Už prvé videá z Gravity Rush ukazovali vizuálne fascinujúcu a netradične spracovanú hru. O to väčšie očakávania vzbudili pozitívne ohlasy z japonského vydania. Môže sa však aj u nás uchytiť herný koncept deformovanej gravitácie? Zoznámte sa s hlavnou hrdinkou Gravity Rush, mladou blonďavou slečnou, známou ako Kat, alebo aj Gravity Queen.
Čo to k príbehu
Kat sa prebúdza na okraji mesta Hekseville, konkrétne v jeho štvrti Auldnoir. Amnézia je veľmi nepríjemná diagnóza a jedinou živou bytosťou je zvláštna mačka, ktorá sa odmieta od našej hrdinky vzdialiť. Z miesta, kde sa Kat prebudila, vedie len jedna cesta. Vydáme sa spolu s ňou po schodoch a stretávame prvého človeka, ktorý, nie prekvapivo, potrebuje našu pomoc. Vraj musíme zachrániť jeho syna, ktorého mu chce zobrať búrka.
Tak sa začína prvá kapitola príbehu hry. Celkom nenápadne, v malom, s hrdinkou pevne pripútanou k zemi zákonmi fyziky. A spolu s ňou zažívame šok zo zistenia, že dokáže deformovať gravitáciu – z jej perspektívy šok z jej netušených schopností, v našom prípade šok z brilantne spracovaného ovládania a funkčnosti tejto netradičnej hernej mechaniky.
Naša hrdinka sa veľmi rýchlo zoznamuje so Sydom, mladým policajtom, ktorý jej zadáva niektoré úlohy a posúva príbeh vpred. Zistíme, že nie každý v meste je z jej príchodu nadšený, pretože spolu s ňou sa v Hekseville objavili aj monštrá zvané Nevi a nebezpečné energetické búrky, ktoré si berú ľudí a z ktorých tieto monštrá vychádzajú.
Počas 21 kapitol príbehu spoznáme množstvo pestrých charakterov, od údržbárov, študentov a rádových robotníkov, až po policajtov, vojakov a stvoriteľa sveta. Všetkých ich ale spája uveriteľnosť, každý má svoje trápenia, svoje túžby, každý jeden má odlišnú motiváciu a je len malou súčasťou veľkej skladačky. Spolu s trochu naivnou Kat zažijeme jej vzostup aj pád, priateľstvá aj zrady, pomôžeme jej vytvoriť domov a budeme pomáhať obyvateľom bojovať s Nevi a, ako inak, zachraňovať svet.
Štruktúra príbehu je dynamická, bez zbytočných zdržaní. Napriek tomu, že príbeh je kompaktný, jednotlivé príbehové línie sa postupne uzatvárajú a všetko sa pred koncom vysvetlí (základ pre dostatočné uspokojenie potrieb pri sledovaní akéhokoľvek príbehu), poskytuje priestor pre doplnkový obsah a rozšírenia vo forme DLC. A to nie len vo forme pokračovania príbehu, ale aj pridávaním doplnkových misií, ktoré umožňujú lepšie spoznať niektoré charaktery. Zamrzí však, že DLC si môžeme zakúpiť už v deň uvedenia hry na trh. Nemali by, predsa len (keďže hra vyšla pol roka po vydaní v Japonsku) byť zakomponované priamo do hry?
Hekseville a herný svet
Väčšinu hry strávime v prostredí mesta Hekseville. Aj keď spočiatku sa zdá štvrť Auldnoir, v ktorej začíname, tak trochu malá na sandboxové dobrodružstvo, obavy nie sú na mieste.
Hekseville totiž nie je, ako sme zvyknutí z doposiaľ všetkých sandboxových hier, veľké len horizontálne, ale aj vertikálne. Hra nám umožňuje lietať na strechy najvyšších budov (prípadne tam vybehnúť po stenách), spustiť sa na nižšie úrovne mesta, zablúdiť do jeho najtajnejších zákutí a nerušene sa prechádzať, keďže mesto je zavesené vo vzduchu, po jeho spodnej strane, medzi konštrukciami prepájajúcimi jeho jednotlivé štvrte.
Atmosféra, ktorá sála len zo samotného prostredia, je neuveriteľná. Mesto žije svojím zvláštnym rytmom a každá štvrť je jasne odlíšiteľná od ostatných. Hekseville pozostáva zo štyroch štvrtí, Auldnoir je obytná, Pleajeune je centrom zábavy a kratochvíle, ale aj štúdia, Endestria je industriálnym centrom mesta a Vendecentre je jeho administratívnym a politickým centrom.
Prívrženci steampunku si prídu na svoje. Celkový štýl architektúry aj strojov je ladený v tomto štýle, zariadenia a továrne však nepoháňa para, ale podivné energetické kryštály, zvyčajne umiestnené na ťažko dostupných miestach. Je na nás, aby sme tieto kryštály hľadali, zbierali a potom sa rozhodli, čo s nimi. Neplnia totiž len úlohu zveľaďovania mesta, keď ich môžeme investovať do rozhýbania zastavených strojov, ale slúžia aj na vývoj hlavnej hrdinky. Za nazbierané kryštály si môžeme dokupovať a vylepšovať schopnosti. Avšak možnosti rozvoja postavy sa rozširujú s jej sociálnym statusom, teda s popularitou u obyvateľov mesta. Z toho vyplýva, že čím viac budeme pomáhať, tým väčšie možnosti získame.
Ako je u hier podobnej kategórie zvykom, na začiatku máme sprístupnenú len jednu časť sveta, len jednu mestskú štvrť, a len časom sa nám podarí sprístupniť ostatné. Podotýkame , že v Gravity Rush je dynamika hry a rozširovania možností veľmi dobre vyladená, a tak sa nám nikdy nestane, že by sme sa nudili alebo snáď nemali čo robiť (a to ani po dohraní hry).
Pravidlá hry
Bez debaty najzaujímavejším inovatívnym prvkom hry je možnosť deformovať gravitáciu. S Kat začíname na veľmi limitovaných možnostiach, keď je ešte slabá, a tak nedokážeme ovplyvňovať gravitáciu veľmi dlho. Dĺžku času, ktorý nám ostáva v zmenenej gravitácii, ukazuje združený ukazovateľ v ľavom hornom rohu. Tam sa nachádza aj ukazovateľ života a svetielko nabitia špeciálneho útoku.
Za nazbierané kryštály môžeme, ba priam musíme, rozširovať svoje možnosti. Tie sú prehľadne rozdelené do niekoľkých kategórií. Rovnako dôležité, ako predlžovanie času v posunutej gravitácii, sú aj rýchlosť dobíjania tejto schopnosti či rýchlosť letu, sila kopancov a špeciálnych útokov a ďalšie možnosti. Našťastie nám v tomto smere hra necháva voľnú ruku, a tak si môžeme vylepšovať Kat podľa vlastných preferencií. A to aj vizuálne – keď získame nové kostýmy.
Druhá možnosť využitia kryštálov spočíva vo zveľaďovaní mesta. Ako sme už vyššie zistili, je to priam nevyhnutné kvôli možnostiam zlepšovania postavy. Ale oplatí sa to aj z iného dôvodu. Vždy sa na mieste, kde spravíme nejaký dobrý skutok, otvorí bočná, tzv. „challenge“ misia. Ide o náročnejšie úlohy, často limitované na čas. Pre ich prekonanie je zásadné dokonalé zvládnutie ovládania a schopností hrdinky – či už ide o pretek s časom, likvidáciu Nevi, záchranu občanov alebo niečo úplne iné.
Jednotlivé mestské štvrte nie sú sprístupnené z jednoduchého dôvodu – odniesla ich energetická búrka. Ak ich chceme získať, musíme v jednotlivých kapitolách príbehu zachrániť tieto štvrte z podivných alternatívnych dimenzií, pričom každej kraľuje iná arci-obluda. „Boss fighty“ sú, ako vlastne všetko v tejto hre, spracované značne odlišne od ostatných sandboxových hier, ale napriek tomu sú dosť náročné a vyvážené. Nová herná mechanika je tak zásadnou zmenou, pritom tak dobre spracovanou, že udrží v pozore nielen cynických hráčov , ale aj úplne nových hráčov.
V hre však zavítame aj do iných častí sveta, prechod do nich však už nie je tak sandboxový a sprevádza ho nevyhnutné načítavanie. Pohyb po meste a jeho jednotlivých štvrtiach je plynulý, bez načítavania, a to aj medzi dosť vzdialenými štvrťami.
Pieskovisko je počas príbehových kapitol obmedzené, až eliminované. Tie sú totiž, kvôli konzistencii príbehu, značne lineárne stavané – nie že by to však bolo na škodu! Voľného pohybu medzi kapitolami si môžeme užiť do sýtosti a vlastne aj musíme – inak by sme len ťažko spoznávali mesto, jeho obyvateľov, ťažko by sme zbierali kryštály na vylepšovanie Kat a vlastne by sme sa ochudobnili o veľkú časť hry.
Ovládanie je omnoho jednoduchšie, než by sa mohlo zdať. Skúsený hráč si bude pochvaľovať dve analógové páčky, ktorým ostali zaužívané funkcie (ľavá – chodenie, pravá – kamera), nováčik si na intuitívny systém rýchlo zvykne (aj vďaka precízne spracovanému systému učenia). Tlačidlo „R“ naruší gravitáciu a Kat zrazu ostane visieť vo vzduchu. Pravou páčkou hrdinku nasmerujeme, kam sa nám zapáči a po opätovnom stlačení „R“ sa gravitácia posunie a Kat poletí, kam sme jej ukázali. V tomto prípade môže pravú páčku zastúpiť aj „sixaxis“, a tak môžeme Kat nasmerovať aj jednoduchým pohybovaním konzolou. Tlačidlo „L“ vráti gravitáciu do normálu a PlayStation tlačidlá slúžia, ako tradične, na skákanie a útoky. Šuchnutím prstom po obrazovke dáme Kat pokyn k úskoku. Pri súbojoch využijeme komplexný a pôsobivý systém kopancov, úskokov a špeciálnych útokov. „Start“ pozastaví hru a otvorí menu a „Select“ otvára obrazovku s mapou, štatistikami, prehľadom misií a vylepšovaním postavy.
Všetko, vrátane menu, je jednoducho a efektívne spracované v komixovom štýle. Dokonca rozprávanie príbehu sa do značnej miery spolieha na interaktívny komiks – ide o podobný systém, ako na inteligentných telefónoch. Klasické animácie sú tu obmedzené na minimum, ale predsa len ich počas rozsiahleho príbehu zhliadneme celkom dosť.
Nie je to len o grafike, ale…
Napriek tomu, že grafické spracovanie nie je tou najdôležitejšou súčasťou hry, si Gravity Rush zachováva vysoký štandard. Komixová grafika efektívne a efektne využíva možnosti enginu a vykresľovania objektov i postáv. Každá časť sveta má svoj charakteristický farebný nádych. Hekseville, hoci sa plaví v oblakoch, nevynára sa (po vzore starých hier) z hustého oparu, ale na vzdialených objektoch sa postupne s približovaním vykresľujú kontúry jemnejších detailov.
Monštrá Nevi vyzerajú naozaj bizarne. Hoci ich stretávame v mnohých variáciách, majú isté charakteristické rysy a sfarbenie, vďaka ktorým si ich s ničím iným v hre nezmýlime.
Postavy sú vykreslené v štýle japonských komiksov. Našťastie je manga aj v našich končinách dosť populárna a vývojári sa pri grafických návrhoch vyhli excesívnym prehreškom voči zobrazovaniu ľudského tela.
Grafický štýl, v ktorom je Gravity Rush spracované, hre celkovo pristane. Priam steampunkové mesto sa inšpirovalo (nielen) v tvorbe Hayao Miyazakiho. A keďže sa nám podobný štýl apiórne spája s japonskými animovanými filmami, pôsobí výsledné dielo veľmi vkusne a prirodzene.
Vyzdvihnúť môžeme kvality displeja a vysoké rozlíšenie hry – veď bola pôvodne vyvíjaná pre PlayStation 3 a až v neskorších štádiách ju prepracovali do vreckovej podoby. Podľa výsledku je zrejmé, že len ovládanie sa dočkalo zmeny – k lepšiemu. Možnosti dotykového displeja oceníme najmä pri pohybe v menu hry.
Azda najpodstatnejším kritériom, ktoré môže v niektorých prípadoch pokaziť dojem aj z tej najkrajšie vyzerajúcej hry, je framerate. Veď kto by sa chcel pozerať na, síce krásnu, lež nehrateľnú slideshow? Gravity Rush týmto neduhom našťastie netrpí. Hra beží prenádherne plynulo a to aj v najvypätejších chvíľach, keď sa toho na obrazovke deje naozaj veľmi veľa. Nestretneme sa tu, ako v niektorých iných tituloch na PS Vita, so žiadnym nepríjemným zasekávaním obrazu. A to je pre nás, z hľadiska hrateľnosti, azda to najdôležitejšie.
Každý príbeh sa raz skončí
Gravity Rush je hra plná príjemných prekvapení. Podarilo sa jej naplniť naše prehnané očakávania, ba dokonca ich aj prekonať. Skvelý príbeh, ktorý je rovnako vhodný pre mladších hráčov, ako aj pre dospelých, je podkreslený príjemnou hudbou, ktorej dominujú jazzové melódie. Japonská precíznosť sa tentokrát prejavila len pozitívne a napriek tomu, že hra bola pôvodne vyvíjaná pre PS3, sadne do vreckového formátu ako uliata. Celkový zážitok by však nebol možný bez výkonného hardvéru a veľkolepého dotykového displeja.
Keďže ide o darovaného koňa, pozreli sme sa hre naozaj dôkladne na zuby. Za jedinú chybičku krásy na tomto skvoste považujeme chamtivosť vývojárov v podobe „day-one“ DLC. Avšak hra je skvelá a kompaktná aj bez nich. Nám zabralo dohranie hlavného príbehu, s trochou „poflakovania sa“ v sandboxe, dobrých 30 hodín. A to nám v hre ostalo ešte naozaj veľa otvorených možností, ktoré sme ani len nevyskúšali.
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
97% |
![]() |
ŽÁNER | sandboxová akčná adventúra s prvkami RPG |
VÝROBCA | SCEE |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
SCEE |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | |
![]() |
|
Už onedlho na www.gsshop.sk! |
Korekcia: Lenka Macsaliová