Skopírovať zaužívané mechaniky z hry, ktorá definovala žáner, nie je v dnešnej dobe žiadne umenie. Ale skopírovať jadro hry, pridať do nej vlastné prvky, neokukané kulisy a osobitné tempo, to je niečo, čo sa vývojárom z Team Ninja v posledných rokoch darí na výbornú. Už s príchodom prvého dielu Nioh bolo jasné, že k Souls-like hrám má čo povedať aj toto vývojárske štúdio, no s príchodom Wo Long: Fallen Dynasty som si viac než istý, že tvorcovia dokážu priniesť nielen vlastné smerovanie žánru, ale v niektorých smeroch prekonať aj velikánov, akými sú bezpochyby From Software.
Wo Long: Fallen Dystany svojím názvom vzbudzuje dojem, že ide o úplne novú hru. A do istého momentu je to aj pravda. Príbeh hry, ktorý sa tentokrát odohráva v Číne, v období troch kráľovstiev (niekedy okolo roku 180), je naozaj niečím novým a neokukaným. Ako náhle sa na scéne objaví gameplay a ovládanie postavy, tak v samotnom jadre hry nemusíme chodiť ďaleko, aby sme ju mohli postaviť do pomyselnej role titulu Nioh 3. Hra je síce postavená na základoch titulu Nioh, ale vôbec sa tým netají. A v tomto prípade sa perfektne hodí výrok: „Čo skvele funguje, netreba meniť“. Na druhú stranu, v niektorých smeroch by si Wo Long naozaj zaslúžil oživiť a tvorcovia by mali popracovať vo väčšej miere na vizuále, pretože assety v niektorých momentoch pripomínajú 360-kové časy. Ale k tomu sa ešte dostanem.
Vojna nepriniesla opäť nič dobré
Ako som už načrtol, príbeh hry sa začína pre nášho bezmenného hrdinu v roku 184, v období vojny medzi troma kráľovstvami Číny, kedy po útoku žltých turbanov padnete v boji, no po chvíli sa vďaka mágii vraciate na bojisko. Spolu so slepým spoločníkom sa vrháte do útoku a už v prvej misii vidíte, že okrem súbojov s ľudskými nepriateľmi sa budete musieť vysporiadať aj s démonickými silami.
Tie sa rodia vďaka elixíru, ktorý vo svoj prospech začal používať jeden z hlavných antagonistov. Viac vám zámerne neprezradím, pretože Wo Long je jeden z mála Souls-like titulov, ktorý dokáže príbeh hráčovi predniesť naozaj v pochopiteľnej forme. V tejto recenzii sa budem opakovať a napíšem to, čo som už napísal aj v iných recenziách na hry tohto žánru, že ak chcete, príbeh môžete plnohodnotne ignorovať. Navyše, už od čias Nioh sa ten pravý zážitok z hrania dostaví až pri hraní new game +, ale v tom momente už väčšinu hráčov príbeh prestáva zaujímať.
Viac Sekiro ako Dark Souls
Wo Long prináša veľa noviniek, ktoré sme u Nioh ešte nevideli. Ako už píšem vyššie, hra sa tentokrát naklonila viac k Sekirovi, a to z jedného hlavného dôvodu. Všetky útoky sa dajú odraziť jediným tlačidlom a hráčovi to prináša hneď niekoľko výhod. Pozor, netreba si to ale mýliť s parírovaním z predošlých hier, kde to bola mechanika pre viac skúsených hráčov a tí menej skúsení využívali skôr úhyb. Tu máme všetko na jednom tlačidle, ktoré v správnom momente dokáže odraziť nepriateľov útok a rozhodiť ho tak z jeho reťazových útokov, respektíve dáva vám to možnosť protiútoku. Pri stlačení tohto tlačidla dvakrát vaša postava spraví úhyb a rovnako tak môže súboj na pohľad vyzerať viac ladne, ako keď sa len bránite alebo dostávate rany. Wo Long vďaka tomuto právom dostáva označenie ako Hack & Slash Soulovka, pretože súboje pri správnom časovaní a občas s troškou šťastia vyzerajú ako z anime a vaša postava sa bude v súbojoch pohybovať pohybmi ázijského tanečníka. Ku každej zbrani si pripočítajte útoky bojového umenia, pričom každý typ zbrane má špecifický útok, a tak dostanete rytmickú zábavku na desiatky hodín.
Pri súbojoch ale nemôžete bezhlavo sekať ako to býva pravidlom pri nováčikoch a hre Mortal Kombat. Pod životmi sa nachádza bar s ukazovateľom spiritu. Ten má dva smery plnenia: doľava ako negatívna hodnota a doprava ako pozitívna hodnota, ktorá sa plní vo váš prospech. Pri každom správnom útoku a odrazení nepriateľského útoku sa vám bude plniť do pozitívnych hodnôt. Pri každom absorbovanom poškodení alebo použití špeciálneho útoku vám bude klesať, respektíve rásť doľava. Tento istý princíp je aj u nepriateľov a bossov, pričom budete musieť kalkulovať s týmito hodnotami, kedy bude najlepšie útočiť a kedy zase útoky odrážať. Pri dosiahnutí maximálnej zápornej hodnoty zostanete na chvíľu nehybne stáť a nepriateľovi sa tak odhalíte na hocijaký útok. Rovnako je na tom aj nepriateľ, a preto chcete svoj spirit meter mať vždy na kladnej strane a nepriateľský zase držať na tej negatívnej. Spirit meter slúži ako jediná premenná v tejto hre, ak teda nepočítam HP, a preto ho budete využívať aj na mágiu. Každé kúzlo si bude brať z vášho spiritu a vy ho budete musieť dopĺňať správnym odrážaním útokov. Je tu ešte mechanika, ktorá bola prevzatá z Nioh, a to špeciálny útok nepriateľov. Tí sa rozsvietia na červeno a vtedy je jediná možnosť premeniť to vo váš prospech iba odrazením. Hlavne pri súbojoch s bossmi to budete využívať, pretože vďaka tomu budete ich spirit meter dostávať na maximálnu negatívnu hodnotu a zasadíte im ultimátny útok s poriadnou porciou poškodenia.
Vlajky pomáhajú v boji
Ak ste hráčom Souls-like titulov, tak niektoré mechaniky tu zostali úplne nezmenené. Po zabití nepriateľa získavate „duše“, vďaka ktorým si budete môcť zvyšovať level postavy. Svoje štatistiky budete navyšovať v piatich elementoch: oheň, voda, drevo, zem a kov. Každý jeden z elementov zvyšuje iný typ štatistík, a preto napríklad pri zvyšovaní ohňa budete mať silný útok, no nebudete dobrí v mágii. Level si budete zvyšovať pri vlajkách, ktoré tu sú hneď dva typy, no iba jeden slúži ako bonfire. Pri minimape vidíte koľko vám ich zostáva nájsť a koľko ste ich už našli. Pri jednom type vlajok si dokážete zvýšiť level, pozvať ďalšieho hráča alebo nakúpiť šípy. Pri tom druhom (značkovacie vlajky), síce nič potrebné nedokážete spraviť, ale navyšuje sa vám hodnota morálneho ranku, na ktorý padnete, ak umriete. To je ďalšia kapitola z knihy noviniek, ktoré tu nájdete. Vaša postava rovnako ako každý nepriateľ alebo boss má morálny rank. Pri začiatku každej misie začína hodnota vašej postavy na nule a navyšuje sa pomalým predieraním sa cez hordy nepriateľov. Pri smrti alebo zasiahnutí špeciálnym útokom od nepriateľa o časť tejto hodnoty prídete a tu závisí, na akú hodnotu môžete padnúť, vďaka nazbieraným vlajkám. Väčšina misií má maximálnu hodnotu bossa na konci 20, a preto je vždy najlepšie najprv preskúmať všetky zákutia misie a pozbierať všetky vlajky. Po smrti už klasicky zostáva váš progres v konkrétnom nepriateľovi, ktorý vás zabil a vy máte jeden pokus túto chybu napraviť a vziať si späť, čo vám patrí.
Vlajky tu sú aj vo forme padlých hráčov, tie ale na vás nemajú žiadny vplyv. Teda do momentu, kým sa nerozhodnete pomstiť týchto hráčov a po zabití konkrétneho nepriateľa získate rôzne výhody v podobe tigrích pečatí alebo časového zvýhodnenia. Tigrie pečate slúžia na privolanie hráčov na pomoc alebo na napadnutie ostatných hráčov v ich vlastnej hre. Počet tigrích pečatí je obmedzený, a preto ich treba priebežne farmiť.
Zastaralé problémy
Team Ninja neprekvapili a priniesli rovnako koridorový svet, ako tomu bolo už predtým. Na mape sveta si vyberáte misie, v ktorých pozbierate vlajky, zabijete bossa, pozriete si cutscénu a idete ďalej. Jeden z hlavných problémov je tu opäť recyklovanie obsahu. Či už vo forme nepriateľov, ktorí sú najprv bossovia, no v neskorších fázach na nich natrafíte za každým rohom a rovnako aj vo forme lokácií.
Vedľajšie misie, ktoré majú byť v podstate akýmsi hnacím motorom za farmením lepšieho vybavenia sú doslova odrezané časti z hlavných misií, ktoré sú navyše otočené opačne. Viac-menej v jednom priechode hrou nebudete mať potrebu sa vracať do tých istých lokalít, okrem domácej dediny, no budete do nich vhodení vďaka vedľajším misiám.
Prívetivejšie k novým hráčom
Neviem, či ja som hráč, ktorý už presne vie, čo má očakávať od tejto hry alebo Wo Long ide svojou obťažnosťou naproti novým hráčom. Nielenže sa mi párkrát podarilo zabiť bossa na prvýkrát, ale mám pocit, že pri tejto hre som skoro vôbec nezomieral mimo arény s bossom. Hra vám navyše skoro vždy pomáha v podobe NPC pomocníkov, ktorí niekedy naozaj dokážu zachrániť situáciu. Ak ich aj nedostanete nasilu, môžete si ich pri vlajke zavolať a na bossa vyraziť v trojici. Okrem nich môžete hrať online s kamarátmi alebo chodiť pomáhať ostatným do ich svetov. Pri situáciách, ktoré pre mňa už vyzerali bezvýchodiskovo, sa vždy dá ešte použiť váš spirituálny spoločník, ktorý je zase len kopírkou mechaniky z Nioh, a preto ho tu nerozpisujem, no svojím nadštandardným poškodením dokáže zmeniť priebeh boja.
Vizuál z roku 2017
Nedá sa nespomenúť zastaralý vizuál. Za seba musím napísať, že mne až tak neprekáža, pretože pri týchto hrách vyhľadávam skôr zážitok z akcie a na grafické uspokojenie mám rád iný žáner. Pravdou ale je, že oproti posledným hrám sa ten vizuál neposunul, a preto je smutné, že Team Ninja sa nepokúsili priniesť aj niečo novšie ako textúry z roku 2017. Hra má dva grafické režimy, klasicky jeden preferuje vyšší framerate a ten druhý stabilné rozlíšenie, no aj vďaka videám, ktoré sa venujú technickému spracovaniu hry, je vidieť, že rozdiely v nich sú minimálne.
Nedopomáha tomu ani skutočnosť, že FPS občas padajú pod únosnú hranicu aj pri režime preferujúcom stabilný framerate. Je to ale niečo, čo sa ešte s prichádzajúcimi patchmi dá opraviť alebo vylepšiť. Z čisto subjektívneho hľadiska, vidím problém v grafickej stagnácii vďaka výberu kulís. Predsa len tá Čína je vyobrazená dosť nevýrazne a feudálne Japonsko je pre oko hráča oveľa zaujímavejšie.
Summa Summarum
Nakoniec by som chcel napísať to čo na začiatku. Keď niečo funguje, načo to meniť? Wo Long: Fallen Dystany je skvelá soulovka, ktorá svojím hack & slash tempom dokáže vtiahnuť hráča na niekoľko hodín do deja a pre tých náročnejších prináša zábavu na stovky hodín, práve vďaka new game + a tak ďalej. Nový systém odrážania útokov funguje na jednotku a v niektorých ohľadoch je jednoduchší ako tomu bolo u Sekira. Preto je tento nový diel prístupnejší novým hráčom, no ani starých určite nezačne po chvíli nudiť. Zastaralejšia grafika nie je síce na chválu, no niekedy nebudete stačiť stíhať tempo hry, a tak sa nad tým ani nebudete zamýšľať.
Naše hodnotenie
Informácie o hre

Wo Long: Fallen Dynasty 2023
Čína je vo vojne troch kráľovstiev a na svetlo sveta sa predierajú aj démonické sily. V roli bezmenného hrdinu sa vydávate tieto sily poraziť.
- Platforma: Xbox Series X/S
- Žáner: Akčná Hack & Slash RPG so Souls prvkami
- Vývojár: Team Ninja
- Vydavateľ: Koei Tecmo
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Playman
Galéria
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!