- Microsoft oznámil v utorok zatvorenie štyroch štúdií – Arkane Austin, Tango Gameworks, Roundhouse Studios a Alpha Dog Games
- Zdá sa však, že to nebudú jediné škrty vrámci Bethesdy, aj keď ostatné štúdiá sú v bezpečí
Zatváranie herných štúdií nie je takmer nikdy dobrým znakom a to platí aj pre Xbox. Tri roky po dokončení akvizície vydavateľstva Bethesda totiž Xbox zatvoril štyri štúdiá tohto vydavateľstva – Arkane Austin, Alpha Dog Games, Roundhouse Studios a Tango Gameworks. Aj keď Roundhouse bolo efektívne presunuté pod štúdio Zenimax Online Studios.
Bethesde tak zostávajú štúdiá Arkane Lyon, Bethesda Game Studios, id Software, ZeniMax Online Studios a Machine Games. Prečo sa však Microsoft rozhodol pre takéto razantné škrty?
Počas interného stretnutia zamestnancov to prezradil šéf Xbox obsahu Matt Booty. Ten a šéfka ZeniMax štúdií Jill Braff skonštatovali, že „ZeniMax „štúdiá boli príliš rozptýlené“ čo vyústilo vo fakt, že mnoho oddelení ZeniMaxu malo pocit, že majú príliš málo zamestnancov. Zatvorenie štúdií tak efektívne uvoľní zdroje, ktoré môžu byť použité pri ostatných štúdiách a projektoch.
Prečo práve Tango a Arkane Austin?
Štúdiá Tango Gameworks a Arkane Austin si to efektívne „odskákali“ preto, lebo ich posledné hry vyšli v roku 2023 a bolo najjednoduchšie zatvoriť štúdiá, ktoré boli v úplných začiatkoch produkcie na svojich ďalších hrách, ako štúdiá, ktoré už boli v pokročilých štádiách vývoja. Booty dodal, že komerčné zlyhanie Redfall nestálo za zatvorením Arkane Austin. Zatvorenie Alpha Dog Games komentované nebolo, no tam netreba hľadať odpovede dlho. Microsoft totiž vlastní mobilného giganta King a vlastniť maličké štúdio zamerané na vývoj hier pre smartfóny tak nie je potrebné.
Podľa informácií Bloomberg sa Tango Gameworks pripravovalo na vývoj pokračovania Hi-Fi Rush. Zatiaľ čo Arkane Austin sa po Redfall plánovalo vrátiť k immersive sim hrám pre jedného hráča, možno aj k sérii Dishonored.
Zdroje ZeniMax Media tak budú alokované na menšie množstvo projektov. „Je ťažké podporovať deväť štúdií po celom svete so štíhlym centrálnym tímom, ktorý má stále viac práce,“ povedala Braff počas stretnutia.
Škrty sa však neskončili
Napriek zatvoreniu štyroch štúdií sa však škrty neskončili. Microsoft ponúkol dobrovoľný odchod producentom, QA testerom a ďalším zamestnancom ZeniMaxu. Škrty sa očakávajú aj v ďalších častiach Xboxu. Nepredpokladá sa však, že sa budú týkať ďalších štúdií.
Dôvod je jednoduchý. Dokončená akvizícia Activision Blizzard namaľovala na chrbát Xbox divízie veľký terč. Tá totiž v tržbách dokonca preskočila Windows, no zároveň to znamená, že je pod väčším drobnohľadom akcionárov a správnej rady. A cieľom sú samozrejme čo najväčšie marže…
Xboxu nepomáha ani fakt, že rast ich predplatného Xbox Game Pass sa efektívne zastavil. Práve Game Pass mal podporiť existenciu hier ako Hi-Fi Rush. Pri týchto hrách nemalo ani tak záležať na predajoch, pokiaľ by dokázali existovať pozitívne pre Game Pass ekosystém. Keďže sa to však nedeje, dá sa predpokladať, že Microsoft bude menej podporovať tieto menšie hry a skôr bude vsádzať na zaužívané značky a veľké hry.
V budúcnosti tak očakávajme viac Falloutov a Doomov a menej Hi-Fi Rush-ov a Pentiment-ov.
Otázne je však, čo s „malými“ štúdiami Xboxu ako napríklad Double Fine (Psychonauts), Compulsion Games (South of Midnight) či dokonca aj inXile (Clockwork Revolution) a Ninja Theory (Senua’s Saga: Hellblade II). Čaká ich rovnaký osud?