Vampyr - Recenzia

Vampyr - Recenzia

Veľmi ma mrzí, keď vidím veľmi veľký herný potenciál, ktorému chýba len trochu k tomu, aby sa hra stala skvelou. Hlavne v segmente, kde sú kvalitné, ale zjavne nie vysoko rozpočtové tituly. V každom prípade, presne to isté sa týka novej hry od tvorcov Remember Me s názvom Vampyr.

Ste Jonathan Ried, uznávaný doktor vo viktoriánskom Londýne. Máte skvelú povesť, skvelé metódy, um a morálku. No bohužiaľ, to všetko je zrazu fuč, keď sa stanete obeťou útoku upíra a sám sa ním stávate. Odnesie si to v prvom rade vaša sestra, ktorá neprežije neutíchajúcu túžbu po krvi. No napriek všetkým Lovcom upírov sa stretávate aj s postavami, ktoré majú s vašim krížom pochopenie a ak z vás nebude krvilačná beštia, tak sú ochotní vám pomôcť. Pretože Londýn vašu pomoc potrebuje. Španielska chrípka besní v jeho uliciach a vaše znalosti a kvality majú zaručiť prežitie obyvateľstva. A ani by ste neverili, ako od vás prežitie ľudí závisí.

Pri takýchto herných projektoch je veľmi dôležité správne zameranie. Je pravdepodobné, že čím nižší rozpočet, tým menší rozsah hry, no osobne si nemyslím, že každý titul musí mať obrovský herný svet, aby bol zábavný. Takže zabudnite na Londýn ako v Assassin’s Creed Syndicate, privíta vás malý zlomok mesta, kde však o to viac vyniká atmosféra a zmysel pre detail. Nakoľko je Jonathan upír, je zrejmé, že denného svetla sa nedočkáte, čo dokonca viac pomáha atmosfére a výrazne hre neubližuje.

Bohužiaľ je však vidieť, že to nie je jediný dôvod, prečo je Londýn relatívne malý. Ak vás totiž pri tejto hre neporazí z načítavacích obrazoviek, potom prežijete všetko. Jedna vec je ich dĺžka, ktorá je neprimerane veľká, no zároveň aj ich frekvencia je vyslovene frustrujúca. Nič nedokáže pokaziť zážitok z hry ako to, keď utekáte pred nepriateľom a váš útek je konštantne prerušovaný zasekávaním sa pri nahrávacích obrazovkách. Osobne som nemal príležitosť vyskúšať, či sa to týka aj PC verzie, ale konzolové verzie tým určite trpia.

Ale poďme na príjemnejšie časti. Spomínal som atmosféru. Tá funguje hlavne vďaka kombinácií dobovej architektúry s volumetrickými efektmi dymu a skvelým, aj keď v zásade jednoduchým soundtrackom. Na atmosféru totiž nepotrebujete orchester, menej je niekedy viac a hra to potvrdzuje.

Zároveň autori okolo upírstva, krvi a rozhodnutí hlavnej postavy vystavali celý príbeh. Je na vás, či z vás bude dobrý doktor, ktorý pomáha obyvateľom v ťažkých časoch, alebo z vás bude sebecký doktor, ktorý hľadí iba na svoj prospech. A toto vaše rozhodovanie neovplyvní iba príbeh a prostredie, v ktorom sa budete pohybovať, ale aj celkovú hrateľnosť. A niekto by mohol povedať, že až neférovým spôsobom.

Aby som to zhrnul bez toho, aby som vás touto haldou textu neunudil k smrti - hra obsahuje prakticky štandardný systém získavania levelov. Za každého zabitého nepriateľa a za každý splnený quest ste odmenený určitým počtom XP. Tie následne používate na nakúp nových schopností a taktiež aj na zvyšovanie levelov. Problém nastáva v momente, keď si uvedomíte, že nepriatelia zvyšujú svoju úroveň nezávislé od vás a o dosť rýchlejším tempom. Ako to zvrátiť? Jednoducho. Tým, že budete „pojedať“ obyvateľov Londýna. Podľa kvality ich krvi, ktorú viete zistiť počas hrania, viete získať obrovské množstvo skúseností a teda boost pre získavanie vyšších levelov.

Tu však vzniká problém. Na jednej strane je tento systém geniálny, pretože aj keď sa rozhodnete hrať za doktora-dobráka, neustále ste pokúšaný hrou samotnou, aby ste podľahli „temnej strane sily“. Skutočne pôsobivý systém, ktorý sa však rozpadne v momente, keď zistíte, že keď ste veľmi podlevelovaný, tak máte veľký problém - doslova obrovský. Hra sa v tom momente stáva tŕňom v zadku, pretože nepriatelia vás kruto potrestajú za každú drobnú chybu, zatiaľ čo vy sa chytáte každého stebla, aby ste nezomreli. Takže máte dve možnosti - buď budete grindovať bežných mobov, ktorí vám dávajú mizerné množstvo XP, ale po pár hodinách to hádam dorovnáte, alebo jednoducho budete túto neférovosť trpieť, čo však hraničí so sebatrýznením a na to tu predsa máme Dark Souls.

A opäť, neviem, či to bolo dizajnové rozhodnutie autorov, alebo jednoducho im balans veľmi nevyšiel, ale niekoľkokrát počas hrania som mal sto chutí sa na celého doktora-dobráka vykašľať a začať vraždiť všetkých. Alebo sa vykašľať na hru ako takú. Lebo keď so mnou chce bojovať, tak ja na to nemám čas.

Bolo by to relatívne okej, keby hru na bedrách niesol súbojový systém, ale nenesie. Po niekoľkých minútach ho budete mať v krvi a nie v dobrom zmysle slova. Možností totiž nemáte veľa, hra očividne nezvláda súboje s viacerými protivníkmi naraz a systém schopností nie je uspokojujúci, keďže základy súbojov nie sú zábavné. Škoda, že autori neskúsili do systémov pridať nejaké tie kombá alebo niečo, čo by to spestril, pretože takto je to celé suché a po niekoľkých minútach okukané. Prístup nepriateľov od vás nevyžaduje, aby ste rozmýšľali ako na nich, pretože keď sa naučíte ako používať schopnosti a navrstvíte si ich správnym spôsobom, tak budete ku každému súboju pristupovať rovnako, a to určite nie je znak rôznorodosti. A za predpokladu, že nie ste o päť levelov nižšie ako nepriatelia.

Som z toho smutný. Príbeh je zaujímavý, atmosféra je skvelá. Dizajn misií je solídny a vedľajšie aktivity a vyšetrovania vedia potiahnuť hru hore. Ale akosi nemám chuť byť trestaný za to, že sa snažím byť dobrý, aj keď čisto z princípu hernej tematiky toto rozhodnutie určite chápem. Navyše vidím úprimnú snahu autorov, to, že do hry vložili svoju dušu a mňa následne mrzí, keď je to celé pokazené buď intencionálne, alebo omylom. Pretože ja chcem mať túto hru rád, no ona mi to nedovolí. Teda nie v momentálnom stave.

Naše hodnotenie

Vampyr je určite zaujímavá hra. Je plná dobrých, ale aj horších nápadov v neopozeranom prostredí a so solídnym príbehom. Na to, aby ste mali skvelý herný zážitok, tam základ je. No prevedenie očividne kríva a to je obrovská škoda.

Klady

  • atmosféra a soundtrack
  • príbeh
  • zaujímavé herné mechanizmy, ktoré sú naviazané na upírsku tematiku

Zápory

  • časté a dlhé loadingy
  • ak hráte za dobrú postavu, hra vás za to vyslovene trestá
  • súbojový systém je osekaný na kosť

Informácie o hre

Vampyr

Vampyr 2018

Hra je zasadená do Veľkej Británie 20. storočia počas epidémie smrtiacej španielskej chrípky. Ulice Londýna sú ochromené chorobami, násilím a strachom. Tí, ktorí sú natoľko hlúpi či zúfalí, alebo majú takú smolu, že sa ocitnú na ulici v tomto chaotickom a strašidelnom meste, padnú za obeť tým najväčším dravcom - upírom.

  • Platforma: Xbox One
  • Žáner: akčná adventúra
  • Výrobca: Dontnod
  • Distribútor v GB: Focus Home Interactive
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Comgad

Trailer GameExpres.sk

Korekcia: Pavol Hirka

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk