia poradiť s takými vecami a súčasné hry vyzerajú fantasticky. Samozrejme, neskôr prišlo PS4 Pro a Xbox One X ale ani tie nie sú dostatočne silné na hranie 4K 60 FPS. A nie sú ani nová generácia ako iba update, predĺženie životnosti. Naozaj sa teším, na nové konzoly, pretože nech už budú akékoľvek, budú dosť silné na to, aby umlčali všetkých, čo sa sťažujú na výkon. A konečne využijem potenciál svojej 4K TV, pretože update konzol som považoval za zbytočný, čakám na nové.


Pád Blizzardu s Diablo Immortal

(Maroš Goč) Blizzard to jednoducho nezvládol. Na konferencii, na ktorej boli prítomní predovšetkým PC hráči čakajúci ale aspoň mikrosekundový záber na štvrté Diablo, bol napokon ohlásený čínsky mobilný klon Diabla zjednodušený v každom ohľade. Toto zlyhanie Blizzardu dalo taktiež zrodu dvom dnes už zľudoveným hláškam, t.j. Do you guys not have phones? a Is this an out-of-season April’s Fools joke?


Bethesda zabíja sériu Fallout 

(Maroš Goč) Bethesda to so sériou Fallout nikdy nevedela. Nielen že vôbec nepochopila prvé dva diely, nakoľko ňou vyvíjaný Fallout 3 bolo všetko, len nie Fallout a Fallout 4 bolo sotva priemerné RPG, ona si dokonca myslela, že jej znova prejde vydanie absolútne zabugovanej a škaredo vyzerajúcej hry, tentokrát Fallout 76.

Hra, ktorá tu podľa ich slov tu mala byť s nami navždy, zlyhala na celej čiare v každom ohľade. Z hry sa stal doslova vtip, doslova boxerský mech, do ktorého si chcel každý udrieť. A je treba povedať, že právom. Fallout 76 je nielen tá najhoršia hra série Fallout ale taktiež tá najhoršia série Bethesdy vôbec. Je taktiež dosť možné, že následkom toho Bethesda posunie Fallout opatrne na druhú koľaj a nakoniec ju možno aj úplne zahodí preč.


Podarené zmŕtvychvstanie No Man’s Sky

(Maroš Goč) No Man’s Sky je dnes už poriadne obohraná pesnička. Klamstvá, úbohé spracovanie, nesplnené sľuby. Sean Murray bol odsúdený na večnú potupnú hanbu. Stal sa ale zázrak a z No Man’s Sky sa časom stala skutočne zaujímavá hra. Aj keď musí do úplného dokončenia prejsť ešte dlhú cestu, najnovšie obrie updaty Next a Abyss dávajú vedieť, že je na tej správnej ceste. Štúdio Hello Games síce spravilo pri vývoj veľa chýb, no je sympatické, že sa osudu postavili ako chlapi a hru s veľkým potenciálom po počiatočnom obrovskom zlyhaní neposlali do skartovačky.


Úbohosť menom PlayStation Classic

(Maroš Goč) Sony sa rozhodlo zviesť na úspechu NES a SNES Mini, no výsledkom bol len bezcenný kus plastu s hrami, z ktorých polovica nereprezentuje to najlepšie prvého PlayStationu a trápnou emuláciou majúcou základ v PC emulátore PCSX. Sony dosiahla nové dno. PlayStation Classic nemalo nikdy vzniknúť. Legendárna sivá krabička si takúto potupu určite nezaslúžila.


Neuveriteľný nárast popularity fenoménu Battle Royale

(Martin Rácz) Zo všetkých udalostí, ktoré sa udiali v hernom svete v uplynulom roku vo mne najviac zarezonovala práve táto. Okrem dvoch kráľov režimu PUBG a Fortnite sa do stále viac obľúbeného žánru začali púšťať aj ostatné vydavateľstvá. Battle Royale ovplyvnil herný svet až tak, že aj giganti v priemysle akými sú EA Games, Activision či najnovšie Valve so svojím CS:GO sa tiež rozhodli naskočiť na rozbehnutý vlak.

(Ľubomír Lazor) Tu snáď netreba nič hovoriť, na úspechu Battle Royale sa chce zviesť každé veľké aj malé štúdio, no myslím si, že najlepšie dni mal tento žáner už za sebou.


Duelling Neural Networks

(Ľubomír Čelár) Na poli umelej inteligencie je toto jedna z najzásadnejších noviniek, ktoré rok 2018 priniesol. A o čo vlastne ide? V podstate dva systémy umelej inteligencie dokážu spoločne vytvoriť naozaj realistické obrázky či zvuky.  Doposiaľ to nebolo možné, no táto nová technológia to dovoľuje. Už teraz sme svedkami toho, že umelá inteligencia dostáva možnosť vlastnej (síce zatiaľ primitívnej) predstavivosti.


Retro konzoly

(Ľubomír Čelár) Nielen tento, ale aj minulý rok bol silný na retrokonzoly. Ku koncu roku 2017 sme sa dočkali SNES Mini a na konci roku 2018 zas miniatúrnej verzie PlayStation 1. Mnoho hráčom sa síce nepáčil výber hier, no ja som nadšený. Opäť si môžem zahrať hry, ktoré sa už bežne na pultoch obchodov nenachádzajú. A keď si budem chcieť zahrať niečo, čo konzola PSX Classic v sebe nemá? Vytiahnem si starý PlayStation a zahrám si to jednoducho tam!


THQ Nordic na nákupoch

(Dominik Farkaš) Vydavateľ THQ Nordic sa v posledných rokoch rozrástol neuveriteľným tempom. V jednom kuse nakupujú staré IP, nové IP, nové štúdiá až sa niekedy čudujem, kde na to všetko berú peniaze. Tak si vlastne vezmite, že vďaka nákupu vydavateľa Deep Silver získali jedným šmahom prístup k sériám ako Saints Row, Homefront, Agents of Mayhem, Metro a k štúdiám ako 4A Games, Volition atď. A k tomu si taktiež prirátajte fakt, že kúpili aj štúdiá ako Bugbear, Coffee Stain a značky ako Kingdoms of Amalur, Alone in the Dark, Carmageddon atď. Rastie nám nový vydavateľský moloch?


Zatvorenie mnohých štúdií

(Dominik Farkaš) Capcom Vancouver, Telltale Games, Boss Key Productions to je len krátky zoznam štúdií, ktoré zatvorili svoje dvere v roku 2018. Série Dead Rising, The Walking Dead či Lawbreakers tým pádom stratili svojich vývojárov, čo je viac ako smutné. Dvere zavrelo aj štúdio The Barlet Jones Supernatural Detective Agency, ktoré stálo za PS4 exkluzivtou Drawn to Death, Wargaming Seattle, ktoré stálo za populárnou sériou Supreme Commander, Carbine, tvorcovia MMORPG hry Wildstar. O tom, v koľkých štúdiách nastalo prepúšťanie radšej ani nehovorím, pretože to by sme tu sedeli pravdepodobne do bieleho rána. R.I.P.


Vivendi skončilo svoj boj o prevzatie Ubisoftu

(Dominik Farkaš) Niekoľko mesiacov spoločnosť Vivendi postupne skupovala akcie od malých akcionárov Ubisoftu a ich cieľ bol prebrať majoritný podiel v spoločnosti a tým pádom získať rozhodovacie práva. To sa samozrejme zakladateľom Ubisoftu nepáčilo a snažili sa všetkými zákonnými prostriedkami dosiahnuť to, aby sa k akciám Vivendi nedostalo. Nepriateľská atmosféra bola zjavná, no Vivendi sa po niekoľkých mesiacov rozhodlo „vykašľať“ na boj s veternými mlynmi a rozpredať svoje akcie Ubisoftu.


Sony sa konečne poddalo ostatným

(Dominik Farkaš) Cross-play je nevyhnutná budúcnosť. Neexistuje dôvod (okrem trápnych console wars) na to, aby cross-play medzi hrami nefungoval. Pomôže to hrám (dlhšia životnosť MP hier), pomôže to hráčom (kratšie časy v matchmakingu). Sony však bola jediná firma, ktorá cross-play aktívne blokovala a vzhľadom na to, že ide o najväčšieho konzolového hráča na trhu, vytvorila sa patová situácie. Jedna trápna výhovorka striedala ďalšiu, až nakoniec to celé padlo a Sony dala cross-playu požehnanie. Konečne.


Hry pre jedného hráča nemajú budúcnosť

(Dominik Farkaš) EA prišla so zaujímavým tvrdením. Že budúcnosť je v zdieľaných svetoch, multiplayeri alebo nejakej forme hry pre viacerých hráčov. Som však veľmi rád, že rovno niekoľko hier dokázalo EA, ako veľmi sa mýli. Skôr si osobne myslím, že EA chce, aby boli hry pre jedného hráča minulosťou a to z jednoduchého dôvodu. Že hry pre viacerých hráčov sa lepšie monetizujú. Tak ako niekoľko rokov dozadu zopár krikľúňov tvrdilo, že multiplayer je budúcnosť, že hráči nechcú hrať hororové hry, tak isto aj teraz hry ako Forza Horizon 4, God of War, Red Dead Redemption 2, Spider-Man a hromada hromada ďalších presvedčila faktami o tom, ako veľmi sa tento vydavateľ mýli.


Prudký nárast a pád cien grafických kariet.

(Martin Rácz) Prudké zdražovanie grafických kariet z dôvodu veľkého rozmachu ťažby kryptomien bolo tŕňom v päte mnohým hráčom, ktorí si práve plánovali vylepšovať zostavu. Našťastie toto je už minulosť a ceny sú v súčasnosti opäť v normále.

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk