"Čože? V kinách je nový animák? A v obchodoch je k nemu hra? Už zase? To tu už bolo." Toto je pravdepodobná reakcia „ostrieľaného“ hráča na hry, ako sú UP!, Doba Ľadová, Madagaskar či práve recenzovaný Shrek Forever After. Sprevádzajú filmy, no nevenuje sa im ani zďaleka taká pozornosť, ako samotnému filmu. Niekedy je to naozaj oprávnene – ako tomu je pri najnovšom "zelenáčovi"?
Príbeh herného Shreka je rovnaký, ako jeho filmová predloha. Náš hrdina je už znudený zo svojho života a chcel by sa vrátiť k tomu starému – zlobrovskému. Nechá sa tak poddať návrhu zákerného Rumpeltstiltskina, vďaka ktorému sa môže na jeden deň stať opäť obávaným zlobrom. Nič ale nie je tak, ako sa zdá, a Shrek sa ocitá akoby v alternatívnej realite, kde kráľovstvu vládne Rumpeltstiltskin, nespoznáva ho jeho milovaná Fiona ani oslík. Jedinou možnosťou, ako sa z tejto nočnej mory dostať je bozk z čistej lásky – ach, aká romantika.
Shrek Forever After by sadal žánrom zaradiť ku arkáde, ako je vlastne väčšina herných spracovaní filmov. Tu vyriešite hádanku, tam zase pozabíjate zopár nepriateľov, presuniete škatuľu a tak ďalej. Avšak v hre sa môžeme uchopiť až štyroch rôznych postáv – Shreka, Fiony, oslíka a kocúra. Každý sa vyznačuje niečím iným, a tak je potrebné ich pri riešení logických hádaniek striedať, alebo ešte lepšie – zavolať si na pomoc kamarátov. Shrek je v partii za siláka, ktorý pohne s hoc akým predmetom, zatiaľ čo Fiona je „obávaný bojovník“. Na prekvapenie je k úžitku aj neobratný oslík, ktorý väčšinou bude poháňať rôzne stroje, katapulty, či svojimi kopýtkami rozbíjať zavreté dvere. A kocúr? Toho využijete najmä pre jeho ladné pohyby, a tak sa vyšplhá skoro všade. Kooperatívny režim je rozhodne jedným z plusov hry, pretože ísť sám a len si prepínať medzi postavami vcelku nuda.
V hre sa budete viac zaoberať hádankami, než bojovaním. V podstate by sa dal Shrek Forever After prirovnať ku hrám zo série LEGO, akurát s tým rozdielom, že nie je z kostičiek a chýba mu väčšia dávka humoru. Ten sa tu síce nájde, ale osobne som sa za hru zasmial možno dva krát – mladší hráči alebo verní fanúšikovia filmovej predlohy na tom možno budú naopak. Vráťme sa ale späť k bitkám, resp. rébusom. Každá postava vie útočiť, no má iba jeden typ útoku, takže vám vlastne stačí iba dookola stláčať jedno tlačidlo. Na druhú stranu ale po neustálom stláčaní môže útok vyústiť do akéhosi komba, ako je to napr. u Shreka, ktorý vyskočí na nepriateľa a svojím obrovským telom ho zloží. Každá postava ale disponuje aj špeciálnou schopnosťou, ako je tomu u oslíka jeho spev, ktorým každého „otrávi“ či Shrekov vresk. V pohode sa ale zaobídete aj bez nich. AI nepriateľov je navyše tupá a behá ju vám priamo do rany. Všetko ale vynahrádzajú rébusy. Tie sú naozaj rozmanité a neopakujú sa. Síce nie sú príliš náročné, ale hra je predsa pre deti, že? Máme tu nastavovanie zrkadiel, aby došiel lejzer až k cieľu a zasiahol ho používanie výťahov, aby sa druhý hráč dostal vyššie a ďalšie zaujímavé veci.
V duchu rozmanitosti sa nesie aj level design, ktorý je vždy iný a využíva miesta z filmu. Prebehnete sa tak po katakombách, Dračej veži či bažinách.
Vizuálna stránka hry by sa dala určiť za priemernú. Ničím neoslní, no ani sa vám pri nej nebude zdvíhať žalúdok. Na druhú stranu z nej cítiť istú rozprávkovosť. Hudba je použitá z filmu a nelezie na nervy, ako tomu zvyčajne pri takýchto hrách býva. Strieda sa orchestrálna (pri riešení hádaniek) s jemným rockom (pri boji). Dabing nie je pôvodný z filmu, čo môže trocha zahraničných hráčov zamrzieť, ale u nás sa film premieta so slovenským dabingom, takže to mladým hráčom pravdepodobne vadiť nebude. Čo ale pravdepodobne vadiť bude, je absencia titulkov z čoho vyplýva, že hra nie je preložená do češtiny. Pre tých menej zdatných v angličtine to teda môže skaziť zážitok z hry.
V Shrek Forever After môžete aj nakupovať. Presnejšie v zlobrej dedinke, ktorá by sa asi dala najbližšie prirovnať k útočisku. V nej sa nachádza malý obchodík, kde si môžete zakúpiť rôzne vylepšenia pre vaše schopnosti (či už primárne alebo sekundárne) rôzne power-upy alebo zlepšenie odolnosti apod. Samozrejme to nie je zadarmo – zo zabitých nepriateľov a rôznych predmetov totiž padajú zlaťáky. Osobne nakupovanie vítam, pretože si v podstate nepamätám žiadnu hru podľa filmu, kde by sa niečo také dialo.
Stereotypu sa dočkáte v hre len miestami a navyše je tu aj istá miera znovuhrateľnosti. Hra má totižto plno temných zákutí, ktoré nemôže hráč na prvý krát preskúmať (nemá na to dostatok skúseností). Ak si aj hru ale prejdete dvakrát, hracia doba sa prešvihne len jemne nad aktuálny priemer. Hra sa dá prejsť zhruba za 5-6 hodín.
Vrátim sa k otázke, ktorú som položil na začiatku recenzie. Zaslúži si Shrek Forever After pozornosť? Podľa mňa áno. Hlavne ak máte s kým hrať – v tom najlepšom prípade s niekým v mladšom veku. Hra patrí v kategórii hier podľa filmov rozhodne medzi to najlepšie, no ak by prišiel skúsený hráč do obchodu a mal vedľa seba Shreka a StarCraft II, nad rozhodnutím po ktorej siahnuť by určite nerozmýšľal.
Co-op Hádanky Level design Systém nakupovania |
|
Krátke Osamoteného hráča nezabaví AI |
|
75% | |
ŽÁNER | Arkáda |
VÝROBCA | Activision |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
ABC DATA |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | |