Zaklínač 2: Vrahovia kráľov - Recenzia

Andrzeja Sapkowského asi mnoho z vás nepozná, no verte tomu, že v Poľsku je situácia iná. A aj keď napísal veľa kníh, tak medzi jeho najpopulárnejšie patria tie o bielovlasom zaklínačovi – mutantovi Geraltovi z Rivie. Odhodlanie, s akým sa neskúsení autori z poľského CD Projektu pustili do jeho hernej adaptácie, mnohých prekvapilo, no ešte viac prekvapil finálny výsledok.

No to týmto Poliakom nestačilo, a tak sa pustili do pokračovania, o ktorom prehlasovali, že bude ešte lepšie ako prvý diel. A aj keď hra vyšla už v minulom roku na PC a zožala aj náležité ovácie, tak smer konzol nabrala až v tomto roku a aj to iba na Xbox360. A tak bude táto recenzia písaná bez ohľadu na to, že PC hráči si ju dávno užívajú.

Prvý diel ukázal, čo znamená RPG s výrazným vplyvom hlavného hrdinu na herný svet. Rozhodnutia, pri ktorých ste rozmýšľali, na ktorú stranu sa prikloniť, detektívne questy a ďalšie vlastnosti urobili z hry parádny príbehový zážitok s veľmi dobrou hrateľnosťou. A ako ste vyriešili problémy vo Wizyme, tým sa vaše putovanie zďaleka neskončilo, pretože Kráľ Temerie Foltest sa na Geralta, ktorý mu zachránil život, naviazal ako na talizman. A tak aj v jeho spoločnosti útočí na hrad La Vallete, aby zahubil vzbúrencov proti jeho vláde. Táto časť nazvaná prológ vás zoznámi s pomerne rozsiahlymi možnosťami, ktorými titul oplýva. No hlavne je to úvod do veľmi zaujímavého a spletitého príbehu, ktorého smerovanie si určujete vy sami svojimi činmi. No na začiatku vás čaká nemilá udalosť v podobe vraždy Kráľa Foltesta a ste to vy, na koho padá hlavné podozrenie a je takmer isté, že posledné čo uvidíte, bude šibenica. No je tu človek, ktorého presvedčíte o opaku a výmenou za sľub, že nájdete kráľovraha, vám dá slobodu. A tak sa v jeho prítomnosti (Vernon Roche) a Triss Ranuncul vydávate po jeho stopách. Keď sa do toho pripojí Geraltove liečenie straty pamäte, tak je o zaujímavý obsah postarané.

„Kráľ alebo žobrák – aký je to rozdiel? O jedného dh´̍oine menej!“

Prvých niekoľko minút hrania prvej kapitoly budete spoznávať čaro tohto univerza, ktorého hlavná premisa odráža dnešný svet so všetkými neresťami, ktoré obsahuje, či už sociálne rozdiely, rasizmus atď. Je tu skupina elfov a trpaslíkov, ktorí úpenlivo bojujú za svoju slobodu a, samozrejme, aj vládnucu vrstvu, ktorá nie je taká úžasná, ako sa možno spočiatku zdá. Na to všetko však budete prichádzať postupom hry, rovnako ako na jedno špecifikum celej hry. Ako dobre viete, veľa recenzentov či hráčov sa v otázke nelinearity príbehu často nevyhne porovnaniu s titulmi od Bioware. Morálne voľby, ktoré ovplyvňujú ďalší dej, sú tým hlavným lákadlom zaujímavosti a opätovnej hrateľnosti príbehu, no hlavne robia z titulov ako Mass Effect či Dragon Age v tomto ohľade doslova vtip.

Nakoľko v týchto hrách vaše rozhodnutia zmenia niekoľko vecí v ďalšom priebehu, upravia sa dialógy atď., tak Zaklínač 2 ide oveľa ďalej. V prvom rade tu neexistuje žiaden systém dobra/zla, a teda nemáte určené, ktorá z vašich volieb je tá správna. Existuje iba vaše rozhodnutie a to je vždy to správne. A hlavne rozhodnutie má často až nevídaný vplyv na ďalší priebeh, najmä jedno, podľa ktorého sa úplne mení druhá kapitola hry. Celá náplň, od miesta, cez questy až po vývoj príbehu je odlišná, a teda by sa dalo povedať, že dostanete dve hry v jednej škatuli . A opäť vám nikto červenou alebo modrou farbou neukáže správnosť rozhodnutia. K tomuto faktu dopomáhajú aj parádne vykreslené postavy, každá z nich má svoje názory, komentuje súčasné dianie vo svete, ktorý meníte a presne podľa činov si k nim vytvárate vzťah, či už pozitívny alebo negatívny.

„Možno sme stratili bitku, ale vojna sa ešte len začne. No ty sa jej nesmieš zúčastniť. To je tvoj koniec Zaklínač!“

Hrateľnosť oplýva komplexnosťou a viacerými možnosťami. Súbojový systém síce v teórii vyzerá jednoducho, keďže máte k dispozícii tlačidlo pre rýchly a silný útok a jedno tlačidlo pre krytie, no keď si k tomu prirátate možnosti pascí, bômb, znamení a začnete ich počas hrania variovať, tak si buďte istí , že ani jednoduché princípy boja vás neomrzia. Základom je vybrať si ten správny nástroj na porciovanie nepriateľov, v Geraltovom prípade je to strieborný meč na príšery a oceľový na budúce mŕtvoly z rodu ľudského, elfieho či trpasličieho. Navyše, keď sa rozhodnete pre vyššiu náročnosť, tak hra nie je vôbec jednoduchou, pretože nepriatelia začínajú, rovnako ako vy, využívať krytie, sú inteligentnejší, a hlavne vás skôr zabijú. Až na fakt, že sa sem-tam zasekávajú o prostredie, je ich správanie v boji veľmi dobré. Nikto vás nevedie za ručičku, aby vám povedal, že teraz na vás vyskočí nejaké väčšie množstvo nepriateľov, a teda by ste sa mali posilniť elixírmi, a tak od vás vyžaduje aj trocha predvídavosti, takže keď smerujete do lesa, tak je meditácia takmer povinnou.

Ako riešite problémy obyvateľov, miešate sa do politiky, robíte komplexné rozhodnutia, tak na vaše konto pribúdajú skúsenostné body, z ktorých po zvýšení levelu dochádza k získaniu jedného talentu do stromu schopností. Ten je rozdelený na štyri sekcie, základnú, šermiarsku, alchymistickú a sekciu znamení. Je iba na vás, ktorým smerom sa vydáte, no rozhodnutie učiniť musíte, keďže nie je možné, aby ste naplnili talentami celý strom, čo troška dehonestuje alchymistickú časť, ktorá sa z ponúkaných javí ako najmenej potrebná. A teda pochybujem, že by ste do nej po troche uvažovania investovali čo i len zlomok talentov. Hlavne je však vidieť výsledok investície hneď po jej aplikovaní a vyskúšaní v praxi.

„Našli ste jeho hlavu odrezanú a jeho vnútornosti rozhádzané po verande? Lebo presne taký typ problémov riešim.“

Ako som spomínal, dôležitým prvkom v bojoch sú pasce, elixíry, petardy či oleje. Elixíry sú krátkodobé zlepšenia určitých vlastností, napríklad zvýšenia poškodenia vaším mečom, zvýšenej sily znamení a pod. Tieto je možné aplikovať iba v režime meditácie, ktorý zas nie je možné aktivovať počas súboja. Ďalšie obmedzenie sa vzťahuje iba na 3 aktívne elixíry súčasne a to posledné tvorí toxicita, ktorá nemôže presiahnuť určitý bod, pretože potom narobia viac škody ako úžitku. Petardy, vrhacie nože a pasce môžete využívať priamo v boji a každý z týchto predmetov má viac-menej unikátne a efektné účinky. Oleje zas zlepšujú vlastnosti zbraní nejakými unikátnymi vlastnosťami ako je otrava protivníka, šanca na krvácanie atď. Všetky tieto predmety si môžete vyrobiť, alebo si ich dať vyrobiť u nejakej NPC postavy. Na to, aby sa dali vyrobiť, však potrebujete získať v prvom rade recept (alebo návod) a v druhom rade alchymistické prísady (alebo materiály), ktoré získate prehľadávaním mŕtvol, kúpou alebo nájdením. Rovnako dôležité sú zaklínačské znamenia, ktorých je päť a určite nájdu vo vašom repertoári využitie.

„Ľudia! Tento mutant ma prenasleduje!“

Keď vás omrzí „questovanie“, tak hra ponúka niekoľko oddychových aktivít. V prvom rade kockový poker, ďalej sú tú pästné súboje, ktoré spočívajú v quick-timeeventoch, kedy máte v správny moment stláčať správne tlačidlá. Potom sa tu nachádza súťaž v páke, kedy je vašou úlohou držať ikonu pohybom analógu vo vyznačenom poli. Posledným dielikom do skladačky doplnkových aktivít je návšteva miestnych nevestincov a obšťastnenie Geralta a vykonávateliek najstaršieho remesla. Tu si všimnete dospelosť celej hry, ktorá sa nebráni v zobrazovaní vecí, za ktoré sú ostatné tituly kritizované. Zároveň však tým pádom hra nie je určená pre každého a jej rating to dostatočne naznačuje. Vyzdvihnúť by som chcel rozhovory, ktoré sú výborne spracované, ponúkajú veľké množstvo rôznych riešení rôznych situácií od podplatenia, cez vyhrážanie až po očarovanie. Proste má Geralt veľa metód na získanie informácií.

Technické spracovanie porovnám priamo s PC verziou, ktorú som mal tiež možnosť hrať v Rozšírenej edícii. Úprimne ma prekvapila kvalita grafického spracovania v Xbox verzii, samozrejme, iba do chvíle, kedy som sa nerozhodol podísť trocha bližšie k televízoru, no z primeranej vzdialenosti je veľmi pekné sledovať tú grafickú nádheru. Rovnako ma prekvapilo, že si hra udržala takúto technologickú kvalitu bez framedroppov, čo v takto náročných tituloch často býva zvykom. No všetko je treba vykúpiť iným spôsobom a CD projekt zvolil metódu, z ktorej jasne vyplýva, že im na hráčoch záleží a neurobili rýchly a nekvalitný port len za cieľom rýchleho zisku. V prvom rade je každá scéna, ktorá robila problémy aj PC zostavám, bola z veľkej časti upravená (tam, kde v PC verzii výdatne prší, tak Xboxovej nespadne ani kvapka), no najmä pridali autori do prostredia viacero umiestnení, kde sa môže hra načítavať.

Čiže keď ste hrali PC verziu a pustíte sa do tej Xboxovej, tak si všimnete oveľa častejšieho načítavania, čo je asi najväčšia pliaga xbox verzie, no vzhľadom na výkon dnešných konzol sa ani nie je čomu čudovať. Takže hneď ako si hru uložíte (nehovoriac o tom, že hra ponúka iba 15 pozícií na ukladanie), tak sa hra na chvíľu zastaví, keď získate achievement, taktiež sa zastaví a rovnako sa zastaví aj pri updatequestu. O loadingu pri prechode prostrediami ani nehovoriac. Našťastie prestávky v hraní nie sú nejako extra dlhé, takže časy „kávičkovania“ pri loadingoch jednotky sú definitívne preč. Pochváliť musím audio zložku, či už dabingovú časť, soundtrack či celkové ozvučenie hry.

„Som príliš starý na hnev. Cítim iba zármutok.“

Vaše putovanie skončí podľa vašich preferencií, a teda podľa vášho rozhodnutia ohľadom náročnosti, plnenia nepovinných questov, no aj celkovej rýchlosti ich plnenia. Presnú cifru vám nedám, akurát vám môžem prezradiť, že na strednej náročnosti, takmer so všetkými questami, mi hra zabrala niečo okolo 22 hodín čistého herného času, a to aj s novým obsahom, ktorého sa dočkali aj PC hráči. No vzhľadom na to, akým výrazným spôsobom sa mení príbeh počas hrania, verím, že po prvom hraní bude hneď nasledovať druhé. A ak nie, tak autori ponúkajú hráčom mód arény, ktorý je klasickou hordou a vašou úlohou je prežiť a získať čo najvyššie skóre.

A tak vzhľadom na všetky aspekty, ktoré ponúka rozšírená edícia, mám nutkanie udeliť to najvyššie možné skóre. No Xboxková verzia si to vzhľadom na jej technologickú obmedzenosť ani tak nezaslúži. A teda je jasné, že vzhľadom na nový obsah a vylepšenia by si toto hodnotenie zaslúžila PC verzia. No aj napriek tomu ide prakticky o „must buy“ titul, s ktorým nešliapne vedľa asi žiaden hráč, pretože aj napriek drobným chybičkám (strom alchýmie) vás hra na začiatku pohltí a vy nadránom zistíte, že si obligátne „už iba jeden quest“ hovoríte dobré 4 hodiny, no napriek tomu nemáte chuť ísť späť, pretože chcete vedieť, čo sa stane, chcete vedieť, aké dôsledky bude mať vaše rozhodnutie a chcete si užívať výbornej hrateľnosti, ktorú tento produkt bezpochyby má. Tak neváhajte a utekajte do obchodu.

príbeh a možnosť voľby
hrateľnosť
audiovizuálna stránka
opätovná hrateľnosť
žijúci svet

loadingy(Xbox verzia)
drobné chyby AI
95%
ŽÁNER RPG
VÝROBCA CD Projekt RED
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU
COMGAD
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ

Zaujala vás táto hra?

Kúpte si ju na www.brloh.sk

Už onedlho na www.gsshop.sk!

Korekcia: Lenka Macsaliová

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk