Revolúcia je tu. Aspoň tak to tvrdí slogan hry. Otázne však je, či to pán Molyneux myslel len v spojení s príbehom hry alebo s ňou samotnou. Nie je predsa žiadnym tajomstvom, že známy herný vývojár takmer vždy sľubuje niečo prevratné. Ako tomu je u vyvrcholenia trilógie?
Revolúcia v spojení s príbehom sa vyskytuje až dvakrát. V Kráľovstve Albion, kde sa hra odohráva, prebieha totižto priemyselná revolúcia, čo má nemalý dopad na krajinu. Jej krásu, čistotu a zeleň pomaly vytláča šeď, špina, pochmúrnosť a rôzne ďalšie neduhy, ako napr. pracujúce deti apod. A aby toho ešte nebolo málo, kráľovstvu vládne krutý Logan (syn zosnulého kráľa a Hrdinu Albionu, ktorý zomrel vo Fable II). Ten je zároveň aj váš brat. Ocitáte sa v úlohe princa (poprípade princeznej, môžete si vybrať), ktorý sa už na Loganovo tyranstvo nemôže ďalej pozerať, a tak sa rozhodne pre… revolúciu. V tej mu zo začiatku, a v podstate aj po celé jej trvanie, pomáhajú sluha Jasper a priateľ Walter. Ešte pred tým, než sa ale s odhodlaným hrdinom vydáte do ulíc presviedčať ľud, Jasper vám ukáže tajomnú komnatu, ktorú zanechal bývalý Hrdina Albionu. V nej zistíte, že ste jeho právoplatným nástupcom a máte nevídané schopnosti. Taktiež získate prístup do Svätyne, čo je akýsi ekvivalent k menu. Svätyňa je menšia miestnosť, z ktorej vedú štyri chodby. Každá skrýva na svojom konci niečo iné. V jednej nájdete svoje zbrane, v ďalšej zase oblečenie. V tretej si môžete prezrieť, ako ste za poslednú dobu utrácali peniaze a posledná izba je akýmsi „spojovníkom“ medzi on-line a off-line Fable. Môžete si totižto prezrieť najnovšie sťahovateľné prídavky, ktoré vyšli, poprípade sa pripojiť do hry niekoho iného. V Svätyni sa tak môžete kedykoľvek prezliecť, či zmeniť zbraň. Aj uprostred boja. Myslím si, že toto je vcelku diskutabilná zmena a tak, ako mnoho iných vylepšení v hre, ju v podstate robí len ľahšou, resp. prístupnejšou pre širšie publikum. Okrem Svätyne získate prístup aj k takzvanej „Ceste k trónu“, ktorá odzrkadľuje váš reálny postup. Ako v príbehu pokračujete, na Ceste sa vám odomykajú nové brány, a za každou z nich sa skrývajú rôzne vylepšenia, napr. na zbrane či kúzla, ale aj rôzne vylepšenia minihier a podobne. Samozrejme ale nič nie je zadarmo, a tak si tieto vylepšenia musíte kúpiť za „Cechovné pečate“, ktoré získavate za zabitých nepriateľov a splnené úlohy. Ak si teda budete chcieť odomknúť všetky vylepšenia, budete musieť plniť aj vedľajšie úlohy, poprípade nadväzovať vzťahy s ľuďmi, čo je ale dlhé a nezáživné.
Samotný príbeh hry sa skladá z dvoch častí: V tej prvej budete získavať po celom kráľovstve spojencov a následne si vybojujete trón (myslím, že toto nikoho neprekvapilo), a tam, kde by ste čakali koniec, zistíte vcelku prekvapivý fakt príbehu, ktorý je podľa mňa tak trocha zbytočný a hra na ňom padá. Aby som sa o ňom viac rozpísal, musel by som dosť spoilerovať, a aj napriek tomu, že samotný príbeh v ničom nevyniká, nechcem vás pripraviť o prekvapenie. Poďme si teda obe časti priblížiť. Samotná revolúcia je vcelku zábavná, aj keď musím uznať, že párkrát som sa nudil. Za následok to s najväčšou pravdepodobnosťou mal oveľa odľahčený a jednoduchší bojový systém. Okrem toho, že kúzla môžete mať teraz už rovno dve a ich efekt sa navzájom skombinuje, ich samotné čarovanie neberie žiadnu energiu. Môžete teda čarovať donekonečna. Umrieť tiež nejde – jediné, čo sa stane je to, že budete na pár sekúnd omráčení a stratíte aktuálny postup v získavaní ďalšej Cechovnej pečate (už ale získané ostávajú, takže v podstate strácate iba tak 20-30 minút práce). Boj sa tak mení na neustále stláčanie dvoch, resp. troch tlačidiel vzhľadom na to, že máte aj zbraň na diaľku. Nehovorím, že by ma boje úplne nebavili, avšak niekedy sa mi do nich vôbec nechcelo, pretože je to v podstate len dookola to isté, navyše s takmer žiadnou výzvou. Po boku vám taktiež bojuje pes, ten ale zaútočí len na omráčených nepriateľov a pri cestách vás upozorňuje na rôzne poklady, v ktorých sa skrývajú peniaze alebo čarovné nápoje. Aby ste vôbec nejakú revolúciu mohli uskutočniť, musíte si najskôr získať spojencov po celom Albione, s čím sa spája mnoho zaujímavých, zábavných a nápaditých questov. V tomto Fable jednoducho exceluje. Určite na niektoré ešte budem spomínať, ako napr. na ten, kde som si zahral v divadelnej hre, či veľmi vypätý quest na púšti, kde som naozaj občas cítil pocity úzkosti. A tak to má byť. Najlepšie na tom je, že Fable nemá prepracované len príbehové questy, ale aj tie vedľajšie. A nie každý je len o bojovaní. Keď si už akéhokoľvek spojenca získate, musíte mu niečo sľúbiť, čo splníte (resp. mali by ste splniť) po nástupe na trón. Jeden chce navrátiť krásu krajiny, ďalší chce, aby bol vymenovaný za veliteľa armády apod. Cesta k trónu mi osobne zabrala zhruba 7 hodín, ale popritom som sa ešte rôzne zabával s vedľajšími úlohami, takže to môže byť tak okolo 6 hodín. Keď sa náš hrdina stane panovníkom Albionu, čakajú ho nemalé povinnosti. Budete musieť rozhodovať medzi rôznymi vecami, pričom v drvivej väčšine ide o to, že ak sa rozhodne pre kráľovstvo dobre, stratíte peniaze, a ak sa rozhodnete zle, peniaze naopak získate. Preto musíte nájsť strednú cestu, pretože peniaze nikto sám od seba do pokladnice nevloží. Osobne sa mi to nepodarilo a myslím si, že druhá časť príbehu by potrebovala ešte značne doladiť a osobne ma bavila pomenej. Celkovo je príbeh dosť kolísavý a svetlé momenty striedajú tmavé a vo výsledku ho zachraňujú len veľmi dobré questy a veľa situácií, kedy sa musíte nejako rozhodnúť, vďaka čomu vzniká opätovná hrateľnosť.
Grafická stránka hry sa veľmi podobá tej z Fable II. Jedná sa v podstate len o jemne upravený engine, ktorý ale perfektne vyzerá a vytvára neopakovateľnú rozprávkovú atmosféru, ktorá na vás dýcha na každom kroku. Jedinou škodou je, že oblasti sú rozkúskované na malé priestory, takže sa hra dosť často nahráva. Zvuková stránka hry je na tom už trocha horšie. Síce má hra skvelý soundtrack, no dabing je naozaj otrasný. Väčšina dialógov znie sucho a nezáživne, navyše aj samotný hlavný hrdina má hlas, akoby sa nadýchal hélia. Našťastie v hre veľa nevraví. A ak anglicky nerozumiete, môžete si dialógy prečítať v češtine. Tá má ale ešte pár múch, no je určite postačujúca.
Určite väčšinu z vás poteší taktiež vylepšený kooperatívny mód, kde s kamarátom konečne hráte „spolu“ – plníte kooperatívne úlohy, zabávate sa spolu či vychovávate vlastné deti. Ak vás teda príbeh niekedy omrzí, určite sa oplatí si hru spestriť s kamarátom.
Celkovo musím povedať, že ma Fable III trocha sklamal. Je to nepochybne výborná hra, fanúšikovia si ju kúpia a taktiež k sebe priláka nových záujemcov, ktorí sa so sériou ešte nestretli. Štve ma ale, že je to na úkor uľahčenia hry. Fable III ale nie je jediný prípad v hernej brandži, pri ktorom sa toto stalo, no za tie nápadité a humorné questy mu to určite nejeden z vás odpustí.