Zdá sa, že klasické konzolové generácie sú definitívne za nami. Alebo spoločnosti Sony a Microsoft priznali to, čo viacerí hovorili už pri predstavení Playstation 4 a Xbox One. A to, že tieto mašinky boli poddimenzované vzhľadom na dobu, keď boli vydané. Alebo možno spoločnosti nepočítali s príchodom 4K tak rýchlo, ako sa to napokon udialo. Každopádne, minulý rok prišla odpoveď Sony v podobe Playstation 4 Pro, tento rok sa odvážil Microsoft. A výsledok?
Luxusná krabica, štandardný obsah. A to aj napriek tomu, že v redakcii sa objavila limitovaná, tzv. Project Scorpio edícia. Nemôžem povedať, že by som bol z obsahu paf. V balení, ktoré veľkosťou nápadne pripomína balenie konzoly Xbox One S, nájdete konzolu, jeden ovládač s batériami, HDMI kábel, adaptér zopár voucherov pre Xbox Game Pass a Xbox Live Gold a manuály. Nič nečakané a extra zaujímavé.
Ak postavíte minuloročnú revíziu Xbox One S a Xbox One X vedľa seba, až tak veľa rozdielov nespozorujete. Či je to tým, že Microsoft sa snaží napovedať, že ide o jednu rodinu konzol, alebo sa konečne naučili vyrábať kompaktné konzoly s pekným dizajnom, nie je premetom tohto článku. Podstatným rozdielom je farba, ktorá sa z bielej zmenila na čiernu. Blu-ray mechanika bola posunutá o trochu nižšie a tlačidlo na vysúvanie diskov bolo posunuté na úplne iné miesto. Spodná časť konzoly bola posunutá trochu viac doprava, a teda nie je symetricky rozložená. Postavenie konzoly na nábytku teda nepotrebuje stojan, ktorý, mimochodom, nie je kompatibilný so stojanom, ktorý bol dodávaný ku Xbox One S. Škoda, a to hlavne vzhľadom na to, že všetko príslušenstvo, ktoré fungovalo s S-kom, malo fungovať fungovať aj s X-kom.
Portovo sa nezmenilo absolútne nič. Ani z hľadiska toho, aké porty máte k dispozícii, a ani z hľadiska rozloženia. K dispozícii je adaptér, HDMI IN, HDMI OUT, SPDIF, dva USB 3.0 porty, gigabitový Ethernet a IR port. Opäť tu nenájdeme port pre Kinect, ktorého sa Microsoft očividne vzdal (a aj keď si viete doobjednať redukciu, tá sa nerozdáva zdarma pre tých, ktorí prechádzajú z pôvodného Xbox One na novú konzolu, ako to bolo pri vydaní S-ka v minulom roku). Musím skonštatovať, že akokoľvek veľa zábavy som si užil pri hraní Kinect hier aj v tejto generácii konzol, v dnešnej dobe sa už Kinect dá odporučiť lrn veľmi, veľmi ťažko. Hry sa totiž už nepripravujú a ovládanie hlasom sa vylepšením dashboardu zmenilo na niečo nepotrebné.
Xbox One X je atraktívna konzola, o tom niet pochýb. Pre mňa je prekvapujúce, že sa Microsoft odvážil dať taký výkon do takého malého priestoru. No je zrejmé, že sa so všetkými komponentmi vyhrali a ponúkajú presne taký prémiový produkt, ako tvrdia. Výsledkom je kus plastu, v ktorom je 8-jadrový upravený Jaguar procesor od AMD s taktom zvýšeným z 1,75Ghz na 2,3Ghz. Pamäť sa zmenila úplne – z 8GB DDR3 a 32MB špecializovanej ESRAM na plnohodnotných 12GB GDDR5, ktorý nájdete aj v konzolách od Sony (aj keď tam iba vo verzii 8GB). Najväčšia zmena nastala v grafickom čipe. Tu sa počet výpočetných jednotiek zmenil z 12 na 40 a takty sa zvýšili z 914Mhz na 1172Mhz. Tieto takty dávajú konzole omieľaný výkon 6TFlops, a tak je tu potenciál na toľko proklamované hranie v 4K. Xbox One X sa štandardne predáva s 1TB úložiskom, ktorý však poskytuje vyššiu rýchlosť ako bežný 5400ot. disk ponúkaný v predchodcoch.
A ako je možné, že sa to všetko zmestí do vnútra takej malej krabičky? Microsoft sa rozhodol pre implementáciu Vapour Chamber riešenia na chladenie systému, čo umožňuje nižšie teploty a teoreticky nižší hluk ventilátora pri vysokom zaťažení. Výsledkom sú príjemné teploty do 70°C aj pri dlhodobom používaní a hlavne veľmi tichý ventilátor, ktorý zahučí iba občas a na krátku chvíľu a potom opäť stíchne. Za veľkú výhru považujem podporu štandardu HDMI 2.1, ktorý konzolu pripravuje aj do blízkej budúcnosti. Konkrétne ide o podporu FreeSync 2 technológie, ktorá umožní eliminovať suttering a tearing vo všetkých hrách, ktoré sa síce snažia o dosiahnutie určitého frameratu, no nie vždy sa im to darí. A kvôli tomu vznikli populárne technológie GSync od Nvidie a FreeSync od AMD, ktoré sa teraz konečne prenesú aj do konzolového sveta.
Ovládač je štandardným Xbox ovládačom, aký dostať ku každej Xbox konzole. Podpora Xbox rozhrania, ale aj štandardu Bluetooth, je už samozrejmosťou, rovnako ako aj jemná štruktúra na zadnej strane úchytov, ktoré zabraňujú šmýkaniu sa. Nič revolučné však nečakajte.
Najpodstatnejšie je to, aká je konzola pri hraní hier a pri bežnom používaní. To však ovplyvňuje niekoľko faktorov. Prvým faktorom je rýchlosť dashboardu a pridané možnosti k výkonu konzoly. Vďaka vyššiemu výkonu, väčšiemu množstvu dostupnej RAM a rýchlejšiemu HDD je používanie dashboardu oveľa promptnejšie. Microsoft síce pred časom kompletne prekopal dashboard, ktorý bol už tak dostatočne rýchly vzhľadom na počet funkcionalít. V každom prípade je zrýchlenie prínosné a v tomto prípade aj očakávané. Konzola taktiež dostala podporu nahrávania DVR klipov a streamovania v 4K rozlíšení, čo bolo očakávané, keďže sa celý marketing konzoly točil okolo tohto čarovného slovného spojenia. A hlavne sa dočkáte oveľa rýchlejších nahrávacích časov vo všetkých hrách bez ohľadu na to, či sa autori rozhodli pre podporu konkrétne šitú pre Xbox One X, alebo nie. V praxi to napríklad znamená, že presne viete, ktorí hráči majú X konzolu pri hraní Battlefield 1, pretože tí sa vždy pripoja do hry ako prví. Pomôže to hlavne v hrách, ktoré majú neskutočne dlhé nahrávacie časy, ako napríklad GTA V a taktiež to pomôže pri načítavaní 4K textúr v open world hrách.
V hrách sa môžete tešiť na niekoľko druhov vylepšení. Hlavnými sú priame vylepšenia, v ktorých autori hier pripravili aktualizáciu zvyšujúcu rozlíšenie, pridávajúcu detaily, alebo vylepšujúcu framerate. Do tejto kategórie by sme mohli zaradiť tituly ako Shadow of War, Rise of the Tomb Raider, Forza Motorsport 7, Gears of War 4 či Halo 5. Tomb Raider a Gearsovia ponúkajú možnosť, či chcete viac detailov a nižšie rozlíšenie, či hru posunúť na 60FPS, alebo preferujete mať hru v plnom 4K rozlíšení. Toto považujem za príkladný prístup, ako dať hráčovi možnosť pri rozhodovaní sa, či chce vyšší framerate, alebo rozlíšenie. A rozdiel je obrovský. Najmä keď k tomu pripojíte podporu HDR. Myslím si, že keď raz vyskúšate hru v 4K, späť sa rozhodne nebudete chcieť vracať. O to viac, keď budete mať, tak ako ja, k dispozícii priame porovnanie oboch verzií. Čo azda ešte viac prekvapilo, bolo vylepšenie hry Halo 5, ktorej engine je nastavený na držanie 60FPS a rozlíšenie sa počas hrania upravuje tak, aby sa tých 60FPS vždy udržalo. To sa hre na pôvodnej Xbox konzole viac-menej darilo, no vo Warzone móde rozlíšenie klesalo príliš často na príliš nízke hodnoty. Po aktualizácii je hra v 4K vo všetkých módoch a hre to vdýchlo nový život. Hromada ďalších hier, okrem tých vyššie spomínaných, ponúka rovnaké aktualizácie s podobnými efektmi. A aj keď musím priznať, že v mnohých prípadoch má aj táto výkonná mašina problém udržať alebo dostať sa na plnohodnotné 4K, určite sa jej to darí oveľa lepšie ako jej priamemu konkurentovi.
Z výkonnejšej konzoly však profitujú aj hry, ktoré nemajú priamu aktualizáciu na novú konzolu. Prejavuje sa to v niekoľkých veciach. Hry s implementovaným dynamickým rozlíšením sa vo väčšine prípadov držia na maximálnom možnom rozlíšení. Na druhej strane hry, ktoré majú fixné rozlíšenie, ale kolísavý framerate, poskytujú takmer vo všetkých prípadoch 30FPS. A zas pri hrách, ktoré sa snažia o 60FPS, ale veľmi im to nejde, dostávajú výkonnostný boost. No tam to nekončí. Určite sa budete pýtať, či sa upgrade oplatí aj v prípade, že momentálne nevlastníte 4K televízor alebo monitor. Podľa mňa áno. Už len tie výkonnostné vylepšenia za to stoja. No ak konzola zdeteguje 1080p obrazovku, obraz renderuje v čo najvyššom rozlíšení a potom obraz downsampluje pre obrazovku. Výsledkom je oveľa lepší obraz, ako by ste vedeli kedykoľvek dosiahnuť s Xbox One S.
V Microsofte už pred istým časom urobili rozhodnutie, že majitelia konzoly by mali mať prístup k svojim starým hrám z Xbox 360 konzoly. Po novom majú hráči prístup aj k hrám z pôvodnej Xbox konzoly. A aj v tomto pocítia majitelia novej konzoly zlepšenie. Hry ako Assassin’s Creed, Gears of War 4, Halo 3 či Mirror’s Edge dostali priamu aktualizáciu a tá so sebou prináša 4K rozlíšenie týchto starších hier. A okrem toho všetky hry, či už tie z X360, OG Xbox, alebo Xbox One, dostali do vienka vnútené 16x anisotropické filtrovanie zlepšujúce kvalitu textúr v diaľke.
Dôraz na detail a používateľskú prívetivosť prezentuje spoločnosť aj v ďalších oblastiach. Jednak v tom, že umožnila majiteľom „predstiahnuť“ si 4K obsah aj do starej Xbox One konzoly, aby boli hry predpripravené na príchod X-ka, a taktiež dali používateľom možnosť preniesť obsah z jednej konzoly do druhej prostredníctvom LAN, čo malo za cieľ odľahčiť spotrebu dát. Má to však aj mínus. Konzola sa predáva iba vo verzii s 1TB. Vývojári sa asi zbláznili a mnoho hier pohodlne zhltne viac ako 100GB, takže ak si nainštalujete niekoľko kúskov, ste raz-dva plní. Jedinou možnosťou tak zostáva kúpa externého disku. Myslím si, že absencia 2TB verzie, ako v prípade Xbox One S, je veľkou škodou. Aj keby si za ňu bolo treba priplatiť trochu viac.
Xbox One X je lepšou a komplexnejšou víziou do budúcnosti ako Playstation 4 Pro. Znamená to, že Xbox je lepší ako Playstation? Určite nie. Microsoftu stále chýba produkcia z first-party štúdií. No pre hranie multiplatformových hier sa Xbox stáva tou najlepšou platformou. A to nielen vďaka vyššiemu výkonu. Ale skôr vďaka komplexnosti, možnostiam systému a prístupu Microsoftu k spätnej kompatibilite.
No obavy sú na mieste. Herný svet môže totiž veľmi rýchlo skĺznuť k tomu, že sa prestanú pripravovať tzv. 4K vylepšenia, a to v prípade, že vylepšených konzol sa až tak veľa nepredá. Prvotný tlak Microsoftu a Sony na vývojárov a vydavateľov bol skvelý, no otázne je, koľko im to vydrží. Totiž aj Pro a X sú prémiové produkty a očakávať, že sa ich predá viac ako pôvodných verzií, nie je reálne. Alebo áno? V tom prípade sa obávam, že pôvodné verzie konzol upadnú do zabudnutia, čo tiež nepovažujem za ideálne vyústenie situácie. No to je hudba budúcnosti.
Naše hodnotenie
Informácie o produkte
Korekcia: Marián Paulíny