Nádejný MMO titul Guild Wars 2 sa po piatich rokoch vývoja prezentoval širokej verejnosti vo forme hrateľného beta víkendu. Z tejto udalosti sme vám už priniesli pomerne dlhé komentované video a (nielen) pre tých, ktorým sa ho nechce pozerať, tu máme aj písané preview.
Písať preview na hru, ktorá je 5 rokov vo vývoji a je tesne pred vydaním, je zaujímavá skúsenosť. Mnohokrát sa porovnávajú sľuby vývojárov s aktuálnym stavom. V prípade spoločnosti ArenaNet však porovnanie „vtedy-teraz“ dokazuje, že autori sa dlhodobo držia svojho konceptu a vízie. Pokiaľ patríte medzi fanúšikov série GW a vývoj druhého dielu sledujete už dlho , tento článok vás neoboznámi s ničím novým, ponúkne však aspoň subjektívne dojmy z hrania.
5 dôvodov, prečo by ste nemali Guild Wars 2 prehliadnuť
1. Tak trochu iné MMO
Hoci sa GW2 oproti svojmu predchodcovi dosť líši, jednu vec majú obe hry totožné – ide o tak trochu iné MMO. Na jednej strane je jedinečnosť hry dosiahnutá vďaka absencii mesačných poplatkov, dôležitejším aspektom je úplne iný herný systém a mechanizmy. Po všetkých WoWkách, RIFToch, LOTRoch a SWTORoch je tu konečne hra, ktorá sa nebojí ignorovať takmer všetko (alebo aspoň väčšinu) MMO klišé. Áno, stále levelujete, stále si sprístupňujete nové skilly a stále sa pohybujete v perzistentnom svete, celková logika hry a herného sveta je iná.
2. Dynamické udalosti a spoločné questy
Guild Wars 2 je vo vývoji dlho a za tú dobu sa niektoré z dávno predstavených nosných pilierov stihli objaviť už aj v iných hrách. Verejné, spoločné questy mal už do určitej miery Warhammer a systém dynamických udalostí aplikoval RIFT. Guild Wars 2 však v tomto smere pôjde ďalej – aspoň pokiaľ môžeme súdiť z prvých 10 hodín hrania. Spoločné questy tu prezentujú jednu z hlavných PvE náplní.
Zabudnite na dlhé behanie hore dole po hernom svete a hľadanie NPC postáv, ktoré potrebujú s niečím pomôcť. Zabudnite na následné behanie späť k danej NPC pre odmenu, len aby vás opäť poslala do tej oblasti, odkiaľ ste sa vrátili, s ďalšou úlohou. GW2 tento aspekt odstraňuje. Namiesto neznámych NPC si na mape môžete všimnúť ikonu srdiečka, ktorá indikuje quest, ak to tak môžeme nazvať. Pokiaľ sa do danej oblasti dostanete, v okolí srdiečka môžete vykonávať viacero zo zadaných aktivít, ktorými postupne plníte „quest“. Odmena po splnení je hráčovi poskytnutá automaticky bez nutnosti behania hore dole za konkrétnou NPC.
Výbornou vecou je, že popri plnení úloh môžete mnohokrát natrafiť na dynamické eventy. Tie do určitej miery môžu ovplyvňovať aj dianie v hernom svete a sprístupňovať ďalšie udalosti. V jednom z prípadov musíte napríklad zbierať konkrétne predmety a nosiť ich na určité miesto. Po splnení tejto časti nasleduje napr. obrana zozbieraných surovín a vďaka systému dynamických udalostí pôsobí svet oveľa živšie. Je zrejmé, že tieto udalosti potešia najmä hráčov pri prvom hraní. Keďže sa po nejakej dobe opakujú, prvotné čaro pri opakovanom hraní mierne upadne. Je to pomerne logické, ale nakoľko udalosti ako také pôsobia pozitívne na hrateľnosť a atmosféru, tento prvok jednoznačne chválime a pokiaľ si ho náhodou neviete predstaviť v praxi, pozrite si naše Beta cast video.
3. Príbehová línia
Pokiaľ som chválil verejné questy za to, že odbúravajú nutnosť behať z miesta A na miesto B, tejto vlastnosti sa v Guild Wars 2 nevyhnete. Každá z piatich dostupných rás má totižto špeciálnu príbehovú líniu, ktorá je prezentovaná vo forme klasických questov. Nejde však o tupé zabíjanie určitého počtu mobov, príbehová línia je prezentovaná pomocou špeciálnych inštancií – ide o časť herného sveta, do ktorého má prístup iba konkrétny hráč so svojou skupinou. Pre hráčov prvých Guild Wars – jednotka bola celá založená na inštanciách. Príbehová línia tak obohacuje MMO zážitok aj o klasický aspekt hier pre jedného hráča o ucelený príbeh.
4. Boj
Boj je pomerne špecifická kapitola, čo sa jedinečnosti Guild Wars 2 týka. Dvojka oproti svojmu predchodcovi prináša viacero zmien v hernom systéme a nevyhli sa ani boju a používaniu skillov. Zatiaľ čo jednotka mala počet aktívnych skillov obmedzený na 8, v dvojke je toto číslo zvýšené na 10. V tomto prípade však môžeme skôr hovoriť o skill slotoch. Guild Wars 2 totižto prichádza s novým systémom, kde prvých 5 skillov je ovplyvnených zbraňou, akú používate a zvyšných 5 skillov si môže hráč podľa potreby meniť mimo boja. Nakoľko väčšina povolaní umožňuje počas boja prepínať medzi dvoma zbraňami, počet aktívne dostupných skillov sa tak navýši. Stále sa však pohybujeme v rovine, že počet slotov je relatívne prísne obmedzený a v tomto smere sa GW2odlišuje od 90% aktuálnej MMO produkcie.
Boj ako taký bude hlavnou náplňou hry a práve v spoznávaní vašej postavy spočíva krása. Skilly majú špecifické vlastnosti a ich správnou kombináciou môžete mnohokrát ovplyvniť úspech a neúspech boja. Podobne ako jednotka, aj Guild Wars dvojka stavia na správnom pochopení a zžití sa s konkrétnym z ôsmich dostupných povolaní. Samozrejme, toto môžeme povedať o každom MMO, GW má v tomto smere čiastočnú unikátnosť, ktorá súvisí s obmedzením aktívnych skill slotov, hernými mechanizmami a skillmi ako takými.
5. Bez poplatkov
Absencia mesačných poplatkov bola hlavným ťahákom prvého dielu a tento systém sa ArenaNet rozhodla zachovať aj pri posune do perzistentného sveta dvojky. Namiesto toho bude hra financovaná z mikrotransakcií v hernom obchode. Okrem kozmetických predmetov a minipetov si môžete kúpiť aj dočasné boosty, nejde však o nič, čo by hru zvrhlo do roviny „mám veľa peňazí, kúpim si supersilu do hry“. Je zrejmé, že tento aspekt potvrdia až dlhé mesiace po oficiálnom spustení hry, letmý náhľad do herného obchodu však naznačuje, že všetko by malo byť v poriadku a prevažná väčšina hráčov sa teší, lebo nemusí platiť mesačné poplatky.
Záver
Guild Wars 2 toho ponúka oveľa viac. V preview sme si predstavili niektoré aspekty, ktoré sa však vo výsledku podpisujú pod unikátny herný zážitok. Špeciálnu zmienku si zaslúži ešte PvP, na ktorom chce postaviť ArenaNet časť svojho úspechu. Herné PvP módy potrebujeme podrobnejšie otestovať – vedzte však, že sú tu, aj keď GW1 hráčov môžu sklamať. Chýbajú arény, veľmi populárny Heroes Ascent a princíp Guild Battlov bol značne pozmenený na štýl dominancie kontrolných bodov. Ako sme spomenuli v Beta caste – Guild Wars 2 má rozhodne potenciál, aby spôsobil (malú alebo veľkú) revolúciu v MMO žánri. Je zrejmé, že táto hra nemusí vyhovovať každému a niektorí hráči budú stále preferovať zaužívané klišé ala WoW, vedzte však, že tento rok bude mať Diablo 3 veľmi silného konkurenta v súboji o najlepšiu hru roka. Áno, bude to Guild Wars 2.