Je naozaj správne kritizovať hru, ktorá je dobrá a zábavná len preto, že neponúka nič nové? Touto otázkou som sa zaoberal pri hraní nového pokračovania Ratchet and Clank: Crack in Time. Divil som sa autorom, prečo do hry nevložili takmer nič nové, no po zahraní som si uvedomil, že ani nebolo treba.
Crack in Time je plnohodnotným pokračovaním známej nezvyčajnej dvojky Ratcheta a robota Clanka. Ako to už ale chodí v hrách, každá postavička má svoje klady a svoje zápory. Ratchet je klasický ohybný, odolný, vytrvalý bojovník, zatiaľ čo Clank je robot, ktorý vsádza skôr na intelekt, ako na päste. Od týchto vlastností sa aj bude odvíjať hrateľnosť za každú z týchto postáv. Ratchet bude všetko strieľať, preskakovať, prebehávať, no a Clank bude všetko riešiť rozumom. Kde, ako a prečo si poďme vysvetliť teraz.
Dr. Nefarious uniesol Clanka! Nezvyčajný začiatok, no vcelku vtipný. Ratchet to pravdaže nenechá len tak a vydáva sa Clankovi na pomoc. Popri nástrahách záchrannej akcie narazí na starého priateľa Lombaxa a generála Azimutha, ktorí ho budú sprevádzať a vás rozosmievať. Vydávate sa teda naprieč vesmírom, ktorý nie je až taký bezpečný, ako býval. No a tu už sa ale dostávame k hrateľnosti.
Prvou novinkou, ktorú prináša R&C:CiT, je vesmírna loď. Teda skôr stíhačka. Vďaka nej sa budete môcť pohybovať po vesmírnej mape, ale aj ničiť rôznych pirátov a inú háveď. Aj keď je vesmírna časť len v dvoch dimenziách, zábavu vám to nepokazí. Naopak, ovládanie je krásne zvládnuté a vy sa už čoskoro budete cítiť ako elitný stíhač vesmírnej flotily. Keď sa konečne dopravíte na dané miesto, začína sa celkom iná hra. Je ňou dlhoročne tradovaná R&C strieľačka v tretej osobe, pri čom využijete všetko, čo máte po ruke. Často krát sa ocitnete pod takým tlakom súperov, že adrenalín v tele vystúpi na maximum a svet okolo vás zmizne. Doslova. Hra vás pri súbojoch úplne zahlti! Zbrane sa vám už po chvíli zžijú s rukou a vy si nájdete svojho obľúbenca spomedzi stredne veľkého arzenálu. Pre informáciu tu máme stále staré dobré kúsky, ako The Negotiator! Medzi nové vymoženosti ratcheta patria aj triskové boty. Vďaka ním sa konečne môže pohybovať naozaj rýchlo, skákať cez skokanské mostíky a využívať ich bude aj pri boji. Dynamika boja sa v tomto smere posunula opäť o trošku dopredu.
Ako kontrast, Clank, budete mať však úplne iné starosti. Horúce prsty odložíme a na rad prichádza rozum. Využívať budete hlavne takzvaný kopírovač vašich krokov (prepáčte, ale inak sa to vysvetliť nedá). Je to vlastne prístroj, ktorý funguje na časovej báze, pričom vytvoríte pohyblivé kopije vás a včas ich spustíte, aby ste vyriešili rébus. Pre príklad, potrebujete sa dostať cez jedny dvere, na ktoré potrebujete stlačiť najprv jedno tlačítko na zemi a potom druhé, nuž akonáhle opustíte druhé, dvere sa opäť zatvoria. Preto využijete svoj prístroj k vytvoreniu falošného obrazu vás, aby sa premiestnil cez dve tlačidlá a aby ste sa vy bez problémov dostali na druhú stranu. Jednoduchý princíp, ale (!!!) neskôr vám vzbĺknu vlasy preťažením vašej šedej mozgovej kôry. Hádanky budú nesklôr oveľa zložitejšie. Ak by vás ale zmohla frustrácia, stále je tu možnosť prejsť do ďalšej časti zaplatením poplatku šróbmi (mena).
Dostávame sa k ďalšej novinke a tou sú vylepšenia. V hre sa dá vylepšiť prakticky všetko. Vy, vaša loď, zbrane, schopnosti…. Na to aby ste mohli vylepšiť svoje veci a postavy treba peniažky. Tie sa delia na šróby a na Zoni. Šróby máte naozaj všade, sú nich plné krabice, príšery, oblasti… všade sa s nimi stretnete, je potom len na vás, či ich všetky vyzbierate, alebo uprednostníte rýchly, no o to ťažší koniec. Naopak Zoni dostávate len občas za splnenie určitých vedľajších misií a za ne si azda najviac budete vylepšovať vašu vesmírnu stíhačku.
Ak si práve pozeráte obrázky, vidíte, že veľkých zmien sa grafike nedostalo. Je jasné, že pri vydaní prvého Ratcheta bola grafika okúzľujúca, až nadštandardná, nuž dnes je to len slušný štandard. Nehovorím, že je grafika zlá, to vôbec nie! Ale Ratchet by si už zaslúžil väčších grafických úprav. Naopak audio stránka hry je úžasná. Hudba krásne doplňuje atmosféru sveta a postavy… tie musíte počuť rozprávať. Neskutočný humor a perfektne zahrané charaktery, od blbého superhrdinu po šialeného doktora, všetky hlasy sú nahrané profesionálne a profesionálmi.
Čo viac dodať. Hra uspokojí dva tipy hráčov. Jedným z nich sú fanúšikovia R&C, druhými sú noví hráči, ktorí ešte neokúsili kúzlo tejto známej dvojky. Aj keď je hra stále o tom istom, je radosť si ju zahrať. Bohužiaľ, pokračovaniu to nestačí, preto siahnem po možno menšom, za to stále výbornom hodnotení.
+ hrateľnosť + hádanky |
|
-až na pár zmien nič nové | |
75% | |
ŽÁNER | 3rd person shooter/logická |
VÝROBCA | Insomniac Games |
VYDAVATEĽ | SCEE |
Zaujala vás táto hra? Kúpte si ju na www.ProGamingShop.sk |